همه آنچه باید در مورد HMS، اکوسیستم موبایل جدید هواوی بدانید

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سرویس‌های موبایلی هواوی Huawei Mobile Services ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : به احتمال بسیار اخبار مربوط به تحریم‌های تجاری آمریکا علیه هواوی تاکنون به گوش تمام فعالان و علاقمندان حوزه فناوری رسیده است. این شرکت چینی در میانه ماه می سال 2019 به دستور رییس جمهور ایالات متحده در لیست سیاه وزارت بازرگانی این کشور قرار گرفت و از آن زمان بر اساس مجوزهای موقتی که چندین بار تمدید شده است، توانسته روابط تجاری محدودی با برخی از شرکت‌های آمریکایی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های هواوی در این مدت محدودیت تجاری این شرکت برای استفاده از سرویس‌های کمپانی‌های آمریکایی و مهم‌تر از همه خدمات گوگل بوده است.

درواقع هواوی از اواسط سال گذشته نتوانسته گوشی‌های جدید خود را با استفاده از سرویس‌های موبایل گوگل (یا GMS) ارائه نماید. این محدودیت از آن رو اهمیت دارد که سرویس موبایل گوگل قلب تپنده بیشترِ اسمارت‌فون‌های اندرویدی بازار است که ده‌ها اپلیکیشن گوگل، رابط‌های‌ برنامه‌نویسی نرم‌افزار یا API و خدمات مبتنی بر کلاد همچون گوگل مپس، گوگل درایو، YouTube، گوگل فوتوز، پلی استور، مرورگر کروم و سایر سرویس‌ها را در بر می‌گیرد.

گوشی‌های هواوی بدون استفاده از سرویس‌های موبایل گوگل نه تنها برنامه‌های اصلی این شرکت را از دست می‌دهند، بلکه امکان استفاده از دیگر اپلیکیشن‌های اندرویدی محبوب مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و مواردی از این دست را نیز نخواهند داشت. افزون بر این، بسیاری از اپ‌های کوچکی که به زیرساخت ارائه‌شده توسط گوگل در قالب GMS وابسته‌اند هم دیگر در اسمارت‌فون‌های هواوی قابل استفاده نیستند.

اما غول چینی در این مدت بیکار ننشسته و تصمیم گرفته سرویس‌ها و برنامه‌های خود را در قالب پلتفرم اختصاصی HMS کوتاه‌شده Huawei Mobile Services ارائه نماید. با عرضه جهانی آنر 9X Pro ، گوشی تاشوی Huawei Mate XS و آنر View 30 Pro، پلتفرم HMS بار دیگر نگاه‌ها را به خود جلب کرده و آماده است دست کم تا زمان برجا بودن تحریم‌های آمریکا، تمام گوشی‌های هواوی را پوشش دهد. اما این‌که پلتفرم اختصاصی هواوی به طور دقیق چه ویژگی‌هایی دارد و از چه امکاناتی بهره می‌برد، چیزی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

HMS چیست؟

سرویس‌های موبایل هواوی یا HMS پلتفرمی است که کمپانی چینی به منظور جایگزینی با برنامه‌ها و خدمات گوگل، از جمله سرویس‌های جی‌میل، مپس، ذخیره‌سازی کلاد و ... روی گوشی‌های هواوی و آنر ارائه کرده است. HMS همچنین ابزارها و سرویس‌های مورد نیاز را در اختیار توسعه‌دهندگان سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند برنامه‌های کاربردی‌ مورد نظرشان را تولید کنند. هواوی با طراحی HMS بر آن است تا اکوسیستم اختصاصی خود را به عنوان جایگزینی برای خدمات گوگل به کاربران و توسعه‌دهندگان در اکوسیستم اندروید، به کار گیرد.

HMS دو بخش مرتبط با کاربر (شامل فروشگاه App Gallery و دیگر برنامه‌ها و خدمات هواوی) و مرتبط با توسعه‌دهندگان (با نام HMS Core) را در بر می‌گیرد. HMS Core از APIها، SDKها و سرویس‌های مختلفی تشکیل شده است که توسعه‌دهندگان را در تولید و توسعه اپلیکیشن‌ها توانا می‌سازد. البته سرویس‌های موبایل هواوی سال‌ها است که در دسترس کاربران قرار دارند؛ اما اینک در پی تحریم‌های آمریکا که سبب محدودیت دسترسی به سرویس‌های موبایل گوگل شده، هواوی بار دیگر HMS را ارائه و توسعه داده است. این پلتفرم در کنار فروشگاه App Gallery پیش از این علاوه بر Mate 30 و Mate 30 Pro در نسخه‌های جهانی آنر 9X Pro، آنر View 30 Pro و گوشی تاشوی Mate XS در اختیار کاربران قرار گرفته است. هواوی محصولات هوشمند مورد اشاره را پس از تحریم‌های آمریکا عرضه کرده است، اما در بسیاری از دستگاه‌های شرکت که پیش از قرار گرفتن در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده ارائه شده‌اند، علاوه بر سرویس‌های موبایل گوگل، پلتفرم HMS نیز در دسترس بوده است.

هواوی مدعی است که HMS در حال حاضر بیش از 570 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و کاربران در بیش از 170 کشور جهان به App Gallery دسترسی دارند. به این ترتیب، انتظار می‌رود در آینده تمام گوشی‌های هواوی، از جمله سری P40 با تکیه بر HMS روانه بازار شوند و حتی اگر هواوی بار دیگر امکان دسترسی به خدمات گوگل را بیابد، احتمالا به توسعه و ارتقاء این پلتفرم روی دستگاه‌های خود ادامه خواهد داد.

سرویس‌های موبایل هواوی در جنبه مرتبط با کاربران خدمات گوناگونی را به هدف جایگزینی با خدمات GMS ارائه می‌کند. مهم‌ترین نمونه در این میان فروشگاه App Gallery است که جانشین گوگل پلی شده است. فهرست کامل سرویس‌های اصلی HMS به شرح زیر است:

Huawei ID

نخستین و اصلی‌ترین پیش‌نیاز استفاده از HMS داشتن شناسه کاربری Huawei ID است. درست مانند Apple ID یا حساب کاربری گوگل، Huawei ID به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه خود را شخصی‌‌سازی کنید. در واقع، برخی از داده‌های شخصی، از جمله اطلاعات تماس، پیام‌ها، گذرواژه‌های وای‌فای و موارد مشابه در چارچوب Huawei ID همگام‌سازی می‌شود.

Huawei Mobile Cloud

خدمات Huawei Mobile Cloudهماهنگ با Huawei ID کار می‌کند تا دسترسی به داده‌ها را در تمام دستگاه‌های کاربر به صورت یکجا امکان‌پذیر سازد. این سرویس اساسا جایگاهی برای ذخیره و تهیه نسخه پشتیبان از مواردی مانند عکس، ویدئو، اطلاعات تماس، تقویم، یادداشت‌ها و غیره است. در ابتدا 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به طور رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که در ادامه می‌توان با پرداخت مبلغی میزان این فضا را تا سقف دو ترابایت افزایش داد. به علاوه، در صورت تمایل به استفاده از داده‌های کلاد روی رایانه شخصی، می‌توان از طریق نشانی cloud.huawei.com به طور کامل نسخه پشتیبان را مشاهده نمود.

Huawei Assistant

نسخه‌های جهانی آنر 9X Pro، آنر View 30 Pro و Huawei Mate XS همگی به دستیار دیجیتال هواوی مجهز شده‌اند. این دستیار مجازی جایگزین Google Assistant به حساب می‌آید و جست‌وجوی اطلاعات و دسترسی به اپ‌ها را آسان‌تر می‌سازد. Huawei Assistant از ویژگی جدیدی به نام SmartCare برخوردار است که به کمک آن می‌توان به رویدادهای ورزشی و بازار سهام دسترسی داشت و در حال حاضر 150 رویداد ورزشی و بیش از 150 بازار سهام را تحت پوشش قرار می‌دهد. تمام دستگاه‌های آینده هواوی که به نسخه 10 یا بالاتر رابط کاربری EMUI مجهز باشند از این دستیار دیجیتالی بهره‌مند خواهند شد.

Huawei Themes

این بخش، تم‌های بصری HMS را در بر می‌گیرد که به کاربر اجازه می‌دهد گوشی خود را با تم‌ها، فونت‌ها، آیکون‌ها، قفل صفحه یا lock screen و تصاویر پس‌زمینه متنوع شخصی‌سازی کند.

Huawei Music

سرویس Huawei Music خدمات اختصاصی پخش موسیقی هواوی را در بر می‌گیرد. البته شرکت تاکنون اطلاعات زیادی را درباره آن منتشر نکرده و ممکن است در حال حاضر برای تمام گوشی‌های هواوی در سطح جهان در دسترس نباشد. با این حال، صفحه رسمی این سرویس به ما می‌گوید که در آن، همچون دیگر اپ‌های پخش موسیقی، می‌توان به آثار هنرمندان مشهور گوش داد. در این سرویس موسیقی‌ها بر اساس ژانر، منطقه و معیارهای دیگر طبقه‌بندی خواهند شد. به علاوه، با استفاده از قابلیت party mode کاربران می‌توانند به طور همزمان یک track موسیقی را روی گوشی‌های مختلف پخش کنند و تجربه شنیداری خود را به اشتراک بگذارند.

Huawei Video

سرویس Huawei Video خدمات پخش ویدئوی اختصاصی هواوی به شمار می‌رود که روی دستگاه‌های هواوی و آنر که نسخه 5 یا بالاترEMUI را اجرا می‌کنند، قابل استفاده خواهد بود. البته در حال حاضر کاربران ایتالیایی یا اسپانیایی دارای Huawei ID می‌توانند این سرویس را به کار گیرند. Huawei Video ظاهرا در حال حاضر تنها سریال‌های تلویزیونی اروپایی و اسپانیایی، ویدئوهای کوتاه، فیلم‌های ورزشی، فیلم‌های مستند و داستانی را پخش می‌کند.

Huawei Browser

Huawei Browser ابزاری است که به عنوان مرورگر اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد و از خبرخوان یکپارچه و گزینه حالت تاریک یا Dark Mode برای سادگی استفاده بهره می‌برد.

Huawei App Gallery

فروشگاه App Gallery جایگزین فروشگاه گوگل پلی روی گوشی‌های هواوی و آنر محسوب می‌شود. هواوی بالغ بر یک میلیارد دلار برای تولید اپ‌های این فروشگاه سرمایه‌گذاری کرده است و بر اساس اعلام کمپانی در حال حاضر 400 میلیون کاربر به طور ماهانه دارد. البته مشخص نیست که هواوی این آمار را با چه شیوه‌ای گردآوری کرده و آیا این آمار واقعی است یا خیر. افزون بر این، هیچ سازمان مستقلی هم هنوز ادعای هواوی را ارزیابی نکرده و از این رو بهتر است به این آمار با دیده تردید بنگریم.

فروشگاه App Gallery پیش از این هم به فعالیت مشغول بوده است. با این حال، همچنان با کمبود اپلیکیشن‌های پرطرفدار مواجه است و راه درازی در پیش دارد که بتوان آن را با پلی استور گوگل یا اپ استور اپل مقایسه کرد. در حال حاضر، برنامه‌های کاربردی در 18 گروه مختلف، از جمله اخبار، رسانه اجتماعی، سرگرمی و موارد دیگر در این فروشگاه ارائه شده است که از میان اپ‌های محبوب آن می‌توان به اسنپ‌چت، TikTok ،Deezer ،Amazon ،Amazon Prime Videos ،Booking.com ،The Financial Times ،BBC News اشاره کرد. همچنین برخی بازی‌‌های محبوب موبایلی نیز در این فروشگاه ارائه شده است.

همان طور که گفته شد، اپلیکیشین‌هایی مانند فیسبوک، واتس‌اپ، اینستاگرام، نتفلیکس، مسنجر و ... هنوز در فروشگاه هواوی حضور ندارند. با این حال، اخباری منتشر شده است که در آینده نزدیک شاهد حضور بعضی از این اپ‌ها در App Gallery خواهیم بود. از سوی دیگر، طبیعتا برنامه‌های کاربردی گوگل از جمله YouTube، جی‌میل، گوگل فوتوز، گوگل مپس، درایو و ... در این پلتفرم قابل استفاده نیستند و احتمالا تا زمانی که تحریم‌های آمریکا برقرار باشد، امکان استفاده از آن‌ها روی گوشی‌های هواوی وجود نخواهد داشت. به همین دلیل کارشناسان احتمال می‌دهند که خودِ گوگل نیز تمایل داشته باشد این برنامه‌ها را برای فروشگاه رقیب منتشر کند.

هواوی اعلام کرده که اگر کاربران نتوانستند اپ مورد نظر خود را در App Gallery بیابند، می‌توانند نام آن را در فهرست علاقه‌مندی‌ها‌ درج کنند تا زمانی که برنامه در دسترس قرار گرفت، از انتشار آن باخبر شوند.

یکی از نکات جالب توجه در App Gallery، ویژگی‌ خاصی است که Quick Apps نامیده می‌شود. این ویژگی شباهت بسیار زیادی به Instant Apps گوگل دارد و با کمک آن می‌توان برخی برنامه‌های کاربردی را به صورت فوری، بدون نیاز به نصب و با مصرف میزان کمی از حافظه دستگاه مورد استفاده قرار داد. به گفته هواوی، کاربران می‌توانند بیش از 2 هزار اپ آماده به کار یا Quick Apps را به جای 20 اپلیکیشن عادی و تنها با 1 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار داشته باشند. البته هنوز مشخص نیست که کدام اپ‌ها به صورت Quick Apps قابل استفاده هستند، اما کمپانی مدعی است که 1,700 نمونه از این گونه اپ‌ها تا کنون ارائه شده و شمار بیشتری نیز در مسیر انتشار قرار دارد.

بر اساس گزارش‌ها، هواوی در کنار توسعه فروشگاه App Gallery، در حال همکاری با شرکت‌های هم‌وطن خود یعنی شیائومی، اوپو و ویوو است که اپلکیشن یکپارچه‌ای را برای خدمات بارگذاری توسعه دهند تا توزیع برنامه‌های کاربردی این چهار تولیدکننده برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر شود. البته هنوز درباره این طرح اطلاعات زیادی در دست نیست و به همین سبب باید تا رونمایی رسمی از آن منتظر ماند. اگر تمایل دارید به طور آزمایشی با App Gallery کار کنید می‌توانید آن را از این نشانی دریافت نمایید.

HMS Core: در پشت صحنه چه روی می‌دهد

زمانی که از HMS سخن به میان می‌آید، بخش زیادی از مسئله به توسعه‌دهندگان مرتبط است. HMS مجموعه‌ای از سرویس‌های توسعه‌دهندگان را در بر می‌گیرد که HMS Core نامیده می‌شود. این سرویس‌ها ابزارهایی برای ردیابی مکانی، ورود به برنامه‌ها، خریدهای درون‌برنامه‌ای (in-app purchases)، تبلیغات، تشخیص چهره، بازشناسی متن و موارد دیگر را شامل می‌شوند و توسعه‌دهندگان می‌توانند از این خدمات بنیادی در کنار APIها و SDKهای ارائه‌شده توسط هواوی برای ساخت و توسعه برنامه‌های کاربردی در چارچوب پلتفرم HMS استفاده کنند.

هواوی نسخه اختصاصی خود از APIهای مهمی را که توسعه‌دهندگان بدون آنها ناچار به استفاده از سرویس‌های موبایل گوگل هستند، ایجاد کرده است. در نبود این رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار، شماری از برنامه‌های اندرویدی روی گوشی‌های هواوی قابل استفاده نیستند و به همین دلیل برخی از برنامه‌های کاربردی گوگل ظاهرا روی گوشی‌های هواوی بارگذاری می‌شوند، اما در واقع اصلا کار نمی‌کنند.

هواوی در دسامبر گذشته به توسعه‌دهندگان وعده داده بود که اگر اپلیکیشن خود را در فروشگاه پلی استور عرضه کرده‌اند، با صرف زمانی کمتر از ده دقیقه می‌توانند آن را برای کار روی HMS نیز آماده کنند. این شرکت صدها API را در کنار تعدادی کیت توسعه در دسترس قرار داده که به توسعه‌دهندگان برای تولید اپ‌های HMS یاری خواهد رساند.

غول چینی علاوه بر فراهم کردن ابزارهای لازم برای توسعه‌دهندگان، با پرداخت پول هم آن‌ها را به ارائه برنامه‌های کاربری در پلتفرم HMS تشویق می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت با توسعه‌دهندگان در تمام بازارها کار می‌کند تا اطمینان حاصل نماید که برنامه‌های کاربردی برتر اندرویدی روی گوشی‌های هواوی نصب شده باشند.

در مجموع و با توجه به محدودیت‌های موجود به نظر می‌رسد هواوی به جز گسترش اکوسیستم خود نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد. با این حال، می‌توان امیدوار بود که در طول ماه‌ها و شاید سال‌های آتی این پلتفرم تقویت شود و در حالت ایده‌آل با از میان برداشته شدن تحریم‌ها، محصولات هواوی بار دیگر بتوانند از خدمات گوگل استفاده نمایند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا