راه‌حل سامسونگ برای بحران هواوی – تأمین تراشه تجهیزات مخابراتی 5G شرکت چینی با تکنولوژی اروپایی-ژاپنی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، سامسونگ Samsung ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : درست یک سال پس از قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا (به دلایل امنیتی)، دولت ایالات متحده با اعمال تغییر در قوانین صادرات تراشه به هواوی، کار را برای این شرکت چینی سخت‌تر کرد. به اعتقاد برخی کارشناسان، این زمان‌بندی دقیق از سوی آمریکا نمی‌تواند تصادفی باشد. قرار گرفتن در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده، ضمن اینکه مانع از دسترسی هواوی به زنجیره تأمین آمریکایی می‌شود، این شرکت چینی را از به‌کارگیری سرویس‌های موبایلی گوگل (GMS) نیز محروم کرده است. در نتیجه، هواوی مجبور شد اسمارت‌فون‌های جدید سری P40 را با اکوسیستمی بومی موسوم به HMS (سرویس‌های موبایلی هواوی) روانه بازار کند.

همچنین با راه‌اندازی اپلیکیشن انحصاری Petal Search، کاربران هواوی در سراسر دنیا می‌توانند اپ استورهایی را پیدا کنند که امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک و اینستاگرام را برای آنها فراهم می‌کند؛ غیبت اپلیکیشن‌های گوگل در گوشی‌های هواوی، مشکل خاصی برای کاربران چینی ایجاد نمی‌کند زیرا بیشتر این اپلیکیشن‌ها در کشور چین ممنوع هستند، اما مطمئنا کاربران هواوی در دیگر کشورها از نبود گوگل پلی استور و اپلیکیشن‌هایی مثل Google Search، جی‌میل، یوتیوب و ... احساس خوبی نخواهند داشت. علی‌رغم این محدودیت‌ها، آمارها نشان می‌دهند هواوی در سال 2019 با عرضه حدود 240 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، رتبه دوم جهانی خود را (پس از سامسونگ) حفظ کرد.

یکی از نقاط ضعف شرکت هواوی، واحد تولید تراشه آن یعنی HiSilicon است که تنها وظیفه طراحی چیپ‌ست‌های موبایلی را داشته و برای ساخت آن‌ها به کمپانی TSMC وابسته است. البته این امر به هیچ وجه غیرعادی نیست زیرا TSMC بزرگ‌ترین شرکت مستقل سازنده چیپ‌ست در دنیا بوده و در واقع، بخش بزرگی از تراشه‌های طراحی‌شده توسط اپل، کوالکام و مدیاتک، توسط TSMC ساخته می‌شود. جالب است بدانید بعد از اپل، هواوی بزرگ‌ترین مشتری TSMC به حساب می‌آید. اما ممکن است رابطه تجاری هواوی و TSMC با مشکل مواجه شود.

طبق ممنوعیت‌های جدید وزارت بازرگانی آمریکا علیه هواوی، شرکت‌های تولیدکننده چیپ‌ست که در ساخت محصولات خود از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کنند، برای صادرات تراشه به هواوی باید ابتدا از ایالات متحده مجوز بگیرند. البته تراشه‌های حاصل از ویفرهایی که در مرحله تولید قرار دارند می‌توانند به هواوی عرضه شوند، اما به شرطی که این تراشه‌ها تا نیمه سپتامبر سال جاری میلادی به هواوی تحویل داده شوند. این فرجه به هواوی اجازه می‌دهد تا برای تولید تمام مدل‌های Mate 40 و Mate 40 Pro به تعداد کافی تراشه‌های 5 نانومتری با نام احتمالی Kirin 1020 در اختیار داشته باشد.

اما مشکل اساسی هواوی سال آینده و در هنگام تولید سری پرچمدار P50 خود را نشان خواهد داد. جدای از بحث تراشه برای اسمارت‌فون‌ها، مشکل جدی‌ترِ هواوی در تأمین تراشه‌های قدرتمند برای تجهیزات مخابراتی نسل پنجم است. همان‌طور که می‌دانید، هواوی بزرگ‌ترین ارائه‌کننده تجهیزات شبکه 5G در دنیا به شمار می‌رود.

صاحب‌نظران ایده‌هایی را مطرح کرده‌اند که هواوی با به کار بستن آنها بتواند قوانین جدید را دور زده و به‌جای خرید مستقیم تراشه از TSMC، چیپ‌ست‌های ساخت این شرکت تایوانی را با یک واسطه از مدیاتک خریداری کند. البته TSMC با این روش مخالف بوده و اعلام کرده که اجازه این کار را نخواهد داد. اما خبرگزاری Asia Times در روز یکشنبه 14 ژوئن 2020 (25 خرداد 1399) از ارائه راه‌حلی کاملا قانونی برای مشکل هواوی، از سوی سامسونگ خبر داد.

کمپانی سامسونگ دومین تولیدکننده مستقل محصولات نیمه‌رسانا در دنیا بوده و به گفته Asia Times، یکی از خطوط تولید این کمپانی برای ساخت تراشه‌های 7 نانومتری از تکنولوژی ژاپنی-اروپایی استفاده می‌کند. با توجه به اینکه این خط تولید کاملا عاری از تکنولوژی آمریکایی است، سامسونگ بدون نیاز به اخذ مجوز از ایالات متحده، می‌تواند به شکل قانونی تراشه‌های ساخته شده در آن را به هواوی صادر کند.

سامسونگ برای تولید تراشه‌های 7 نانومتری در این خط تولید به ماشین‌های لیتوگرافی EUV نیاز داشته و این ماشین‌ها را از یک شرکت هلندی به نام ASML وارد می‌کند. این ماشین‌ها با حک کردن الگوهایی روی قرص‌های سیلیکونی، محل کار گذاشتن ترانزیستورها روی تراشه را مشخص می‌کنند. الگوهای ایجاد شده توسط پرتوهای ماوراء بنفش، بسیار نازک بوده و به این ترتیب می‌توان تعداد ترانزیستورهای بیشتری را در یک تراشه جا داد. هرچه تعداد ترانزیستورهای داخل تراشه بیشتر باشد، آن تراشه قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر خواهد بود. با استفاده از تکنولوژی این شرکت هلندی، سامسونگ می‌تواند 10 میلیارد ترانزیستور را در چیپ‌ستی به اندازه یک ناخن جای دهد. علاوه بر ماشین‌های هلندی یادشده، سامسونگ به ماشین‌های دیگری نیز جهت تست کردن تراشه‌ها نیاز دارد که هر یک این ماشین‌ها را به قیمت 40 میلیون دلار از یک شرکت ژاپنی به نام Lasertec خریداری می‌کند.

گفته می‌شود سامسونگ و هواوی در حال مذاکره بوده و اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، سامسونگ تولید تراشه‌های پیشرفته‌ای را که هواوی در کسب‌وکار تجهیزات شبکه 5G به آن نیاز دارد، بر عهده خواهد گرفت. در مقابل، هواوی نیز بخشی از سهم خود در بازار جهانی اسمارت‌فون را به سامسونگ واگذار می‌کند. احتمال اینکه دو طرف در این مذاکرات به توافق برسند بالاست، زیرا وابستگی سامسونگ به گوشی‌های هوشمند، بیش از هواوی است. آنچه بیشتر از اسمارت‌فون برای هواوی اهمیت دارد، کسب‌وکار شبکه‌ 5G است. در حال حاضر، هواوی قراردادهایی دارد که به موجب آنها موظف است 600 هزار ایستگاه پایه نسل پنجم (که قرار بود تراشه‌های آن از سوی TSMC تأمین شود) را به مشتریان خود تحویل دهد. به این ترتیب، این می‌تواند فرصت خوبی برای هواوی باشد تا با از دست دادن بخشی از بازار اسمارت‌فون، کسب‌وکار مخابراتی خود را نجات دهد.

از لحاظ اقتصادی، صادرات کره جنوبی به چین، دو برابر صادرات این کشور به آمریکاست. همچنین، کره جنوبی برای مهار رفتار دمدمی‌مزاج همسایه شمالی خود، به کمک چین نیاز دارد. به گفته منابع صنعتی، دولت کره جنوبی محدودیت‌های آمریکا برای فروش تراشه به هواوی و دیگر شرکت‌های چینی را "غیرقابل قبول" خوانده است.

گفتنی‌ست، یکی دیگر از شرکت‌های تأمین‌کننده تراشه هواوی، کمپانی چینی SMIC است. اما مشکل آنجاست که پیشرفته‌ترین چیپ‌ست تولیدی در این کمپانی با لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته می‌شود که با محصولات TSMC فاصله زیادی دارد. البته SMIC امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی، بتواند تولید تراشه‌های 7 نانومتری را به سرانجام برساند، اما نکته اینجاست که چنانچه این شرکت در تولید تراشه‌های خود از تکنولوژی آمریکایی استفاده کند، برای صدور آنها به هواوی ناگزیر به اخذ مجوز از ایالات متحده خواهد بود. نکته مهم دیگر آن است که چین با چه سرعتی می‌تواند ظرفیت تولید داخلی تراشه را ارتقا دهد؟ اگر به یاد داشته باشید، پس از دستور دولت ترامپ در آوریل 2018 مبنی بر ممنوعیت فروش تراشه‌های کوالکام به ZTE، این شرکت چینی عملا تعطیل شد.

در پایان لازم به ذکر است، طبق خبری که روز 15 ژوئن (26 خرداد) از سوی رویترز منتشر شد، وزارت بازرگانی آمریکا در تصمیم قبلی خود تجدید نظر کرده و محدودیت‌های اعمال شده برای شرکت‌های چینی – از جمله هواوی – را کمتر نموده است. البته دولت ایالات متحده موضع قبلی خود در قبال هواوی را تغییر نداده و همچنان این شرکت را تهدیدی برای امنیت داخلی خود قلمداد می‌کند، اما ظاهرا حاضر شده تا با تغییر در محدودیت‌های اعمال شده، به شرکت‌ها اجازه دهد که در زمینه استانداردهای 5G بتوانند با هواوی همکاری کنند.

منبع : Asia Times


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا