سرمایه‌گذاری هواوی در Vertilite، شرکت نوپای تولیدکننده قطعات نیمه‌رسانا

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سرمایه گذاری Investment ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی Hubble Investment یکی از زیرمجموعه‌های هواوی که در زمینه تأمین مالی فعالیت می‌کند، به تازگی در یکی از شرکت‌های نوپای تولیدکننده قطعات نیمه‌رسانا به نام Vertilite سرمایه‌گذاری کرده‌ است. این استارتاپ که توجه مدیران هابل را به خود جلب کرده، در زمینه تولید و توسعه تراشه‌های لیزر حفره عمودی نشرکننده از سطح یا VCSEL تخصص دارد و دفتر مرکزی آن در شهر چانگژو در استان جیانگسو چین واقع شده است. VCSEL کوتاه‌شده vertical-cavity surface-emitting laser نوعی لیزر دیودی است که نور را به صورت عمودی منتشر می‌کند.

هابل پیش از این نیز در چند شرکت چینی تولیدکننده نیمه‌رسانا همچون Shandong Tianyue ،Jiehuate Microelectronics و Shanghai Kunyou Optoelectronics سرمایه‌گذاری کرده است که تلاش آشکار این شرکت و کمپانی مادر آن را برای افزایش خودکفایی و تکیه بر منابع داخلی برای تولید محصولات مورد نیاز نشان می‌دهد.

همان گونه که می‌دانید، اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا در میانه می سال جاری میلادی قوانین تازه‌ای را برای افزایش تحریم‌ها علیه هواوی تصویب کرد. مطابق این مقررات، آن دسته از شرکت‌های خارجی سازنده تراشه که در فرآیند طراحی و تولید از فناوری‌ و نرم‌افزارهای آمریکایی استفاده می‌کنند، تنها با گرفتن مجوز از دولت این کشور می‌توانند پروسسورهای خود را در اختیار هواوی قرار دهند. به این ترتیب هواوی پس از اجرایی شدن این قانون دیگر نمی‌تواند تراشه‌های مورد نیاز خود را از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ مستقل تراشه در دنیا یعنی TSMC تأمین کند. البته مدیران غول چینی پیش از اعلام این خبر هم به دنبال جایگزین‌هایی برای ساخت چیپ‌ست‌های مورد نیاز خود بوده و شرکت‌های چینی تولیدکننده نیمه‌رسانا را به توسعه و تکامل فناوری‌های خود تشویق کرده‌اند. چنان که منابع آگاه در آوریل امسال اخباری منتشر کردند که بر اساس آن‌ها هواوی در پی آن است که تأمین بخشی از پردازنده‌های مورد نیاز خود را به تدریج از شرکت تایوانی TSMC به شرکت چینی SMIC واگذار کند.

سرمایه‌گذاری در Vertilite را می‌توان گام دیگری در جهت تحقق این راهبرد و ارائه مشوق‌های مناسب به تولیدکنندگان چینی نیمه‌رسانا قلمداد کرد. در حال حاضر مقدار دقیق سرمایه‌گذاری و نسبت سهام مورد معامله مشخص نیست، اما به هر حال می‌توان حدس زد که سرمایه قابل توجهی به این شرکت وارد شده است. مطابق گزارش‌ها اینک سرمایه ثبت‌شده Vertilite از 20 میلیون یوان به حدود 21.173 میلیون یوان رسیده که از افزایش 5.87 درصدی حکایت دارد. Vertilite در نوامبر سال 2015 تأسیس شده و به طور مشخص در زمینه تولید و توسعه تراشه‌های VSCEL با سرعت بالا در محدوده ۶۵۰ تا 1,000 نانومتر تخصص دارد. این چیپ‌ها کاربردهای متنوعی دارند و در مواردی از جمله سنجش نوری در زمینه‌های زیست‌پزشکی، صنعتی، خودروسازی و محصولات مصرفی به کار گرفته می‌شوند.

محصولات Vertilite در فناوری‌های سه‌بعدی، تکنولوژی مبتنی بر ادراک حسی، واقعیت افزوده و ارتباطات نوری با سرعت بالا نیز کاربرد دارند. این شرکت زیرمجموعه‌هایی در ایالات ‌متحده و تایوان دارد و اعضای آزمایشگاه‌های مختلف از مؤسسات شناخته‌شده‌ای همچون دانشگاه استنفورد با آن همکاری می‌کنند. با آن که Vertilite به طور دقیق جایگزین TSMC در زمینه تأمین تراشه‌های موبایل هواوی نخواهد بود، اما قابلیت‌های جذابی را در زمینه‌های متعدد از خود نشان داده است که غول فناوری چینی می‌تواند با نظر به آن‌ها برای آینده برنامه‌ریزی کند. به علاوه سرمایه‌گذاری بلندمدت در Vertilite می‌تواند این شرکت را در مسیر ساخت پردازنده‌های گوشی هوشمند و برآوردن نیازهای هواوی هدایت کند. البته بی‌تردید چنین برداشتی در این مرحله صرفاً یک گمانه‌زنی خام است و برای مشاهده رویدادهای واقعی، باید منتظر گذر زمان ماند.

منبع : cnBeta


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا