کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده رسما هواوی و ZTE را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا خواند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمریکا USA ، هواوی Huawei ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در روز سه‌شنبه 30 ژوئن 2020 (10 تیر 1399) با انتشار بیانیه‌ای، رسما هواوی و ZTE را تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد. در این بیانیه – که از سوی دفتر یکی از کمیسیونرهای این نهاد به نام برندن کار (Brendan Carr) تنظیم شده – هر دو کمپانی هواوی و ZTE به ارتباط با دولت (به اصطلاح) کمونیستی چین و دست داشتن در جاسوسی‌های صنعتی در مقیاس کلان، متهم شده‌اند. آجیت پای (Ajit Pai)، که ریاست FCC را بر عهده دارد، نیز ضمن اشاره به روابط نزدیک هواوی و ZTE با حزب کمونیست چین و دستگاه‌های نظامی این کشور، خاطر نشان کرد که طبق قانون چین این دو شرکت ناگزیر به همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی این کشور هستند.

به گفته برندن کار، آمریکا رویکرد ضعیف و ناکارآمدی که در گذشته در قبال دولت کمونیستی چین داشته را کاملا کنار گذاشته و قصد دارد قدرت لازم برای رویارویی با تهدیدهای چین را به رخ بکشد. اکثریت جمهوری‌خواه FCC نیز در بیانیه‌ای جداگانه اظهار کردند که به حزب کمونیست چین اجازه سوءاستفاده از نقاط ضعف شبکه‌های ارتباطی خود را نداده و زیرساخت‌های حساس ارتباطی خود را به خطر نخواهند انداخت. به گفته آجیت پای، حجم مدارک موجود در این زمینه به قدری بالاست که به‌راحتی اتخاذ چنین تصمیمی را توجیه می‌کند. البته این قبیل اتهامات چیز جدیدی نبوده و بارها از سوی مقامات ایالات متحده و شخص رییس جمهور آمریکا صادر شده‌ که همواره با تکذیب هواوی و ZTE مواجه گشته است.

به موجب تصمیم جدید FCC، از این به بعد شرکت‌های مخابراتی آمریکایی برای خرید، به دست آوردن، نگه‌داری، ارتقاء، اصلاح و یا پشتیبانی هرگونه تجهیزات یا خدمات شبکه از هواوی و ZTE، نمی‌توانند از سوبسید دولتی استفاده کنند. گفته می‌شود دستوری که روز سه‌شنبه از سوی FCC صادر شده، به سرعت اجرایی خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست این دستور چه تغییری در وضعیت کنونی ایجاد خواهد کرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال پیش از این در نوامبر سال گذشته هم اعلام کرده بود که شرکت‌هایی که از سوی آمریکا به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی شناخته می‌شوند، صلاحیت دریافت پول از "صندوق سرویس جهانی" (USF) را ندارند. کمیسیون ارتباطات فدرال مبلغی معادل 8.4 میلیارد دلار را به این صندوق اختصاص داده و این تنها راهی‌ست که FCC از طریق آن می‌تواند با خرید تجهیزات و سرویس‌های مخابراتی، به ارتقا و گسترش ارتباطات در سراسر آمریکا کمک کند.

هواوی و ZTE در همان ابتدای امر تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نامیده شدند، اما دادن چنین عنوانی به این دو شرکت طی یک پروسه رسمی (با در نظر گرفتن اعتراض‌هایی که متعاقبا از سوی هواوی و ZTE صورت گرفته) طی چندین ماه اخیر صورت گرفت و نهایتا به بیانیه جدید FCC ختم شد. البته به گفته یکی از نمایندگان FCC، فرمانی که نوامبر سال قبل صادر شد، در حال حاضر فقط پرداخت پول به کمپانی‌ها از طرف USF را شامل می‌شود.

یکی از کمیسیونرهای دمکرات FCC به نام جفری استارکس (Geoffrey Starks)، در بیانیه‌ای عمومی اظهار داشت که برچسب زدن هواوی و ZTE به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا تازه شروع کار است، زیرا همین حالا هم بسیاری از تجهیزاتی که در شبکه مخابراتی ایالات متحده در حال استفاده است، از سوی این دو شرکت تأمین شده و بایستی شناسایی و جایگزین شود.

استارکس در این زمینه می‌گوید: «کمیسیون [ارتباطات فدرال] گام‌های مهمی به سوی شناسایی تجهیزات مشکل‌ساز در سیستم‌های ما برداشته، اما کارهای بیشتری باید انجام شود. قطعه گم‌شده [در این پازل، مسأله] تأمین بودجه است.» در "قانون شبکه‌های ارتباطی امن و مطمئن" (مصوب سال 2019)، کنگره این امر را به رسمیت شناخت که بسیاری از اپراتورها جهت در امان ماندن از تجهیزات مخابراتی غیرقابل اعتماد، به حمایت نیاز دارند، اما کنگره هنوز بودجه‌ای را برای جایگزین کردن این تجهیزات اختصاص نداده است.

بیانیه مطبوعاتی اخیر، مملو از ادعاهای سیاسی درشت و بی‌پرواست که دستاوردهای تکنولوژیک هواوی و ZTE را تحت‌الشعاع قرار داده و آنها را نادیده می‌گیرد. لازم به ذکر است، بیانیه اخیر به معنای قطع کامل ارتباط بین کمپانی‌های آمریکایی و این دو شرکت چینی نیست. کمپانی‌های آمریکایی هنوز هم اجازه دارند در برخی زمینه‌ها با هواوی و ZTE همکاری داشته باشند، البته با این تفاوت که دیگر نمی‌توانند از سوبسید دولت استفاده کنند. این امر زمینه جدایی هرچه بیشتر غول‌های مخابراتی چینی از همتایان آمریکایی را فراهم می‌کند. البته به اعتقاد برخی کارشناسان، این اتفاق به ضرر ایالات متحده تمام شده و شرکت‌های مخابراتی آمریکایی (به ویژه شرکت‌های کوچک‌تر) که تمایل به ارتقا به 5G دارند را در مضیقه قرار می‌دهد. باید قبول کنیم که هواوی و ZTE در زمینه 5G پیشتاز بوده و به مراتب جلوتر از رقبای آمریکایی خود هستند.

منبع : FCC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا