گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم سال 2023 - افت 95 درصدی درآمد، امید به نیمه دوم سال

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 27 جولای 2023 گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتهی به 30 ژوئن 2023 منتشر کرده است. در این گزارش مثل سه‌ماهه نخست امسال افت شدیدی در روند درآمدزایی و سودآوری سامسونگ مشاهده می‌شود که این شرکت کره‌ای آن را بیش از همه چیز به کاهش عرضه گوشی‌های هوشمند مرتبط می‌داند. درآمد کلی سامسونگ در این بازه، 60.01 تریلیون وان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 47 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت سه‌ماهه قبلی و زمان مشابه در سال گذشته به‌ترتیب با 6 و 22 درصد کاهش روبرو شده است. سود عملیاتی سامسونگ در این نوبت، 0.67 تریلیون وان (524 میلیون دلار) بوده که در مقایسه با سال قبل کاهشی بیش از 95 درصد را نشان می‌دهد!

میزان درآمد و سود شرکت سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2023 تفاوت چندانی با پیش‌بینی‌های بازار نداشته و در حالی‌که به‌گفته Refinitiv برآوردهای جمعی کارشناسان از درآمد و سود خالص به‌ترتیب 60.8 و 0.6 تریلیون وان سخن حکایت داشتند این شرکت در نهایت 60.01 و 0.67 تریلیون وان درآمد و سود خالص را ثبت کرده است.

کسب و کار حافظه سامسونگ به‌‌دلیل تمرکز بر محصولات DDR5 و HBM و عرضه بیش از حد انتظار DRAMها (به‌دلیل کارکردهای مرتبط با هوش مصنوعی) با بهبود نسبت به سه‌ماهه قبلی روبرو شده اما نیمه‌هادی‌های سیستمی (System semiconductors) به‌دلیل نرخ به‌کارگیری پایین‌تر ناشی از تقاضای ضعیف بازار سود کم‌تری را کسب کرده‌اند. عایدی کسب و کار پنل‌های موبایلی سامسونگ به‌سبب فروش استوار پنل‌های پیشرفته و تمرکز کسب و کار پنل‌های بزرگ بر QD-OLED در بازار پریمیوم و سطح بالا، مشابه سه‌ماهه قبلی ارزیابی شده است. زیر مجموعه DX (متشکل از کسب و کار نمایشگرهای تصویری، لوازم خانگی دیجیتال، تجهیزات سلامتی و پزشکی، کسب و کار موبایل (MX) و شبکه) به‌دلیل فروش بالاتر تلویزیون‌های پریمیوم و لوازم خانگی دیجیتال، بهبود ساختار هزینه‌ها و آن‌چه ارتقاء راندمان عملیاتی خوانده شده به سودآوری قدرتمندی دست پیدا کرده است. کاهش درآمد در کسب وکار شبکه، ارتقاء درآمد و سود زیر مجموعه هارمان دیگر موارد اشاره شده در این قسمت را تشکیل می‌‌دهند.

در ادامه عملکرد کسب و کارهای مختلف شرکت سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2023 را به‌صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

زیر مجموعه تجربه موبایلی (MX) و شبکه سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2022 به درآمد 25.55 تریلیون وان دست پیدا کرده که بیش از 42.5 درصد از کل درآمد سامسونگ را تشکیل می‌دهد و نسبت به درآمد سال گذشته این بخش یعنی 29.34 تریلیون وان با کاهشی نزدیک به 13 درصدی روبرو شده است. سود عملیاتی این زیر مجموعه 3.04 تریلیون وان (نزدیک به 2.3 میلیارد دلار) است که نسبت به سال قبل افزایشی 16 درصدی را نشان می‌دهد.

به‌گفته سامسونگ «تقاضای کلی بازار نسبت به سه‌ماهه گذشته به‌دلیل ادامه یافتن فاکتورهای اقتصاد کلان از جمله نرخ‌های بهره بالا و تورم کاهش پیدا کرده است.» دور شدن از زمان رونمایی و کاهش تأثیر سری گلکسی S23 دلیل دیگری‌ست که در توجیه کاهش فصلی درآمد کسب و کار موبایلی سامسونگ به آن اشاره شده است. البته با این‌حال به‌گفته سامسونگ سری گلکسی S23‌ در مقایسه با همتای پیشین خود به نتایج بهتری در هر دو زمینه حجم و ارزش فروش دست پیدا کرده است.

سامسونگ برای این بخش در نیمه دوم سال 2023 رشد سالیانه به‌خصوص در رده پیشرفته و پریمیوم را پیش‌بینی می‌کند. تبلت‌ها اما به‌گفته سامسونگ شرایط ایستایی خواهند داشت هرچند در این‌جا نیز بخش تبلت‌های پیشرفته و مدرن با ارتقاء روبرو می‌شوند. سامسونگ در ادامه سال جاری از تصمیم خود برای تمرکز بر گوشی‌های جدیداً معرفی شده Galaxy Z Fold5 و Galaxy Z Flip5 سخن می‌گوید که «رهبری» این شرکت در بازار جهانی گوشی‌های تاشو را «مستحکم» خواهند کرد. تمرکز بر ارتقاء فروش تبلت‌ها و ابزارهای پوشیدنی و افزایش فروش گوشی‌های سری Galaxy A و Galaxy S23 از طریق همکاری نزدیک با شرکا و ترتیب دادن برنامه‌های فروش طراحی شده برای مناطق مختلف، دیگر استراتژی‌های سامسونگ برای موفقیت در کسب و کار موبایل و شبکه را تشکیل می‌دهند.

محصولات نیمه‌رسانا (DS)

بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ که به‌صورت سنتی موفق‌ترین و سودآورترین زیرمجموعه این شرکت کره‌ای بود در فصل قبلی یعنی سه‌ماهه اول سال 2023 با افت شدید 49 درصدی به درآمد 13.73 تریلیون وان دست پیدا کرد و نه‌تنها سودی برای این کمپانی کسب نکرد که زیانی برابر با 4.58 تریلیون وان برجای گذاشت؛ در سه‌ماهه دوم سال 2023 این مجموعه همچنان شرایط بغرنچ و پیچیده پیشین را تکرار کرده که نشان از عمق این اتفاق دارد؛ بخش محصولات نیمه‌رسانا یا DS شرکت سامسونگ در فاصله آوریل تا ژوئن 2023 با کاهش سالیانه 48.3 درصد به درآمد 14.73 تریلیون وانی دست پیدا کرد و ضرر عملیاتی هنگفت 4.36 تریلیون وان (3.4 میلیارد دلار!) را به این شرکت تحمیل کرده است. برای مقایسه بد نیست بدانیم که سال گذشته در چنین روزی، بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ با سود عملیاتی 9.98 تریلیون وانی، سودآورترین زیر مجموعه سامسونگ بوده و تأمین‌کننده بیش از 70 درصد از کل سود عملیاتی سامسونگ بود.

کسب و کار حافظه در این زیر مجموعه به‌لطف کاهش محدود قیمت برای هر دو بخش DRAM و NAND کمی با رشد روبرو شده و در مقایسه با فصل قبل عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. با ادامه پروسه انبارگردانی مشتریان بخش سرور، تقاضای کلی خرید در این بخش هنوز چندان بهبود نیافته اما به‌دلیل تقاضای قدرتمند برای هوش مصنوعی زایشی (generative AI)، سرمایه‌گذاری بخش دیتاسنترها بر سرورهای AI متمرکز شده است. کسب و کار حافظه سامسونگ در بخش حافظه‌های NAND موبایلی روی گوشی‌های پرچمدار نیازمند جنبه رقابتی حافظه‌های UFS 4.0 متمرکز شده و به اندکی فروش بالاتر به‌لطف فروش گوشی‌های مخصوص بازی دست پیدا کرده است.

بخش System LSI سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به‌دلیل تأخیر در بهبود تقاضا برای نیمه‌هادی‌ها و ادامه فرایند انبارگردانی مشتریان درآمدزایی کم‌تر از حد انتظاری را به ثبت رسانده است. این زیر مجموعه البته به موفقیت‌هایی در بخش SoCهای مخصوص اتومبیل و همکاری‌های میان‌مدت تا بلند مدت با مشتریان اروپایی دست پیدا کرده است.

زیر مجموعه فاندری و ساخت پردازنده سامسونگ درآمد فصلی بالاتری را به‌دلیل ارتقاء فروش به برخی مشتریان آمریکایی ثبت کرده اما سود عملیاتی آن به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات از جمله تردید در میزان تقاضا در کوتاه مدت کاهش پیدا کرده است.

پنل‌های نمایشگر (SDC)

بخش پنل‌های نمایشگر که ساخت صفحه‌نمایش‌های موبایلی و نمایشگرهای مورد نیاز در صنعت تلویزیون را بر عهده دارد در سه‌ماهه دوم سال 2023 به درآمد 6.48 تریلیون وان و سود عملیاتی 0.84 تریلیون وان دست پیدا کرده که نسبت به سال گذشته به‌ترتیب با 15.9 و 20.7 درصد کاهش روبرو شده‌اند.

در بخش پنل‌های موبایلی، سامسونگ از نتایجی مشابه سه‌ماهه گذشته خبر داده و آن را به‌دلیل حفظ سهم بازار به‌لطف تأمین نمایشگرهای OLED در این رده عنوان می‌کند. SDC مبانی کسب و کار خود را در بخش پنل‌های بزرگ با ارتقاء بازدهی (enhanced yield) و سودمندی (productivity) بهبود بخشیده و جایگاه والای محصولات QD-OLED را در پهنه تولیدات مختلف متمرکز بر تلویزیون‌های بسیار بزرگ 77 اینچی مستحکم کرده است.

نمایشگرهای بصری و لوازم خانگی دیجیتال (VD/DA)

سامسونگ در بخش نمایشگرهای بصری و لوازم خانگی دیجیتال به درآمد 14.39 تریلیون وان دست پیدا کرده که با وجود آن‌که نسبت به درآمد سال گذشته 14.83 تریلیون وانی این قسمت کمی کاهش پیدا کرده است اما سود عملیاتی آن بیش از دو برابر افزایش یافته و به 0.74 تریلیون وان رسیده است. سامسونگ علت این موفقیت را نتیجه تمرکز زیر مجموعه VD بر فروش محصولات با ارزش افزوده بالا نظیر تلویزیون‌های Neo QLED، تلویزیون‌های OLED و تلویزیون‌های بسیار بزرگ همراه با کاهش کلی هزینه‌ها عنوان می‌کند.

از نگاه این زیر مجموعه سامسونگ، کاهش کلی تقاضا برای خرید تلویزیون در نیمه دوم سال 2023 با بهبود شرایط ناشی از تغییر فصل جبران می‌شود و بازار محصولات سطح بالا و اصطلاحاً پریمیوم نیز همچنان مستحکم باقی می‌ماند.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا