گزارش مالی هواوی از نیمه نخست سال 2020 – ادامه رشد با وجود فشارهای سیاسی و کرونا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز دوشنبه 13 جولای 2020 (23 تیر 1399) گزارش مالی خود را از نیمه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، طی 6 ماه اخیر هواوی 454 میلیارد ین درآمد کسب کرده که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 64.9 میلیارد دلار. مقایسه این رقم با درآمد هواوی در نیمه نخست سال 2019، از رشد 13.1 درصدی حکایت دارد. هرچند که این میزان از رشد در قیاس با رشد 23.2 درصدی درآمد در مدت مشابه سال قبل کمتر شده، اما با توجه به بیش از یک سال فشار از سوی دولت آمریکا و ماه‌ها اختلال ناشی از همه‌گیری کرونا، همین رشد 13.1 درصدی نیز در نوع خود تحسین‌برانگیز است. حاشیه سود خالص هواوی نیز از 8 به 9.2 درصد افزایش داشته است.

طبق رویه همیشگی، هواوی آمار مربوط به فروش اسمارت‌فون‌های خود را منتشر نکرد، اما کسب‌وکار کالاهای مصرفی این شرکت – که بیزنس گوشی‌های هوشمند را نیز شامل می‌شود – با کسب 255.8 میلیارد ین، موفق‌ترین بخش هواوی در درآمدزایی بوده است. پس از آن کسب‌وکار مخابراتی و شرکتی هواوی به‌ترتیب با کسب 159.6 و 36.3 میلیارد ین، در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند. یک محاسبه ساده ریاضی نشان می‌دهد، بیش از نیمی از درآمد هواوی از راه فروش گوشی، تبلت، محصولات پوشیدنی و دیگر دیوایس‌های موبایل به دست می‌آید. این در حالی‌ست که کسب‌وکار مخابراتی هواوی – که عامل اصلی ممنوعیت تجاری این شرکت در آمریکاست – تنها 35 درصد از درآمد هواوی را تأمین می‌کند.

این کمپانی چینی معتقد است که همه‌گیری کرونا آن طور که دیگر شرکت‌ها را درگیر کرده، نتوانسته روی کسب‌وکار هواوی تأثیر منفی داشته باشد. به گفته هواوی، در حال حاضر که کشورها در سراسر دنیا با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات نه تنها به یک ابزار مهم برای مقابله با این بیماری تبدیل شده‌اند، بلکه به منزله موتوری برای ترمیم اقتصاد به شمار می‌روند. همه‌گیری کرونا با تأثیر کلی بر صنعت موبایل، موجب کاهش تولید، بستن خرده‌فروشی‌ها و از بین رفتن بخشی از فروش دیوایس‌ها شد. ناگفته نماند، طی سه‌ماهه نخست سال 2020 – که در آن ویروس کرونا در چین پیش از هر جای دیگری شروع به گسترش کرده بود – ضربه مهلکی به هواوی وارد شد، به طوری که رشد درآمد سالانه شرکت در آن فصل، تنها 1.4 درصد گزارش شد. البته حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، هواوی سال 2020 را سالی دشوار برای این شرکت پیش‌بینی کرده بود.

درست یک روز پس از انتشار گزارش مالی هواوی، دولت بریتانیا اعلام کرد که از ابتدای سال 2021، استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی در شبکه 5G این کشور ممنوع خواهد بود؛ تصمیمی که انتظار می‌رود خشم پکن و تحسین دونالد ترامپ را در پی داشته باشد. دولت ایالات متحده در ماه می قوانین جدیدی را برای محدود کردن صدور تراشه به هواوی تصویب کرد. بر اساس این قوانین، کمپانی‌های سازنده چیپ‌ست که در ساخت محصولات خود از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کنند، برای صدور تراشه به هواوی، باید از دولت ایالات متحده مجوز بگیرند. این محدودیت‌ها در کنار فشارهای دولت ترامپ به هم‌پیمانان خود برای قطع روابط تجاری با هواوی و همچنین واکنش‌های سیاسی منفی ناشی از اقدامات چین در هنگ‌کنگ و نقاط دیگر، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، را بر آن داشت تا در روابط این کشور با هواوی تجدید نظر کند.

تصمیم اخیر بریتانیا علیه هواوی در حالی رقم می‌خورد که آلمان و دیگر کشورهای اروپایی سیاست‌های خود در قبال هواوی و 5G را نهایی کرده‌اند. به گفته نیکول پنگ (Nicole Peng)، تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی Canalys، تأثیر اقدام اخیر بریتانیا بر جایگاه هواوی در اروپا، صرفا نمادین خواهد بود. به باور پنگ، هواوی در حال حاضر به این امید بسته که بتواند تصمیمات این کشورها را تا هر زمانی که امکان دارد (حداقل تا فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) به تعویق بیندازد.

انتظار می‌رود دولت آلمان در ماه سپتامبر برای ادامه روابط با هواوی تصمیم‌گیری کند. اپراتور آلمانی دویچله تلکوم – که بزرگ‌ترین مشتری هواوی در اروپا محسوب می‌شود – با وضع ممنوعیت کامل علیه شرکت‌های خارجی مخالف است. به گفته برخی منابع، شرکت مخابراتی تلکام ایتالیا برای تأمین تجهیزات 5G جهت ساخت شبکه‌های نسل پنجم در ایتالیا و برزیل، هواوی را از شرکت در مناقصه محروم کرده است. همچنین، ریاست "آژانس امنیت سایبری فرانسه" (ANSSI)، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه 12 جولای (22 تیر) در یک روزنامه‌ منتشر شد، ممنوعیت کامل استفاده از تجهیزات هواوی برای شبکه‌های 5G را منتفی دانست، اما به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های مخابراتی فرانسه به فاصله گرفتن از کمپانی هواوی ترغیب شده‌اند. جالب است بدانید، ماه گذشته، سنگاپور برای توسعه شبکه 5G خود، شرکت‌های نوکیا و اریکسون را به هواوی ترجیح داد.

کمپین علیه هواوی در سال 2018 و از کشور استرالیا کلید خورد؛ در آن مقطع، دولت استرالیا پس از اینکه احتمال داد تجهیزات مخابراتی هواوی ممکن است برای مقاصد جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرند، این شرکت را به کلی از فعالیت در استرالیا ممنوع کرد. از آن زمان به بعد، هم‌پیمانان آمریکا – از جمله کانادا، ژاپن و نیوزیلند – هواوی را از پروژه‌های 5G خود کنار گذاشته‌اند. اما اکثر دولت‌های اروپایی تا همین اواخر، اقدامی علیه هواوی انجام نداده بودند.

طبق مؤسسه تحقیقاتی IDC، هواوی در سه‌ماهه اول سال 2020 با در دست داشتن 17.8 درصد از سهم بازار جهانی، پس از سامسونگ دومین سازنده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا بوده و از این حیث بالاتر از اپل قرار می‌گیرد. دولت ایالات متحده علاوه‌بر محدود کردن صدور تراشه به هواوی، این شرکت را از استفاده از سرویس‌های موبایلی گوگل نیز محروم کرده است. طبق ادعای ایالات متحده، شرکت هواوی یکی از عوامل حکومت به اصطلاح کمونیستی چین بوده و لذا نمی‌توان به آن اعتماد کرد؛ اتهامی که هواوی همواره آن را تکذیب نموده است. در حال حاضر، دختر رییس هیئت مدیره هواوی در کانادا در حصر خانگی به سر می‌برد. دولت آمریکا در تلاش است تا وی را به خاطر آنچه نقض تحریم‌ها از سوی هواوی ادعا شده، استرداد کند.

منبع : Huawei