معرفی Dimensity 1000 – کم‌مصرف‌ترین تراشه 5G در دنیا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دایمنسیتی 1000 Dimensity 1000 ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek
واحد خبر mobile.ir : کمی پس از اعلام همکاری مدیاتک و اینتل، کمپانی تایوانی مدیاتک در روز سه‌شنبه 26 نوامبر 2019 (5 آذر 1398) از تولید خانواده جدیدی از چیپ‌ست‌ها خبر داد. این خانواده Dimensity نام داشته و یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آن پشتیبانی از فناوری ارتباطی نسل پنجم است. به گفته جو چن (Joe Chen)، ریاست شرکت، سری چیپ‌ست های Dimensity ثمره سرمایه‌گذاری مدیاتک در 5G بوده و این کمپانی را به عنوان پیشرو در توسعه و نوآوری در حوزه 5G مطرح می‌کند. در جریان معرفی نسل جدید تراشه‌های Dimensity، مدیاتک از نخستین چیپ‌ست در این خانواده، تحت عنوان Dimensity 1000 نیز رونمایی کرد. در ادامه بیشتر با مشخصات این تراشه آشنا می‌شویم.

چیپ‌ست Dimensity 1000 بر مبنای لیتوگرافی 7 نانومتری طراحی شده و طبق ادعای شرکت سازنده، در حال حاضر، کم‌مصرف‌ترین تراشه 5G در صنعت اسمارت‌فون به شمار می‌رود. به گفته مدیاتک، در سری چیپ‌ست های Dimensity، مودم 5G با خود تراشه یکپارچه شده و این امر می‌تواند میزان مصرف را به شکل چشمگیری کاهش دهد. همچنین، یکپارچه شدن مودم 5G با تراشه، حجم آن را کاهش داده و لذا کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون می‌توانند از فضای باقی‌مانده برای مواردی چون باتری بزرگ‌تر یا سنسورهای بزرگ‌تر برای دوربین استفاده کنند.

Dimensity 1000 از 8 هسته پردازشی در دو کلاستر 4 هسته‌ای تشکیل شده است (این در حالی‌ست که رقبایی مثل هواوی، سامسونگ و کوالکام به تولید چیپ‌ست‌های 3 کلاستری روی آورده‌اند). کلاستر قوی‌تر مشتمل بر 4 هسته 2.6 گیگاهرتزی – مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A77 – بوده و در کلاستر ضعیف‌تر شاهد 4 هسته پردازشی 2.0 گیگاهرتزی – مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55 – هستیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سرعت کلاک کلاستر قوی‌تر 2.6 گیگاهرتز ذکر شده که در مقایسه با حداکثر سرعت کلاک اسنپ‌دراگون 855 پلاس – یعنی 2.96 گیگاهرتز – کمتر است. احتمالا مدیاتک می‌توانست حداکثر سرعت کلاک را بالاتر ببرد، اما به منظور پایین آوردن مصرف انرژی، از این کار چشم‌پوشی کرده است. ناگفته نماند، Dimensity 1000 دومین تراشه‌ای‌ست که بعد از Exynos 990 از سامسونگ، به پردازنده گرافیکی Mali-G77 مجهز شده و لذا انتظار می‌رود در زمینه های استریم و بازی قدرتمند ظاهر شود.

تراشه جدید مدیاتک از دو تجمیع شبکه 5G (موسوم به 2CC CA) پشتیبانی کرده و جابجایی بین شبکه‌ای (برای افرادی که در مسیر در حال حرکتند) با سرعت بالاتری انجام خواهد شد. طبق ادعای مدیاتک، این تراشه با سرعت دانلود 4.7 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 2.5 گیگابیت در ثانیه (بر بستر شبکه‌های زیر 6 گیگاهرتز)، از سریع‌ترین توان عملیاتی برخوردار است. هر دو نوع مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) از شبکه‌هایی با فرکانس‌های زیر 6 گیگاهرتز (از جمله چند-حالتی یا multi-mode) در تراشه Dimensity 1000 پشتیبانی می‌شود، اما لازم به ذکر است در اینجا خبری از تکنولوژی موج میلی‌متری نیست. البته مدیاتک وعده داده که در آینده تراشه‌ای را با پشتیبانی از فناوری موج میلی‌متری 5G به تولید برساند.

Dimensity 1000 اولین چیپ‌ست نسل پنجم است که از دو سیم‌کارت 5G به طور همزمان پشتیبانی می‌کند. همچنین، به منظور برقراری سریع‌ترین و کارآمدترین ارتباطات محلی، جدیدترین استانداردهای وای-فای 6 و بلوتوث 5.1 پلاس در چیپ‌ست Dimensity 1000 در نظر گرفته شده‌اند. به این ترتیب، طبق آنچه در وب‌سایت مدیاتک آمده، توان عملیاتی در دانلود و آپلود به بیش از 1 گیگابیت در ثانیه رسیده و ضمن افزایش 38 درصدی سرعت نسبت به وای-فای 5 در اسنپ‌دراگون 855، میزان مصرف نیز تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

در ساخت این تراشه جدید از واحد پردازش هوش مصنوعی جدید مدیاتک یعنی APU 3.0 استفاده شده است. به گفته مدیاتک APU 3.0 عملکرد دیوایس را تا حد چشمگیری ارتقا داده به طوری که می‌تواند 4.5 تریلیون عملیات را در ثانیه به انجام برساند؛ این یعنی عملکرد APU در این تراشه نسبت به تراشه‌های نسل قبل بیش از 2 برابر شده است. شایان ذکر است، این کمیت در اسنپ‌دراگون 855 برابر با 7 تریلیون عملیات در ثانیه اعلام شده است.

یکی از نقاط قوت Dimensity 1000 به حیطه دوربین مربوط می‌شود. نخستین پردازنده سیگنال تصویری (یا ISP) پنج هسته‌ای دنیا در ساخت این تراشه استفاده شده است. این ISP در کنار فناوری انحصاری مدیاتک موسوم به +Imagiq، تجربه خوبی را در عکاسی و فیلمبرداری به ارمغان می‌آورد. گوشی هوشمندی که به چیپ‌ست Dimensity 1000 مجهز می‌شود، می‌تواند دوربینی به وضوح 80 مگاپیکسل (با سرعت 24 فریم در ثانیه) داشته باشد. در صورت وجود دوربین دوگانه، ترکیب‌هایی مثل 32+16 مگاپیکسل متصور خواهد بود.

واحد پردازش هوش مصنوعی در این چیپ‌ست، می‌تواند بسیاری از عملکردهای عکاسی – از جمله فوکوس خودکار، نوردهی خودکار، تعادل نور سفید خودکار، کاهش نویز، دامنه دینامیکی بالا (HDR) و تشخیص چهره – را بهبود ببخشد. جالب است بدانید، Dimensity 1000 برای نخستین بار در صنعت اسمارت‌فون، قابلیت HDR ویدئوییِ چند-فریمی را به کاربر ارائه می‌کند.

اسمارت‌فون‌های مجهز به Dimensity 1000 می‌توانند از نمایشگرهایی به وضوح فول اچ‌دی پلاس با نرخ تازه‌سازی تا 120 هرتز و همچنین نمایشگرهای +2K با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز برخوردار باشند. لازم به ذکر است، Dimensity 1000 اولین چیپ‌ستی‌ست که از فرمت Google AV1 تا رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این امر می‌تواند تجربه استریم ویدئو را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

امتیاز Dimensity 1000 در بنچمارک AnTuTu برابر با 480,000 و در بنچمارک GeekBench 4.2 برابر با 12,096 اعلام شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید امتیاز اسنپ‌دراگون 855 پلاس در بنچمارک‌های AnTuTu و GeekBench 4.2 بسته به نوع گوشی به‌ترتیب در حدود 490,000 و 11,000 است.

سری نخست دیوایس‌های مجهز به Dimensity 1000 در سه‌ماهه اول سال 2020 به بازار می‌آیند، ولی تا سه‌ماهه دوم 2020 به بازار آمریکا راه نخواهند یافت. احتمالا این دیوایس‌ها در ابتدا به بازارهای چین و دیگر کشورهای آسیایی وارد خواهند شد.

منبع : MediaTek