گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه نخست 2022- سود چشمگیر با فروش بالای حافظه و سری گلکسی S22

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : مجموعه سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 28 آوریل سال جاری میلادی (8 اردیبهشت 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 مارس 2022 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، سامسونگ برای سومین دوره متوالی موفق به ثبت رکورد شده و درآمد کمپانی در فصلی که گذشت، بالغ بر 77.78 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 61.2 میلیارد دلار) بوده و رشد سالانه 41 درصدی را تجربه کرده است. به علاوه، سود عملیاتی شرکت نیز به لطف تقاضای قوی برای تراشه‌های حافظه و فروش قدرتمند گوشی‌های پرچم‌دار غول کره‌ای با 51 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 14.12 تریلیون وان کره (حدود 11.12 میلیارد دلار) رسیده است.

بنا بر این گزارش، بخش تجربه دستگاه‌ها یا Device eXperince به بیش‌ترین درآمد خود از سال 2013 تاکنون دست یافته است. در عین حال بخش راه‌کارهای دستگاه‌ها یا Device Solutions نیز از نظر درآمد فصلی موفق به ثبت رکورد تاریخی شده است.

در کنار افزایش فروش محصولات، افزایش قدرت دلار آمریکا در برابر وان کره نیز بر سودآوری سامسونگ مؤثر واقع شده و تأثیر مثبتی در حدود 300 میلیارد وان بر سود عملیاتی سه‌ماهه اخیر کمپانی در مقایسه با سه‌ماهه قبلی بر جای گذاشته است.

مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت در سه‌ماهه نخست امسال به 7.9 تریلیون وان کره رسیده است که 6.7 تریلیون آن صرف کسب‌وکار محصولات نیمه‌رسانا و 0.7 تریلیون نیز در بخش پنل‌های نمایشگر هزینه شده است. هزینه‌های تولید حافظه نیز بیشتر در زیرساخت‌های P3 و انتقال به فرآیند جدید تولید در کارخانه‌های هواسئونگ (Hwaseong) و پیونگتائک (Pyeongtaek) کره و شی‌آن (Xi'an) چین متمرکز بوده است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ساخت تراشه نیز بیش از همه بر توسعه و ایجاد ظرفیت تولید در فرآیندهای پیشرفته و کمتر از 5 نانومتر تمرکز داشته است.

در ادامه عملکردهای بخش‌های مختلف سامسونگ را در سه‌ماهه نخست امسال مرور می‌کنیم:

تجربه موبایل و شبکه

با آن که در این دوره تقاضای کلی برای اسمارت‌فون به دلیل ویژگی‌های سه‌ماهه نخست سال و آن چه سامسونگ «بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی» می‌خواند، پایین بوده است، غول کره‌ای در دوره زمانی ژانویه تا مارس 2022 موفق شد سود عملیاتی و درآمد خود از این بخش را به ترتیب به 3.82 تریلیون وان کره (حدود 3 میلیارد دلار) و 32.37 تریلیون وان کره (نزدیک به 25.5 میلیارد دلار) برساند. آمار بالای فروش گوشی‌های پرچم‌دار جدید این کمپانی، به ویژه گلکسی S22 Ultra با قلم S-Pen در کنار دستگاه‌های جدید سازگار با فناوری نسل پنجم، واکنش مثبت بازار به مدل‌های جدید و همچنین عرضه مطلوب محصولات Device Ecosystem شامل تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند، از جمله عوامل تأثیرگذار بر شرایط مثبت درآمد و سود عملیاتی سامسونگ در کسب‌وکار تجربه موبایل و شبکه بوده‌اند.

از راست به چپ: گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا

به علاوه، با وجود برخی ادعاها درباره تأثیر منفی یک اپلیکیشن از پیش‌نصب‌شده بر عملکرد برخی برنامه‌های گوشی‌های گلکسی S22، سامسونگ پیش‌تر اعلام کرده بود که تقاضا برای این اسمارت‌فون پرچم‌دار در مقایسه با نسخه قبلی 20 درصد بالاتر بوده است. اگرچه این گوشی‌ها در ابتدای ورود به فروشگاه‌ها به دلیل مسائل مرتبط با موجودی کالا و تقاضای انباشته‌شده با مشکل مواجه شدند، اما این امر با وجود تأمین نشدن سفارش در برخی از رنگ‌ها و پیکربندی‌ها، به تدریج بهبود یافته است.

سامسونگ در ادامه پیش‌بینی کرده که درآمد این بخش به لطف فروش قدرتمند سری گلکسی S22 (عرضه‌شده در فوریه سال جاری میلادی) و فروش بیشتر مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر 5G رشد سالانه قابل توجهی را تجربه کند. همچنین مدیران شرکت انتظار دارند که مجموعه سامسونگ با تکیه بر قابلیت‌های جهانی زنجیره تأمین خود، با وجود رویارویی با بی‌ثباتی‌های کلان اقتصادی، به سود پایداری دست یابد.

شرکت کره‌ای برآورد کرده که دشواری‌های مرتبط با کمبود قطعات گلکسی S22 به تدریج بهبود یابد؛ هرچند به نظر می‌رسد این کمبودها در حوزه موبایل ادامه خواهد یافت. به همین دلیل مدیران شرکت قصد دارند در سه‌ماهه آینده همچنان بر حفظ روند فروش در حوزه گوشی‌های پرچم‌دار تمرکز داشته باشند.

Samsung Galaxy S22 Ultra

انتظار می‌رود کسب‌وکار تجربه موبایل با گسترش پایگاه کاربری خود در بخش بالارده و به حداکثر رساندن فروش محصولات خم‌شونده جدید، در کنار افزایش فروش تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند تازه، سطح سودآوری کنونی خود را ادامه دهد. در بخش کسب‌وکار شبکه نیز هم شرکت به دنبال فرصت‌های تجاری جدید خواهد بود و از طریق تأمین نیازهای داخلی 5G، گسترش حضور فعال در بازارهای خارجی و حفظ جایگاه پیشرو در فناوری VRAN (شبکه دسترسی مجازی رادیویی) روند موفق فعلی را ادامه خواهد داد.

راه‌کارهای دستگاه‌ها (Device Solutions)

سامسونگ در بخش راه‌کارهای دستگاه‌ها موفق به کسب 26.87 تریلیون وان (حدود 21.14میلیارد دلار) درآمد و 8.45 تریلیون وان سود عملیاتی شده است و با وجود کاهش اندک سود، تقاضا برای تراشه‌های سرور و PC همچنان قوی بوده است. مطابق گزارش منتشرشده، این بخش از ابرشرکت کره‌ای در سه‌ماهه اخیر و در پی افزایش تقاضای مراکز داده‌ برای ذخیره حجم عظیم داده‌های آنلاین کاربران، جهش قابل توجهی را تجربه کرده و موفق به ثبت رکورد در فروش سه‌ماهه شده است. بنا بر اعلام سامسونگ، فروش این بخش به سبب تقاضای قوی برای تراشه‌ حافظه سرورها نسبت به دوره مشابه سال پیش 41 درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود با ادامه روند قدرتمند تقاضا برای تراشه سرورها، موفقیت آن ادامه یابد. این کمپانی همچنین از برنامه خود برای افزایش عرضه رابط‌های DDR5 و LPDDR5 خبر داده است که می‌تواند روند صعودی کنونی را حفظ کند.

کسب‌وکار System LSI نیز با تأکید بر عرضه حداکثری اجزای کلیدی مانند تراشه‌ها و حسگرهای تصویر می‌کوشد تا نیازهای فزاینده بازار را تأمین نماید. همچنین، کسب‌وکار ساخت نیمه‌رساناها (Foundry Business) سامسونگ نیز با تلاش برای نخستین تولید انبوه بر اساس لیتوگرافی 3 نانومتری GAA موقعیت پیشروی خود را تثبیت کرده و به جذب مشتریان بیشتر ادامه خواهد داد.

کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر

این بخش سامسونگ نیز به دنبال فروش بالای نمایشگر گوشی‌های هوشمند به تولیدکنندگان اسمارت‌فون، شاهد ثبت رکورد در سه‌ماهه نخست بوده است. به علاوه، در زمینه نمایشگرهای بزرگ نیز بهبود بازده تولید نمایشگرهای QD (کوتاه‌شده quantum-dot) فراتر از انتظارات بوده است.

سامسونگ اوایل سال جاری میلادی و در جریان نمایشگاه CES، فناوری QD-OLED خود را معرفی کرد که با OLED استاندارد تفاوت دارد به طوری که در تکنولوژی جدید تنها از دیودهای ساطع‌کننده نور ارگانیک آبی برای خروجی روشن‌تر استفاده می‌شود.

مطابق پیش‌بینی سامسونگ، فروش نمایشگر اسمارت‌فون به سبب گسترش تولید محصولات خم‌شونده و تسریع روند پذیرش فناوری OLED در کاربردهای جدید مانند بازی، صنعت خودرو و فناوری اطلاعات افزایش خواهد یافت.

در حوزه‌ نمایشگرهای بزرگ نیز انتظار می‌رود با عرضه تلویزیون‌های دارای نمایشگرهای QD، درآمد این بخش با افزایش همراه باشد. البته تولید نمایشگرهای LCD در سه‌ماهه دوم نیز همچنان کاهش خواهد یافت که کاملاً مطابق با برنامه از پیش‌ تعیین‌شده سامسونگ است.

اقلام الکترونیکی مصرفی

کسب‌وکار تلویزیون‌های سامسونگ از دیگر بخش‌های این کمپانی عقب مانده و پس از تجربه فروش قوی در پایان سال 2021 و جنگ روسیه و اوکراین شاهد کاهش تقاضا بوده است. گفتنی است که شرکت کره‌ای در اوایل ماه مارس امسال ارائه محصولات خود را به روسیه متوقف کرد؛ جایی که سامسونگ دارای یک کارخانه بزرگ تولید تلویزیون است و ظاهرا به عنوان برترین برند تولیدکننده اسمارت‌فون شناخته می‌شود.

درآمد بخش Visual Display هم با افزایش فروش محصولات پیشرفته مانند تلویزیون‌های بسیار بزرگ موسوم به Super TV با اندازه بزرگ‌تر از 75 اینچ و همچنین تلویزیون‌های Neo QLED افزایش مناسبی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. درآمد کسب‌وکار لوازم خانگی دیجیتال هم با تکیه بر رشد محصولات پیشرفته و به ویژه لوازم خانگی سری BESPOKE موفق به ثبت رکورد فصلی شده است.

برنامه سامسونگ در بخشVisual Display تمرکز بر فروش مدل‌های جدیدی همچون Neo QLED و Freestyle خواهد بود؛ در حالی که کسب‌وکار لوازم خانگی دیجیتال شرکت نیز از طریق بهبود سبد محصولات و افزایش دسترس‌پذیری لوازم خانگی سری BESPOKE در بازار جهانی، درآمد و سود بیشتر را مدنظر قرار داده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا