گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه دوم 2021- رشد خیره‌کننده 62 درصدی درآمد

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت در روز سه‌شنبه 27 جولای سال جاری میلادی (5 مرداد 1400)، گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2021 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، شرکت مادر گوگل در فصل منتهی به ژوئن امسال، درآمدی نزدیک به 61.9 میلیارد دلار را محقق ساخته و با سود خالص 18.5 میلیارد دلاری، به هر سهم خود 27.26 دلار عایدی رسانده است. اعداد و ارقامی که از ثبت رکورد و رشد خیره‌کننده 62 درصدی درآمد و افزایش قابل توجه 166 درصدی در سود خالص حکایت دارد. اگر چه این میزان رشد در مقایسه با فصل دوم بحرانی سال گذشته به دست آمده‌اند، اما حتی صرف نظر از تأثیر این عامل، عملکرد گوگل همچنان درخشان به نظر می‌رسد.

گزارش مالی آلفابت از انتظارات بسیار فراتر رفته است؛ چرا که کارشناسان انتظار درآمد 56 میلیارد دلاری و عایدی 19.14 دلاری برای هر سهم در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی را داشتند. سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت و گوگل، در خصوص عملکرد این شرکت در فصل دوم سال جاری می‌گوید: «در سه‌ماهه دوم، روند فعالیت آنلاین در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته و ما مفتخریم که خدمات‌مان به مصرف‌کنندگان و مشاغل زیادی یاری رسانده است. سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در هوش مصنوعی و گوگل کلاد به ما کمک کرده که تجربه دیجیتالی همگان را به نحو قابل توجهی بهبود بخشیم.»

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت وگوگل

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر مالی گوگل و آلفابت، نیز درآمد 61.9 میلیارد دلاری شرکت در سه‌ماهه دوم را بازتابی از رشد عظیم فعالیت آنلاین کاربران و هزینه‌کرد گسترده‌تر تبلیغ‌دهندگان عنوان می‌کند.

همان طور که می‌دانید زمینه‌های کسب‌وکار آلفابت متنوع است که در ادامه به عملکرد این بخش‌ها در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی اشاره می‌شود.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که بخش جست‌وجو یکی از مهم‌ترین موتورهای محرکه رشد آلفابت در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2021 بوده؛ چنان که درآمد این بخش در فصل اخیر با بیش از 14 میلیارد دلار افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 21.3 میلیارد دلار به 35.8 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در مقایسه با سه‌ماهه نخست امسال نیز نزدیک به 4 میلیارد دلار رشد را نشان می‌دهد.

در بخش یوتیوب، درآمدی در حدود 7 میلیارد دلار از سوی آلفابت اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش، از رشد 84 درصدی و در مقایسه با سه‌ماهه پیشین از افزایش 1 میلیارد دلاری حکایت دارد. این افزایش با توجه به رقابت فزاینده پلتفرم‌های مشابه مطلوب به نظر می‌رسد. به علاوه، خود یوتیوب نیز در گزارشی جداگانه، از دستیابی به بیش از 15 میلیارد بازدید جهانی در بخش YouTube Shorts خبر داده که در مقایسه با 6.5 میلیارد بازدید روزانه در سه‌ماهه منتهی به مارس امسال، رشد 131 درصدی را نشان می‌دهد.

خدمات کلاد گوگل نیز در این فصلی که گذشت، 4.6 میلیارد دلار درآمد را محقق ساخته است. رقمی که در مقایسه با نتایج عملکرد خدمات کلاد مایکروسافت (شامل سرویس Azure) کمی بالاتر است. با این حال از آنجا که تلاش مایکروسافت بیشتر بر درآمدزایی از این حوزه متمرکز است، سرمایه‌گذاران رشد بیشتری را برای غول مانتین ویو پیش‌بینی می‌کنند. نکته مثبت در این میان آن است که زیان عملیاتی بخش سرویس‌های ابری گوگل از 1.4 میلیارد دلار در سه‌ماهه دوم سال گذشته، به کم‌تر از 591 میلیون دلار در فصل اخیر کاهش یافته است که در مجموع عملکرد مناسبی به شمار می‌آید.

با این حال، ابرشرکت آمریکایی در بخش Other Bets همچنان زیان‌دهی را تجربه کرده است و درآمد 192 میلیون دلاری این قسمت عمدتاً حاصل عملکرد Verily و Fiber بوده که در مقایسه با 148 میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته، رشدی در حدود 30 درصد را نشان می‌دهد. به علاوه، مجموعه آزمون و خطاهای این بخش در فصلی که گذشت، 1.4 میلیارد دلار زیان در پی داشته که در مقایسه با زیان 1.12 میلیارد دلاری سال گذشته، رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد. البته آلفابت با درآمد عملیاتی 19.4 میلیارد دلاری، که در این بازه زمانی محقق ساخته، قادر خواهد بود به خوبی از پس هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه برآید و نیاز مالی پروژه‌هایی را که ممکن است در آینده سودآور باشند، تأمین کند.

گوگل درآمد خود از محصولات سخت‌افزاری مانند گوشی‌های پیکسل، اسپیکرهای هوشمند، فروشگاه پلی استور و درآمدهای غیر تبلیغاتی را در بخش Google Other اعلام می‌کند که مطابق این گزارش 6.6 میلیارد دلار بوده و در مقایسه با رقم 5.12 میلیاردی مدت مشابه سال گذشته افزایش 29 درصدی را نشان می‌دهد. حال باید دید عرضه احتمالی گوشی Pixel 6 Pro و شاید یک ساعت هوشمند در اواخر امسال چه تأثیری بر درآمد سخت‌افزاری گوگل خواهد داشت.

در این مدت برنامه بازخرید سهام گوگل نیز با اصلاحاتی همراه بوده، هرچند دامنه این تغییرات به حدی نیست که بر سرمایهگذاران عادی تأثیر بگذارد. بنابراین می‌توان از محتوای گزارش آلفابت چنین استنباط کرد که هلدینگ آمریکایی برای حفظ سهام و ارزش بازار خود، به طور کلی، موفق عمل کرده است.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا