حال و روز هواوی 6 ماه پس از تحریم‌ها – لیست سیاه آمریکا رنگ باخت

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : چین China ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : در روز پنج‌شنبه 16 می 2019 (26 اردیبهشت 1398) بود که ترامپ، رییس جمهور آمریکا، با حذف هواوی از زنجیره تأمین ایالات متحده، تحریم‌هایی را علیه این کمپانی چینی اعمال کرد و هواوی را در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار داد. این تحریم‌ها، تجهیزات شبکه نسل پنجم هواوی را نشانه گرفته بودند، اما به نظر می‌رسید که کسب‌وکار کالاهای مصرفی شرکت بیش از بقیه متضرر شود. در همان مقطع، رن ژنگ‌فی (Ren Zhengfei)، مدیرعامل هواوی، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ، با لحنی ناامیدکننده، حتی درباره بقای شرکت تا چند سال آینده ابراز تردید کرده و گفته بود که دو یا سه سال بعد برای مصاحبه برگردید، ببینید ما اصلا هنوز وجود داریم؟

بر مبنای همین اظهارات، مقامات هواوی، خود را برای کاهش درآمد چند میلیاردی آماده کرده بودند. اگر مایلید حجم تبادلات هواوی با شرکت‌های آمریکایی را بدانید، باید بگوییم در سال 2018، شرکت هواوی 11 میلیارد دلار را صرف خرید قطعه از کمپانی‌های آمریکایی کرده بود، اما شرکت‌هایی مثل کوالکام، اینتل و میکرون اعلام کردند که تمام روابط تجاری خود را با هواوی قطع خواهند کرد. وقتی گوگل نیز به این کمپانی‌ها پیوست، بسیاری به این باور رسیدند که هواوی چندان دوام نخواهد آورد.

اما طبق یکی از تیترهای روزنامه هنگ‌کنگی South China Morning Post در هشتم نوامبر (17 آبان)، پس از گذشت 180 روز، علی‌رغم تمام ناملایمات و کارشکنی‌ها (که تصور می‌شد هواوی را از پای درآورد)، این شرکت با بر هم زدن پیش‌بینی‌های اولیه، همچنان پیشتاز بازار جهانی مخابرات است. شاید در ابتدا فکر کنید، نشریه هنگ‌کنگی می‌خواهد واقعیت را طور دیگری نشان دهد، اما این امر حقیقت محض بوده و به هیچ وجه جانبدارانه نیست.

در سال گذشته میلادی، هواوی رتبه دوم عرضه گوشی هوشمند در دنیا را از اپل گرفت. طبق آمارهای جهانی، پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، نه تنها فاصله هواوی با اپل کمتر نشد، بلکه این شرکت چینی با ادامه رشد خود، برای کسب جایگاه نخست در تعقیب سامسونگ است. گزارش‌ها نشان می‌دهند در سال جاری میلادی، هواوی 64 روز زودتر از سال قبل به عرضه 200 میلیون گوشی هوشمند رسید (این در حالی‌ست که هیچ تحریمی در سال 2018 علیه شرکت وضع نشده بود). در سال 2018 هواوی در مجموع 207 میلیون دستگاه هوشی هوشمند را به بازار عرضه کرد و قصد داشت این میزان را در سال 2019 به 300 میلیون دستگاه برساند. اما پس از اعمال تحریم‌ها، پیش‌بینی خود برای سال 2019 را به 270 میلیون کاهش داد. با این حال، در صورت تحقق این پیش‌بینی، عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی در پایان سال جاری میلادی با رشد سالانه 31 درصدی همراه خواهد بود.

Huawei Mate 30 Pro

طبق هدف‌گذاری مقامات شرکت برای آینده، هواوی در سال 2020 با کنار زدن سامسونگ، بایستی به رتبه اول جهانی در زمینه عرضه اسمارت‌فون تبدیل شود. شواهد و قرائن نیز مؤید این مطلب است که هواوی در مسیر درستی حرکت می‌کند. طبق گزارش Canalys، رشد سالانه در پایان سه‌ماهه سوم 2019 برای هواوی برابر با 33 درصد و برای سامسونگ 11 درصد بوده است. جالب است بدانید، ژنگ‌فی – که شش ماه پیش تحریم‌های آمریکا را فلج‌کننده پنداشته بود – هفته گذشته در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال، گفت: «خیلی خوب می‌توانیم بدون آمریکا به حیات خود ادامه دهیم.»

با این اوصاف، همه چیز در بخش کالاهای مصرفی برای هواوی خوب به نظر می‌رسد و جالب این‌که در کسب‌وکار تجهیزات شبکه 5G نیز همین وضعیت برقرار بوده و علی‌رغم تحریم‌ها، هواوی در این زمینه پیشتاز دنیا بوده است. ظاهرا کمپین آمریکا علیه هواوی چندان موفق نبوده زیرا در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، 28 درصد از بازار تجهیزات نسل پنجم، در دست هواوی بوده است. در سه‌ماهه بعدی که تحریم‌ها وضع شد، این سهم به 29 درصد افزایش یافت و نوکیا با فاصله زیادی از رقیب چینی خود، با کسب سهمی 16 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. جالب است بدانید، به گزارش رویترز در روز سه‌شنبه 12 نوامبر 2019 (21 آبان 1398)، هواوی اعلام کرده که در مجموع پاداشی به ارزش 286 میلیون دلار را به تیم‌های تحقیق و توسعه و کارکنانش پرداخت کرده تا بدین‌وسیله از زحمات آنها در کمک به شرکت برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا قدردانی کند. در کنار این پاداش، هواوی از دو برابر کردن حقوق تمام 190 هزار کارگر خود در این ماه خبر داده است.

Ren Zhengfei مدیرعامل هواوی

هواوی تاکنون برای پیاده‌سازی نسل پنجم ارتباطات، با بیش از 65 کشور قرارداد بسته که به گزارش رویترز، نیمی از این کشورها در اروپا هستند؛ یعنی مهم‌ترین آوردگاه بین‌المللیِ نبرد بین واشنگتن و مقامات شنزن! از این رو شاهد آن بودیم که اتحادیه اروپا اخیرا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار گزارشی، نسبت به خطرهای احتمالی هواوی – که به زعم آنها در یک رژیم استبدادی مثل چین واقع شده – هشدار داد. اما هنوز دو کشور مهم و تعیین‌کننده – یعنی آلمان و انگلستان – در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند‌ و هواوی هنوز می‌تواند یکی از گزینه‌های آنها باشد. اگر این اتفاق رخ دهد و این دو کشور برای اتصال به شبکه 5G، هواوی را انتخاب کنند، به احتمال زیاد دیگر کشورها نیز همین رویه را دنبال خواهند کرد. چنانچه بازارهای مهم جهان (به ویژه انگلستان) اجازه ورود هواوی به شبکه مخابراتی خود را بدهند، جایگاه آمریکا در قبال هواوی، به شدت تضعیف خواهد شد.

اما سؤالی که در این میان به ذهن می‌رسد آن است که، چه چیزی کمپین آمریکا علیه هواوی را با شکست مواجه کرد؟ پاسخ یک کلمه است: چین. درست است که رشد کلی هواوی قدرتمند بوده، اما عملکرد این شرکت در بازار داخلی چین فوق‌العاده بوده است. در واکنش به تحریم هواوی توسط آمریکا، موج جدیدی از وطن‌پرستی در چین به راه افتاد و مردم این کشور برای حمایت از هواوی در مقیاس گسترده به خرید محصولات این شرکت روی آوردند.

در نتیجه طبق آمارها، سهم هواوی از بازار داخل با 66 درصد افزایش، به 42 درصد بالغ شده است. هواوی در پی آن است تا سهم خود از بازار اسمارت‌فون چین را به 50 درصد برساند؛ بازاری که اخیرا برای اپل و سامسونگ به یک کابوس تبدیل شده، زیرا این برندهای صاحب‌نام دیگر نمی‌توانند مثل سابق در آنجا به رقابت بپردازند. بد نیست بدانید، به دنبال یک دهه رشد بی‌وقفه، سال گذشته هواوی برای اولین بار رقم درآمد 100 میلیارد دلار را پشت سر گذاشت و به احتمال زیاد این دستاورد، امسال نیز تکرار خواهد شد.

بعد از وقوع این همه جنجال درباره هواوی، شاید بد نباشد که ببینیم علت اصلی تحریم هواوی و به راه انداختن کمپین بین‌المللی علیه این کشور توسط آمریکا چه بوده است. در این زمینه، ایالات متحده 3 ادعای عمده را ذکر می‌کند؛ نخست آنکه به گفته آمریکا، تجهیزات هواوی می‌تواند جاسوسی یا سرقت داده‌ها را برای آژانس‌های اطلاعاتی چین تسهیل کند (البته قانون کشور چین، ظاهرا چنین اختیاری را به هواوی یا شرکت‌های مشابه می‌دهد!). ادعای دوم، اختصاص سوبسید دولتی به این شرکت است که به ضرر رقیب‌های غیرچینی تمام می‌شود. ادعای سوم برای مقابله با هواوی، آن است که طبق ادعای ایالات متحده، چین برای سرکوب اقلیت‌های قومی خود (به ویژه اویغورهای ساکن ایالت سین‌کیانگ) از تکنولوژی‌های هواوی کمک می‌گیرد.

اما قبل از اینکه تحریم‌های آمریکا بر ضد هواوی رسما آغاز شود، این شرکت بارها با رد ادعاهای ایالات متحده، از خود دفاع کرده بود. در ماه فوریه، طی رویداد کنگره جهانی موبایل – که در بارسلونا برگزار می‌شود – هواوی پیش چشم سایر شرکای صنعتی خود، به آمریکا تاخت. جیو پینگ (Guo Ping)، رییس هیئت مدیره هواوی، طی سخنرانی خود در این رویداد، با استناد به افشاگری‌های ادوارد اسنودن (Edward Snowden)، جنجال‌های امنیتی آمریکا در فضای مجازی را به همگان یادآوری کرد. البته، مصاحبه با پنج نفر از کارکنان هواوی – که نخواستند نام‌شان فاش شود – نشان می‌دهد، رویکرد ژنگ‌فی نقش به‌سزایی در خنثی کردن کمپین آمریکا داشته است.

در واقع، هواوی نیز در اقدامی متقابل با به راه انداختن یک کمپین گسترده – که تا به امروز ادامه یافته – سعی در روشنگری و رفع اتهام از خود داشته است. از اقدامات هواوی در این زمینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیاست‌های شفاف‌سازی جدید، دسترسی آسان به مدیرعامل هواوی (که در گذشته خیلی کم در رسانه‌ها حضور می‌یافت)، سیاست درب‌های گشوده در مقر اصلی هواوی و نهایتا راه‌اندازی گروهی متشکل از رسانه‌های غربی و مسئولین حرفه‌ایِ روابط عمومی، برای مدیریت رسانه‌های شرکت و شکل‌دهی پیام‌های آن؛ پیام‌هایی که روی نوآوری، سرمایه‌گذاری، میراث شرکت، سابقه و عملکرد آن متمرکز شده و با اعتمادسازی، وفاداری و تکذیب مستمر هرگونه تخلف امنیتی از سوی هواوی، قدرتمندتر می‌شوند.

در واقع، مسئولیت این گروه رسانه‌ای، آن بود که به پرسش‌های تمام شرکا و مصرف‌کنندگان هواوی در بیش از 170 کشور دنیا پاسخ دهند. در این میان، ژنگ‌فی – که قحطی سال‌های 1958 تا 1961 را گذرانده – به منظور شفاف‌سازی هرچه بیشتر، خود را وارد معرکه رسانه‌ای نمود. بد نیست بدانید، تا قبل از ماجراهای اخیر ژنگ‌فی معمولا در یک مصاحبه تلویزیونی دیده نشده بود. همچنین، اغلب از مصاحبه با روزنامه‌نگاران نیز امتناع کرده و این کار را به معاونانش واگذار می‌کرد.

هواوی با به راه انداختن این کمپین، پیام دیگری نیز برای دنیا دارد. این شرکت در واقع یک گزینه را به مردم دنیا پیشنهاد می‌کند؛ به این ترتیب که کشورهای دنیا با یک دوراهی روبرو هستند: یا بایستی به سمت آمریکا رفته و با پیروی از شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل، مایکروسافت، آمازون، فیس‌بوک و کوالکام، سلطه فناوری ایالات متحده را قبول کنند و یا دست رد به سینه این شرکت‌ها زده و با بی‌توجهی به ارزش اسمی آنها از شرکت غیرآمریکایی هواوی حمایت کنند. ارائه جایگزین برای اندروید و همچنین سرویس‌های موبایلی گوگل نیز با این پیام، همخوانی دارد. شاید فکر کنید مردم دنیا دوست ندارند از گوگل دست بکشند، اما حقیقت ماجرا آن است که طی یک دهه اخیر، هیچ شرکتی در دنیا جایگزین مناسبی برای خدمات گوگل ارائه نکرده است.

در حال حاضر، هواوی بحران را پشت سر گذاشته است. طبق برآوردها، در فاصله 12 تا 18 ماه آینده، هیچ خطری کسب‌وکار شبکه 5G و اسمارت‌فون‌های هواوی را تهدید نکرده و به احتمال زیاد، افزایش 10 درصدی سهمِ هواوی از بازار چین، هرگونه کندیِ فروش در بازارهای خارجی را خنثی خواهد کرد. به هر ترتیب، دو مسیر پیش روی هواوی قرار دارد. در حالت اول، هواوی (و دیگر شرکت‌های تحریم‌شده) تحت مجوزهای وزارت بازرگانی ایالات متحده، رفع تحریم می‌شوند، که در این صورت هواوی با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه داده و تهدید مهم‌تری محسوب می‌شود. در حالت دوم، هواوی همچنان در لیست سیاه وزارت بازرگانی باقی می‌ماند، که در این صورت برای کسب درآمدهای جدید، به سرمایه‌گذاری در Huawei Mobile Services (خدمات موبایلی هواوی) و یک اکوسیستم اپلیکیشنی جدید روی خواهد آورد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا