گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه نخست سال 2021 – سریع‌ترین رشد درآمد تبلیغات در چهار سال اخیر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/2/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : آلفابت – کمپانی مادر گوگل – روز سه‌شنبه 27 آوریل 2021 (7 اردیبهشت 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی (پایان یافته در 31 مارچ 2021) منتشر کرد. طبق این گزارش، در فصلی که گذشت آلفابت درآمدی معادل 55.3 میلیارد دلار کسب کرد که در مقایسه با درآمد این شرکت در سه‌ماهه اول 2020 (یعنی 41.2 میلیارد دلار) 34 درصد رشد داشته است. در فصلی که گذشت، آلفابت بهبود چشمگیری را در درآمدهای خالص و ناخالص خود گزارش کرده و این از بازگشت برخی صنایع به حالت عادی حکایت می‌کند. علاوه بر این، 50 میلیارد نیز صرف بازخرید سهام شده و همه اینها در مجموع ارزش سهام آلفابت را تا بیش از 4 درصد افزایش دادند.

سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت و گوگل، در رابطه با عملکرد شرکت در فصل اخیر می‌گوید: «طی یک سال گذشته، مردم برای کسب آگاهی، در جریانِ اوضاع بودن و همچنین تفریح، به Google Search و بسیاری از سرویس‌های آنلاین [گوگل] روی آوردند. ما به تمرکز خود روی ارائه سرویس‌های مطمئن به منظور کمک به مردم در سراسر دنیا ادامه می‌دهیم. سرویس‌های ابری ما در حال حاضر به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ کمک می‌کند تا به تحول دیجیتال خود، سرعت ببخشند.»

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت و گوگل

به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، مجموع درآمد 55.3 میلیارد دلاری در سه‌ماهه اول، از افزایش فعالیت آنلاینِ کاربران و رشد گسترده درآمد حاصل از تبلیغات حکایت می‌کند. روث پورات با ابراز رضایت از شتاب مستمر در Google Cloud، درآمد 4 میلیارد دلاری در این بخش طی فصل اخیر را نشانه قدرتمند بودن این کسب‌وکار و همچنین وجود فرصت در هر دو پلتفرم Google Cloud و Workspace می‌داند.

سود عملیاتی آلفابت در سه‌ماهه نخست 2021 (با حاشیه سود 30 درصدی) معادل 16.4 میلیارد دلار بوده و سود خالص شرکت نیز 17.9 میلیارد دلار اعلام شده است. برای مقایسه، بد نیست بدانید درآمد و سود خالص آلفابت در سه‌ماهه چهارم سال گذشته، به ترتیب 56.9 و 15.2 میلیارد دلار گزارش شده بود. لازم به ذکر است، درآمد آلفابت در سه‌ماهه اخیر حدود 3.6 میلیارد بالاتر از آن چیزی بود که تحلیلگران وال‌استریت برآورد کرده بودند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف آلفابت در سه‌ماهه نخست 2021:

مثل همیشه، تبلیغات اصلی‌ترین منبع درآمدزایی آلفابت بوده است. طبق گزارش اخیر، درآمد حاصل از تبلیغات گوگل در سه‌ماهه نخست بالغ بر 44.68 میلیارد دلار بوده است. مقایسه این رقم با درآمد 33.67 میلیاردی بخش تبلیغات در سه‌ماهه مشابه سال گذشته، حاکی از رشدی چشمگیر بوده و حداقل در چهار سال اخیر، سریع‌ترین نرخ رشد سالانه در این بخش محسوب می‌شود.

درآمد به دست آمده از تبلیغات یوتیوب (که بخش کوچکی از مجموع تبلیغات گوگل به حساب می‌آید) با رشدی 49 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 6.01 میلیارد دلار رسید. در بین سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، می‌توان یوتیوب را برنده اصلی دوران کرونا نامید. گزارشی که از سوی مرکز تحقیقات پیو منتشر شده، نشان می‌دهد میزان استفاده کاربران بزرگسال آمریکایی از این پلتفرم ویدئویی، از 73 درصد در سال 2019 به 81 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. همچنین، به گفته سوندار پیچای، بازدیدهای روزانه YouTube Shorts – که رقیب جدی تیک‌تاک به شمار می‌رود – از 3.5 میلیارد بازدید در پایان ژانویه به 6.5 میلیارد بازدید افزایش یافته است.

درآمد حاصل از فروش محصولات سخت‌افزاری (از جمله گوشی‌های پیکسل و اسپیکرهای هوشمند)، پلی استور و درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب، در گزارش مالی آلفابت تحت عنوان Google other اعلام می‌شوند. در گزارش اخیر، رقم درآمد Google other معادل 6.5 میلیارد دلار اعلام شده که در قیاس با درآمد 4.4 میلیارد دلاری این بخش در سه‌ماهه نخست 2020، افزایش داشته است.

درآمد سرویس‌های ابری گوگل – موسوم به Google Cloud – در سه‌ماهه اول 2021، با رشد سالانه 46 درصدی و مطابق با برآورد تحلیلگران وال‌استریت، به رقم 4.05 میلیارد دلار بالغ شد. البته این درآمد برای آلفابت نه تنها سودی به همراه نداشته، بلکه 974 میلیون دلار هم به شرکت ضرر زده که البته در مقایسه با ضرر مدت مشابه سال قبل (1.73 میلیارد دلار)، زیان‌دهی سرویس‌های ابری کمتر شده است. ناگفته نماند، Google Clouds موارد زیر را شامل می‌شود: زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های تحلیل داده‌، ابزارهای همکاری مثل Google Docs و Google Sheets و سایر سرویس‌ها برای مشتریان اداری و سازمانی.

درآمد برخی از بخش‌های آلفابت – از جمله واحد فناوری سلامت موسوم به Verily و شرکت ساخت اتومبیل‌های خودران با نام Waymo – در گزارش مالی این کمپانی تحت عنوان Other Bets (دیگر ریسک‌ها) ارائه می‌شود. در گزارش اخیر، درآمد Other Bets معادل 198 میلیون دلار اعلام شده، اما مثل فصل‌های قبل، مجموع کسب‌وکارهای Other Bets زیان‌ده بوده و ضرری بالغ بر 1.15 میلیارد دلار را به آلفابت تحمیل کرده است.

طی فصل اخیر، آلفابت مبلغ 4.84 میلیارد دلار دیگر را نیز از محل ارزش افزوده برخی سرمایه‌گذاری‌های خود به دست آورد. آلفابت از ذکر نام سرمایه‌گذاری‌های سودده خودداری کرده، اما به احتمال زیاد UiPath، Stripe و Oscar Health جزو این سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شوند. همان طور که در مقدمه هم گفته شد، اعضای هیئت مدیره آلفابت در تاریخ 23 آوریل (3 اردیبهشت) با بازخرید سهام به مبلغ 50 میلیارد دلار موافقت کردند.

در ماه مارچ امسال بود که گوگل از تصمیم خود برای یک سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری در جهت گسترش اداره‌ها و مراکز داده خود در 19 ایالت آمریکا خبر داد؛ طرحی که در آن حداقل برای 10 هزار نفر، شغل تمام وقت ایجاد خواهد شد. همزمان با اعلام این خبر، مطلع شدیم گوگل ریسک بازگشایی را قبول کرده و نیروی کار خود را – هرچند با ظرفیت محدود – به محل کار فراخوانده است. روث پورات بر تعهد گوگل برای ساخت و بازسازی اداره‌های خود تأکید کرد:

«حتی با وجود محیط کاری ترکیبی، ما همچنان به فضا احتیاج داریم، بنابراین ما به ساخت پردیس‌ها و تأسیسات اداری خود ادامه می‌دهیم.» به گفته وی، انتظار می‌رود هزینه‌های ساخت و ساز آلفابت در سال 2021 با سرعت بیشتری بالا برود، زیرا شرکت قصد دارد پردیس‌های خود را برای محیط کاری ترکیبی آماده کند.

منبع : Alphabet