خبرگزاری رویترز: مدیاتک به دنبال کسب مجوز از دولت آمریکا برای ارائه تراشه به هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : وزرات بازرگانی آمریکا در روز 15 می سال 2019 هواوی را به سبب نگرانی از پیوند نزدیک این شرکت با دولت کمونیستی چین در فهرست سیاه خود قرار داد. در پی این اقدام، کمپانی چینی که ظرف دو سال پیش از آن 18 میلیارد دلار در زنجیره تأمین خود در ایالات متحده هزینه کرده بود، نتوانست به این زنجیره تأمین دسترسی داشته باشد. از این رو، هواوی به ناچار در جست‌وجوی شرکت‌های جایگزینی برای تأمین قطعات مورد نیاز خود برآمد. به علاوه، محدودیت استفاده از اکوسیستم گوگل نیز سبب روی آوردن ابرشرکت چینی به طراحی و استفاده از Huawei Mobile Services یا به اختصار HMS شد.

با آن که هواوی، دست کم تاکنون، توانسته است تا حدودی در برابر شرایط دشوار و جدید مقاومت نماید، سیل مشکلات این شرکت بی‌پایان به نظر می‌رسد. چنان که مدیران کمپانی به تازگی اعلام کرده‌اند که دیگر قادر به تولید تراشه‌های Kirin، به عنوان قلب تپنده گوشی‌های هوشمند پیشرفته خود نیستند. در وضعیتی که کوالکام و سامسونگ هم به سبب تحریم‌ها روی کاغذ امکان عرضه قطعه به هواوی را ندارند، ظاهرا استفاده از توان تولیدی مدیاتک از جمله معدود راه‌های باقیمانده پیشِ روی شرکت شن‌زنی است.

مشکلات جدید هواوی از ماه می سال جاری آغاز شده است. زمانی که درست 365 روز پس از آغاز تحریم آمریکا علیه هواوی، اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی این کشور قانون جدیدی را تصویب کرد که مطابق آن، شرکت‌های خارجی سازنده تراشه که در فرآیند طراحی و تولید از فناوری و نرم‌افزارهای آمریکایی استفاده می‌کنند، برای همکاری و فروش پردازنده به هواوی ملزم به اخذ مجوز از دولت ایالت متحده شده‌اند. البته دولت این کشور به تولیدکنندگان چیپ‌ست اجازه داده حداکثر تا 120 روز پس از تصویب مقررات جدید (یعنی تا 15 سپتامبر)، تراشه‌های در حال ساخت و سفارش‌های قبلی خود را به هواوی تحویل دهند. مطابق این ممنوعیت تازه که با انقضای مجوز همکاری موقت میان گوگل و هواوی، دامنه آن به تازگی گسترش یافته است، تولیدکنندگانی همچون TSMC از تجارت با شرکت چینی منع شده‌اند. همان طور که می‌دانید TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل تراشه در جهان به شمار می‌رود و هواوی تا به امروز پس از اپل دومین مشتری عمده این شرکت بوده است. به این ترتیب و با پایان یافتن مجوز TSMC در میانه ماه سپتامبر، کمپانی تایوانی دیگر نمی‌تواند چیپ‌ست‌های 5 نانومتری Kirin جدیدتر و هیچ تراشه دیگری را در اختیار هواوی قرار دهد. در نتیجه تولید گوشی‌های رده بالایی همچون نسل‌های بعدی Mate 40 یا تجهیزات مرتبط با نسل پنجم، بدون این تراشه‌های پیشرفته، در عمل ممکن نخواهد بود.

غول چینی در ماه‌های اخیر از تلاش‌های خود در زمینه تولید بومی تراشه‌ها نتیجه چندانی به دست نیاورده و به نظر می‌رسد که تا حدودی از این راهبرد مایوس شده است. در تازه‌ترین اخبار منتشرشده در این خصوص، خبرگزاری رویترز در روز جمعه 28 آگوست سال جاری میلادی (7 شهریور 1399) از تلاش شرکت مدیاتک برای کسب مجوز به منظور ارائه تراشه به هواوی خبر داده است. مدیریت کمپانی تایوانی ضمن تأیید این خبر اعلام کرده که مدیاتک همچنان به قوانین و مقررات تجارت جهانی پایبند بوده و برای اخذ مجوز مرتبط با قوانین ایالات متحده، درخواستی را ارائه کرده است. مدیاتک بیش از 20 سال است که در زمینه تولید قطعات نیمه‌رسانا و تراشه‌های موبایلی فعالیت می‌کند و سال گذشته با معرفی Dimensity 1000 از نسل جدید تراشه‌های خود با پشتیبانی از مودم 5G یکپارچه رونمایی کرده است. البته نباید از یاد برد که این شرکت هم برای تولید تراشه‌های خود به فناوری‌های TSMC تکیه دارد.

هواوی پیش از این به دنبال استفاده از توان تولیدی شرکت SMIC بود که بزرگترین کارخانه چینی در این زمینه به شمار می‌رود. با این حال، فناوری و امکانات SMIC به هیچ عنوان با TSMC برابری نمی‌کند. مطابق برنامه پیشین، بنا بود تولیدکننده تایوانی امسال تراشه‌های پنج نانومتری Kirin را با 171.3 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع، در اختیار هواوی قرار دهد. حال آن که بهترین تراشه قابل تولید در SMIC در حال حاضر با فناوری 14 نانومتری تولید می‌شود و 43 میلیون ترانزیستور را در هر میلی‌متر مربع در بر می‌گیرد. فاصله‌ای عمیق که پر کردن آن، اگر ممکن باشد، به سال‌ها زمان نیاز خواهد داشت. البته تولیدکننده چینی پیش از این در زمینه ساخت چیپ‌ست 710A با های‌سیلیکون، یکی از زیرمجموعه‌های هواوی، همکاری کرده بود؛ تراشه‌ای که در ماه می امسال با هدف اسمارت‌فون‌های میان رده همچون آنر پلی 4T معرفی شد.

رویه کمپانی چینی تاکنون بر این بوده که هر سال دو سری گوشی پرچمدار جدید را به بازار معرفی کند. این شرکت در بهار سال جاری از اسمارت‌فون‌های سری P40 با تمرکز بر قابلیت‌های عکاسی رونمایی و اعلام کرد که محصولات خانواده P50 در آوریل سال 2021 در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. حالا دوستداران هواوی در انتظارند که گوشی‌های سری Mate 40 به عنوان آخرین اسمارت‌فون‌های این شرکت با چیپ‌ست Kirin در ماه میلادی آینده وارد بازار شود.

چندی پیش شایعاتی در بازار گوشی‌های هوشمند شنیده می‌شد که طبق آنها کوالکام هم با توجه به فرصتی که هواوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اسمارت‌فون دنیا در اختیار دارد، به دنبال گرفتن مجوزهای لازم برای ارائه چیپ‌ست به این شرکت است. اما خصومت دولت ترامپ نسبت به کمپانی چینی، در عمل مسیر دستیابی به چنین مجوزی را دشوار و بلکه ناممکن ساخته است. با توجه به موضع رسمی دولت آمریکا در باره این که هواوی تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به حساب می‌آید، بدون تردید اخذ مجوزهایی از این دست برای هر شرکتی، از جمله مدیاتک، دشوار خواهد بود. این در حالی است که به گزارش Canalys، غول چینی در سه‌ماهه دوم 2020 با عرضه 54.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند برند شماره بازار اسمارت‌فون بوده است. اما توفیق هواوی در مواجهه با تحریم‌های آمریکا در ادامه با سختی بسیار بیشتری همراه خواهد بود. چرا که بدون تراشه‌های پیشرفته‌ای که اغلب با فناوری آمریکایی تولید می‌شوند، دشوار می‌توان ادامه تولید پرچمداران هواوی را متصور شد. اگر مدیاتک بتواند مجوز لازم برای عرضه تراشه به هواوی را از دولت آمریکا بگیرد، بخشی از فشاری که در حال حاضر روی شرکت چینی قرار دارد کاسته خواهد شد و می‌توان امیدوار بود که دیگر شرکت‌های تولیدکننده چیپ‌ست نیز بتوانند در این مسیر گام بردارند.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا