گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2022 – یوتیوب انتظارها را برآورده نکرد

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت – شرکت مادر گوگل – روز پنجشنبه 2 فوریه 2023 (13 بهمن 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم سال 2022 – پایان‌یافته در 31 سپتامبر 2022 – و همچنین کل سال مالی 2022 منتشر کرد. طبق این گزارش، آلفابت در سه‌ماهه اخیر 76 میلیارد دلار (معادل 1.05 دلار در هر سهم) درآمد کسب کرده که در مقایسه با درآمد شرکت در سه‌ماهه چهارم 2021 (یعنی 75.3 میلیارد دلار) تنها 1 درصد رشد داشته است. این در حالی‌ست که رقم درآمد آلفابت در کل سال مالی 2022 با رشد 10 درصدی نسبت به درآمد سال 2021 بالغ بر 283 میلیارد دلار گزارش شده است. به دنبال انتشار این گزارش، ارزش سهام آلفابت در معاملات پس از ساعات اداری حدود 4 درصد افت کرد.

بر خلاف رشد درآمد، کمپانی آلفابت در سوددهی چندان موفق نبوده است. سود عملیاتی این شرکت در سه‌ماهه چهارم 2022 (با حاشیه سود 24 درصدی) 18.16 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با سود عملیاتی مدت مشابه سال گذشته (21.88 میلیارد دلار) از افت 17 درصدی حکایت می‌کند. همین وضعیت، برای کل سال 2022 نیز صدق می‌کند، زیرا مجموع سود عملیاتی آلفابت در کل سال مالی 2022 معادل 74.84 میلیارد دلار اعلام شده و این در حالی‌ست که آلفابت در سال 2021 به سود عملیاتی 78.71 میلیارد دلاری دست یافته بود. البته ظاهرا سوندار پیچای، (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت و گوگل، تمایلی به اظهارنظر درباره رشد منفی سوددهی شرکت نداشته است.

به گفته سوندار پیچای، همزمان با رسیدن تکنولوژی هوش مصنوعی به نقطه عطف خود، سرمایه‌گذاری درازمدت آلفابت در لایه‌های عمیق علوم کامپیوتری، جایگاه شرکت را به خوبی در این عرصه تثبیت می‌کند. پیچای ضمن ابراز خرسندی از گام‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که آلفابت قرار است در حیطه‌ جست‌وجو بردارد، از سرعت پیشرفت در بخش‌های Cloud، اشتراک‌های یوتیوب و دیوایس‌های پیکسل خبر داد. وی در ادامه گفت: «ما در مسیری مهم برای مهندسی مجدد ساختار هزینه‌ای خود به شکل باثبات هستیم تا کسب‌وکارهایی روبه‌رشد، سرزنده و پایدار از نظر مالی بسازیم.»

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت و گوگل

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی آلفابت در سه‌ماهه پایانی سال 2022:

طبق معمول، تبلیغات گوگل مهم‌ترین منبع درآمدزایی آلفابت در سه‌ماهه اخیر بوده و بیش از 77 درصد از کل درآمد شرکت در سه‌ماهه چهارم را تشکیل می‌دهد. آلفابت در فصلی که گذشت 59 میلیارد دلار از راه تبلیغات گوگل درآمد کسب کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد افت داشته است. از مبلغ یادشده، 42.6 میلیارد دلار از راه تبلیغات در جست‌وجو، 7.9 میلیارد دلار از راه تبلیغات در یوتیوب و 8.4 میلیارد دلار از شبکه گوگل (Google Network) حاصل شده است.

لازم به ذکر است، درآمد 7.9 میلیارد دلاری یوتیوب (که پایین‌تر از برآورد تحلیلگران بوده) 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. «لیگ ملی فوتبال» آمریکا یا NFL در دسامبر 2022 اعلام کرد که یوتیوب تقریبا سالانه 2 میلیارد دلار جهت گرفتن حق پخش خانگی برنامه ورزشی Sunday Ticket می‌پردازد و این قرارداد تا 7 سال ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند، یوتیوب در مقوله ویدئوهای با فرم کوتاه با رقیبی سرسخت به نام تیک تاک روبروست. در حال حاضر YouTube Shorts (پلتفرمی با ویدئوهای حداکثر 60 ثانیه‌ای) 50 میلیارد بازدید روزانه دارد.

در بخش Google other – که کسب‌وکارهایی مثل سخت‌افزار (گوشی‌های پیکسل و اسپیکرهای هوشمند)، سرویس گوگل ‌پلی و درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب را شامل می‌شود – شاهد درآمد 8.79 میلیارد دلاری در سه‌ماهه اخیر هستیم که در مقایسه با درآمد این بخش در سه‌ماهه پایانی سال 2021 (یعنی 8.16 میلیارد دلار) حدود 8 درصد افزایش داشته است.

Google Pixel 7 Pro

می‌رسیم به بخش سرویس ابری Google Cloud؛ بخشی که درآمد آن طی سه ماهه اخیر به 7.31 میلیارد دلار رسیده است. هرچند این رقم پایین‌تر از درآمد پیش‌بینی‌شده توسط تحلیلگران است، اما نسبت به درآمد سرویس ابری گوگل در سه‌ماهه پایانی سال 2021 (یعنی 5.54 میلیارد دلار) 32 درصد افزایش داشته است. البته با وجود رشد درآمد، این بخش هنوز به سوددهی نرسیده و مثل فصل‌های قبل همچنان زیان‌ده است. اما نکته مثبت در آنجاست که گوگل موفق شده زیان‌دهی Google Cloud را از 890 به 480 میلیون دلار کاهش دهد.

درآمد بخش دیگر آلفابت – که در گزارش مالی این شرکت، Other Bets نامیده می‌شود – با رشد سالانه 24 درصدی بالغ بر 226 میلیون دلار بوده است. Other Bets که کسب‌وکارهای نوآورانه‌ای همچون Verily (واحد فناوری سلامت)، Waymo (اتومبیل‌های خودران) و Google Fiber (پروژه اینترنت پهن‌باند با سرعت بالا) را شامل می‌شود، مثل سرویس‌های ابری همچنان زیان‌ده است. البته با این تفاوت که زیان‌دهی این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر هم شده و به رقم 1.6 میلیارد دلار رسیده است.

مقامات اجرایی آلفابت در ابتدای سه‌ماهه چهارم سال 2022 اعلام کردند که نتایج مالی DeepMind (زیرمجموعه آلفابت در زمینه هوش مصنوعی) از Other Bets حذف و از این به بعد در ردیف هزینه‌های سازمانی آلفابت گزارش خواهد شد. به گفته مسئولین آلفابت، تمرکز این کمپانی روی هوش مصنوعی است. سوندار پیچای در این زمینه می‌گوید: «خیلی زود مردم قادر خواهند بود تا مستقیما با جدیدترین و قدرتمندترین مدل‌های زبانی ما به عنوان همیارِ جست‌وجو، به شیوه‌های تجربی و نوآورانه تعامل داشته باشند.»

در حال حاضر 190,234 نفر در کمپانی آلفابت مشغول به کار هستند. به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، در فصلی که گذشت 3,455 نفر به استخدام آلفابت درآمدند که عمده آنها سمت‌های فنی داشته‌اند. البته، آلفابت در ماه ژانویه از تعدیل 12 هزار نفر از نیروهای خود خبر داد که گفته می‌شود بین 1.9 تا 2.3 میلیارد دلار در سه‌ماهه نخست سال 2023 برای شرکت هزینه در بر خواهد داشت. همچنین، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیون دلار نیز در همین سه‌ماهه، به دلیل کاهش فضای اداری به شرکت تحمیل شود.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا