بزرگ‌ترین سازنده چیپ‌ست در دنیا: ممنوعیت تجارت با هواوی، تأثیری بر کسب‌وکار TSMC ندارد

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تی اس ام سی TSMC ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : ماه قبل وزارت بازرگانی آمریکا، محدودیت‌های جدیدی علیه هواوی اعمال کرد. به این ترتیب که هر شرکت تولیدکننده چیپ‌ست که در ساخت محصولات خود از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کند، برای صادرات تراشه به هواوی به اجازه از دولت آمریکا نیاز خواهد داشت. کمپانی تایوانی TSMC بزرگ‌ترین سازنده چیپ‌ست در دنیا بوده و از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان تراشه‌های مورد نیاز هواوی محسوب می‌شود. به دنبال وضع این تحریم جدید، دولت چین نیز به فکر چاره افتاد و از بیم ایجاد مشکل برای همکاری هواوی با TSMC، در یک شرکت بومی به نام SMIC سرمایه‌گذاری کرد. حال سؤال اینجاست که با توجه به حذف احتمالی هواوی از مشتریان TSMC، مشکلی برای این شرکت تایوانی پیش می‌آید؟

به گزارش رویترز، مارک لیو (Mark Liu)، ریاست هیئت مدیره TSMC، در پاسخ به سؤال فوق که در یک جلسه سالانه مطرح شد، اطمینان خاطر داد که حتی اگر این شرکت به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه هواوی مجبور به قطع ارتباطات تجاری با شریک چینی خود شود، به سرعت می‌تواند این خلأ را پر کرده و مشتریان جدیدی برای تراشه‌های خود پیدا کند. وی گفت: «ما امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد، اما در صورت وقوع، در مدت زمان خیلی کوتاهی آن را جایگزین خواهیم کرد.» این جلسه سالانه در شهر سینچو واقع در جنوب تایوان برگزار شد؛ جایی که مقر اصلی TSMC – یکی از تأمین‌کننده‌های مهم تراشه‌های اپل و کوالکام – قرار دارد.

TSMC هنوز مشغول شفاف‌سازی پیامدهای قانونیِ محدودیت‌های واشنگتن بوده و صراحتا اعلام نموده که این تصمیم وزارت بازرگانی ایالات متحده، سایر کمپانی‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و حتی دامن‌گیر شرکت‌های آمریکایی نیز خواهد شد. وی معتقد است، نه تنها TSMC، بلکه تمام کمپانی‌های روی زمین در آتش جنگ ژئوپولتیک بین آمریکا و چین، می‌سوزند. آنچه اهمیت دارد آن است که در حال حاضر، ما چگونه این بلاتکلیفی‌های ژئوپولتیک را مدیریت کرده و در برابر تمام این ناملایمات مقاومت کنیم.

به اذعان مارک لیو، پیش‌بینی اینکه جایگزین کردن هواوی با مشتریان دیگر با چه سرعتی انجام می‌شود، کار دشواری‌ست. مارک لیو در پاسخ به سؤال یکی از سهام‌داران TSMC درباره نگرانی‌های ناشی از تأثیرات منفی بر وضعیت شرکت، گفت: «لطفا آسوده خاطر باشید. ما راه‌حلی را پیدا خواهیم کرد. ما چالش‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر خواهیم گذاشت.»

مارک لیو تصریح کرد که TSMC شرایط را به دقت تحت نظر داشته و تا 14 جولای (24 تیر) – پایان دوره اعلام نظر عمومی درباره قانون جدید – منتظر می‌ماند تا بتواند درباره درخواست برای مجوز کنترل صادرات (جهت ادامه صدور تراشه به هواوی) تصمیم‌گیری کند. به عبارت دیگر TSMC ممکن است از ایالات متحده تقاضا کند که این شرکت را از قانون جدید معاف نماید. در حال حاضر، TSMC قبول سفارش جدید از سوی هواوی را متوقف نموده است. البته این شرکت تایوانی اجازه دارد سفارش‌های موجود را به انجام برساند، به شرطی که بتواند آنها را تا قبل از 15 سپتامبر به هواوی تحویل دهد.

تقریبا تمام برندهای صاحب‌نام دنیا در عرصه فناوری، مشتری TSMC هستند. تعداد این مشتری‌ها را تا 500 شرکت نیز برآورد کرده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اپل، گوگل، کوالکام، Nvidia ،AMD، هواوی، NXP و مدیاتک اشاره کرد. طبق برآورد تحلیلگران، 60 درصد درآمد TSMC از ایالات متحده و 20 درصد آن از چین حاصل می‌شود. به گفته TSMC، این شرکت در زمینه مواد و ابزارهای تولید تراشه به شدت متکی به آمریکا بوده و این وابستگی به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد، زیرا TSMC قصد دارد برای حفظ پیشتازی در دنیای فناوری، به همکاری خود با فروشندگان آمریکایی ادامه دهد.

جالب است بدانید در همان روزی که وزارت بازرگانی آمریکا محدودیت‌های جدیدی برای صدور تراشه به هواوی اعمال کرد، TSMC نیز از قصد خود برای احداث کارخانه ساخت چیپ‌ست در ایالت آریزونا به ارزش 12 میلیارد دلار، خبر داد. به گفته مارک لیو، سرمایه‌گذاری در ایالات متحده در راستای منافع شرکت بوده و به TSMC کمک می‌کند تا ضمن جلب اعتماد مشتریان، بتواند سبد استعدادهای خود را نیز سنگین‌تر کرده و رشد خود را در درازمدت تضمین نماید. به باور مارک لیو، تنها 200 نفر از دانشجوهای دکترای TSMC در تایوان هر ساله واجد شرایط هستند که این تعداد کافی نیست.

با توجه به بالاتر بودن هزینه‌های تولید در آمریکا (نسبت به تایوان)، مذاکراتی بین TSMC و دولت ایالات متحده در جریان است تا برای اداره کارخانه آریزونا، به TSMC سوبسید پرداخت شود. اما مهم‌ترین شرکای کارخانه TSMC در آریزونا همچنان اپل و کوالکام خواهند بود که هر دو در ایالت کالیفرنیا واقع شده‌اند. لازم به ذکر است، علی‌رغم اینکه کارخانه TSMC در آریزونا ماهیت نظامی ندارد، اما احتمال دارد برخی مشتریان TSMC از بخش صنایع دفاعی باشند.

علی‌رغم وجود بلاتکلیفی‌های فراوان، TSMC هنوز هم انتظار دارد درآمد و سودآوری شرکت در سال 2020 با رشد همراه شود. در کنفرانس سرمایه‌گذاران TSMC که اواسط ماه آوریل برگزار شد، شرکت نسبت به رکود بازار نیمه‌رساناها هشدار داده و پیش‌بینی کرده بود که بازار اسمارت‌فون‌ها تحت تأثیر گسترش ویروس کرونا دچار افت تک‌رقمی بالا شود. اما حتی در چنین شرایطی نیز TSMC رشد 15 درصدی در درآمد را برای سال 2020 برآورد نمود. لازم به ذکر است، درآمد TSMC در سه‌ماهه نخست 2020، نسبت به درآمد مدت مشابه سال گذشته 38.6 درصد رشد داشته است.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا