وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: لابی‌گری کوالکام برای فروش چیپ‌ست به هواوی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : اعمال محدودیت‌ در روابط تجاری با هواوی از سوی آمریکا، این شرکت را در تأمین تراشه‌های مورد نیاز خود با مشکل مواجه کرده است. به عنوان مثال، کمپانی TSMC نمی‌تواند مثل گذشته پردازنده‌های Kirin را برای های‌سیلیکون (زیرمجموعه هواوی) به تولید برساند. همین امر موجب شده تا سری پرچمدار Mate 40 – که قرار است سپتامبر 2020 عرضه شود – آخرین گوشی‌های هواوی با تراشه‌های Kirin باشد. این یعنی کمپانی هواوی مجبور است چیپ‌ست‌های پیشرفته مورد نیازش را از شرکتی غیر از TSMC تأمین کند. در این میان، طبق گزارشی که اخیرا در وال‌استریت ژورنال منتشر شد، کوالکام قصد دارد با جلب رضایت دولت آمریکا، مجوز فروش تراشه‌ به هواوی را اخذ کند.

با توجه به اینکه کمپانی تایوانی TSMC دیگر اجازه فروش پردازنده به هواوی را ندارد، هواوی مجبور است تأمین‌کننده دیگری را انتخاب کند. حال، کوالکام به دنبال آن است تا از این فرصت استفاده کرده و پیش از هر شرکت دیگری، با هواوی به توافق برسد. کوالکام از بیان صریح خواسته خود مبنی بر تمایل به رابطه تجاری با هواوی ابایی نداشته و اخیرا استیو مالنکوف (Steve Mollenkopf)، مدیرعامل کوالکام، در هنگام اعلام نتایج مالی شرکت، برای همکاری با هواوی اعلام آمادگی کرد. استدلال کوالکام این است که ممنوعیت صادرات، مانع از دست‌یابی هواوی به تراشه‌های 5G نخواهد شد، زیرا در هر صورت این شرکت چینی قطعات مورد نیازش را از کمپانی‌های غیرآمریکایی خریداری می‌کند و این یعنی فرصت ورود میلیاردها دلار پول به ایالات متحده سوخت خواهد شد.

کمپانی چینی SMIC (تولیدکننده چیپ‌ست) چندی پیش موفق به ساخت تراشه Kirin 710A برای هواوی شد. همچنین، چندین گزارش حاکی از آنند که هواوی برای خرید 120 میلیون قطعه چیپ‌ست با کمپانی تایوانی مدیاتک وارد مذاکره شده است. سامسونگ نیز یکی دیگر از رقبایی‌ست که دوست دارد به هواوی تراشه بفروشد. از این رو، کارشناسان معتقدند که لغو محدودیت‌های اعمال شده برای صدور چیپ‌ست به هواوی، حداقل روی کاغذ به کمپانی‌های آمریکایی – از جمله کوالکام – کمک می‌کند که بتوانند در گردونه رقابت باقی بانند.

کوالکام نیز هشدار داده که ممنوعیت صادرات تراشه به هواوی، می‌تواند سهم این شرکت از بازار چیپ‌ست‌های 5G را به رقبایش در چین و دیگر کشورها واگذار کند. جالب است بدانید، در سال 2019، کمپانی های‌سیلیکون با کنار زدن کوالکام، عنوان نخستین تأمین‌کننده چیپ‌ست در چین را از آن خود کرد. از زمانی که هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت، بیش از پیش روی بازار داخلی چین متمرکز شد. حال، اگر به خاطر ممنوعیت‌های آمریکا، هواوی دیگر نتواند تراشه‌های مورد نیازش را به تولید برساند، سهم این بازار در اختیار رقبای کوالکام قرار می‌گیرد.

نکته دیگر آنکه، افزایش روزافزون سهم هواوی در بازار اسمارت‌فون چین، می‌تواند دیگر برندهای چینی مثل شیائومی و Oppo – که تراشه‌های خود را از کوالکام تأمین می‌کنند – را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل است که کوالکام این‌قدر روی فروش تراشه‌های 5G به هواوی اصرار دارد. به گفته کوالکام، فروش این تراشه‌ها به هواوی می‌تواند سالانه تا 8 میلیارد دلار برای این شرکت آمریکایی درآمد داشته باشد. 8 میلیارد دلاری که اگر کمی دیر اقدام شود، ممکن است نصیب شرکت‌های دیگر شود.

البته، حتی اگر دولت ایالات متحده مجوز صدور چیپ‌ست‌های کوالکام به هواوی را صادر کند، هیچ تضمینی برای خرید این تراشه‌ها از سوی هواوی وجود ندارد، زیرا برند چینی هواوی تا کنون حداکثر تلاش خود را کرده که تا جای ممکن قطعات مورد نیاز خود را از کمپانی‌های غیرآمریکایی تأمین کند. هرچند که تا کنون برخی کمپانی‌های آمریکایی مثل اینتل، Micron Technology و Xilinx نیز برای داشتن رابطه تجاری با هواوی، موفق به اخذ مجوز از دولت آمریکا شده‌اند. اگر کوالکام بتواند نظر مثبت دولت آمریکا و همچنین شرکت هواوی را جلب کند، ممکن است گوشی های P50 و Mate 50 در سال آینده با استفاده از تراشه‌های اسنپ‌دراگون به تولید برسند.

چنانچه کوالکام مجوز فروش تراشه به هواوی را دریافت کند، این نخستین معامله تجاری بین این دو شرکت محسوب نمی‌شود. قبل از این هم هواوی در ساخت برخی از اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت‌تر خود از پردازنده‌های کوالکام استفاده می‌کرد. اما می‌توان گفت اگر در آینده نزدیک معامله‌ای بین هواوی و کوالکام محقق شود، این نخستین باری خواهد بود که کوالکام تراشه‌های پرچمدار مجهز به 5G خود را به هواوی می‌فروشد، چرا که هواوی از زمانی که Ascend P6 را در سال 2013 با تراشه Kirin به تولید رساند، تا کنون همواره در پرچمدارهای خود از سری چیپ‌ست‌های Kirin استفاده کرده است.

در پایان لازم به ذکر است، درخواست کوالکام برای فروش تراشه به هواوی درست پس از حل یک مناقشه با این شرکت چینی رقم خورده است. در این مناقشه مرتبط با پتنت، هواوی ظاهرا متعهد به پرداخت مبلغ 1.8 میلیارد دلار به کوالکام شده است. هرچند این این دو اتفاق لزوما ارتباطی با هم ندارند، اما همزمانی آنها جای تأمل دارد.

منبع : WSJ