ممنوعیت استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی در شبکه 5G بریتانیا از ابتدای سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : بر اساس اعلام دولت بریتانیا در روز سه‌شنبه 14 جولای سال جاری میلادی (24 تیر 1399)، تجهیزات مخابراتی هواوی از شبکه 5G این کشور حذف خواهند شد. به گزارش رسانه‌های این کشور اپراتورهای مخابراتی بریتانیا از 1 ژانویه سال 2021 مجاز نیستند تجهیزات نسل پنجمی جدیدی از این شرکت چینی خریداری کنند. به علاوه به این اپراتورها نزدیک به 7 سال فرصت داده شده تا فناوری‌های مربوط به هواوی را از شبکه‌های موجود خود حذف کنند؛ امری که پیش‌بینی می‌شود حدود 2 میلیارد پوند هزینه به دنبال داشته باشد. این تصمیم در پی گزارش جدید مرکز ملی امنیت سایبری (National Cyber Security Centre) درباره نقش هواوی در زیرساخت‌های ملی بریتانیا گرفته شده است.

تصمیم جدید دولت بریتانیا چرخشی 180 درجه‌ای نسبت به رویکرد قبلی دولتمردان این کشور به حساب می‌آید که پیش از این با اِعمال محدودیت‌های مشخص، از به‌کارگیری تجهیزات نسل پنجم هواوی در زیرساخت مخابراتی کشور استقبال کرده بودند. بر اساس شیوه‌ای که دولت پیش از این در نظر داشت، سهم بازار هواوی به 35 درصد محدود شده بود و تجهیزات تولیدی شرکت چینی در قسمت‌های اصلی شبکه یا مناطق حساس جغرافیایی به کار گرفته نمی‌شد. با این حال، مدیران ارشد بریتانیا اینک تصمیم به حذف کامل دستگاه‌های نسل پنجم هواوی از زیرساخت مخابراتی این کشور گرفته‌اند.

الیور دودن (Oliver Dowden)، وزیر دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا، هشدار داده است که این تصمیم، راه‌اندازی شبکه نسل پنجم را در این کشور به تاخیر خواهد انداخت. دولت در همین زمینه اعلام کرده است که به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات پهن‌باند تمام‌فیبر (full fiber broadband) نیز توصیه کرده است تا استفاده از محصولات هواوی را متوقف کنند و به دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه روی آورند.

Oliver Dowden وزیر دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا

دولت بریتانیا در ماه‌های اخیر فشار داخلی و بین‌المللی زیادی را برای کنار گذاشتن کامل تجهیزات مخابراتی هواوی متحمل شده است. این فشارها از نگرانی‌های امنیتی درباره احتمال مخاطرات تجهیزات هواوی برای امنیت ملی این کشور و استفاده پکن از این دستگاه‌ها برای جاسوسی از کشورهای غربی برآمده است که البته هواوی به طور جدی آن را رد می‌کند.

فشار بین‌المللی علیه هواوی پیش از هر چیز با اقدام آمریکا در قرار دادن غول چینی و زیرمجموعه‌های آن در فهرست ممنوعیت تجاری وزارت بازرگانی این کشور در ماه می 2019 آغاز شد. این ممنوعیت بدان معنا بود که شرکت‌های آمریکایی مجاز نیستند از فناوری‌های ساخت هواوی استفاده کنند یا آن‌ها را به دراختیار این شرکت قرار دهند. در ماه می سال جاری، اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا از تصویب قوانین تازه‌ای در جهت افزایش تحریم‌ها علیه هواوی خبر داد. بر اساس مقررات جدید که از ماه سپتامبر به اجرا درخواهند آمد، شرکت‌های خارجی سازنده چیپ‌ست که در فرآیند طراحی و تولید از فناوری و نرم‌افزارهای آمریکایی استفاده می‌کنند، تنها با گرفتن مجوز از دولت این کشور می‌توانند پردازنده‌های خود را در اختیار هواوی قرار دهند. در نتیجه شرکت‌هایی همچون TSMC، بزرگ‌ترین کمپانی مستقل سازنده قطعات نیمه‌هادی در جهان، پس از این تاریخ مجاز نیستند از تکنولوژی آمریکایی برای تولید محصولات ارائه‌شده به هواوی استفاده کنند. مدیران ایالات متحده از این اقدام با عنوان «بستن راه گریز» یاد کرده‌اند که شرکت چینی با استفاده از آن از فناوری‌های مرتبط با آمریکا بهره برده است.

قوانین جدید تاثیر قابل توجهی بر توانایی تولید هواوی خواهند گذاشت و از دید منتقدان این طرح، سبب کاهش امنیت محصولات این شرکت خواهد شد. مطابق یکی از گزارش‌های امنیتی که در اوایل ماه جاری به دست رسانه‌ها رسیده است، «این محدودیت‌ها شرکت [هواوی] را ناچار خواهد ساخت تا از فناوری‌های نامطمئنی استفاده کند که مخاطرات را برای بریتانیا افزایش خواهد داد.»

به عنوان نمونه، شرکت HiSilicon به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هواوی تحت تاثیر این محدودیت‌ها قرار خواهد گرفت. به گزارش بی‌بی‌سی، صنعت نیمه‌رسانا بر نرم‌افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی (یا EDA کوتاه‌شده electronic design automation) تکیه دارد تا فرایند طراحی چیپ‌ست‌های جدید مانند Kirin 990 5G را به صورت خودکار به انجام رساند. اما تحریم جدید آمریکا به معنای ممنوعیت کاربرد این نرم‌افزار برای طراحی یا تولید تراشه‌های هواوی است؛ چرا که توسعه‌دهندگان بزرگ اتوماسیون طراحی الکترونیکی پیوندهای بسیاری با ایالات متحده دارند. به این ترتیب غول چینی برای طراحی پردازنده‌ جدید و پیشرفته خود با دشواری مواجه می‌شود و به ناچار احتمالا به استفاده از چیپ‌هایی روی خواهد آورد که پوشش و نظارت بر آن‌ها برای مدیران امنیت اطلاعات بریتانیا دشوارتر است.

در عین حال بوریس جانسون (Boris Johnson)، نخست ‌وزیر بریتانیا، نیز با فشار فزاینده‌ای از درون حزب محافظه‌کار مواجه است. دولت جانسون در ماه مارس سال جاری میلادی با بزرگ‌ترین بحران دوران کاری خود مواجه شد؛ زمانی که 38 نماینده محافظه‌کار پارلمان علیه دولت رای دادند و خواستار پایان استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه نسل پنجم این کشور، تا سال 2023 شدند. در واقع اکثر نمایندگان حزب حاکم بریتانیا این تجهیزات را به سبب احتمال کاربرد جاسوسی توسط دولت پکن، تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به شمار می‌آورند. از این رو هرچند دولت در نهایت آرای لازم را به دست آورد، اما فشار زیادی متحمل شد تا موضع سخت‌تری را برای مقابله با هواوی در پیش گیرد.

به گفته یکی از سخنگویان هواوی در واکنش به اخبار منتشرشده «این تصمیم نومیدکننده خبر بدی برای هر کاربر موبایل در بریتانیا است و ممکن است این کشور را به لحاظ توسعه دیجیتال با کندی مواجه سازد، هزینه ارتباطات را افزایش دهد و شکاف دیجیتالی (دسترسی به امکانات ارتباطی) را بیشتر کند. در واقع دولت به جای ارتقای این حوزه، آن را دچار پسرفت کرده است و ما عمیقا توصیه می‌کنیم این سیاست بازبینی شود. ما همچنان اطمینان داریم که تحریم‌های جدید ایالات متحده نخواهد توانست بر انعطاف‌پذیری و امنیت محصولات ارائه‌شده به بریتانیا تاثیر بگذارد.»

او در ادامه افزوده است «متاسفانه آینده ما در بریتانیا دچار سیاست‌زدگی شده که به سیاست‌گذاری تجاری آمریکا و نه مساله امنیت، مرتبط است. در طول بیست سال گذشته هواوی بر توسعه امکانات ارتباطی و ارتقای کیفیت آن در بریتانیا متمرکز بوده است. ما به عنوان کسب‌وکاری مسئولیت‌پذیر، به پشتیبانی از مشتریان خود، همچون همیشه، ادامه خواهیم داد». او در نهایت اعلام کرده که هواوی پس از انجام بررسی‌های لازم در این خصوص، با دولت بریتانیا برای توسعه زیرساخت ارتباطی این کشور همکاری خواهد کرد.

همچنین لیو شیائومینگ (Liu Xiaoming)، سفیر چین در انگلیس نیز در حساب کاربری توییتر خود این تصمیم را ناامیدکننده و اشتباه خواند و در مورد توانایی بریتانیا به منظور فراهم کردن محیط تجاری منصفانه و بدون تبعیض برای شرکت‌هایی از سایر کشورها، ابراز تردید کرد.

اخبار مربوط به این تحریم، در نگاه شرکت‌های مخابراتی بریتانیا نیز ناخوشایند است، چرا که بسیاری از آن‌ها استفاده از تجهیزات هواوی را برای ساخت شبکه‌های نسل پنجم خود آغاز کرده‌اند. به طور مثال، فیلیپ جانسن (Philip Jansen)، مدیر عامل شرکت خدمات مخابراتی گروه BT اخیرا در گفت‌وگو با شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی به این نکته اشاره کرده است که حذف کامل محصولات هواوی از زیرساخت مخابراتی این کشور ، ظرف یک دهه آینده، غیرممکن است و دست کم پنج تا هفت سال طول خواهد کشید که بخش‌های مرتبط با شبکه نسل پنجم از این تجهیزات خالی شود. جانسن هشدار می‌دهد که توقف سریع استفاده از دستگاه‌های هواوی سبب ایجاد مخاطرات امنیتی و اشکالات ارتباطی خاص خود خواهد شد.

منبع : GOV.UK


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا