گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم سال 2022 - افزایش درآمد و سود و موفقیت سری گلکسی S22

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 28 جولای 2022 (6 مرداد 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرده است؛‌ سامسونگ در این فصل به درآمد 77.2 و سود عملیاتی 14.1 تریلیون وانی دست پیدا کرده که در مقایسه با عملکرد این شرکت در همین بازه زمانی در سال گذشته با درآمد و سود عملیاتی به‌ترتیب 63.67 و 12.57 تریلیون وان از 21.2 و 12.1 درصد افزایش سالیانه سخن می‌گوید. سامسونگ این موفقیت را به عملکرد فوق‌العاده بخش DS (کسب و کار حافظه، نیمه‌هادی و فاندری) و رشد قابل توجه زیر مجموعه Device eXperience (کسب و کار نمایشگر تصویری، کسب و کار تجهیزات پزشکی و سلامتی، موبایل و شبکه و لوازم خانگی دیجیتال) مرتبط می‌داند.

سامسونگ در خلاصه صورت‌وضعیت زیر مجموعه‌‌های داخلی این شرکت نخست به سراغ کسب و کار حافظه رفته که هم در مقایسه با فصل قبل و هم نسبت به سال گذشته با بهبود روبرو شده است. سامسونگ علت این بهبود را تمرکز این مجموعه روی برآورده ساختن تقاضای بالا برای سرورها با اتخاذ استراتژی منظم فروش عنوان می‌کند که به حفظ قیمت‌های فروش متوسط منجر شده است. کسب و کار نیمه‌هادی‌های سامسونگ (مجموع System LSI و کسب و کار تولید تراشه یا فاندری) با گسترده‌تر شدن محصولات بخش System LSI به سود فصلی رکوردشکنی دست پیدا کرده و کسب و کار فاندری نیز با دستیابی به بازده (yield) مد نظر سامسونگ برای گره‌های پیشرفته، اهداف این کمپانی را برآورده ساخته است.

زیر مجموعه SDC (شرکت Samsung Display) به درآمد و سود عملیاتی رکوردشکنی برای نمایشگرهای موبایلی دست پیدا کرده که سامسونگ علت آن را تقاضای بالا از طرف مشتریان عمده این شرکت عنوان کرده است. عملکرد این بخش در زمینه پنل‌های نمایشگر بزرگ به‌علت افزایش قیمت نمایشگرهای quantum-dot و کاهش قیمت LCDها ضعیف‌تر بوده است. عایدی کسب و کار MX یا Mobile eXperience سامسونگ با افزایش قیمت مواد اولیه و تدارکات با کاهش فصلی روبرو شده اما درآمد این بخش با فروش مدل‌های پیشرفته نسبت به سال قبل افزایش یافته است. درآمد کسب و کار شبکه (Networks Business) نسبت به سه‌ماهه قبلی افزایش پیدا کرده و حالا شرکت خدمات آمریکایی DISH Network را نیز به لیست مشتریان خود افزوده است.

عایدی کسب و کار نمایشگرهای تصویری (Visual Display Business) به‌دلیل تقاضای ضعیف جهانی برای تلویزیون کاهش پیدا کرده اما کسب و کار لوازم خانگی دیجیتال (Digital Appliances Business) برای دومین فصل پیاپی به‌دلیل گسترش محصولات رده Bespoke در سطح جهانی با افزایش درآمد روبرو شده است. سامسونگ در این میان از افزایش قدرت دلار آمریکا در برابر وان کره‌جنوبی به‌عنوان عامل مثبتی در کسب و کار این مجموعه یاد می‌کند که تأثیر مثبتی تقریبا برابر با 1.3 تریلیون وان در سود عملیاتی نسبت به فصل قبلی به همراه داشته است.

در ادامه جزئیات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ را در فصل اخیر مرور می‌کنیم.

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

زیر مجموعه تجربه موبایل و شبکه سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2022 در حالی به درآمد 29.34 تریلیون وان و سود عملیاتی 2.62 تریلیون وان دست پیدا کرده که به‌گفته این شرکت تقاضای کلی بازار نسبت به فصل قبلی در بحبوحه مشکلات ژئوپلتیکی و نگرانی‌های مرتبط با تورم در کنار تداوم وضعیت ضعیف فصلی، کاهش پیدا کرده است. این وضعیت بر روند سودآوری این مجموعه نیز موثر بوده جایی‌که میزان سود نسبت به سه‌ماهه پیشین به‌دلیل افزایش قیمت قطعات و تدارکات و تأثیرات منفی حرکت ارز‌های خارجی با کاهش روبرو شده است. همه خبرها در این زیر مجموعه نیز منفی نبوده و به‌گفته سامسونگ، بیشتر اختلالات عرضه در سه‌ماهه اول، در سه‌ماهه دوم برطرف شده و این شرکت رشد درآمد سالیانه خود را با فروش بالای مدل‌های پرچمداری مثل سری گلکسی S22 و سری Galaxy Tab S8 تضمین کرده است.

Samsung Galaxy S22 Ultra

سامسونگ برای نیمه دوم امسال با پا برجا ماندن مشکلات ژئوپلتیکی و تردیدهای اقتصادی وضعیت مشابهی با رشد تک رقمی را پیش‌بینی می‌کند. با این حال این شرکت با عرضه موفقیت‌آمیز مدل‌های جدید تاشو با افزایش فروش گوشی‌های پرچمدار، از این مدل‌ها به‌عنوان یک دسته‌بندی کلیدی در رده پیشرفته و پریمیوم بازار استفاده خواهد کرد. سامسونگ در بخش ساعت‌های هوشمند ضمن اشاره به تأثیر گرفتن این بازار از تردیدهای اقتصادی، از ادامه تلاش این مجموعه برای حفظ شتاب بالای رشد خود با عرضه ساعت‌های جدید و گسترش اکوسیستم دستگاه‌های Galaxy سخن می‌گوید.

بخش محصولات نیمه‌رسانه (DS Division)

بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ طبق معمول موفق‌ترین زیرمجموعه سامسونگ است و با وجود آن‌که از لحاظ میزان درآمدزایی با رقم 28.5 تریلیون واتی در جایگاه پایین‌تری نسبت به کسب و کار موبایل و شبکه سامسونگ قرار می‌گیرد اما تنها کافی‌ست به سود عملیاتی 9.98 تریلیون وانی آن که بیش از 3.8 برابر بیش‌تر از زیر مجموعه موبایل و شبکه بوده و بیش از 70 درصد کل سود عملیاتی سامسونگ را تأمین می‌کند دقت کنیم تا به اهمیت این بخش در کلیت این کمپانی پی ببریم.

عملکرد کسب و کار حافظه (Memory Business) سامسونگ، هم به‌صورت فصلی و هم به‌صورت سالیانه با قرارگیری قیمت فروش متوسط (ASP) در سطحی بالاتر از حد انتظار به‌دلیل استراتژی فروش منظم برای تأمین نیاز بازار و فواید دلار قدرتمند، با بهبود روبرو شده است. با وجود تقاضای قدرتمند برای محصولات سرور، تقاضا در بخش کالای مشتریان مثل گوشی‌های موبایل به‌دلیل تأثیرات گسترده مشکلات کلان با ضعف روبرو شده که در نتیجه آن عرضه DRAM و NAND‌ پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی قرار گرفته است.

سامسونگ در بخش حافظه DRAM با بهینه‌سازی سبد کالا و پاسخگویی فعال به تقاضای بالای بازار به مرکزیت سرورها بالاترین میزان فروش در محصولات سرور در کل این صنعت در تمامی فصول گذشته را رقم زده است. این کسب و کار البته به‌دلیل تقاضای ضعیف برای محصولات کانسیومری مثل PCها و دستگاه‌های موبایل، به پیش‌بینی‌ها قبلی برای رشد کلی دست پیدا نکرده است. در حافظه NAND نسبت عرضه محصولات پر تراکم 512 گیگابیتی و بالاتر برای SSD سرورها افزایش پیدا کرده و پاسخگوی ترند فعلی بازار در زمینه حافظه‌های SSD و گوشی‌های موبایل بوده است. اما در این‌جا نیز به‌دلیل تقضای ضعیف‌تر از حد انتظار برای گوشی‌های موبایل با رشدی کم‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی روبرو می‌شویم.

بخش پنل‌های نمایشگر (SDC)

زیر مجموعه نمایشگرهای سامسونگ یا SDC در سه‌ماهه دوم سال 2022 به درآمد 7.71 تریلیون وان دست پیدا کرده و سود عملیاتی 1.06 تریلیون وانی را رقم زده است. بخش نمایشگرهای موبایل در این کسب و کار با وجود کاهش در تقاضای خرید گوشی‌‌های هوشمند با تکیه بر فروش قدرتمند مدل‌های پرچمدار و تأثیرات مثبت ارزهای خارجی با افزایش سالیانه درآمد روبرو شده و پذیرش رو به رشد نمایشگرهای OLED در لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های بازی نیز به بهبود هرچه بیش‌تر این شرایط دامن زده‌اند.

این شرایط برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ تکرار نشده و کاهش قیمت فروش متوسط (ASP) پنل‌های LCD و افزایش هزینه‌های اولیه نمایشگرهای QD به ادامه ضرر در این بخش منجر شده است. سامسونگ اما با این حال به‌طور جدی انتظار دارد که فروش و حاشیه سود این بخش با بهبود سریع در بازده نمایشگرهای QD و تعداد فزاینده برندهایی که از صفحه‌نمایش‌های QD در محصولات خود استفاده می‌کند،‌ با افزایش روبرو شود.

به‌گفته سامسونگ در نیمه دوم امسال با نگاهی به بازار گوشی‌های هوشمند، درآمد این بخش نسبت به نیمه اول سال با ارائه شدن محصولات جدید از سوی مشتریان بزرگ سامسونگ، افزایش خواهد یافت. هرچند درآمد به‌دست آمده در این برهه زمانی به‌دلیل تعدادی از فاکتورهای خارجی که پیش‌بینی آن‌ها مشکل است، بی‌ثبات‌تر از سال قبل خواهد بود.

نمایشگرهای تصویری و اقلام الکترونیکی مصرفی (The Visual Display and Digital Appliances)

کسب و کارهای نمایشگر تصویری و اقلام الکترونیکی مصرفی در سه‌ماهه دوم سال 2022 در مجموع 14.83 تریلیون وان درآمد را نصیب سامسونگ کرده اما سود عملیاتی این بخش تنها 0.36 تریلیون وان بوده است. در نخستین بیزینس یعنی نمایشگر تصویری که تلویزیون‌های سامسونگ را در بر می‌گیرد تقاضا برای این کالای کلاسیک سامسونگ هم به‌صورت فصلی و هم به‌صورت سالیانه با کاهش روبرو شده که اولی به‌دلیل تقاضای ضعیف فصلی و دومی یعنی کاهش سالیانه به‌دلیل رشد فوق‌العاده سال قبل ناشی از تقاضای فروخورده بازار بوده که طبیعتا در این نوبت امکان تکرار نداشته است.

کاهش تقاضای مشتریان در این فصل همچنین تحت تأثیر فاکتورهای کلان اقتصادی از جمله تورم و نرخ بهره بالا قرار گرفته که به کاهش درآمد و سودآوری این مجموعه انحامیده است. سامسونگ البته هنوز از حفظ «رهبری برتر خود در بازار» با گسترش فروش محصولات استراتژیکی همچون تلویزیون‌های Lifestyle و Neo QLED سخن می‌گوید. برای نیمه دوم امسال با وجود آن‌که فرصت‌هایی نظیر اوج فروش فصلی و رویدادهای ورزشی جهانی در پیش رو قرار دارد، ریسک‌های بزرگ نیز به ایجاد تردیدهایی بر تقاضای کلی بازار منجر خواهند شد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا