واگذاری تدریجی ساخت تراشه‌های هواوی از کمپانی تایوانی TSMC به شرکت چینی SMIC

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/1/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : تی اس ام سی TSMC ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اس ام آی سی SMIC ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : از اعلام رسمی قرار گرفتن هواوی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا کمتر از یک سال می‌گذرد. تحریم‌ این شرکت سبب جلوگیری از دسترسی آن به سرویس‌های گوگل مانند فروشگاه پلی استور، جی‌میل، نقشه، خدمات جست‌وجو و سایر سرویس‌ها شد و مدیران هواوی را بر آن داشت که برای حفظ استقلال خود و قطع وابستگی به گوگل، اسمارت‌فون‌های جدید را با اکوسیستم Huawei Mobile Services و فروشگاه AppGallery عرضه نمایند؛ سیاستی که به نظر می‌رسد موفق بوده است. حال بنا بر اخبار منتشرشده توسط منابع آگاه و نزدیک به هواوی، این شرکت در پی آن است که ساخت تراشه‌های مورد نیاز خود را نیز به تدریج به جای شرکت تایوانی TSMC به شرکت چینی SMIC واگذار کند.

این تغییر ظاهرا در راستای راهکارهای هواوی برای رویارویی با تحریم‌های آینده ایالات متحده آمریکا و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به زنجیره تأمین شرکت در پیش گرفته شده است. واگذاری ساخت تراشه‌ها به شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌هادی مستقر در شانگهای که به اختصار SMIC نامیده می‌شود، در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن قوانین جدیدی را برای آن دسته از شرکت‌های تأمین‌کننده خارج از ایالات متحده به تصویب خواهد رساند که از تجهیزات ساخت تراشه این کشور استفاده می‌کنند. مطابق این قوانین اخذ مجوز برای استفاده از تراشه‌های تولیدی، پیش از ارائه آنها به هواوی، الزامی خواهد بود. به این ترتیب، شرکت‌هایی همچون تولیدکننده تایوانی TSMC به عنوان یکی از شرکای تجاری هواوی به طور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

این تصمیم بار دیگر نشان می‌دهد که محدودیت‌های ایالات ‌متحده علیه هواوی می‌تواند در نهایت محرک و انگیزه‌ای برای شرکت‌های چینی در مسیر تسریع و توسعه فناوری داخلی از کار درآید. دولت آمریکا مدعی است که هواوی، به عنوان بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی و تولیدکننده برجسته گوشی‌های هوشمند، امنیت ملی این کشور را در معرض خطر قرار داده است؛ چرا که تجهیزات این کمپانی چینی می‌توانند توسط دولت پکن برای جاسوسی مورد استفاده قرار گیرند. از این رو شرکت‌های آمریکایی از فروش بدون مجوز تجهیزات به غول چینی منع شده‌اند. البته هواوی بارها تهدید امنیتی احتمالی در محصولات خود را رد کرده است.

خبرگزاری رویترز در همین راستا به نقل از یکی از منابع خبری که مجاز به صحبت با رسانه‌ها نبوده و نخواسته نامش فاش شود، گزارش داده که HiSilicon به عنوان زیرمجموعه تولیدکننده تراشه هواوی، از اواخر سال 2019 از برخی مهندسان خود خواسته که کار طراحی را به جای TSMC در شرکت SMIC دنبال کنند. به گفته این منبع، پیش از این هواوی مایل بود با تولیدکنندگان تراز اول بازار همکاری کند و SMIC صرفا در دومین حلقه از زنجیره تأمین قرار داشت. اما اینک منابع انسانی و مالی خود را به این شرکت چینی هدایت کرده است تا به آنها کمک کند که روند تولید تراشه را تسریع نمایند. یکی از سخنگویان هواوی نیز این تغییر را «تمرین مشترک صنعتی» نامیده و به رویترز گفته است: «هواوی هنگام انتخاب کارخانه‌های ساخت نیمه‌هادی، به دقت مسائلی همچون ظرفیت، فناوری و تحویل قطعات را در نظر می‌گیرد».

کمپانی TSMC از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده و به صورت مشابه SMIC نیز در خصوص رویه جدید هواوی سکوت نموده است. شرکت تایوانی TSMC برترین شرکت‌ مستقل سازنده قطعات نیمه‌هادی در جهان به شمار می‌رود و نه تنها HiSilicon برای تأمین تراشه‌های خود به آن وابسته است، بلکه شرکت‌هایی مانند کوالکام و اپل نیز در اکثر موارد به این شرکت متکی هستند.

هنوز مشخص نیست که هواوی تأمین تراشه‌های خود توسط SMIC را تا چه میزان افزایش خواهد داد. این کمپانی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که شرکت‌های کره‌جنوبی را هم در کنار دیگر شرکت‌های تایوانی و چینی به عنوان منابع جایگزین تولید تراشه مد نظر قرار می‌دهد.

با آن که SMIC به عنوان جایگزین اصلی TSMC در نظر گرفته شده است، نباید از یاد برد که در زمینه تخصصی و فناوری با تولیدکننده تایوانی فاصله زیادی دارد و مقامات ایالات ‌متحده پیش از این اقداماتی را برای جلوگیری از دستیابی شرکت چینی به پیشرفته‌ترین تجهیزات ساخت تراشه انجام داده‌اند. TSMC درصد خرید هر مشتری از درآمد کلی خود را اعلام نمی‌کند، اما تحلیلگران تخمین زده‌اند که تا اواخر سال ۲۰۱۹ حدود 13 تا 15 درصد از فروش شرکت تایوانی به هواوی اختصاص داشته است. به گفته آن‌ها، چرخش مسیر تأمین تراشه‌ها به شرکت SMIC، احتمالا تنها 1 تا 3 درصد از این میزان خواهد کاست.

به گفته (Gu Wenjun) تحلیلگر ارشدِ شرکت مشاوره ICWise در شانگهای، «در حال حاضر، شکاف قابل توجهی در زمینه مهارت‌ها، ثبات و اطمینان‌پذیری میان TSMC و SMIC وجود دارد» و از این رو نمی‌توان تولیدکننده بومی چینی را جایگزین فوری برای TSMC به شمار آورد. به عنوان نمونه‌، در حالی که TSMC به دنبال تکمیل طراحی و ساخت چیپ‌ست پردازشی با تکنولوژی ۵ نانومتری و در ادامه 3 نانومتری است، SMIC در سه‌ماهه سوم سال 2019 تولید انبوه تراشه با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری را آغاز کرده است. معماری‌ای که TSMC چندین سال پیش، پروسسورهای خود را بر مبنای آن طراحی و ارائه کرده بود.

از دید کارشناسان این حوزه، آخرین پردازنده‌های Kirin که منحصرا در محصولات هوشمند هواوی به کار گرفته می‌شوند، در حال حاضر تنها توسط TSMC قابل تولید هستند، هر چند ساخت پردازنده‌های Kirin قدیمی‌تر قابل برون‌سپاری به SMIC خواهد بود. به علاوه، هواوی می‌تواند ساخت سایر پردازنده‌های HiSilicon، از جمله تراشه‌های مرتبط با اینترنت اشیا (IoT)، دستگاه‌های مدیریت مصرف انرژی و گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون (یا set-top box) را به SMIC واگذار کند.

البته تحلیلگران صنعت موبایل در کنار این موارد، بر این باورند که انتقال بخش بزرگ‌تری از کسب‌وکار جهانی هواوی به SMIC از یک سو سبب خواهد شد که SMIC فرآیندهای خود را بهبود بخشد و از سوی دیگر هواوی می‌تواند از دانش ارزشمندی که در همکاری با TSMC به دست آورده است، به شیوه بهتری بهره گیرد.

منبع : Reuters