گزارش مالی TSMC از سه‌ماهه دوم 2022 - ثبت رکورد تاریخی در درآمد خالص

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/4/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، تی اس ام سی TSMC
واحد خبر mobile.ir : کمپانی تایوانی TSMC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز مستقل جهان، در روز 14 جولای سال جاری میلادی (23 تیر 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 ژوئن 2022 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد شرکت در فصلی که گذشت، 534.14 میلیارد دلار جدید تایوان معادل 18.16 میلیارد دلار آمریکا بوده است؛ رقمی که حدود 10 میلیارد دلار بیشتر از برآورد 524.02 میلیارد دلار تایوان تحلیل‌گران موسسه Refinitiv بوده و از رشد سالانه 43.5 درصدی حکایت دارد. درآمد خالص این شرکت هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 76.4 درصد رشد داشته و با ثبت رکورد تاریخی به عدد فراتر از انتظار 237.03 میلیارد دلار جدید تایوان (حدود 7.98 میلیارد دلار آمریکا) رسیده است.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، همه‌گیری جهانی کرونا منجر به کمبود تراشه در سطح جهان شده و کارخانه‌های تولیدکننده قطعات نیز با کمبود کارگران با تجربه مواجه شده‌اند. به علاوه، حجم بالا و غافلگیرکننده تقاضا برای خودروهای جدید هم نیاز به مدارهای پیشرفته الکترونیکی را به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. چنان که تیم کوک (Tim Cook) مدیر عامل اپل، تخمین زده است که وضعیت کمبود تراشه در سال گذشته میلادی شش میلیارد دلار به این کمپانی زیان وارد آورده است. جالب آن که کمبود کنونی بیش از آن که تراشه‌های جدید و پیشرفته را تحت تأثیر قرار دهد، تأمین چیپ‌های قدیمی‌تر موسوم به legacy را با دشواری مواجه ساخته است؛ تراشه‌هایی که در سایر بخش‌ها مانند نمایشگر و پاور دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این در حالی است که TSMC در کمال شگفتی به تازگی اعلام کرده که موجودی چیپ این شرکت به دلیل کاهش تقاضا برای رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند و سایر محصولات مصرفی، بیش از حد نیاز است. از دید سی. سی. وی (C. C. Wei)، مدیر عامل شرکت، وضعیت فعلی تنها یکی از چرخه‌های طبیعی بازار نیمه‌رساناهاست و می‌توان با کاهش موجودی بر مشکلات چیره شد. او در ادامه افزوده که احتمالاً تا نیمه اول سال 2023 چند فصل پیاپی به تعدیل موجودی تراشه در بازار اختصاص خواهد یافت. به گفته او، توازن دوباره صنعت تراشه چندین فصل به طول خواهد انجامید و تأمین‌کنندگان با چالش‌های بزرگی در زنجیره‌های تأمین مواجه هستند که زمان تحویل گره‌های پیشرفته و بالغ را به نحو قابل توجهی افزایش داده است. در عین حال سی. سی. وی نسبت به چشم‌انداز بلندمدت تقاضای بازار برای تراشه خوش‌بین است و عقیده دارد که با وجود بحران‌های کوتاه‌مدت اقتصاد کلان که ابهاماتی را به همراه داشته، مسیر رشد ساختاری و بنیادی تقاضا برای محصولات نیمه‌رسانا همچنان ادامه خواهد یافت.

مطابق اعلام TSMC، در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، عرضه تراشه‌های 5 نانومتری 21 درصد از کل درآمد بخش تراشه‌های شرکت تایوانی را به خود اختصاص داد و محصولات 7 نانومتری نیز 30 درصد از درآمد را برای این شرکت به ارمغان آورده‌اند. به علاوه، 51 درصد از کل درآمد بخش تراشه‌ها حاصل عملکرد فناوری‌های 7 نانومتری و پیشرفته‌تر بوده است. همچنین سود ناخالص شرکت در سه‌ماهه منتهی به 30 ژوئن سال جاری میلادی 59.1 درصد و حاشیه سود عملیاتی 49.1 درصد اعلام شده است.

وندل هوانگ (Wendell Huang)، معاون و مدیر ارشد مالی TSMC با اشاره به وضعیت کنونی شرکت می‌گوید: «کسب‌و‌کار ما در سه‌ماهه دوم با رشد تقاضا در بخش رایانش با کارایی بالا (HPC)، اینترنت اشیاء و تقاضای مرتبط با خودروها حمایت شد. انتظار داریم کسب‌وکار ما در سه‌ماهه سوم 2022 نیز با تقاضای مستمر برای فناوری‌های پیشرفته 5 نانومتری و 7 نانومتری تقویت شود».

نتایج مالی TSMC در مجموع نتایج مطلوب و چشم‌انداز روشن پیش روی این صنعت را نشان می‌دهد، اما شیوه حداقلی صرف هزینه، مسیر محتاطانه‌ای را نشان می‌دهد که سازندگان تراشه در دوران اوج‌گیری نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت‌ و تأثیر آن بر تقاضای مصرف‌کننده و همچنین میزان عرضه بالای تراشه در پیش گرفته‌اند.

گزارش TSMC نشان می‌دهد که اگر چه این شرکت در بازار محصولات مصرفی، مانند گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی، روندی نزولی را تجربه کرده، اما کسب‌وکار مرتبط با مراکز داده و قطعات مورد استفاده در صنعت خودروسازی آن را در مسیر رشد نگاه داشته است. با این حال، سرمایه‌گذاران کمپانی تایوانی نگران اشباع احتمالی تراشه در بازار هستند؛ چرا که سطح کنونی موجودی این محصولات بسیار بالاست و با وجود تقاضای ضعیف ممکن است بر قیمت نیمه‌‌رساناها تأثیر منفی بر جای گذارد.

البته در طول شش ماه گذشته، بخت چندان با سرمایه‌گذاران TSMC یار نبوده و قیمت هر سهم شرکت در این دوره با 36.02 درصد معادل 48.20 دلار کاهش به 85.63 دلار رسیده است. اما با فهرست بلندبالای مشتریان تراز اول TSMC که اپل، مدیاتک و کوالکام در میان آن‌ها جای دارند، این کمپانی خوشنام دست کم در کوتاه مدت با مشکلات جدی اقتصادی مواجه نخواهد شد.

میزان موجودی تراشه در سال جاری میلادی به سبب نگرانی‌های متعددی همچون اختلال زنجیره تأمین، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و افزایش هزینه‌ مواد اولیه کاهش یافته است. چنان که در ماه گذشته، Micron شرکت تراشه‌ساز آمریکایی در مورد کاهش تقاضا برای محصولات مصرفی هشدار داد. با این حال نتایج مالی TSMC برخی از این نگرانی‌ها را، به ویژه درباره عملکرد خود شرکت، برطرف کرده است. به گفته ژی هو نگ (Sze Ho Ng)، تحلیلگر بازار در موسسه China Renaissance، گزارش عملکرد مالی TSMC نشان می‌دهد که این شرکت حتی در شرایط نزول بازار جهانی تراشه، همچنان روند رشد خود را حفظ خواهد کرد.

مدیران TSMC که مهم‌ترین تأمین‌کننده تراشه اپل به شمار می‌رود، انتظار دارند که درآمد سه‌ماهه بعدی این شرکت نسبت به درآمد 14.8 میلیارد دلاری فصل سوم سال گذشته افزایش یابد و به رقمی در حدود 19.8 تا 20.6 میلیارد دلار برسد. همچنین برآورد می‌شود که با در نظر گرفتن هر 1 دلار آمریکا معادل 29.7 دلار جدید تایوان، حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل آینده بین 57.5 و 59.5 درصد و حاشیه سود عملیاتی 47 تا 49 درصد باشد.

منبع : TSMC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا