سری Mate 40، آخرین اسمارت‌فون‌های هواوی با چیپ‌ست‌های پیشرفته Kirin خواهند بود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز جمعه 7 آگوست 2020 (17 مرداد 1399) و در جریان برگزاری رویداد 2020 Summit انجمن فناوری اطلاعات چین، به طور رسمی از ارائه گوشی‌های سری Mate 40 در ماه سپتامبر خبر داد. این خبر برای دنبال‌کنندگان فناوری و به ویژه دوستداران هواوی غیر منتظره محسوب نمی‌شود، چرا که پرچمداران سری Mate 30 نیز در آخرین روزهای سپتامبر سال گذشته میلادی معرفی شدند. اما آنچه ممکن است سبب ناراحتی علاقمندان محصولات شرکت چینی شود، این است که به گفته ریچارد یو (Richard Yu)، مدیر عامل گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی، اسمارت‌فون‌های سری Mate 40 آخرین گوشی‌های این کمپانی خواهند بود که به چیپ‌ست‌های پیشرفته Kirin مجهز می‌شوند.

اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا در اواسط ماه می سال جاری میلادی از تصویب مقررات تازه‌ای جهت افزایش تحریم‌ها علیه هواوی خبر داد و اعلام کرد که آن دسته از شرکت‌های خارجی سازنده تراشه که در فرآیند طراحی و تولید محصولات از فناوری‌های این کشور استفاده می‌کنند، تنها با گرفتن مجوز از دولت آمریکا می‌توانند پردازنده‌های خود را در اختیار هواوی قرار دهند. در عین حال، دولت آمریکا به تولیدکنندگان تراشه اجازه داد حداکثر تا 120 روز پس از تصویب قانون جدید، تراشه‌های در حال ساخت و سفارش‌های پیشین را به هوای تحویل دهند.

هواوی هرچند مانند برخی از دیگر کمپانی‌های بزرگ از جمله اپل، چیپ‌ست‌های مورد نیاز خود را تنها طراحی می‌کند، اما تجهیزات و زیرساخت مورد نیاز برای تولید آنها را در اختیار ندارد. از این رو، تاکنون به سایر تولیدکنندگان و به ویژه کمپانی ساخت نیمه‌رساناهای تایوان (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company یا به اختصار TSMC)، بزرگ‌ترین سازنده مستقل چیپ‌ست در دنیا، متکی بوده است. از آنجا که TSMC برای ساخت محصولات خود از بعضی تجهیزات و فناوری‌های ایالات متحده آمریکا استفاده می‌کند، مطابق مقررات جدید از روز 15 سپتامبر سال جاری نمی‌تواند ساخته‌های خود را به هواوی بفروشد.

Richard Yu مدیر عامل گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی

جنگ تجاری میان آمریکا و هواوی چندین سال است که آغاز شده و در ماه می سال گذشته با قرار گرفتن کمپانی چینی و 114 زیرمجموعه وابسته به آن در فهرست سیاه تجاری یا Entity List وزارت بازرگانی ایالات متحده به اوج خود رسیده است. قرار گرفتن در فهرست مورد اشاره که با اتهام ارتباط هواوی با دولت چین و دست داشتن در جاسوسی‌های کلان صورت پذیرفته، نه تنها مانع از دسترسی این کمپانی به زنجیره تأمین آمریکایی شده، بلکه به محروم شدن هواوی از سرویس‌های موبایلی گوگل یا GMS هم انجامیده است.

البته هواوی تاکنون از پس چالش‌هایی پیش روی خود به خوبی برآمده است. گزارش مالی این شرکت از نیمه نخست 2020 از رشد 13.1 درصدی درآمد آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد که رقم قابل توجهی، به ویژه در شرایط همه‌گیری جهانی کرونا، به شمار می‌رود. همچنین موسسه پژوهشی Canalys در جدیدترین گزارش خود از پیشی گرفتن هواوی از سامسونگ و اپل و تبدیل این شرکت به برند شماره یک بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم امسال خبر داده است. حالا کارشناسان بسیار مشتاقند بدانند هواوی چگونه با شرایط جدید روبه‌رو می‌شود. با توجه به شرطی که آمریکا برای همکاری با هواوی وضع کرده است، فهرست شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌ای که می‌توانند با این کمپانی همکاری کنند، بسیار محدود به نظر می‌رسد.

هواوی چند ماه پیش اعلام کرد که در پی واگذاری تدریجی ساخت تراشه‌های مورد نیاز خود از کمپانی TSMC به شرکت SMIC است. در همین راستا دولت چین مبلغی معادل 2.25 میلیارد دلار در یکی از کارخانه‌های SMIC در شانگهای سرمایه‌گذاری کرد تا این شرکت بتواند تراشه‌های پیشرفته‌تری را تولید کند. اما چنان که یو نیز در این نشست خبری اشاره کرده، سازنده چینی چیپ‌ست از نظر تخصص و فناوری با تولیدکننده تایوانی فاصله زیادی دارد و در حال حاضر، دست کم در زمینه ساخت پروسسورهای پیشرفته، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای هواوی باشد. کمپانی Hubble Investment یکی از زیرمجموعه‌های هواوی، حدود دو ماه پیش از سرمایه‌گذاری در Vertilite، شرکت نوپای تولیدکننده قطعات نیمه‌رسانا، به منظور افزایش خودکفایی و اتکا به منابع داخلی، خبر داد. همچنین اخباری در خصوص همکاری مدیاتک با غول چینی وجود دارد که با توجه به همکاری برند آنر با شرکت تایوانی، می‌تواند در آینده نزدیک محقق شود. به علاوه، با توجه به آن که یکی از خطوط تولید سامسونگ برای تولید تراشه‌های 7 نانومتری از فناوری ژاپنی-اروپایی بهره می‌برد، احتمالاتی نیز درباره همکاری کمپانی کره‌ای با هواوی مطرح شده است. چرا که در این خط تولید از تکنولوژی‌های آمریکایی خبری نیست و سامسونگ به طور قانونی و بدون نیاز به مجوز دولت ایالات متحده می‌تواند پروسسورهای تولیدی را در اختیار هواوی قرار دهد.

ریچارد یو در این نشست خبری به سیستم‌عامل Harmony OS نیز اشاره و تأیید کرده که محصولات اینترنت اشیاء هواوی شامل رایانه‌ها، تبلت‌ها و حتی گوشی‌های هوشمند به زودی به جای اندروید به پلتفرم Harmony OS مجهز خواهند شد. البته او زمان دقیقی برای این تغییر مشخص نکرده است، اما می‌توان انتظار داشت که سری Mate 40 همچنان با سیستم‌عامل اندروید عرضه شوند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که محصولات هواوی در سال 2021 به این پلتفرم مجهز شوند و به جای رابط کاربری EMUI مبتنی بر اندروید، از این سیستم‌عامل بهره خواهند برد. یو در پایان خوشبینانه ابراز امیدواری کرده که Harmony OS در آینده به سیستم‌عاملی فراگیر و جهانی تبدیل گردد.

منبع : IT Home