گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه اول سال 2023 - کسب‌وکار رایانش ابری بالاخره به سوددهی رسید

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1402/2/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : مجموعه آلفابت در روز سه‌شنبه 25 آوریل سال جاری میلادی (5 اردیبهشت 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 مارس 2023 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد شرکت با 3 درصد افزایش نسبت به درآمد 68 میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته به 69.79 میلیارد دلار رسیده که فراتر از پیش‌بینی 68.9 دلاری Refinitiv بوده است. سود خالص شرکت نیز از 16.44 میلیارد دلار یا 1.23 دلار به ازای هر سهم به 15.05 میلیارد دلار یا 1.17 دلار به ازای هر سهم کاهش یافته است. همچنین آلفابت در بخش Google other که گوشی‌های پیکسل و اسپیکرهای هوشمند، سرویس گوگل پلی و درآمدهای غیر تبلیغاتی یوتیوب را شامل می‌شود، رشد سالانه 8.8 درصدی را به ثبت رسانده است.

سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت و گوگل، ضمن اظهار رضایت از عملکرد سه‌ماهه مجموعه تحت مدیریت خود، می‌گوید: «بخش جست‌وجو (Search) عملکرد مطلوبی داشته و [در کسب‌وکار] کلاد [شاهد] رشد بوده‌ایم. ما با تکیه بر دانش عمیق رایانه و هوش مصنوعی، به‌روزرسانی‌های مهمی در محصولات معرفی کرده‌ایم.»

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت و گوگل

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل نیز به عملکرد مثبت بخش جست‌وجو و رشد کسب‌وکار کلاد که درآمد تلفیقی حدود 69.8 میلیارد دلاری و افزایش سالانه 3 درصدی را برای شرکت به ارمغان آورده، اشاره کرده و در ادامه افزوده است: « ما به ارائه مسیر رشد بلندمدت و ایجاد ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در متقاعدکننده‌ترین حوزه‌های رشد، از طریق مهندسی مجدد هزینه‌ها متعهد هستیم.»

بر اساس این گزارش، درآمد نزدیک به 54.55 میلیون دلاری گوگل در بخش تبلیغات با وجود کاهش ناچیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از انتظارات تحلیل‌گران پیشی گرفته است. همچنین درآمد تبلیغاتی یوتیوب نیز هم‌راستا با پیش‌بینی‌ها محقق شده و البته افت محدودی را تجربه کرده است. مطابق گزارش منتشرشده، با آن که بخش یوتیوب از رشد ناگهانی TikTok ضربه خورده است، با این حال، درآمد تبلیغاتی این پلتفرم ویدیویی در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال جاری میلادی به 6.69 میلیارد دلار رسیده که از برآورد 6.6 میلیارد دلاری تحلیل‌گران StreetAccount اندکی بالاتر بوده است. بر اساس گزارش‌ها، گوگل به منظور رقابت با TikTok قصد دارد به سرمایه‌گذاری در ویدئوهای کوتاه ادامه دهد. به گفته پیچای بخش YouTube Shorts در حال حاضر بیش از 50 میلیارد بازدید روزانه دارد که نسبت به 30 میلیارد سال گذشته افزایش بیش از 60 درصدی را نشان می‌دهد.

با وجود این، به گفته برخی تحلیل‌گران درآمد گوگل از تبلیغات که بخش اصلی کسب‌وکار این شرکت به شمار می‌رود، همچنان در معرض تهدید خواهد بود.

یکی از نکات نامطلوب این گزارش، تعدیل نیروی 12 هزار نفری (حدود 6 درصد از کل نیروی کار) شرکت در ژانویه سال جاری میلادی به شمار می‌رود که هزینه‌ای بالغ بر 2.6 میلیارد دلار برای گوگل رقم زده و بر اساس تحلیل کارشناسان درآمد پایین این کمپانی در بخش تبلیغات یوتیوب یکی از عوامل آن بوده است. با این حال، آلفابت همچنان بیش از 190 هزار کارمند دارد که در مقایسه با رقم حدود 164 هزار نفری کارکنان در سه‌ماهه منتهی به مارس 2022 افزایش 16 درصدی را نشان می‌دهد.

درآمد بخش جست‌وجو و سایر خدمات گوگل نیز به حدود 40.36 میلیارد دلار رسیده که نسبت به 39.62 میلیارد دلار دوره مشابه سال 2022، افزایش کمی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، درآمد آلفابت از Other Bets که کسب‌وکار Verily و اتومبیل‌های خودران Waymo را در بر می‌گیرد، به 288 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با 440 میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته با افت 34.5 درصدی مواجه شده است. آلفابت پیش‌تر اعلام کرده بود که هزینه‌های زیرمجموعه هوش مصنوعی این شرکت موسوم به DeepMind از سه‌ماهه نخست 2023 در بخش Other Bets منعکس نخواهد شد، بلکه به عنوان بخشی از هزینه‌های شرکتی آلفابت گزارش خواهد شد.

درآمد کسب‌وکار کلاد گوگل در فصلی که گذشت، 7.45 میلیارد دلار اعلام شده است که اختلاف قابل توجهی با پیش‌بینی 7.49 میلیارد دلاری کارشناسان StreetAccount ندارد.

در سه‌ماهه منتهی به مارس 2023، گوگل بالاخره در کسب‌وکار رایانش ابری خود که در رقابت با آمازون و مایکروسافت قرار دارد، به سوددهی رسید. این واحد پس از زیان 706 میلیون دلاری در سال گذشته، اینک سود عملیاتی 191 میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. همچنین آلفابت در سه‌ماهه منتهی به 31 مارس 2023، حدود 11.72 میلیارد دلار را برای خرید ترافیک هزینه کرده است که آن هم با برآورد 11.78 میلیارد دلاری تحلیل‌گران StreetAccount تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد.

ناگفته نماند که در این بازه زمانی گوگل با فشار ناشی از معرفی ChatGPT نیز مواجه بوده است و برای واکنش به تلاش‌های مایکروسافت و از دست ندادن این حوزه، به سرعت چت‌بات هوش مصنوعی خود را با نام Bard روانه بازار کرد. به علاوه نیویورک تایمز به تازگی خبر داده که سامسونگ در حال بررسی تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض گوشی‌های هوشمند خود از Google به Bing مایکروسافت است. خبری که افت 3.5 درصدی سهام گوگل را در پی داشته است. پیچای در پاسخ به پرسش یکی از سرمایه‌گذاران در همین رابطه از فضای رقابتی سخن گفته و افزوده است که در گوگل «همه چیز با ادامه نوآوری، بهبود جست‌وجو و اطمینان از پیشرو بودن [این خدمات] آغاز می‌شود.» او با اشاره به سهم 90 درصدی گوگل از بازار جست‌وجو در حال حاضر، نسبت به ادامه موقعیت برتر این شرکت در بازار این خدمات ابراز اطمینان کرده است.

سوندار پیچای در جریان جلسه ارتباط با سرمایه‌گذاران به برنامه‌های آلفابت برای توسعه هوش مصنوعی با رعایت جنبه‌های ایمنی و امنیتی هم اشاره کرده است. او همچنین از ارائه به‌روزرسانی محصولاتی همچون اندروید و گوشی‌های هوشمند پیکسل در ماه آینده در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان شرکت خبر داده است. به علاوه بر اساس اخبار منتشرشده گوگل بنا دارد ماه آینده میلادی اولین گوشی هوشمند تاشوی خود را با قیمت 1700 دلار روانه بازار کند.

پس از انتشار این گزارش، سهام آلفابت در معاملات پس از ساعت کاری 3 درصد افزایش یافت؛ چرا که نتایج مالی شرکت در مجموع فراتر از انتظارات بود. به علاوه آلفابت از بازخرید 70 میلیارد دلار سهام خود نیز خبر داده است.

منبع : Alphabet