Harmony OS راه‌کار هواوی برای جایگزینی اندروید در روزهای سخت

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : پس از گذشت نزدیک به سه ماه از قرارگیری هواوی در فهرست تحریم وزارت بازرگانی آمریکا و پشت کردن کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل، کوالکام و ARM به این شرکت، اوضاع برای هواوی به تدریج رو به بهبود گذاشت و با انجام توافقات پشت پرده، امکان معامله هواوی با شرکت‌های آمریکایی در موارد بی‌ضرر برای امنیت ملی، فراهم شد. این شرایط شکننده که می‌‌تواند هر لحظه، مجددا به تهدید سهمگینی برای موجودیت هواوی بدل شود، فرصت گران‌بهایی در اختیار این شرکت جهت تثبیت راه‌حل‌های جایگزین در شرایط تحریم را فراهم آورده که اولین پله آن به تهدید احتمالی گوگل و تحریم اندروید تعلق دارد. در همین راستا شرکت هواوی دست به کار آماده‌سازی سیستم‌عامل جدیدی زده است.

Introducing Huawei Harmony OS

در همین رابطه شرکت هواوی در روز جمعه 9 آگوست 2019 (18 مرداد 1398) در مراسمی در کشور چین از سیستم‌عامل جدید خود با نام Harmony OS رونمایی کرده که می‌توان آن را پلتفرم تکمیل‌شده پیشین این برند (که تا به امروز Hongmeng OS نامیده می‌شد) دانست. پلتفرم جدید هواوی همانطور که پیش از این نیز مشخص شده بود نه‌ یک راه‌حل جامع با کدنویسی‌های پیچیده در حد و اندازه‌های سیستم‌عامل‌های پیشرفته‌ای مثل اندروید یا iOS، بلکه یک میکروکرنل یا مجموعه‌ای مینیمالیستی از نرم‌‌افزار برای اجرای یک سیستم‌عامل است که از این لحاظ می‌توان آن را با پروژه جدید گوگل یعنی Fuchsia مقایسه کرد. این پلتفرم به گفته ریچارد یو (Richard YU) مدیرعامل هواوی، مناسب به‌کارگیری در طیف وسیعی از دسته‌بندی‌ها از اسپیکرهای هوشمند، اتوموبیل‌ها و کامپیوترها گرفته تا اسمارت‌واچ‌ها، تبلت‌ها و البته گوشی‌های هوشمند بوده و برای اطمینان از سازگاری در این زمینه، امکان کارکرد آن با حجم‌های مختلف رم از چند کیلوبایت تا چند صد گیگابایت فراهم آمده است.

Introducing Huawei Harmony OS

کارکرد و مقبولیت سراسری یک سیستم‌عامل جدا از کیفیت و سرعت اجرای آن، طبیعتا بیش از هر چیز به طیف برنامه‌های مورد پشتیبانی بستگی دارد و روان‌ترین و سریع‌ترین پلتفرم‌های موبایلی و غیر موبایلی نیز بدون یک مجموعه کامل و جامع از اپلیکیشن‌های و ابزارهای مورد نیاز کاربران، موفقیت خاصی را پیش روی خود نمی‌بینند. پلتفرم Harmony OS هواوی بر همین اساس از اجرای اپ‌های نوشته شده برای HTML5، لینوکس و البته از همه مهم‌تر اندروید در این سیستم‌عامل خبر داده و برای تسهیل کار توسعه‌دهنده‌گان، کامپایلر ARK این پلتفرم با امکان کامپایل کد از زبان‌های برنامه‌نویسی C++، C، جاوا، جاوا اسکریپت و Kotlin در آینده دسترس قرار می‌گیرد. ارائه یک SDK جدید برای اطمینان از انطباق برنامه‌های نوشته شده روی دستگاه‌های مختلف،‌ دیگر راه‌کار هواوی برای توسعه این سیستم‌عامل به حساب می‌آید. طراحان سیستم‌عامل هارمونی البته به این نکته اشاره کرده‌اند که به دلیل ملاحظات امنیتی، اجازه دسترسی روت را در این پلتفرم به کاربران نخواهند داد چرا که این دسترسی از نگاه این مجموعه، یک ریسک امنیتی برای اندروید و دیگر سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس به حساب می‌آید.

Introducing Huawei Harmony OS

پلتفرم هارمونی با وجود ساختار ساده و مینیمالیستی، از برخی برتری‌ها عملکردی نسبت به اندروید برخوردار است؛ هواوی در اشاره به این برتری‌ها، به عدد و رقم متوسل نشده اما به بعضی از تفاوت‌های ماهوی که به بهبود عملکرد این سیستم‌عامل منجر می‌شوند پرده برداشته است. از جمله این موارد باید به یک ویژگی متمایز به نام Deterministic Latency Engine یا موتور تأخیر قطعی اشاره کرد که در آن با تحلیل و پیش‌بینی آنی رویدادهای پیش رو، منابع سیستم به بخش‌های مورد نیاز تخصیص پیدا می‌کند. در سوی مقابل، در اندروید از سیستم زمان‌بندی CFS یا Completely Fair Scheduler لینوکس برای توزیع منابع استفاده می‌شود که بر پایه یک جدول زمانی (timeline) از وظایف سیستم در آینده استوار بوده و از نگاه هواوی شیوه کارآمدی برای توزیع منابع به حساب نمی‌آید. Harmony OS از لحاظ سرعت نیز شرایط بهتری را نسبت به رقبا، ارائه می‌کند و برای نمونه صحبت از پنج برابر سرعت بیشتر آن نسبت به سیستم‌عامل Fuchsia گوگل در میان است.

سیستم‌عامل هارمونی در پله اول در بازار چین ارائه می شود اما این ارائه ظاهرا تنها به محصولات شرکت مادر محدود نبوده و با ارائه این پلتفرم به صورت متن‌باز در سال آینده، هواوی به توسعه آن توسط برنامه‌نویسان مستقل و حتی رقبای این شرکت در بازار چین نیز امیدوار است. به گفته هواوی، توسعه این سیستم‌عامل از دو سال پیش آغاز شده اما این روند در طی ماه‌های اخیر با توجه به مشکلات پیش‌آمده، با سرعت بیشتری دنبال شده است تا جایی‌که هواوی از ارائه نسخه 2.0 این پلتفرم در سال 2020 و نسخه 3.0 آن در سال 2021 سخن می‌گوید.

Honor Vision Smart TV، تلویزیون‌ هوشمند جدید شرکت آنر اولین محصول مبتنی بر سیستم‌عامل Harmony OS به حساب می‌آید که در روز شنبه 10 آگوست 2019 (19 مرداد 1398) به صورت رسمی معرفی شد. این تلویزیون‌ 55 اینچی 4K فارغ از مشخصات فنی آن نظیر پشتیبانی از HDR، روشنایی 400 نیتی و پوشش 87 درصدی از طیف NTSC، در زمینه نرم‌افزاری و با حضور سیستم‌عامل هارمونی، متفاوت از رقبا ظاهر می‌شود؛ HiLink (اکوسیستم اینترنت اشیاء و خانه هوشمند هواوی) از جمله جلوه‌های این تفاوت است که تلویزیون جدید آنر را به یک هاب مرکزی برای کنترل تمامی ابزارهای خانه هوشمند بدل می‌کند. ارتباط بی‌عیب و نقص و آسان با گوشی‌های هوشمند و تبلت برای اشتراک فایل، پخش مولتی‌مدیا، نوشتن متن و کنترل تلویزیون از راه دور، دیگر مزایای سیستم‌عامل هارمونی برای این تلویزیون‌ را تشکیل می‌دهند. تغییر حالت مابین دو شیوه استریم تصویر DLNA و Miracast در این مجموعه به گفته شرکت سازنده با تأخیر کمتر از 100 میلی‌ثانیه انجام می‌شود که این تأخیر نسبتا اندک، امکان انجام برخی بازی‌های عادی و ساده‌تر از گوشی روی صفحه‌نمایش تلویزیون را (حداقل روی کاغذ) فراهم می‌آورد.

Introducing Huawei Harmony OS

با وجود اطمینان نسبت به نکات مثبت سیستم‌عامل هارمونی، مدیرعامل هواوی تعهد این شرکت نسبت به اندروید را تکرار نموده و از علاقه شرکت تحت امر خود برای ادامه استفاده از آن سخن گفت؛ Yu اما در ادامه تصریح کرد که اگر در آینده امکان استفاده از اندروید به هر علتی فراهم نشود این کمپانی در سوییچ بلافاصله به Harmony OS، لحظه‌ای تردید نخواهد کرد. به گفته مدیرعامل هواوی پروسه انتقال از اندروید به هارمونی برای این مجموعه تنها به 1 تا 2 روز زمان نیاز دارد.

سیستم‌عامل هارمونی در طی سال‌های آینده مطمئنا با تغییرات و بهبودهای متعددی روبرو شده و از آن در بسیاری از رده‌های دیجیتالی ساده‌تر از جمله پوشیدنی‌ها،‌ اسپیکرهای هوشمند، اتوموبیل‌ها و بسیاری دیگر از دسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود. هواوی در حال حاضر سخن چندانی در مورد استفاده از این سیستم‌عامل برای یک گوشی هوشمند واقعی به میان نیاورده است هرچند گمانه‌زنی بسیاری از منابع غیر رسمی از احتمال معرفی هواوی میت 30 لایت در آینده نزدیک به عنوان اولین گوشی دارای این سیستم‌عامل حکایت دارد.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا