گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه دوم 2023 – کسب نتایج مالی فراتر از انتظار تحلیلگران

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت روز سه‌شنبه 25 جولای 2023 (3 مرداد 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی – پایان یافته در 30 ژوئن 2023 – منتشر کرد. به لطف رشد چشمگیر در بخش رایانش ابری گوگل، درآمد و سود آلفابت در فصل اخیر بالاتر از پیش‌بینی کارشناسان بوده است. طبق این گزارش، آلفابت در سه‌ماهی که گذشت به درآمدی معادل 74.6 میلیارد دلار دست یافته که در مقایسه با درآمد این شرکت در مدت مشابه سال گذشته (69.6 میلیارد دلار) 7 درصد رشد داشته است. سود خالص شرکت نیز 18.3 میلیارد دلار (معادل 1.44 دلار در هر سهم) عنوان شده که در مقایسه با سود خالص در سه‌ماهه دوم 2022 (16 میلیارد دلار یا 1.2 دلار در هر سهم) با افزایش همراه بوده است.

همان طور که گفته شد، درآمد آلفابت در سه‌ماهه دوم 2023 با رشد سالانه 7 درصدی همراه بوده است. این چهارمین فصل متوالی‌ست که درآمد آلفابت رشد سالانه تک‌رقمی را تجربه می‌کند (در حالی که با نگاه به پیشینه این شرکت، عمدتا شاهد رشد دورقمی هستیم). برخی کارشناسان، این پدیده را به تمایل کمتر کسب‌وکارها به صرف هزینه برای تبلیغات دیجیتال نسبت می‌دهند که بازتاب‌دهنده نگرانی‌ها در مورد شرایط اقتصادی‌ست. به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود حداقل تا سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، درآمد آلفابت نتواند به رشد دورقمی برسد.

سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت و گوگل، عملکرد شرکت در فصل اخیر را این گونه توصیف می‌کند: «شتابی هیجان‌انگیز در مجموعه محصولات و شرکت ما وجود داشته که به نتایجی قدرتمند در این سه‌ماهه منجر شده است. رهبری پیوسته ما در هوش مصنوعی و برتری ما در مهندسی و نوآوری، در حال رقم زدن تکاملی دیگر برای Search بوده و تمام سرویس‌های ما را بهبود می‌بخشد.» سوندار پیچای در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر پانزده مورد از محصولات آلفابت هر کدام به نیم میلیارد نفر در سراسر دنیا سرویس‌دهی کرده و شش قلم از محصولات این شرکت هر کدام دارای بیش از دو میلیارد کاربرند. به این ترتیب، آلفابت برای به انجام رساندن مأموریت خود فرصت‌های فراوانی را در اختیار دارد.

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت و گوگل

به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، نتایج مالی فصل اخیر نشان‌دهنده انعطاف ادامه‌دار در بخش جست‌وجو، سرعت‌بخشی رشد درآمد در هر دو بخش جست‌وجو و یوتیوب و همچنین شتاب در رایانش ابری است. وی یادآور شد که آلفابت به سرمایه‌گذاری برای رشد ادامه داده و در عین حال تلاش‌های خود را برای مهندسی مجدد هزینه‌ها اولویت‌بندی خواهد کرد. ظرفیت‌سازی به منظور ارائه ارزش پایدار در درازمدت نیز یکی دیگر از اولویت‌های آلفابت است. لازم به ذکر است، روث پورات پس از 8 سال فعالیت در پست مدیر ارشد مالی آلفابت، از این منصب کناره‌گیری کرده و از یکم سپتامبر (10 شهریور) به سمت مدیر ارشد سرمایه‌گذاری و همچنین ریاست بخش Other Bets (ریسک‌های دیگر) در این شرکت منصوب خواهد شد.

در ادامه، نگاهی نزدیک داریم به عملکرد بخش‌های مختلف آلفابت در سه‌ماهه دوم 2023:

کسب‌وکار تبلیغات گوگل همچنان درآمدزاترین بخش کمپانی آلفابت محسوب می‌شود. مجموع درآمد این بخش – که جست‌وجوی گوگل، تبلیغات یوتیوب و همچنین شبکه گوگل را شامل می‌شود – در فصل اخیر بالغ بر 58.14 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد مدت مشابه سال گذشته (56.29 میلیارد دلار) 3.3 درصد افزایش داشته است. در این میان، درآمد حاصل از تبلیغات یوتیوب (7.67 میلیارد دلار) از برآورد تحلیلگران بالاتر بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (7.3 میلیارد دلار) نیز 4.4 درصد افزایش داشته است. البته نباید فراموش کنیم که این پلتفرم ویدئویی در زمینه ویدئوهای کوتاه رقابت تنگاتنگی با تیک‌تاک دارد. همچنین، درآمد حاصل از جست‌وجوی گوگل با اندک افزایشی نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 42.63 میلیارد دلار گزارش شده است.

در بخش Google other (سایر درآمدهای گوگل) درآمد 8.14 میلیارد دلاری برای آلفابت به ثبت رسیده که در مقایسه با درآمد این بخش در مدت مشابه سال قبل (6.55 میلیارد دلار) شاهد افزایش هستیم. لازم به ذکر است، درآمد حاصل از محصولات سخت‌افزاری آلفابت (مثل اسمارت‌فون‌های پیکسل و اسپیکرهای هوشمند Google Home)، سرویس گوگل پلی و همچنین درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب، همگی ذیل عنوان Google other گزارش می‌شوند.

یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای آلفابت در فصلی که گذشت، سرویس‌های ابری گوگل موسوم به Google Cloud بوده است. درآمد این بخش – که علاوه‌بر زیرساخت، اپلیکیشن‌های بهره‌وری را نیز شامل می‌شود – در سه‌ماهه اخیر بالغ بر 8.03 میلیارد دلار بوده که در قیاس با درآمد این بخش در پایان سه‌ماهه دوم 2022 (یعنی 6.27 میلیارد دلار) از رشد 28 درصدی حکایت می‌کند. نکته جالب در مورد سرویس‌های ابری گوگل در آنجاست که این بخش پس از چندین سال زیان‌دهی، در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی برای اولین بار به سوددهی رسید و این دومین فصلی‌ست که سوددهی را تجربه می‌کند. بد نیست بدانید، رقم سود Google Cloud در فصل اخیر 395 میلیون دلار اعلام شده است. (در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، زیانی بالغ بر 590 میلیون دلار را به شرکت تحمیل کرده بود)

برخلاف Google Cloud که توانست خود را از زیان‌دهی نجات دهد، کسب‌وکار Other Bets (ریسک‌های دیگر) همچنان در مجموعه آلفابت زیان‌ده است. درآمد این بخش در فصل اخیر با افزایش چشمگیر 48 درصدی از 193 میلیون دلار در سه‌ماهه دوم 2022 به 285 میلیون دلار در سه‌ماهه دوم 2023 رسیده است. اما همان طور که گفته شد، این درآمد نه تنها هیچ سودی در بر نداشته، بلکه زیانی بالغ بر 813 میلیون دلار را روی دست آلفابت گذاشته است. اما نکته امیدوارکننده در آنجاست که زیان‌دهی این بخش در قیاس با مدت مشابه سال گذشته (زیان 1.3 میلیارد دلاری) کاهش قابل‌توجهی داشته است. ناگفته نماند، Other Bets چندین زیرمجموعه گوگل را شامل می‌شود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به Waymo (کسب‌وکار اتومبیل‌های خودران) و Verily (واحد فناوری سلامت) اشاره کرد.

در پایان لازم به ذکر است، به دنبال انتشار گزارش مالی اخیر، ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری، با 7 درصد رشد همراه شد. گفتنی‌ست، آلفابت در فصلی که گذشت رقمی بالغ بر 12.53 میلیارد دلار را صرف «هزینه‌های خرید ترافیک» یا TAC کرد؛ همان هزینه‌هایی که گوگل به کمپانی‌هایی مثل اپل پرداخت می‌کند تا از سوی آنها به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض انتخاب شود. تعداد کارکنان آلفابت نیز از 174,014 نفر در سه‌ماهه دوم 2022 به 181,798 نفر در سه‌ماهه دوم 2023 افزایش یافته است.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا