سرمایه‌گذاری 2.25 میلیاردی دولت چین در SMIC برای تأمین چیپ‌ست‌های هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : چین China ، سرمایه گذاری Investment ، اس ام آی سی SMIC ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : طبق تصمیم جدید دولت آمریکا، آن دسته از شرکت‌های تولیدکننده تراشه که در خطوط تولید خود از تجهیزات آمریکایی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند چیپ‌ست‌های خود را به شرکت هواوی صادر کنند. با این اوصاف، چنانچه این شرکت بخواهد به تولید اسمارت‌فون‌های پیشرفته خود ادامه دهد، باید به فکر یک راه‌حل جایگزین باشد. ظاهرا هواوی چنین روزی را پیش‌بینی می‌کرده، زیرا یک ماه قبل اعلام شد که ساخت تراشه‌های مورد نیاز برای تولید گوشی‌های میان‌رده هواوی، به تدریج از کمپانی تایوانی TSMC به یک شرکت چینی به نام SMIC واگذار خواهد شد. حال، باخبر شدیم دولت چین برای مقابله با تصمیم جدید آمریکا، قصد دارد سرمایه هنگفتی را به SMIC تزریق کند.

SMIC بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات نیمه‌رسانا در چین بوده و با توجه به اینکه تجهیزات این شرکت کاملا تحت پوشش مالکیت معنوی چین قرار دارد، دولت آمریکا نمی‌تواند از عرضه تراشه‌های SMIC به هواوی ممانعت کند. اما مشکل کار آنجاست که در حال حاضر، پیشرفته‌ترین تراشه ساخت SMIC با لیتوگرافی 14 نانومتری به تولید می‌رسد. این را مقایسه کنید با تراشه 5 نانومتری که قرار بود TSMC به هواوی تحویل دهد تا در ساخت گوشی‌های سری Mate 40 به کار گرفته شود. البته هنوز هم این احتمال وجود دارد که TSMC بتواند این تراشه‌ها را به دست هواوی برساند.

علی‌رغم اینکه قانون جدید وضع شده از سوی آمریکا از جمعه 15 می 2020 اجرایی شده، دولت ایالات متحده به هواوی اجازه داده که بتواند تراشه‌هایی که قرص‌های سیلیکونی آن‌ها هم‌اینک در مرحله تولید هستند را دریافت کند، البته به شرطی که این تراشه‌ها نهایتا تا 120 روز پس از 15 می، به هواوی تحویل داده شوند. این مهلت 120 روزه به هواوی این امکان را می‌دهد تا برای تولید حجم قابل‌توجهی از گوشی‌های سری Mate 40، به اندازه کافی تراشه در اختیار داشته باشد. گفتنی‌ست، سری Mate 40 قرار است در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی وارد بازار شود.

برای اینکه هواوی از رفتار دمدمی مزاج دونالد ترامپ رهایی پیدا کند، بایستی SMIC سطح تراشه‌های تولیدی خود را به تراشه‌های TSMC برساند. پس از تصمیم جدید ایالات متحده مبنی بر محدودیت عرضه چیپ‌ست به هواوی، کمپانی چینی SMIC اعلام کرد که دولت چین مبلغی معادل 2.25 میلیارد دلار را در یکی از کارخانه‌های قرص سیلیکونیِ SMIC در شانگهای سرمایه‌گذاری کرده است. این اقدام به SMIC کمک می‌کند تا بتواند تراشه‌های پیشرفته‌تری را برای هواوی به تولید برساند.

پس از تزریق این مبلغ به SMIC، سرمایه اسمی این شرکت از 3.5 میلیارد دلار به 6.5 میلیارد دلار افزایش یافت. البته این سرمایه‌گذاری، سهم SMIC از کارخانه شانگهای را از 50.1 درصد به 38.5 درصد کاهش خواهد داد. در حال حاضر، ظرفیت تولید این کارخانه، 6 هزار قرص سیلیکونی 14 نانومتری در ماه است که SMIC قصد دارد آن را به 35 هزار قرص افزایش دهد. بد نیست بدانید، SMIC تولید تراشه‌های 14 نانومتری Kirin 710A را برای گوشی‌های میان‌رده هواوی (مثل Honor Play 4T) آغاز کرده است. تولید چیپ‌ست‌های 10 و 7 نانومتری نیز به زودی در دستور کار SMIC قرار خواهند گرفت.

لیتوگرافی یک چیپ‌ست بر مبنای تراکم ترانزیستورهای آن تعیین می‌شود. در لیتوگرافی 14 نانومتری، حدود 35 تا 40 میلیون ترانزیستور در یک میلی‌متر مربع قرار می‌گیرند. در تراشه‌های 5 نانومتری TSMC – مثل تراشه Apple A14 Bionic و چیپ‌ست Kirin 1012 که به زودی عرضه می‌شود – تعداد ترانزیستورها در یک میلی‌متر مربع به 171.3 میلیون عدد می‌رسد. هرچه تعداد ترانزیستورها در یک تراشه بیشتر باشد، آن تراشه قدرتمندتر و میزان مصرف آن نیز پایین‌تر خواهد بود.

حال که صحبت از TSMC به میان آمد، بد نیست بدانید در ماه مارچ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت ترامپ از TSMC درخواست کرده تا یک کارخانه در ایالات متحده احداث نموده و آن را قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعلام کند. وال‌استریت ژورنال نیز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که بزرگ‌ترین شرکت مستقل محصولات نیمه‌رسانا در دنیا به زودی از قصد خود برای ساخت یک کارخانه در آریزونا خبر خواهد داد. این کارخانه تولید تراشه‌های 5 نانومتری را در سال 2023 آغاز می‌کند.

دقیقا یک سال پیش بود که وزارت بازرگانی آمریکا با قرار دادن هواوی در لیست سیاه، از دسترسی این شرکت به زنجیره تأمین ایالات متحده، ممانعت به عمل آورد. در نتیجه این اقدام، هواوی امکان استفاده از سرویس‌های موبایلی گوگل (GMS) را نداشته و لذا اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل پلی استور، Google Maps، سرویس جست‌وجو، جی‌میل، Drive و ... نمی‌توانند به‌صورت رسمی در گوشی‌های هواوی اجرا شوند. شاید این مسأله در چین (که بیشتر اپلیکیشن‌های گوگل در آنجا ممنوع است) اهمیت چندانی نداشته باشد، اما برای مشتریان هواوی در سایر نقاط دنیا – که نسخه بین‌المللی گوشی‌های هواوی را خریداری می‌کنند – بسیار مهم است.

علی‌رغم تمام این موانع، عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی در سال 2019 با 17 درصد رشد همراه بود. این کمپانی چینی با عرضه 240 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2019، بار دیگر اپل را پشت سر گذاشت و بعد از سامسونگ، دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا لقب گرفت. علاوه بر این، هواوی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تجهیزات مخابراتی در دنیا نیز به شمار می‌رود. به دلیل آنچه ایالات متحده «روابط هواوی با دولت کمونیستی چین» می‌خواند آمریکا این شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی می‌کند. ایالات متحده به هم‌پیمانانش هشدار داده که برای توسعه شبکه‌های 5G، از تجهیزات هواوی استفاده نکنند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا