انقضای مجوز موقت همکاری میان هواوی و گوگل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هواوی Huawei ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بیش از یک سال از قرارگیری هواوی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا می‌گذرد، اما ظاهرا مشکلات پیش روی این شرکت پایانی ندارد. حدود ده روز پیش ریچارد یو، مدیر عامل گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی، اعلام کرد که اسمارت‌فون‌های سری Mate 40 آخرین گوشی‌های این کمپانی خواهند بود که به چیپ‌ست‌های Kirin مجهز می‌شوند. حالا اخبار تازه از دردسرهای جدیدی برای غول شن‌زنی حکایت دارد. به گزارش واشنگتن پست، از شامگاه پنج‌شنبه 13 آگوست سال جاری میلادی (23 مرداد 1399) مجوز موقت همکاری گوگل با هواوی منقضی شده است؛ خبری که به طور بالقوه می‌تواند سبب نگرانی مشتریان شرکت چینی در حوزه گوشی‌های هوشمند و ارتباطات راه دور شود.

از نظر فنی، این مجوز موقت در اصل با هدف اپراتورهای بخش‌ روستایی آمریکا طراحی شده بود و به لحاظ نظری امکان مهاجرت تدریجی از تجهیزات هواوی به محصولات دیگر شرکت‌ها را برای آنها فراهم می‌ساخت. ضمن آن که به کاربران اجازه می‌داد تا امنیت و ارتباط دستگاه‌های خود را با تکیه بر ساخته‌های این شرکت همچنان تامین کنند. حال که ظاهرا راهی برای به‌روزرسانی دستگاه‌های تولیدشده توسط هواوی وجود ندارد، کاربرانی که مایل به استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز باشند، چاره‌ای جز تغییر گوشی خود نخواهند داشت.

با به سر رسیدن مهلت استفاده از این مجوز، گوگل و سایر شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار دیگر نمی‌توانند به‌روزرسانی‌های مربوط به سیستم‌عامل اندروید و نرم‌افزار را در اختیار هواوی و به تبع آن مشتریان این شرکت قرار دهند. به طور مثال، کاربر اسمارت‌فون P30 Pro هواوی با سرویس‌های کامل گوگل، با احتمال زیاد نخواهد توانست به پلتفرم اندروید 11 و دیگر به‌روزرسانی‌های گوگل (حداقل به‌صورت مستقیم و از سوی خود گوگل) دسترسی داشته باشد.

نکته دیگر آن است که این انقضای مجوز در زمانی دشوار روی داده است. زیرا همان طور که اشاره شد هواوی در پی موج جدید تحریم‌های ایالات متحده امکان تولید و استفاده از تراشه‌های پیشرفته Kirin را از دست داده است و باید برای تامین قطعات مشابه از سوی دیگر تامین‌کنندگان، مدتی در انتظار بماند. این امر احتمالا سبب خواهد شد که هواوی به سختی بتواند از گوشی‌های موجود خود پشتیبانی کند و در عین حال توانایی این شرکت برای عرضه پرچمدارهای جدید به شدت محدود خواهد شد. البته غول چینی با راهبردهای موثر خود در طول یک سال گذشته از آثار مالی و فنی ناشی از تحریم‌ها گریخته است، اما نمی‌توان با قطع و یقین از آینده عملکرد این شرکت سخن گفت.

Huawei P30 Pro New Edition

تا کنون مسئولین هیچ یک از دو شرکت هواوی و گوگل در خصوص آینده گوشی‌های اندرویدی قبلی اظهار نظری نکرده‌اند و احتمالا در حال ارزیابی موقعیت موجود و یافتن رویکرد مناسب هستند. البته هواوی همچنان قادر است از به‌روزرسانی‌های عمومی گوگل در قالب کدهای پروژه متن باز اندروید (AOSP) استفاده کند، اما هر چیز دیگری که حتی ارتباطی ضعیف و دور با برنامه‌های کاربردی گوگل داشته باشد، از دسترس این شرکت خارج خواهد شد.

منبع : Washington Post