گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم 2021 – بالاترین رشد فصلی در 14 سال اخیر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : همه‌گیری COVID-19 بسیاری از کسب‌وکارها را از رونق انداخت و حتی برخی شرکت‌ها را به تعطیلی کشاند. اما کسب‌وکارهایی هم هستند که نه تنها از شرایط پیش‌آمده متضرر نشدند، بلکه سود دوچندانی عایدشان شد. جدیدترین گزارش مالی آلفابت گواهی‌ست بر اینکه کرونا به نفع آلفابت تمام شده است. هولدینگ آلفابت (شرکت مادر گوگل) به‌تازگی گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2021 (پایان‌یافته در 30 سپتامبر) منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد این شرکت آمریکایی در فصل اخیر با جهشی 41 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بالغ بر 65.11 میلیارد دلار بوده است. سود عملیاتی نیز با رشد خیره‌کننده 88 درصدی به 21.03 میلیارد دلار افزایش یافته است.

سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت و گوگل، در توصیف عملکرد شرکت در فصل اخیر، از برنامه‌ریزی 5 ساله برای رسیدن به این جایگاه خبر داد. به گفته وی، چشم‌انداز تبدیل شدن به شرکتی که در آن هوش مصنوعی حرف اول را بزند، 5 سال قبل توسط او ترسیم شده بود و نتایج کنونی شرکت نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، به آلفابت این توانایی را داده که محصولات مفیدتری را برای مردم و شرکای خود بسازد. بهبودهای ادامه‌دار در موتور جست‌وجوی Search و اسمارت‌فون جدید Pixel 6 نمونه‌های بارزی در این زمینه به شمار می‌روند. همچنین، همگام با دگرگونی دیجیتال و حرکت به سمت محیط کار هیبریدی (ترکیبی از حضوری و دورکاری)، ارزش سرویس‌های ابری گوگل نیز بیش از پیش مشخص می‌شود.

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت و گوگل

همان طور که در مقدمه گفته شد، درآمد آلفابت در سه‌ماهه اخیر با رشد سالانه 41 درصدی همراه شده که به گفته کارشناسان وال‌استریت، بالاترین میزان در چهارده سال اخیر محسوب می‌شود. با کمی اغماض می‌توان گفت، سود آلفابت نیز نسبت به سود سه‌ماهه سوم سال 2020، تقریبا 2 برابر و نسبت به سود سه‌ماهه سوم قبل از کرونا تقریبا 3 برابر شده است. این نتایج درخشان به وضوح نشان می‌دهد که چگونه همه‌گیری کرونا توانست تنور تبلیغات گوگل را از هر زمان دیگری داغ‌تر کند. با توجه به کاهش مراجعه مردم به فروشگاه‌های فیزیکی برای خرید، بازاریاب‌ها برای ارتقاء فروش کالاها و خدمات خود به تبلیغات گوگل روی آوردند و نتیجه همان است که ملاحظه می‌کنید.

طبق برآوردهای مؤسسه تحقیقاتی GroupM، بازار تبلیغات دیجیتال در سال جاری میلادی شتاب گرفته و حتی از پیش‌بینی‌های اولیه (مبنی بر رشد 15 درصدی) نیز فراتر رفته و پیش‌بینی می‌شود به رشد 26 درصدی برسد. به گفته کارشناسان GroupM، عمده این بازار در دست گوگل است زیرا بیشترین سهم از جست‌وجوهای اینترنتی، مسیریابی دیجیتال و پخش ویدئوهای آنلاین به این شرکت تعلق دارد. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی آلفابت در فصلی که گذشت.

بدون شک، تبلیغات پرسودترین بخش آلفابت است. طی سه‌ماهه سوم سال 2021، کسب‌وکار تبلیغات این شرکت – که موتور جست‌وجوی Search، نقشه‌های گوگل و یوتیوب طلایه‌داران آن هستند – به فروشی معادل 53.13 میلیارد دلار دست یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد افزایش داشته است.

بخش قابل‌توجهی از رشد شرکت از ناحیه کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک است که تمایل به جذب مشتریانی دارند که جست‌وجو برای یک محصول از سوی آنها به شکل آنلاین شروع می‌شود. لذا آلفابت امسال در این زمینه همکاری خود را با کمپانی Shopify آغاز کرد تا فهرست کردن جست‌وجوها و خرید تبلیغات برای 1.7 میلیون خریدار عمده آسان‌تر شود. این تلاش – که با امید دمیدن روحی تازه در بخش تجارت الکرونیک صورت گرفت – تبلیغات خرده‌فروشی را به مهم‌ترین عامل رشد گوگل در فصل اخیر تبدیل کرد.

لازم به ذکر است، اضافه شدن یک قابلیت جدید در حوزه حریم شخصی به iOS 14، در افزایش درآمد تبلیغاتی گوگل طی ماه‌های اخیر بی‌تأثیر نبوده است. اپل از ماه آوریل این اختیار را به کاربران آیفون داده تا خودشان انتخاب کنند که آیا تمایل دارند داده‌های آنها توسط یک اپلیکیشن ردیابی شود یا خیر. یافته‌ها حاکی از آن است که در پی اتخاذ این تصمیم از سوی اپل، عملکرد تبلیغات در فیس‌بوک و Snap ضعیف شده و در نتیجه بسیاری از برندها ترجیح دادند گوگل را برای تبلیغات خود انتخاب کنند، زیرا گوگل مالک سیستم‌عامل اندروید بوده و محیط محافظت‌شده‌تری را فراهم می‌کند. البته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، تأثیر سیاست جدید اپل بر درآمدزایی شرکت را نسبتا کم دانست و از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

یوتیوب نیز سهم به‌سزایی از درآمد تبلیغاتی گوگل را به خود اختصاص می‌دهد. طی فصل اخیر، درآمد این پلتفرم از راه تبلیغات با رشد 43 درصدی به 7.21 میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب، انتظار می‌رود درآمدزایی یوتیوب در سال 2021 بتواند به میزان درآمد سالانه نت‌فلیکس نزدیک شود.

شاید بزرگ‌ترین چالش پیش روی گوگل، از سوی نهادهای نظارتی و قانون‌گذاران آمریکا باشد. هفته گذشته، دادستان‌های کل بیش از 10 ایالت آمریکا، شکایتی که پیش از این در رابطه با اقدامات ضدرقابتی علیه گوگل تنظیم شده بود را مجددا به جریان انداختند. استدلال این شکایت‌نامه آن است که حق کمیسیون 22 تا 42 درصدی گوگل از تبلیغات، دو تا چهار برابر بیش از آن چیزی‌ست که رقبای گوگل دریافت می‌کنند. البته مشکلات قضایی گوگل به اینجا ختم نمی‌شود. وزارت دادگستری آمریکا و ائتلاف جداگانه‌ای از ایالات نیز شکایت دیگری علیه گوگل تنظیم کرده و این شرکت را به نقض قوانین ضدرقابتی متهم کرده‌اند. یک شکایت دیگر از ایالت یوتا نیز علیه Google Play تنظیم شده است.

گوگل تمام این شکایات را بی‌پایه دانسته و مدعی شده که هزینه دریافت شده توسط این شرکت برای تبلیغات پایین‌تر از میانگین بازار است. این کمپانی، در پاسخ به شکایت مربوط به Google Play نیز اعلام کرده که سیستم‌عامل باز اندروید این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند اپلیکیشن موردنظر خود را مستقیما از وب‌سایت‌های توسعه‌دهندگان دانلود کند. ناگفته نماند، هفته گذشته گوگل حق کمیسیون خود از هزینه‌های اشتراک اپلیکیشن را از 30 درصد به 15 درصد کاهش داد؛ اقدامی که به باور تحلیلگران می‌تواند مجموع درآمد سال آینده آلفابت را تحت‌الشعاع قرار دهد.

سرویس‌های ابری گوگل – تحت عنوان Google Cloud – در سه‌ماهه اخیر به درآمدی معادل 4.99 میلیارد دلار دست یافت که 45 درصد از درآمد این بخش در سه‌ماهه سوم 2020 بیشتر بوده است. البته سرویس‌های ابری گوگل هنوز به سوددهی نرسیده و در فصل اخیر زیانی بالغ بر 644 میلیون دلار را به شرکت تحمیل کرده است. هرچند که این زیان، در مقایسه با زیان 1.21 میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته و نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های کلان گوگل در این بخش در حال جواب دادن است، زیرا شاهد آن هستیم که گوگل نیز سهمی 6 درصدی از بازار جهانی سرویس‌های ابری را از آن خود کرده است؛ جایی که آمازون و مایکروسافت به ترتیب با در دست داشتن 41 و 20 درصد از بازار، پیشرو هستند.

مثل سرویس‌های ابری، بخش دیگر آلفابت – که از آن با عنوان Other Bets یاد می‌شود – در سه‌ماهه سوم 2021 به زیان‌دهی خود ادامه داده است. درآمد این بخش در فصل اخیر 182 میلیون دلار عنوان شده که نسبت به درآمد 178 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته، تغییر محسوسی نداشته، اما زیان عملیاتی آن از 1.1 میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم 2020 به 1.29 میلیارد دلار در سه‌ماهه اخیر افزایش یافته است. این نشان می‌دهد، تلاش‌های حدود 10 ساله آلفابت در توسعه اتومبیل‌های خودران (کمپانی Waymo) و یا تحقیقات کمپانی Verily در حوزه سلامت، هنوز به ثمر ننشسته است.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا