گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2022 - درآمد 97.3 میلیارد دلاری با صعود آیفون و نزول آی‌پد

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 28 آوریل 2022 (8 اردیبهشت 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال مالی 2022 پایان یافته در 26 مارچ، منتشر کرد؛ درآمد اپل در این بازه سه‌ماهه 97.3 میلیارد دلار اعلام شده که مقایسه آن با سال گذشته به 9 درصد افزایش اشاره دارد. سود عملیاتی و سود خالص اپل نیز در فصل به‌ترتیب 29.98 و 25.01 میلیارد دلار بوده که از 9 و 5.8 درصد افزایش حکایت دارند. سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم اپل در فصل اول سال جاری، 1.52 دلار اعلام شده که در این مورد نیز با بیش از 8.5 درصد افزایش سالیانه روبرو می‌شویم. سهام اپل پس از این گزارش به‌دلیل اعلام ضربه احتمالی 8 میلیارد دلاری بابت محدودیت‌های عرضه، با کاهش 4 درصدی روبرو شد.

ارتقاء 9 درصدی درآمد سالیانه اپل در سه‌ماهه مارچ از رشد قدرتمند این مجموعه سخن می‌گوید و برخی از ناظران، آن را پاسخی به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در ارتباط با فضای رو به وخامت اقتصاد کلان (تأثیرگذار بر تقاضای بازار برای گوشی‌های پیشرفته و کامپیوترهای مدرن)، تعبیر کرده‌اند. تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل نتایج این سه‌ماهه را شاهدی بر تمرکز خستگی ناپذیر مجموعه تحت هدایت وی بر نوآوری و توانایی‌های شرکت در ساخت بهترین محصولات و خدمات در جهان دانسته و می‌افزاید: «از دیدن پاسخ قدرتمند مشتریان به محصولات جدیدمان و همچنین پیشرفتی که برای تبدیل شدن به [یک شرکت] کربن خنثی در سرتاسر زنجیره تأمین و محصولات‌مان تا [سال] 2030 نائل آمدیم خرسندیم.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیرمالی اپل نیز ضمن خوشنودی از نتایج این فصل از ثبت بالاترین درآمد برای بخش خدمات و رکورد درآمدزایی آیفون، مک و پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی برای یک سه‌ماهه منتهی به پایان مارچ خبر داده و ادامه تقاضای قدرتمند مشتریان برای محصولات اپل را عاملی برای رسیدن به بالاترین میزان دستگاه‌های فعال این شرکت دانسته است. به‌گفته مائستری جریان نقدی عملیاتی اپل در این نوبت به بیش از 28 میلیارد دلار رسیده و نزدیک به 27 میلیارد دلار نیز در طی این سه‌ماهه به سهام‌داران اپل باز گردانده شده است.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 26 مارچ 2022 می‌پردازیم.

آیفون: بالاترین درآمد در یک سه‌ماهه منتهی به مارچ

درآمد اپل از فروش آیفون در سه‌ماهه اول سال 2022 به 50.57 میلیارد دلار رسیده که نسبت به 47.93 میلیارد دلار سال گذشته با افزایش نزدیک به 5.5 درصدی روبرو شده است. علت اصلی موفقیت گوشی‌های آیفون در این نوبت را بی‌شک باید به ادامه محبوبیت سری iPhone 13‌ مرتبط دانست که با وجود افت معمول فصلی در سه‌ماهه‌های اول همچنان به فروش بالای خود در سرتاسر جهان ادامه می‌دهند. معرفی نسل جدید آیفون SE در اواخر این گزارش در 8 مارچ به‌عنوان ارزان‌ترین گوشی 5G اپل نیز احتمالا در بهبود نتایج این زیر مجموعه اپل بی‌تأثیر نبوده است.

iPhone SE 2022

گوشی‌های آیفون همچنان با اختلافی بسیار زیاد اصلی‌ترین منبع درآمد اپل به حساب آمده و نزدیک به 52 درصد از کل درآمد این مجموعه در سه‌ماهه اول سال 2022 به این محصول تعلق پیدا می‌کند. پیش‌بینی بازار برای درآمد این زیر مجموعه اپل 47.88 میلیارد دلار بود که با 50.57 میلیارد دلار کاملا از آن فراتر رفته است.

آی‌پد: کاهش درآمد با محدودیت‌های چرخه تأمین

بخش آی‌پدهای اپل که سال گذشته در چنین روزی با افزایش چشمگیر 78 درصدی در درآمدزایی سالیانه روبرو شده بود حالا با درآمد تنها 7.64 میلیارد دلاری نه‌تنها رقم بهتری را نسبت به سال قبل ثبت نکرده بلکه کاهش 2 درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش درآمد با وجود مدل‌های متنوعی در سبد کالای اپل از مدل ارزان‌قیمت iPad 10.2 2021 گرفته تا iPad Air مجهز به پردازنده Apple M1 و مدل‌های پرچمدار iPad Pro به مشکلات مشخصی در این رده اشاره دارد که جدا از کم‌شدن بار پاندمی کرونا و کاهش نیاز به تبلت برای دورکاری و آموزش از راه دور، به‌گفته تیم کوک ناشی از «محدودیت‌های بسیار قابل توجه عرضه» بوده است.

iPad Air 2022

کامپیوترهای مک: رشد درآمد - ثمرات سوییچ به پردازنده‌های M1

بخش کامپیوترهای مک شرکت اپل در سه‌ماهه اول سال 2022 با رشد سالیانه 14.6 درصدی به درآمد 10,435 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که علت آن را بیش از همه چیز باید به اقبال عمومی به پردازنده‌های سری M ساخت خود شرکت اپل مرتبط دانست. در سبد کالای اپل در این بخش در حال حاضر جدا از مک مینی، مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و iMac، محصول پیشرفته تازه‌ای به نام Mac Studio نیز به‌چشم می‌خورد که با پردازنده‌های M1 Max و M1 Ultra ابزار پردازشی بسیار قدرتمندی در رده دسک‌تاپی به‌حساب می‌آید. کامپیوترهای مک پس از آیفون و بخش خدمات، سومین منبع درآمد اپل به‌حساب می‌آیند.

Mac Studio

پوشیدنی‌های، Home و لوازم جانبی: افزایش درآمدی پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی اپل که محصولاتی مثل اپل واچ، HomePod mini و AirPods در آن دیده می‌شوند، درآمد 8,806 میلیارد دلاری را در سه‌ماهه اول سال 2022 به نام خود ثبت کرده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با افزایش 12.3 درصدی روبرو شده است. پیش‌بینی‌ها برای درآمدزایی این زیر مجموعه اپل البته کمی بیش از رقم اعلام شده و برابر با 9.05 میلیارد دلار بود اما با وجود دست نیافتن به این میزان هنوز با افزایش درآمد قابل‌قبولی نسبت به سال گذشته روبرو می‌شویم.

Apple Watch Series 7

سرویس‌ها و خدمات: دومین منبع کسب درآمد

بخش سرویس‌ها و خدمات که دومین منبع درآمد اپل بعد از آیفون به‌حساب می‌آید در این نوبت نیز شرایط ایده‌آلی را ارائه کرده و با گذر از پیش‌بینی 19.72 میلیارد دلاری وال‌استریت به درآمد 19.82 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که در مقایسه با سال گذشته با افزایش 17.28 درصدی روبرو شده است. بخش سرویس‌ها و خدمات اپل زیر گروه‌هایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آی‌کلاد، Apple Pay ،Apple Care و Apple One را در بر می‌‌گیرد

اپل طبق معمول چند نوبت اخیر از پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماه بعدی خودداری کرده اما به‌گفته لوکا مائستری مدیرمالی اپل چالش‌های فراوانی از جمله محدودیت‌های تأمین مرتبط با Covid-19 در سه‌ماهه جاری پیش روی اپل است که می‌تواند مابین 4 تا 8 میلیارد دلار به‌فروش این شرکت آسیب برساند. این شرکت همچنین در مورد کاهش تقاضا در بازار چین به‌دلیل ادامه قرنطینه‌های مرتبط با Covid-19 نیز هشدار داده است.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا