گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2022 - رشد در آیفون و خدمات، نزول در همه دیگر قسمت‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 28 جولای 2022 (6 مرداد 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال مالی خود منتهی به 25 ژوئن 2022 (منطبق بر سه‌ماهه دوم سال 2022) منتشر کرد. با این‌که در این نوبت نیز با افزایش درآمد و سود سالیانه روبرو می‌شویم اما این فصل ظاهرا محلی برای مشاهده نخستین علائم نزول پس از شیب صعودی منتج از پاندمی در این مجموعه است. درآمد و سود خالص اپل در این فصل به‌ترتیب به 82.959 و 19.442 میلیارد دلار رسیده که این دو رقم در مقایسه با سال قبل به‌ترتیب با 1.8 درصد افزایش و 1 درصد کاهش روبرو شده‌اند. این آمار البته همچنان از پیش‌بینی‌های وال ‌استریت تا حدودی فراتر رفته اما سرعت رشد آن‌ها کاهش مشهودی را نشان می‌دهد.

سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم اپل در فصل اول سال جاری، 1.2 دلار اعلام شده که مقایسه آن با رقم 1.3 دلاری سال قبل همچنان اندکی کاهش را نشان می‌دهد. حاشیه سود ناخالص اپل در این گزارش 35.885 میلیارد دلار است که نسبت به 35.255 میلیارد دلار سال قبل افزایش مختصری یافته است. تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل ضمن اشاره به این نکته که نتایج رکوردشکن اپل در این فصل نشانه‌ای از تلاش‌های فراگیر شرکت تحت مدیریت وی برای نوآوری، پیش‌برد احتمالا تازه و غنی‌سازی زندگی کاربران است، می‌افزاید: «مثل همیشه ما با [تکیه بر] ارزش‌های خود و بیان کردن آن‌ها در هر آن‌چه می‌سازیم پیشرو هستیم، از ویژگی‌های جدیدی که برای محافظت از امنیت حریم حصوص کاربران طراحی شده تا ابزارهایی که دسترسی‌پذیری را ارتقاء می‌بخشند بخشی از تعهد طولانی‌مدت ما ساخت محصولاتی برای همگان است.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیرمالی اپل طبق انتظار نگاه واقع‌بینانه‌تری به ماجرا داشته و سه‌ماهه ژوئن را نشانه‌ای از توانایی این شرکت در مدیریت کسب و کار با وجود محیط پر چالش پیرامون آن تلقی کرده و می‌گوید: «در طی این فصل نزدیک به 23 میلیارد دلار جریان نقدی عملیاتی را تولید کردیم، بیش از 28 میلیارد دلار را به سهام‌داران خود بازگرداندیم و به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های رشد بلندمدت خود ادامه دادیم.»

وال استریت در این نوبت 82.81 میلیارد دلار درآمد را برای اپل پیش‌بینی کرده بود که این شرکت عملا با رسیدن به نزدیک به 83 میلیارد دلار با فاصله کمی از آن عبور کرد. پیش‌بینی برای سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم نیز 1.16 دلار بود که با وجود آن‌که اپل با رسیدن به رقم 1.2 دلاری نتیجه بهتری را کسب کرد اما همچنان با کاهش 8 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است. در نهایت باید به حاشیه سود ناخالص اشاره کرد که با 43.26 درصد از پیش‌بینی 42.61 درصدی وال استریت اندکی بیش‌تر شده است.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 25 ژوئن 2022 می‌پردازیم.

آیفون: تک ستاره سخت‌افزار

آیفون‌های اپل طبق معمول بزرگ‌ترین منبع درآمد این شرکت در این سه‌ماهه به حساب می‌آیند؛ اهمیت این بخش در این فصل اما دوچندان شده چرا که دیگر تولیدات سخت‌افزاری اپل از کامپیوترهای مک گرفته تا تبلت‌های و ساعت‌های هوشمند همگی با رشد منفی نسبت به سال قبل روبرو شده‌اند. اپل در سه‌ماهه منتهی به 25 ژوئن 2022 فراتر از پیش‌بینی وال استریت، درآمدی برابر با 40.665 میلیارد دلار را از طریق فروش آیفون به خود اختصاص داده که با وجود آن‌که نسبت به درآمد 39.570 میلیارد دلاری سال قبل تنها 2.7 درصد افزایش یافته اما همین افزایش نیز در میانه بحران کمبود قطعات و خیز مجدد پاندمی از ادامه تقاضا برای سری آیفون 13 با وجود قرارگیری در نیمه دوم چرخه سالیانه این محصول سخن می‌گوید. به‌گفته تیم کوک اپل در این نوبت موفقیت بالایی در جذب کاربران اندرویدی داشته تا جایی‌که نرخ رشد مشتریان جدید آیفون دو رقمی شده است.

Apple iPhone 13 Pro

آی‌پد: سومین فصل افت پیاپی

زیر مجموعه تبلت‌های آی‌پد اپل که پس از رشد 21 درصدی به‌ثبت رسیده در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021 تاکنون با افت درآمد روبرو شد، در این نوبت سومین فصل پی‌در‌پی کاهش درآمد خود را تجربه کرده و فروش 7.224 میلیارد دلاری آن در مقایسه با درآمد 7.368 میلیارد دلاری سال قبل، افت 1.9 درصدی را نشان می‌دهد. اپل البته همچنان فروش بالاتری را در این زیر مجموعه نسبت به پیش‌بینی وال استریت یعنی 6.94 میلیارد دلار کسب کرده اما با توجه به آن‌که رده آی‌پد در بحران کمبود چیپ‌ست در اولویت اول اپل (برای تأمین قطعات) قرار ندارد شرایط برای این زمینه چندان ایده‌آل به‌نظر نمی‌رسد. مدیرعامل اپل موارد دیگری مثل محدودیت‌های زنجیره تأمین و دلار قدرتمند (در مقابل دیگر ارزها) را نیز از جمله دیگر دلائل افت این زیر مجموعه عنوان می‌کند.

کامپیوترهای مک: پاره شدن 5 فصل نوار موفقیت

زیر مجموعه کامپیوترهای مک شرکت اپل که در طی پنج فصل قبل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 تا فصل قبلی یعنی سه‌ماهه منتهی به مارچ 2022 از جمله سودآورترین قسمت‌های اپل به حساب می‌آمد در این فصل، روند افولی سایر زیرمجموعه‌های سخت‌افزاری (به‌جز آیفون) را ادامه داده و درآمد 7.382 میلیارد دلاری آن نسبت به سال قبل در همین زمان با کاهش 10.3 درصدی روبرو شده است. این بخش حتی از پیش‌بینی 8.7 میلیارد دلاری وال استریت نیز بیش از 1.3 میلیارد دلار درآمد کمتری کسب کرده که تیم کوک آن را به مسئله قدرت دلار و محدودیت‌های چرخه تأمین مرتبط می‌داند. در گزارش قبلی اپل در ماه آوریل، این شرکت در رابطه با ضربه 4 تا 8 میلیارد دلاری ناشی از کمبود قطعات هشدار داده بود و بسیاری از کامپیوترهای مک نیز در وب‌سایت اپل با تأخیر فراوانی برای مشتریان ارسال می‌شوند. اپل همچنین در ماه زوئن مک‌بوک ایر جدیدی را معرفی کرد که البته تا ماه جولای به بازار ارائه نشد که با توجه به محبوبیت بالای سری Air از این موضوع نیز می‌توان به‌عنوان مشکل دیگری در این زیر مجموعه یاد کرد.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: کاهش بی‌سابقه درآمد

در حالی‌که دیگر بخش‌های سخت‌افزاری اپل فراز و فرودهای متعددی را در چرخه‌های کاهش و افزایش درآمد تجربه کرده‌اند، بخش پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی اپل که به‌جز اپل واچ، محصولاتی مثل HomePod و ایرپادزهای این شرکت را نیز در بر می‌گیرد در طی چندین سال گذشته نام خود را همواره به‌عنوان یکی از سودآورترین و درآمدزاترین زیر مجموعه‌های اپل ثبت کرده است. این زیر مجموعه نیز اما از سیل بی امان کاهش درآمد اپل در سه‌ماهه دوم سال 2022 برکنار نبوده و فروش 8.084 میلیارد دلاری آن نسبت به درآمد 8.775 دلاری سال قبل، 8.7 درصد کاهش پیدا کرده است. برای مشخص شدن میزان افت غیر منتظره این قسمت کافی‌ست نگاهی به پیش‌بینی 8.86 میلیارد دلاری وال استریت برای این بخش بیندازیم که نزدیک به 780 میلیون دلار از درآمدی که اپل برای این زیر مجموعه ثبت کرده، بیش‌تر است.

Apple Watch Series 7

سرویس‌ها و خدمات: بالاترین رشد، دومین منبع درآمد

بخش سرویس‌ها و خدمات همچنان دومین منبع درآمد اپل بعد از آیفون‌های این شرکت بوده و در این نوبت با فروش 19.604 میلیارد دلاری، 12.1 درصد رشد سالیانه را به ثبت رسانده است که البته نسبت به رشد 17 درصدی سه‌ماهه قبل و 33 درصدی سال قبل روند کندتری را نشان می‌دهد. این بخش که 23.6 درصد از کل درآمد اپل را تأمین می‌کند زیر مجموعه‌هایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آی‌کلاد، Apple Care ،Apple Pay و Apple Card، همراه با Apple One را در بر گرفته و به‌گفته تیم‌کوک 860 میلیون مشترک غیر رایگان در سرویس‌های مختلف آن حضور دارند.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا