گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2021 – فروش بی‌سابقه گوشی‌های پیکسل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/11/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت – که گوگل زیرمجموعه آن محسوب می‌شود – روز سه‌شنبه 1 فوریه 2022 (12 بهمن 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه پایانی سال 2021 (پایان‌یافته در 31 دسامبر) و همچنین کل سال مالی 2021 منتشر کرد. درآمد آلفابت در فصل اخیر با رشد 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 75.33 میلیارد دلار بوده که از برآورد تحلیلگران (72.17 میلیارد دلار) فراتر رفته است. سود عملیاتی آلفابت در سه‌ماهه چهارم (با حاشیه 29 درصدی) به رقم 21.88 میلیارد دلار رسیده که 20.64 میلیارد دلار از آن، سود خالص بوده است. سود هر سهم (EPS) نیز در فصل اخیر 30.69 دلار گزارش شده و به لطف این نتایج درخشان، ارزش سهام آلفابت بیش از 9 درصد رشد کرده است.

به گفته سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت و گوگل، سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در تکنولوژی‌های مرتبط با هوش مصنوعی، همچنان تجربه‌های خارق‌العاده و کارآمدی را برای مردم و کسب‌وکارها خلق می‌کند. طی سه‌ماهه چهارم شاهد ادامه رشد قدرتمند در کسب‌وکار تبلیغات بودیم. فروش فصلی بی‌سابقه برای گوشی‌های پیکسل (علی‌رغم محدودیت‌های موجود عرضه) و رشد قدرتمند کسب‌وکار ابری، از دیگر دستاوردهای آلفابت در سه‌ماهه پایانی ذکر شده است.

مثل همیشه تبلیغات گوگل پول‌سازترین کسب‌وکار آلفابت بوده است. طبق گزارش اخیر، گوگل در سه‌ماهه چهارم بالغ بر 61.24 میلیارد دلار از راه تبلیغات درآمد کسب کرده که در قیاس با درآمد این بخش در سه‌ماهه پایانی 2020 (یعنی 46.2 میلیارد دلار) 33 درصد رشد داشته است. به گفته فیلیپ شیندلر (Philipp Schindler)، مدیر ارشد کسب‌وکار گوگل، مهم‌ترین عامل رشد سالانه درآمد در بخش تبلیغات، به خرده‌فروشی‌ها مربوط می‌شود. البته صاحبان سایر کسب‌وکارها – از جمله بخش‌های رسانه و مالی – نیز در فصل اخیر هزینه قابل‌توجهی را صرف تبلیغات کرده‌اند.

در این میان، شاید تنها بخش تبلیغات گوگل که نتوانست انتظارات تحلیلگران را برآورده کند، درآمد یوتیوب از تبلیغات بود. گوگل به دنبال آن است که با سرویس Shorts، رقیب قدرتمند خود – یعنی تیک‌تاک – را به چالش بکشد. سوندار پیچای رقم کاربران فعال روزانه این کمپانی در سراسر جهان را بیش از 15 میلیارد اعلام کرده که البته این رقم از آخرین به‌روزرسانی پیچای (در جولای 2021) تغییری نکرده است.

اما می‌رسیم به بخشی که گوگل از آن با عنوان Google other یاد می‌کند. کسب‌وکار گوگل در این بخش، مواردی مثل محصولات سخت‌افزاری، سرویس Play Store و درآمد غیرتبلیغاتی یوتیوب را شامل می‌شود. طبق گزارش اخیر، درآمد بخش Google other در سه‌ماهه پایانی 2021، به 8.16 میلیارد دلار رسیده که نسبت به درآمد مدت مشابه سال گذشته (6.67 میلیارد دلار) از رشد 22 درصدی حکایت می‌کند.

بدون شک، سری اسمارت‌فون‌های پیکسل یکی از مهم‌ترین محصولات سخت‌افزاری گوگل به شمار می‌روند. به گفته سوندار پیچای، علی‌غم محدودیت‌های مربوط به زنجیره تأمین، گوشی‌های پیکسل در فصل اخیر به فروشی بی‌سابقه دست یافتند. در این میان، باید به نقش پررنگ اسمارت‌فون‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو در این موفقیت اشاره کرد. درست است که مدل‌های پیشین پیکسل نیز اغلب از دوربین‌های قدرتمندی بهره می‌بردند، اما گوگل تصمیم گرفت سطح دپارتمان اپتیک در پیکسل‌های سری 6 را چندین پله ارتقا دهد.

برای این منظور، یک دوربین 50 مگاپیکسلی به مجموعه دوربین اضافه شده و دوربین تله‌فوتو (فقط در مدل پرو) با استفاده از لنز پریسکوپی و قابلیتی موسوم به Super Res Zoom، می‌تواند زوم اپتیکال تا 4 برابر و زوم هیبریدی تا 20 برابر را به‌راحتی اجرا کند. نکته قابل‌توجه دیگر درباره سری پیکسل 6 آن است که برخلاف مدل‌های قبل – که همواره از تراشه‌های اسنپ‌دراگون استفاده می‌کردند – گوگل در ساخت پیکسل 6 و نسخه پروی آن از یک تراشه سفارشی و بسیار هوشمند به نام Google Tensor استفاده کرده است.

یکی دیگر از کسب‌وکارهای گوگل، سرویس‌های ابری این شرکت (Google Cloud) است. این کسب‌وکار در فصل اخیر درآمدی معادل 5.54 میلیارد دلار را نصیب گوگل کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است، سرویس‌های ابری گوگل در فصلی که گذشت، 890 میلیون دلار زیان‌دهی داشته که البته در مقایسه با زیان 1.14 میلیارد دلاری در سه‌ماهه پایانی 2020، کاهش یافته است. به گفته سوندار پیچای، ارزش سفارش‌های انباشته آلفابت – که عمدتا به کسب‌وکار ابری مربوط می‌شود – با افزایش بیش از 70 درصدی، بالغ بر 51 میلیارد دلار است. گفتنی‌ست، تعداد قراردادهای ابری گوگل (با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار) با سایر شرکت‌ها، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد افزایش داشته است.

ریسک‌های دیگر یا Other Bets، یکی دیگر از ردیف‌های درآمدی در گزارش‌های مالی آلفابت است که کمپانی‌هایی از قبیل Waymo (در عرصه اتومبیل‌های خودران) و Verily (در حوزه فناوری‌های مرتبط با سلامتی) را در بر می‌گیرد. درآمد Other Bets چیزی حدود 181 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با درآمد 196 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته، کمی افت داشته است. ناگفته نماند، مثل همیشه این بار نیز شاهد زیان‌دهی در این بخش بودیم و شرکت‌های زیرمجموعه در فصلی که گذشت، زیانی معادل 1.45 میلیارد دلار را به آلفابت تحمیل کردند.

از جمله هزینه‌هایی که همواره آلفابت ناچار به پرداخت آن است، TAC یا «هزینه‌های خرید ترافیک» نام دارد؛ مثل هزینه‌ای که گوگل به کمپانی‌های سازنده دیوایس‌های هوشمند پرداخت می‌کند تا در آنها به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض انتخاب شود. گفتنی‌ست، این هزینه‌ها در سه‌ماهه اخیر با افزایش 28 درصدی (و بیشتر از برآورد وال‌استریت) بالغ بر 13.43 میلیارد دلار بوده است.

یکی از تصمیمات مهم آلفابت – که به زودی عملی می‌شود – تجزیه سهام این شرکت اعلام شده است. طبق گزارش اخیر، آلفابت نیز به پیروی از اپل و تسلا، تصمیم به تجزیه سهام خود گرفته و قصد دارد هر 1 سهم را به 20 سهم تجزیه و یا در اصطلاح خرد کند. این حرکت، پایه‌های کسب‌وکار آلفابت را تغییر نمی‌دهد، اما پایین آوردن قیمت هر سهم، از لحاظ مالی به نفع آلفابت تمام خواهد شد. با اجرایی شدن این تصمیم، قیمت هر یک سهم به یک بیستم مبلغ قبلی کاهش می‌یابد و هر سهام‌دار، 19 سهم دیگر با همین قیمت صاحب می‌شود. برای روشن‌تر شدن موضوع، تصور کنید شما صاحب یک سهم از آلفابت به ارزش 3,000 دلار هستید. پس از اجرا شدن استراتژی تجزیه سهام، شما 20 سهم به ارزش 150 دلار خواهید داشت. به این ترتیب، ارزش مجموع سهام شما عملا تغییری نکرده و همان 3,000 دلار خواهد بود اما قیمت پایین‌تر سهام افراد بیش‌تری را به خرید آن ترغیب می‌کند.

در پایان، نگاهی داریم به آمار مربوط به عملکرد آلفابت در کل سال 2021. درآمد آلفابت در سالی که گذشت با رشد خیره‌کننده 41 درصدی به 257.64 میلیارد دلار رسید، که از این میزان 78.71 میلیارد دلار سود عملیاتی و 76.03 میلیارد دلار سود خالص شرکت در سال 2021 بوده است. مجموع کارکنان آلفابت از 135,301 نفر در سال 2020 به 156,500 نفر در پایان سال 2021 افزایش یافته است. به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل، افزایش تعداد کارکنان با همین نرخ رشد، برای فصل‌های آینده نیز پیش‌بینی می‌شود.

منبع : Alphabet