گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه نخست 2022 – نتایج مالی پایین‌تر از حد انتظار

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت – شرکت مادر گوگل – روز سه‌شنبه 26 آوریل 2022 (6 اردیبهشت 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی (پایان‌یافته در 31 مارچ 2022) منتشر کرد. طبق این گزارش، آلفابت در این مدت درآمدی معادل 68.01 میلیارد دلار درآمد کسب کرده که در قیاس با درآمد شرکت در سه‌ماهه اول 2021 (یعنی 55.3 میلیارد دلار) 23 درصد افزایش داشته است. از این حجم درآمد، 20.09 میلیارد دلار سود عملیاتی و 16.44 میلیارد دلار سود خالص آلفابت در سه‌ماهه اخیر بوده است. در مجموع، نتایج مالی این فصل پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بوده و به دنبال انتشار این گزارش، ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری تا 3 درصد کاهش یافت.

سود خالص آلفابت در فصل اخیر (16.44 میلیارد دلار) نسبت به مدت مشابه سال گذشته (17.93 میلیارد دلار) کاهش داشته است. شاید این سؤال به ذهن متبادر شود که با وجود رشد سالانه 23 درصدی درآمد، چرا نتایج مالی آلفابت پایین‌تر از حد انتظار بوده است؟ در پاسخ به این سؤال، کافی‌ست به رشد 34 درصدی درآمد در پایان سه‌ماهه نخست 2021 نگاهی بیندازیم و به این نکته واقف باشیم که این رشد 34 درصدی زمانی رقم خورد که اقتصاد جهانی پس از یک دوره رکود (به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا) تازه شروع به شکوفایی مجدد کرده بود. ناگفته نماند، افزایش بیش از 1 میلیارد دلاریِ هزینه‌های تحقیق و توسعه آلفابت (از 7.48 به 9.1 میلیارد دلار) در فصل اخیر نیز، در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

همان طور که احتمالا می‌دانید، بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی آلفابت تبلیغات است. طبق گزارش اخیر، درآمد حاصل از تبلیغات آلفابت در فصل اخیر با رشد سالانه 22.3 درصدی بالغ بر 54.66 میلیارد دلار بوده است. عمده این درآمد – یعنی 39.61 میلیارد دلار – به تبلیغات جست‌وجوی گوگل مربوط می‌شود. بخش دیگری از این درآمد (8.17 میلیارد دلار) از شبکه گوگل حاصل شده است. باقیمانده این مبلغ نیز از راه تبلیغات یوتیوب تأمین می‌شود.

طبق گزارش اخیر آلفابت، تبلیغات یوتیوب در سه‌ماهه نخست سال 2022، چیزی حدود 6.86 میلیارد دلار را عاید شرکت کرده که از برآورد تحلیل‌گران مؤسسه StreetAccount (یعنی 7.51 میلیارد دلار) پایین‌تر بوده است. گفتنی‌ست در اوج همه‌گیری کرونا و زمانی که کاربران عمدتا در منزل با دیوایس‌های خود مشغول بودند، یوتیوب یکی از بزرگ‌ترین ذی‌نفع‌های شرایط به وجودآمده محسوب می‌شد. حال، طبیعی‌ست که با فاصله گرفتن از دوران قرنطینه و عادی‌سازی شرایط، شاهد کند شدن رشد درآمدی تبلیغات در یوتیوب باشیم. البته عامل دیگر این پدیده را می‌توان به قدرت گرفتن تیک‌تاک نسبت داد.

به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، طی سه‌ماهه گذشته یوتیوب رشد نسبتا کمی را تجربه کرده که عمدتا مدیون تبلیغات "پاسخ مستقیم" یا direct response است. پورات، کاهش سرعت رشد در این قسمت را نتیجه مقایسه وضعیت کنونی با سه‌ماهه اول قدرتمند در سال 2021 می‌داند. سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، نیز مدعی شده که در حال حاضر آمار بازدیدهای روزانه YouTube Shorts (رقیب تیک‌تاک) به 30 میلیارد رسیده که نسبت به فصل قبل دو برابر و در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده است.

کسب‌وکار سرویس‌های ابری گوگل، یکی از برجسته‌ترین بخش‌های آلفابت در سه‌ماهه نخست 2022 به شمار می‌رود. درآمد این بخش در فصلی که گذشت با رشد 44 درصدی بالغ بر 5.82 میلیارد دلار اعلام شده است (در حالی که کارشناسان مؤسسه StreetAccount رقم 5.76 میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بودند). علت این رشد آن است که سازمان‌های بزرگ بیش‌تری در این بازه زمانی ترجیح داده‌اند تا حجم کاری سازمان را از دوش مراکز داده خود بردارند. البته این رشد درآمد نباید باعث نادیده گرفتن زیان‌دهی این بخش شود. لازم به ذکر است، کسب‌وکار ابری گوگل همچنان زیان‌ده است، اما زیان عملیاتی فصل اخیر (931 میلیون دلار) در مقایسه با زیان عملیاتی مدت مشابه سال قبل (974 میلیون دلار) کمی کاهش داشته است.

درآمد کسب‌وکارهایی از قبیل سخت‌افزار (مثل گوشی‌های پیکسل و اسپیکرهای هوشمند)، سرویس پلی استور و همچنین درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب، همگی تحت عنوان Google other یا درآمدهای دیگر گزارش می‌شوند. این درآمدها در سه‌ماهه اخیر بالغ بر 6.81 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد مدت مشابه سال گذشته (6.49 میلیارد دلار) افزایش ناچیزی داشته است.

در نهایت می‌رسیم به قسمتی که همیشه پایین‌ترین درآمد را برای آلفابت به همراه دارد؛ همان درآمدی که آلفابت از آن با عنوان Other Bets (ریسک‌های دیگر) یاد می‌کند. واحد فناوری سلامت موسوم به Verily و شرکت ساخت اتومبیل‌های خودران با نام Waymo، مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه Other Bets هستند. مجموع درآمد این بخش‌ها در فصل اخیر 440 میلیون دلار اعلام شده که نسبت به درآمد مدت مشابه سال گذشته (198 میلیون دلار) تقریبا دو برابر شده است. البته در این بخش زیان‌دهی همچنان ادامه داشته و زیان فصل اخیر (1.15 میلیارد دلار) حتی از زیان مدت مشابه سال گذشته (1.14 میلیارد دلار) نیز بیشتر بوده است.

اتومبیل خودران Waymo

آلفابت در فصلی که گذشت رقمی بالغ بر 11.99 میلیارد دلار را صرف هزینه‌های خرید ترافیک کرد (در حالی که تحلیل‌گران StreetAccount رقم 11.69 میلیارد دلار را برآورد کرده بودند).گفتنی‌ست، هزینه‌های خرید ترافیک یا TAC، به هزینه‌هایی اطلاق می‌شود که گوگل برای خرید ترافیک به وب‌سایت‌های دیگر پرداخت می‌کند.

در پایان گفتنی‌ست، گوگل در فصل اخیر بسیاری از فعالیت‌های خود در روسیه را به دلیل جنگ اوکراین متوقف کرد. نکته دیگر آنکه رشد درآمد گوگل در منطقه اروپا (که خاور میانه و آفریقا را نیز شامل می‌شود)، از 33 درصد در سه‌ماهه نخست 2021 به 19 درصد در سه‌ماهه اول 2022 کاهش یافت.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا