تقابل هواوی با غول‌های فناوری – شمارش معکوس تا فرو ریختن رویای صدرنشینی؟

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اندروید Android ، هواوی Huawei ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : رویارویی ایالات متحده آمریکا با چین در طی چند سال گذشته به تهدیدهای متعددی برای شرکت‌های حاضر هر دو سمت ماجرا منجر شد که ماجرای ZTE در سال 2018 و تغییر هیأت مدیره و جریمه 1.3 میلیارد دلاری این شرکت مصداق روشنی برای آن است. این جنگ تجاری در پی صدور دستور اجرایی رییس‌جمهور آمریکا و قرارگیری هواوی و وابستگان آن در لیست سیاه تجاری با چین موسوم به Entity List وارد مرحله بی‌سابقه‌ای شد. در پی این تصمیم، هواوی از خرید سرویس و تجهیزات آمریکایی بدون تأیید دولت مرکزی منع شد؛ تصمیمی‌که در ابتدا ممکن است کم‌اهمیت به نظر برسد اما با احتساب گوگل، گوالکام و اینتل به‌عنوان یک سمت ماجرا، داستان کاملا متفاوت خواهد بود!

Huawei Banned from Google Android and Starts a New Conflict with the US

دعوای تجاری خزنده و پنهان آمریکا با هواوی از نزدیک به یک سال پیش و در زمان رونمایی از پرچمداران 2018 این برند یعنی P20 و P20 Pro آغاز شد؛ این اسمارت‌فون‌های پیشرفته برخلاف انتظار هزاران کاربر آمریکایی به دستور مقامات این کشور هیچ‌گاه به بازار ایالات متحده عرضه نشدند و چندی پیش نیز با کنار گذاشته شدن هواوی از برنامه تجهیز اپراتورهای آمریکایی به شبکه 5G این دعوا، علنی‌تر از همیشه دنبال شد. این تصمیم آمریکا، در برخی دیگر از نقاط جهان نیز ادامه پیدا کرد و در چندین کشور، استفاده از تجهیزات 5G هواوی به طور کامل ممنوع شد.

Huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro

هواوی اما با وجود همه این مشکلات به رشد فزاینده خود در دنیای اسمارت‌فون و تجهیزات ارتباطی ادامه داده و در آخرین گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2019 با رشد 50.3 درصدی با قدرت در جایگاه دومین برند سازنده گوشی‌های هوشمند تکیه زد. رشد پنجاه درصدی هواوی در حالی به ثبت رسید که سامسونگ و اپل به ترتیب با افت 8 و 30 درصدی، سه‌ماهه ناگواری را پشت سر گذاشتند و کل بازار اسمارت‌فون نیز با افت 6.6 درصدی در عرضه به بازار روبرو شد. روزهای خوش هواوی اما دیری نپایید و با قرار گرفتن هواوی و زیر مجموعه‌های آن در لیست ممنوعیت تجارت وزارت بازرگانی آمریکا (Entity List) در روز چهارشنبه 15 می 2019 (25 اردیبهشت 98)، شرایط بسیار بغرنج‌تر از گذشته دنبال شد. آمریکا با ادعای ارتباط هواوی با دولت مرکزی چین، این شرکت را یک تهدید بالقوه امنیتی می‌داند؛ اتهامی که البته هواوی همواره آن را بی‌اساس توصیف می‌کند.

اندکی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری رویترز در روز 19 می 2019 (29 اردیبهشت 1398) از تصمیم گوگل برای همکاری با ممنوعیت‌های مطرح شده توسط وزرات بازرگانی و به تعلیق درآوردن کسب و کار با شرکت هواوی خبر داد؛‌ بر پایه این گزارش، هواوی بلافاصله دسترسی خود را به آپدیت‌های سیستم‌عامل اندروید از دست خواهد داد و نسل بعدی گوشی‌های هوشمند ارائه شده توسط این کمپانی در خارج از کشور چین، بدون اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مهمی مثل Maps، جیمیل و از همه مهم‌تر Google Play Store عرضه می‌شوند. پس از این تصمیم بخش HiSilicon کمپانی هواوی که پردازنده‌های مربوط به گوشی‌های رده میانی و پرچمدار این شرکت را تولید می‌کند، اعلام کرد که مدت‌هاست منتظر مواجهه با این شرایط بوده است. هواوی همچنین پیش از این به آماده‌سازی این شرکت در طی شش سال گذشته برای شرایط ممنوعیت اندروید اشاره کرده بود.

Huawei Banned from Google Android and Starts a New Conflict with the US

در همان روز با بالا گرفتن بحث‌ها در این زمینه، حساب کاربری @Android در توییتر با اشاره به سوالات کاربران هواوی در رابطه با گام‌های گوگل در تطابق با تصمیمات اخیر دولت آمریکا نوشت: «که در شرایطی‌که ما در حال برآورده ساختن تمامی احتیاجات دولت آمریکا هستیم به شما اطمینان می‌دهیم که سرویس‌هایی نظیر Google Play و [آپدیت‌های] امنیتی از سمت Google Play Protect در دستگاه‌های هواوی فعلی شما همچنان به کار ادامه می‌دهند». کلمه "فعلی" در این توییت شرکت گوگل بسیار اهمیت دارد چرا که ممنوعیت اعلام شده در وزارت بازرگانی آمریکا تنها شامل دیوایس‌های آینده هواوی شده و سرویس‌های حاضر در گوشی‌های فعلی را در بر نمی‌گیرد.

یک روز بعد در 20 می 2019 (30 اردیبهشت 98) هواوی نیز به نوبه خود در قالب یک ایمیل بیانیه دیگری را منتشر ساخت که بار دیگر نه فقط به کاربران فعلی این شرکت در پایدار ماندن سرویس‌های گوگل اطمینان می‌داد بلکه از ارائه خدمات به گوشی‌های بعدی و آینده این برند سخن می‌گفت. متن این اطلاعیه به قرار زیر است:

«هواوی مشارکت قابل توجه‌ای را در توسعه و رشد اندروید در سراسر جهان داشته است. به‌عنوان یکی از شرکای جهانی کلیدی اندروید، ما به صورت نزدیک با پلتفرم اپن‌سورس آن‌ها برای توسعه اکوسیستمی که [به طور همزمان] برای هر دوی کاربران و این صنعت سودمند باشد کار کرده‌ایم. هواوی به ارائه آپدیت‌های امنیتی و خدمات پس از فروش به همه محصولاتی تبلتی و اسمارت‌فون هواوی و آنر ادامه داده [که این مورد] آن‌هایی که فروخته شده‌اند و آن محصولاتی که هنوز در سطح جهانی در انبار هستند را در بر می‌گیرد. ما در جهت فراهم آوردن بهترین تجربه برای همه کاربران در جهان، به ساخت یک اکوسیستم ایمن و پایدار ادامه می‌دهیم».

در این شرایط اوضاع هرچه بیشتر به سمت پیچیده شدن پیش می‌رفت چرا که علاوه بر گوگل، دیگر شرکت‌های مهم و حیاتی در کسب و کار هواوی مثل کوالکام و اینتل نیز به این ماجرا افزوده شدند که به ترتیب در گوشی‌های رده پایین و میانی و کامپیوترهای سرور هواوی نقش انکارناپذیری را ایفا می‌کنند.

Huawei Banned from Google Android and Starts a New Conflict with the US

در همان روز 20 می، کاربران هواوی حداقل برای مدتی، نفس به راحتی کشیدند؛ در این روز وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، از یک فرصت موقتی 90 روزه محدود برای شرکت هواوی خبر داد که فرصت مناسبی برای همکاری و گفت‌وگوهای چند جانبه به نظر می‌رسد. مجوز موقتی وزرات بازرگانی آمریکا، که در 19 آگوست 2019 (28 مرداد 1398) به پایان می‌رسد، به هواوی این اجازه را می‌دهد تا عملیات پشتیبانی مشتریان فعلی خود را با همکاری با کمپانی‌های آمریکایی به سرانجام برساند و در طی آن تجارت با شرکت‌هایی مثل گوگل، کوالکام،‌ اینتل و سایرین برای ارائه آپدیت نرم‌افزاری به سخت‌افزارهای فعلی هواوی مجاز است. این فرصت 90 روزه همچنین شرایط مناسبی برای شبکه‌های موبایلی کوچک مجهز به تجهیزات هواوی ایجاد می‌کند که ضرر و زیان احتمالی ناشی از به‌کارگیری تجهیزات هواوی را به حداقل برسانند. همه چیز نیز در این فرصت 90 روز ایده‌آل نیست چرا که این مجوز موقتی با یک لفظ "محدود" نیز همراه است که این به معنای ادامه ممنوعیت هواوی برای استفاده از سرویس و تجهیزات کمپانی‌های آمریکایی برای سخت‌افزارهای جدید این شرکت است. به عبارت دیگر گوشی‌های معرفی شده این برند در آینده هنوز با ممنوعیت سرویس‌های آمریکایی و در صدر آن‌ها، اندروید روبرو هستند.

در روز 21 می 2019 (31 اردیبهشت 98) خبرگزاری رویترز بار دیگر خبر دیگری را در این زمینه منتشر کرد که در طی آن Abraham Liu معاونت ارشد هواوی در منطقه اروپا در یک کنفرانس خبری در مرکز جرائم امنیتی اروپایی هواوی در شهر بروکسل بلژیک ضمن توصیف شرکت مطبوع خود به عنوان قربانی زورگویی آمریکا، از همکاری نزدیک هواوی با گوگل برای برطرف ساختن مشکل ایجاد شده خبر داد. Liu در این رابطه ضمن اشاره به مشخص نبودن آینده و سرزنش نکردن گوگل از سوی هواوی افزود: «آن‌ها (گوگل) هیچ تمایلی به بلاک کردن ما ندارند. ما از نزدیک در حال کار با گوگل برای یافتن اینکه هواوی چگونه قادر به رسیدگی به این شرایط و [به حداقل رساندن] تأثیر تصمیم وزرات بازرگانی آمریکا خواهد بود، هستیم».

Huawei Banned from Google Android and Starts a New Conflict with the US

Abraham Liu معاونت ارشد هواوی در منطقه اروپا

در حالی‌که اوضاع پیچیده‌تر از همیشه به نظر رسیده و شرایطی سخت از این برای هواوی قابل تصور نبود، ساعاتی پیش در روز 22 می (1 خرداد 1398) انتشار خبر دیگری، مجددا ضربه هولناکی را به پیکره این شرکت چینی وارد ساخت. خبرگزاری BBC به نقل از اسناد و مدارک داخلی شرکت ARM از قطع همکاری این شرکت با هواوی به دلیل قوانین جدید ایالات متحده آمریکا خبر داد. به گفته این منبع خبری، از کارکنان ARM خواسته شده تا تمامی قراردادهای فعال، پشتیبانی‌های مرتبط با حقوق مالکیت معنوی و هر نوع تعاملات در حال انجام با هواوی را به حالت تعلیق در آورند و حتی از بحث و تبادل نظر در رابطه با مباحث فنی با هواوی و دیگر زیر مجموعه‌های آن از جمله HiSilicon نیز بپرهیزند. شرکت ARM تنها ساعتی بعد از انتشار این خبر در یک بیانیه ایمیلی از حرکت این شرکت در تطابق کامل با قوانین و مقررات تنظیم شده توسط دولت آمریکا خبر داد. این بیانیه با اینکه لزوما به معنای تأیید کامل گزارش پیشین در این مورد نیست اما به روشنی از تحت تأثیر قرار گرفتن همکاری هواوی با شرکت ARM سخن می‌گوید.

ARM logo

به عنوان یک یادآوری کوتاه، با وجود آنکه شرکت هواوی از طریق زیر مجموعه HiSilicon خود، بخش مهمی از نیازهای پردازشی این شرکت را تأمین می‌کند اما زیرساخت اصلی و مالکیت معنوی هسته‌های پردازشی و گرافیکی پردازنده‌های این شرکت همانند دیگر فعالان این عرصه (از جمله پروسسورهای اسنپ‌دراگون کوالکام، اکزینوس سامسونگ، هلیو مدیاتک و سری A شرکت اپل) به طور کامل به ARM تعلق دارد. شرکت ARM که در سال 2016 با رقم 24.3 میلیارد پوند به مالکیت شرکت ژاپنی Softbank درآمد با اینکه یک مجموعه آمریکایی به حساب نمی‌آید اما به دلیل ماهیت ذاتا آمریکایی برخی از طرح‌های آن، ظاهرا خود را ملزم به رعایت مقررارت آمریکا در این رابطه نموده است.

ماجرای سریالی مشکلات هواوی در این چند روز مطمئنا در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و چه بسا ابعاد تازه‌ای به آن افزوده شود. این ماجرا مطمئنا سایر برندهای کوچک و بزرگ دنیای موبایل را به فکر آینده خود در هنگام قرارگیری در شرایط مشابه خواهد انداخت؛ امری‌که به خصوص برای برندهای چینی بزرگی مثل شیائومی، اوپو و ویوو بیش از دیگران نگران‌کننده به نظر رسیده و از لزوم در نظر گرفتن یک راه‌حل جایگزین سخن می‌‌گوید. هواوی البته حداقل در زمینه سیستم‌عامل از سال‌ها پیش به فکر راه‌حل جایگزین و یک پلن‌ بی با نام سیستم‌عامل Hongmeng بوده است که در رابطه با آینده آن به خصوص با نگاهی به تجربه نچندان موفق Tizen سامسونگ نمی‌توان با اطمینان سخن گفت. هواوی اما مطمئنا تنها شکست‌خورده این تراژدی نیست و در صورت ادامه جدی این تصمیم نه‌فقط این شرکت بلکه مجموعه گوگل و اندروید، تأمین‌کنندگان قطعات سخت‌افزاری (سازندگان حافظه، قطعات دوربین و...) و لیست بلندبالایی از شرکای مستقیم و غیر مستقیم هواوی نیز در این ضرر با این شرکت سهیم خواهند بود.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا