گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه دوم 2022- کاهش درآمد و سود برای دومین فصل متوالی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : آلفابت، شرکت مادر گوگل، در روز سه‌شنبه 26 جولای سال جاری میلادی (4 مرداد 1401) گزارش مالی خود را از دومین فصل 2022، پایان‌یافته در 30 ژوئن، منتشر کرد. ابرشرکت آمریکایی در این گزارش، از درآمد 69,685 میلیارد دلاری خود در سه‌ماهه‌ گذشته خبر داده که اگر چه 13 درصد رشد سالانه را شاهد بوده، اما در مقایسه با افزایش درآمد چشمگیر 62 درصدی که سال گذشته در همین دوره زمانی تجربه کرده است، کاهش قابل توجهی به شمار می‌رود. سود عملیاتی شرکت هم با رشد اندک 0.47 درصدی نسبت به سه‌ماهه دوم 2021 به 19,453 میلیارد دلار رسیده است. البته با آن که عایدی هر سهم یا EPS نیز نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش یافته، اما فراتر از تخمین تحلیل‌گران بوده است.

به گفته سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت و گوگل «در سه‌ماهه دوم محرک عملکرد ما [بخش] جست‌وجو و کلاد بوده است. [چرا که] سرمایه‌گذاری‌هایی که در طول سالیان [اخیر] در حوزه هوش مصنوعی و رایانش داشته‌ایم، کمک کرده تا سرویس‌های خود را دارای ارزش ویژه‌ای برای مشتریان سازیم و برای کسب‌وکارها در همه اندازه‌ها بسیار موثر بوده است. ما با افزایش تمرکز خود [بر این بخش‌ها] به سرمایه‌گذاری مسئولانه در علوم رایانه‌ای در درازمدت ادامه خواهیم داد».

Sundar Pichai، مدیر عامل آلفابت و گوگل

او طی کنفرانسی ویدئویی پس از اعلام نتایج مالی شرکت در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2022، با اشاره به تغییرات عملیاتی گوگل می‌گوید: «به عنوان یک مجموعه در حال رشد، صرف زمان برای انجام تمام اصلاحات و تغییرات ضروری دشوار است. لحظاتی از این دست به مثابه یک فرصت [مناسب] است». در همین راستا، گوگل اخیرا از کند کردن روند استخدام و ارزیابی و اولویت‌بندی سِمَت‌های کاری و برنامه‌های استخدامی خود خبر داده است.

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل، نیز در رابطه با عملکرد مالی شرکت می‌گوید: «سرمایه‌گذاری مستمر برای حمایت از رشد بلندمدت در عملکرد استوار ما در سه‌ماهه دوم منعکس شده و درآمد ۶۹.۷ میلیارد دلاری را با رشدی ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته یا 16 درصد بر اساس نرخ ثابت ارز، به ارمغان آورده است. ما بر تخصیص مسئولانه سرمایه برای حمایت از فرصت‌های رشد خود متمرکز خواهیم بود». پورات در ادامه با اشاره به شرایط مالی بخش تبلیغات در سه‌ماهه گذشته، افزوده است عملکرد بسیار قوی درآمدی در سال گذشته، به طور طبیعی بر نرخ رشد سالانه درآمدهای تبلیغاتی در باقیمانده سال تأثیر می‌گذارد و انتظارات را افزایش می‌دهد.

Ruth Porat، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل

درآمد کسب‌وکار سرویس‌های ابری گوگل یا Google Cloud پایین‌تر از انتظار 6.41 میلیارد دلاری کارشناسان بوده و با 35.6 درصد رشد نسبت به دوره مشابه پیشین به 6.276 میلیارد دلار رسیده است که البته پایین‌ترین سرعت رشد این بخش، دست کم در 17 فصل گذشته به شمار می‌رود. سرویس‌های ابری که در کنار خدمات گوگل یکی از بخش‌های اصلی کسب‌وکار این شرکت به حساب می‌آید، پلتفرم مقیاس‌پذیر و قابل اعتمادی را برای ساخت، آزمایش و استقرار برنامه‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. افزون بر این، ابزارهایی از جمله Meet ،Docs ،Drive ،Calendar ،Gmail و موارد دیگر را نیز به کاربران ارائه می‌کند.

مطابق گزارش‌ها، گوگل کلاد در پایان سه‌ماهه چهارم سال 2021 حدود 9 درصد از سهم بازار جهانی سرویس‌های ابری را در اختیار داشته و پس از Web Services آمازون و Azure مایکروسافت رتبه سوم این صنعت را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، درآمد گوگل از تبلیغات با 12 درصد افزایش به 56.288 میلیارد دلار رسیده، زیرا بازاریابان برای مدیریت فشار تورم، صرف هزینه را محدود کرده‌اند و همین امر از سرعت رشد این بخش کاسته است. جدی‌ترین کاهش روند رشد این بخش را می‌توان در تبلیغات YouTube مشاهد کرد که میزان فروش آن پس از جهش 84 درصدی در سه‌ماهه دوم سال گذشته، به رشد اندکی در حدود 5 درصد در دومین فصل امسال اکتفا کرده است. در واقع، درآمد گوگل از YouTube که همواره یکی از نقاط قوت کارنامه کاری این شرکت محسوب می‌شود، پایین‌تر از تخمین 7.52 میلیارد دلار کارشناسان بوده و 7.340 میلیارد دلار گزارش شده است. به نظر می‌رسد افزایش فشار از سوی اپلیکیشن‌های رقیب مانند TikTok عامل موثری در این میان بوده و نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان با سن پایین‌تر از اپ‌های مشهور به عنوان ابزاری برای جست‌وجو استفاده می‌کنند.

درآمد غول آمریکایی از جست‌وجو و بخش موسوم به Other (شامل بخش سخت‌افزار، سرویس پلی استور و درآمدهای غیر تبلیغاتی YouTube) هم در فصل اخیر 40.689 دلار بوده که در مقایسه با درآمد 35.845 میلیارد دلاری دوره مشابه سال گذشته، بیش از 13 درصد رشد را نشان می‌دهد. به گفته فیلیپ شیندلر (Philipp Schindler)، مدیر ارشد کسب‌وکار گوگل، درآمد این بخش بیش از همه با افزایش موارد جست‌وجو برای سفر و کالاهای خرده‌فروشی رشد کرده است.

درآمد کسب‌وکار Other Bets نیز که بخش ساخت ماشین خودران Waymo و پروژه‌های فناوری مرتبط با سلامتی را در بر می‌گیرد، با 1 میلیون دلار افزایش سالانه به 193 میلیون دلار رسیده است. با این حال، زیان این بخش در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2022 برابر با 1.69 میلیارد دلار گزارش شده است.

جسی کوهن (Jesse Cohen)، تحلیل‌گر ارشد Investing.com عملکرد مالی آلفابت را در سه‌ماهه اخیر نومیدکننده می‌داند چرا که تقریبا همه کسب‌وکارهای غول جست‌وجو، عملکردی پایین‌تر از حد انتظار داشته‌اند. چشم‌انداز این شرکت برای ادامه سال جاری میلادی نیز چندان روشن به نظر نمی‌رسد و مدیر مالی ارشد آلفابت بخشی از آن را با ابهام در فضای جهانی اقتصاد مرتبط می‌داند.

این گزارش در حالی منتشر شده که شرکت Snap نتایج بسیار بدی را برای سه‌ماهه دوم امسال اعلام کرده و از کاهش میزان استخدام خود برای کنترل چالش‌های آتی خبر داده است. اما بر خلاف Snap، سهام آلفابت پس از انتشار گزارش با افزایش اندکی مواجه شد؛ چرا که به احتمال زیاد، سرمایه‌گذاران شرکت شرایط بدتری را انتظار می‌کشیدند.

آلفابت پیش‌بینی درآمدی تازه‌ای را برای ادامه مسیر سال جاری میلادی ارائه نداده است، اما تحلیل‌گران Refinitiv انتظار دارند میزان درآمد این کمپانی در پایان سال، با رشدی 14 درصدی به 293.9 میلیارد دلار برسد. این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها سهام شرکت در ماه‌های سپری‌شده امسال، حدود یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا