گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2022 - درآمدی بالاتر از سال قبل و پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز سه‌شنبه 26 جولای 2022 (4 مرداد 1401) گزارش سه‌ماهه چهارم سال مالی این شرکت منطبق بر سه‌ماهه دوم سال 2022 را منتشر کرد. مطابق این گزارش درآمد مایکروسافت در این فصل به 51.9 میلیارد دلار رسیده که با وجود 12 درصد افزایش نسبت به سال قبل، هنوز با پیش‌بینی 52.44 میلیارد دلاری بازار (مطابق آمار Rifinitiv) فاصله دارد. سود عملیاتی مایکروسافت در این نوبت با افزایش 8 درصدی 20.5 میلیارد دلار بوده و سود خالص 16.7 میلیارد دلاری آن نیز 2 درصد افزایش سالیانه را نشان می‌دهد. مایکروسافت سود تقلیل‌یافته هر سهم را نیز 2.23 دلار اعلام کرده که این مورد نیز با پیش‌بینی 2.29 دلاری بازار فاصله دارد.

نتایج مالی این نوبت مایکروسافت به‌گفته کارشناسان کندترین رشد درآمد این شرکت در طی دو سال بوده که در جست‌وجو برای دلائل آن باید به کندی کسب وکار cloud این شرکت، کاهش فروش بازی‌های ویدئویی و تأثیر دلار قدرتمند اشاره کرد. اختلالات زنجیره تأمین کالا در چین، خروج از بازار روسیه بعد از تهاجم به اوکراین و به‌هم ریخته‌گی بازار تبلیغات دیجیتال دلائل دیگری‌ست که برای نتایج مالی پایین‌تر از حد انتظار مایکروسافت در سه‌ماهه دوم سال 2022 ذکر شده است.

ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل مایکروسافت ضمن اشاره به این نکته که مجموعه تحت هدایت وی در هر صنعتی فرصتی واقعی برای کمک به مشتریان برای استفاده از تکنولوژی دیجیتال در جهت فائق آمدن بر چالش‌های امروزی می‌بیند می‌افزاید: «هیچ شرکتی جایگاه بهتر از مایکروسافت برای کمک به سازمان‌ها در به سرانجام رساندن الزامات دیجیتالی آن‌ها ندارد - بنابراین آن‌ها می‌توانند با [هزینه] کم‌تر کار بیش‌تری انجام دهند.» امی هود (Amy Hood) مدیر مالی مایکروسافت از رشد 25 درصدی رزروهای تجاری و درآمد 25 میلیارد دلاری زیر مجموعه کلاد این شرکت سخن می‌گوید که 28 درصد رشد سالیانه را تجربه می‌کند.

Amy Hood مدیر مالی مایکروسافت

بزرگ‌ترین چالش مایکروسافت در این دوره به تأثیر منفی نرخ ارزهای خارجی مرتبط می‌شود؛ امری‌که به کاهش 595 میلیون دلاری درآمد و کاهش 4 سنتی عایدی به‌ازای هر سهم منجر شده و این شرکت را در ماه ژوئن مجبور کرد تا پیش‌بینی درآمد خود را کاهش دهد.

در ادامه عملکرد سه زیر مجموعه اصلی شرکت مایکروسافت شامل فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity، ابر هوشمند و رایانش شخصی‌تر را در سه‌ماهه دوم سال 2022 مرور خواهیم کرد.

فرایندهای کسب و کار و Productivity

زیر مجموعه فرایندهای کسب و کار و Productivity که محصولاتی همچون Office 365، لینکداین و محصولات Dynamics را در بر می‌گیرد و بعد از سرویس‌‌های ابری این شرکت بالاترین میزان درآمد را نصیب مایکروسافت می‌کند در این نوبت درآمدی برابر با 16.6 میلیارد دلار را کسب کرده که نسبت به سال گذشته با افزایش 13 درصدی روبرو شده است و تنها اندکی با پیش‌بینی 16.66 میلیارد دلاری StreetAccount فاصله دارد. مطابق این گزارش زیر مجموعه پریمیوم E5، نزدیک به 12 درصد از کل اشتراک‌های آفیس تجاری را تشکیل می‌دهد که نسبت به سال قبل 8 درصد افزایش داشته اما در خارج از این مجموعه حجم معاملات جدید برای مشتریان کسب و کارهای کوچک و متوسط اندکی با تعدیل روبرو شده است.

دیگر نکات برجسته این زیر مجموعه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

- افزایش 9 درصدی خدمات کلاد و محصولات تجاری آفیس به‌لطف رشد 15 درصدی نسخه تجاری آفیس 365

- افزایش تعداد مشتریان آفیس 365 تجاری به 59.7 میلیون

- افزایش 26 درصدی درآمد LinkedIn

- ارتقاء 19 درصدی درآمد خدمات کلاد و محصولات Dynamics به‌دلیل افزایش 31 درصدی درآمد Dynamics 365

ابر هوشمند

ابر هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2022 با افزایش سالیانه 20 درصدی به درآمد 20.9 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است که همچنان با پیش‌بینی 21.1 میلیارد دلاری بازار فاصله دارد. این کسب و کار که در این نوبت نیز همچنان موتور محرک مایکروسافت و اصلی‌ترین تأمین‌کننده درآمد این شرکت به حساب می‌آید مجموعه‌هایی مثل ابر عمومی Azure برای میزبانی اپلیکیشن، سرور SQL، سرور ویندوز و سرویس‌های سازمانی را در بر می‌گیرد.

به‌گفته مایکروسافت درآمد خدمات کلاد و محصولات سرور در این نوبت با افزایش 22 درصدی همراه شده که این رشد به‌گفته مایکروسافت به لطف ارتقاء 40 درصدی درآمد Azure و دیگر خدمات کلاد به‌دست آمده است. ذکر این نکته در این میان البته اهمیت دارد که میزان رشد سرویس‌های Azure در فصل قبل 46 درصد عنوان شده بود و تحلیلگران نیز رقمی مابین 43.1 تا 43.4 درصد افزایش را برای آن در این نوبت پیش‌بینی کرده بود. نتایج بخش Azure به‌گفته Hood یک درصد پایین‌تر از رقم پیش‌بینی شده از سوی مجموعه مدیریت مایکروسافت بوده که به رشد آهسته‌تر مصرف از خدماتی مثل منابع ذخیره‌سازی و محاسباتی نسبت داده شده است.

رایانش شخصی‌تر

زیر مجموعه رایانش شخصی‌تر مایکروسافت که تولیدات ملموس‌تری از جمله سیستم‌عامل ویندوز، کنسول‌های بازی Xbox، موتور جست‌وجوی Bing و کامپیوترهای سرفیس را در بر می‌گیرد موفق به کسب درآمد 14.4 میلیارد دلاری در این نوبت شده‌ که 2 درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌‌دهد و اختلاف ناجیزی با پیش‌بینی 14.65 میلیارد دلاری بازار برای این زیر مجموعه دارد.

نکات برجسته این زیرمجموعه مایکروسافت شامل این موارد می‌شوند:

- کاهش 2 درصدی درآمد ویندوز ارائه شده به شرکت‌های تولیدکننده

- افزایش 6 درصدی درآمد خدمات کلاد و محصولات ویندوز تجاری

- کاهش 6 درصدی درآمد سرویس‌ها و محتوای Xbox

- افزایش 18 درصدی درآمد بخش جست‌وجو و خبرها با کم کردن هزینه خرید ترافیک

- افزایش 10 درصدی درآمد بخش سرفیس

مایکروسافت در پایان گزارش خود از بازگرداندن 12.4 میلیارد دلار به سهام‌داران این شرکت در قالب سود و بازخرید سهام در این سه‌ماهه خبر داده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، 19 درصد افزایش پیدا کرده است. مایکروسافت با آن‌که نتوانست در این گزارش به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی وال استریت دست پیدا کند اما سهام آن در معاملات بعد از ساعات اداری در روز سه‌شنبه با 5 درصد افزایش روبرو شد که کارشناسان آن را به پیش‌بینی‌های مثبت مایکروسافت برای سال آینده مرتبط می‌دانند.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا