گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2022 - رشد دو رقمی درآمد روی بال‌های آفیس، کلاد و ویندوز

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : شرکت مایکروسافت در روز سه‌شنبه 26 آوریل 2021 (6 اردیبهشت 1401) گزارش مالی سه‌ماهه سوم سال مالی جاری خود را (منطبق بر سه‌ماهه اول سال 2022) منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش درآمد مایکروسافت در این فصل با افزایش 18 درصدی به 49.4 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و بدین‌ترتیب بار دیگر با رشد دو رقمی در این قسمت روبرو می‌شویم. سود عملیاتی و سود خالص مایکروسافت در این نوبت نیز به‌ترتیب 20.4 و 16.7 میلیارد دلار بوده که 19 و 8 درصد افزایش داشته‌اند. مایکروسافت همچنین سود تقلیل‌یافته هر سهم را نیز 2.22 دلار اعلام کرده که براساس قواعد GAAP (اصول پذیرفته‌شده حسابداری) رشد سالیانه 9 درصدی را نشان می‌دهد.

گزارش مالی سه‌ماهه سوم سال مالی مایکروسافت از برآوردهای کارشناسان در هر دو بخش درآمد و سود خالص (top and bottom lines) فراتر رفته و از این رو سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعات کاری روز سه‌شنبه با افزایش 6 درصدی روبرو شد. این افزایش همچنین به نظرات مایکروسافت در مورد سه‌ماهه پیش رو و پیش‌بینی ادامه این شرایط مثبت نیز بی‌ارتباط به‌نظر نمی‌رسد.

ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل مایکروسافت در اظهارنظری در این گزارش، فناوری دیجیتال را ورودی کلیدی دنیای آینده معرفی می‌کند که تأمین‌کننده خروجی اقتصاد جهانی خواهد بود. نادلا همچنین تلاش مجموعه تحت هدایت خود را در مواردی همچون گسترش فرصت‌ها و سهم‌گیری از حوزه‌های مختلف فناوری از یک سو و کمک به مشتریان برای ایجاد تمایز، انعطاف‌پذیری و انجام کارهای بیش‌تر با منابع کم‌تر خلاصه می‌کند.

Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت

به‌گفته ایمی هود (Amy Hood) مدیر مالی مایکروسافت ادامه تعهد مشتریان به پلتفرم کلاد این شرکت و فروش قدرتمند آن، عاملی برای رشد بالاتر از حد انتظار 28 درصدی برای پیش‌سفارش در این قسمت بوده و به درآمد 23.4 میلیارد دلاری بخش کلاد با رشد سالیانه 32 درصدی منجر شده است.

در ادامه عملکرد سه زیر مجموعه اصلی شرکت مایکروسافت شامل فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity، ابر هوشمند و رایانش شخصی‌تر را در سه‌ماهه اول سال 2022 مرور خواهیم کرد.

فرایندهای کسب و کار و Productivity

بخش فرایندهای کسب و کار و Productivity مایکروسافت که در بین زیر مجموعه‌های این شرکت دومین منبع کسب درآمد به حساب می‌آید و محصولاتی همچون Office 365، لینکداین و محصولات Dynamics را در بر می‌گیرد در سه‌ماهه منتهی به 31 مارچ 2022 به درآمد 15.8 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به سال قبل با افزایش 17 درصدی روبرو شده است. نکات برجسته قابل ذکر در این زیر مجموعه شامل این موارد می‌شوند:

- بخش محصولات تجاری آفیس (Office Commercial) و خدمات کلاد به‌لطف رشد 17 درصدی درآمد آفیس 365 تجاری با افزایش درآمد 12 درصدی روبرو شدند

- خدمات کلاد و محصولات آفیس مخصوص مصرف‌کنندگان (Office Consumer) نیز با رشد درآمد 11 درصدی روبرو شدند و تعداد مشترکان سرویس کانسیومری Microsoft 365 نیز در این دوره به 58.4 میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

- محصولات خانواده Dynamics و خدمات ابری مربوطه در این بازه زمانی با افزایش درآمد 22 درصدی روبرو شده و درآمد Dynamics 365 نیز رشدی 35 درصدی را تجربه کرد.

ابر هوشمند

مجموعه ابر هوشمند یا Inteligent Cloud مایکروسافت که اصلی‌ترین منبع درآمد این شرکت محسوب می‌شود در این نوبت با رشد سالیانه 26 درصدی به درآمد 19.1 میلیارد دلاری دست پیدا کرد و بدین‌ترتیب نزدیک به 38.7 درصد از کل درآمد مایکروسافت، از طریق آن تأمین شده است. در این زمینه زیر مجموعه محصولات سرور و خدمات ابری مربوطه به‌لطف رشد 46 درصدی درآمد Azure و دیگر سرویس‌های کلاد با افزایش درآمد 29 درصدی روبرو شده است.

رایانش شخصی‌تر

زیر مجموعه رایانش شخصی‌تر یا More Personal Computing شرکت مایکروسافت که جدا از محصولات سخت‌افزاری مثل کامپیوترهای سرفیس و کنسول بازی Xbox، شامل استراتژیک‌ترین کالای غول ردموندی یعنی ویندوز و تمامی متعلقات آن می‌شود در این نوبت به درآمد 14.5 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به سال گذشته افزایش 11 درصدی را تجربه کرده است. موفقیت مایکروسافت در این زیر مجموعه در حالی‌ اتفاق می‌افتد که هر دو موسسه گارتنر و IDC از کاهش عرضه کامپیوترهای خانگی (PCها) در سه‌ماهه اول سال 2022 خبر می‌دهند که مقصر اصلی در آن با فروکش کردن موج‌های کرونا ظاهرا نه ویندوز که کامپیوترهای کروم‌بوک است‌ و بدین‌ترتیب مایکروسافت با سیستم‌عامل ویندوز کم‌تر از سایرین از این شرایط متضرر شده است.

مایکروسافت در بخش Xbox نیز در شرایط ایده‌آلی به‌سر می‌برد چرا که این کنسول مطابق گزارش‌ها به‌تازگی در ماه مارچ بهترین عملکرد خود در طی 11 سال گذشته را تجربه کرده و از PS5 با مشکلات متعدد درعرضه، پیشی گرفته است.

نکات برجسته قابل ذکر در این زیر مجموعه شامل این موارد می‌شوند:

- افزایش 11 درصدی درآمد ویندوز ارائه شده به شرکت‌های OEM

- افزایش 14 درصدی درآمد ویندوز تجاری و سرویس‌های کلاد مربوطه

- افزایش 4 درصدی محتوای Xbox و خدمات مرتبط با آن

- افزایش 23 درصدی درآمد بخش جست‌وجو و تبلیغات خبر (بدون احتساب هزینه‌های خرید ترافیک)

- افزایش 13 درصدی درآمد بخش سرفیس

مایکروسافت در این گزارش همچنین از بازگرداندن 12.4 میلیارد دلار به سهام‌داران خود در سه‌ماهه سوم سال مالی 2022 در قالب بازخرید و سود سهام خبر داده که مقایسه آن با زمان مشابه در سال گذشته، از افزایش 25 درصدی حکایت می‌کند. در پایان ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که خرید 68.7 میلیارد دلاری Activision Blizzard از سوی مایکروسافت (بزرگ‌ترین خرید مایکروسافت در حیات 47 ساله آن!) که این شرکت را بعد از Tencent و سونی به سومین کمپانی بازی در جهان (از لحاظ میزان درآمد) بدل می‌کند هنوز در این گزارش مالی منعکس نشده و ظاهرا تا نهایی شدن این معامله هنوز زمانی درازی باقی‌ست.

مایکروسافت برای فصل بعدی رشد بیش‌تر درآمد را پیش‌بینی کرده و ضمن اشاره به این نکته که توقف تولید محصولات در چین ممکن است بر بازار ویندوز، سرفیس و سخت‌افزار Xbox تأثیرگذار باشد از تأثیر کم‌تر جنگ اوکراین بر درآمدزایی این مجموعه سخن می‌گوید. کاهش درآمد بخش بازی از دیگر پیش‌بینی‌های مایکروسافت برای فصل آینده است.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا