گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم 2022 – کاهش چشمگیر سرعت رشد درآمد از 41 به 6 درصد

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت – که مهم‌ترین زیرمجموعه آن گوگل است – روز سه‌شنبه 25 اکتبر 2022 (3 آبان 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2022 – پایان یافته در 30 سپتامبر – منتشر کرد. علی‌رغم اینکه درآمد آلفابت در سه‌ماهه سوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، اما در مقایسه با رشد سالانه درآمد در پایان سه‌ماهه سوم سال 2021، شاهد کاهش سرعت درآمدزایی آلفابت هستیم. به طور کلی، نتایج مالی آلفابت در سه‌ماهه اخیر – مثل دو فصل قبل – پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده و همین امر موجب کاهش 7 درصدی ارزش سهام آلفابت شده است. به دنبال این گزاره‌های ناخوشایند، آلفابت از تصمیم خود برای کاهش چشم‌گیر سرعت استخدام خبر داد.

طبق گزارش مالی آلفابت، درآمد این شرکت در سه‌ماهه سوم 2022 بالغ بر 69.09 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد داشته است (مقایسه کنید با رشد درآمد 41 درصدی در پایان سه‌ماهه سوم سال گذشته). اگر فصل رکود مربوط به اوایل شیوع کرونا را در نظر نگیریم، می‌توان گفت ضعیف‌ترین رشد درآمدی آلفابت از سال 2013 تا به امروز در فصل اخیر رقم خورده است. البته همان طور که گفته شد، کارشناسان اقتصادی درآمد بالاتری را (70.58 میلیارد دلار) برای آلفابت تخمین زده بودند. اگر بخواهیم درآمد فصل پیش آلفابت را در قالب EPS بیان کنیم، سود هر سهم آلفابت چیزی معادل 1.06 دلار بوده است (که البته تحلیلگران مؤسسه Refinitiv، آن را 1.25 دلار تخمین زده بودند). لازم به ذکر است، 17.13 میلیارد دلار از درآمد 69 میلیارد دلاری آلفابت، سود عملیاتی و 13.91 میلیارد دلارِ آن، سود خالص این شرکت در فصل گذشته بوده است.

سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت و گوگل، در تحلیل وضعیت شرکت طی فصلی که گذشت می‌گوید: «ما در حال معطوف کردن تمرکز خود روی مجموعه مشخصی از محصولات و اولویت‌های کسب‌وکار هستیم.» به گفته پیچای، محصولاتی که آلفابت صرفا در یک ماه گذشته معرفی کرده (از جمله بهبود چشمگیر بخش جست‌وجو و سرویس‌های ابری با هوش مصنوعی و همچنین راه‌های جدید برای کسب درآمد از YouTube Shorts)، این مطلب را به وضوح تأیید می‌کند. سرمایه‌گذاری مسئولانه برای درازمدت و رویکرد کنش‌پذیر به فضای اقتصادی، از جمله مواردی‌ست که به گفته سوندار پیچای در دستور کار آلفابت قرار دارند.

Sundar Pichai مدیرعامل آلفابت و گوگل

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف آلفابت در سه‌ماهه سوم سال 2022:

مثل همیشه، عمده درآمد آلفابت به تبلیغات گوگل مربوط می‌شود. طبق گزارش اخیر، آلفابت طی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 54.48 میلیارد دلار از راه تبلیغات درآمد کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها 2.5 درصد رشد داشته است (هرچند که تحلیلگران، رشد 3 درصدی را برآورد کرده بودند). از مبلغ یادشده، 39.53 میلیارد دلار به موتور جست‌وجوی گوگل، 7.07 میلیارد دلار به تبلیغات یوتیوب و 7.87 میلیارد دلار به شبکه گوگل مربوط می‌شود. به گفته فلیپ شیندلر (Philipp Schindler)، مدیر ارشد کسب‌وکار گوگل، برخی حوزه‌ها از جمله بیمه، صندوق‌های وام و وام مسکن و همچنین ارزهای دیجیتال، طی فصل اخیر کمتر برای تبلیغات هزینه کردند.

یکی دیگر از ردیف‌های درآمدی آلفابت – که در گزارش‌های مالی شرکت از آن با عنوان Google Other (سایر درآمدها) یاد می‌شود – کسب‌وکارهایی مثل سخت‌افزار (از جمله گوشی‌های پیکسل و اسپیکرهای هوشمند)، سرویس گوگل پلی و همچنین درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب را شامل می‌شود. طبق گزارش اخیر، درآمد آلفابت در بخش Google Other بالغ بر 6.89 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد مدت مشابه سال گذشته (6.75 میلیارد دلار)، کمی رشد داشته است.

منبع دیگر درآمد آلفابت، سرویس ابری این شرکت موسوم به Google Cloud است. درآمد آلفابت از این سرویس طی سه‌ماهه سوم 2022 بالغ بر 6.86 میلیارد دلار گزارش شده که در قیاس با درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (یعنی 4.99 میلیارد دلار) از رشد چشمگیر 37 درصدی حکایت می‌کند. علی‌رغم اینکه درآمد حاصل از سرویس‌های ابری آلفابت در فصل گذشته، بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران (6.69 میلیارد دلار) بوده، نباید فراموش کنیم که این بخش هنوز به سوددهی نرسیده است. به عبارت دقیق‌تر، سرویس‌های ابری آلفابت در فصلی که گذشت، زیانی بالغ بر 699 میلیون دلار را به این شرکت تحمیل کرده که حتی از زیان 644 میلیون دلاری در مدت مشابه سال قبل نیز بیشتر است.

یکی دیگر از بخش‌های زیان‌ده آلفابت، کسب وکاری موسوم به Other Bets (ریسک‌های دیگر) است. این کسب‌وکار چندین زیرمجموعه نوآورانه را شامل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به واحد فناوری سلامت (Verily)، اتومبیل‌های خودران (Waymo) و پروژه اینترنت پهن باند با سرعت بسیار بالا (Google Fiber) اشاره کرد. مجموع درآمد بخش Other Bets در فصل اخیر بالغ بر 209 میلیون دلار بوده که نسبت به درآمد 182 دلاری این شرکت در سه‌ماهه سوم 2021 افزایش داشته است. اما همان طور که گفته شد، Other Bets از بخش‌های زیان‌ده آلفابت بوده و در سه‌ماهه اخیر موجب از دست رفتن 1.61 میلیارد دلار شده است.

سوندار پیچای با اشاره به چالش‌های اقتصادی پیش‌رو – از جمله احتمال رکود اقتصادی، تورم فزاینده، افزایش نرخ بهره و کاهش هزینه کسب‌وکارها برای تبلیغات – اقداماتی را جهت کاهش هزینه‌های شرکت در دستور کار قرار داده است. وی در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که قصد دارد با اقداماتی از قبیل حذف برخی سمت‌های شغلی و محصولات، شرکت را تا 20 درصد بهینه‌تر کند. از دیگر اقدامات پیچای در این راستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: لغو تولید نسل آینده لپ‌تاپ‌های Pixelbook، کاهش بودجه بخش Area 120 و تعطیل کردن سرویس بازی‌های دیجیتال موسوم به Stadia.

یکی دیگر از سیاست‌های آلفابت برای کاهش هزینه‌ها، به تعداد کارکنان مربوط می‌شود. به گفته آلفابت، در حال حاضر 186,779 نفر به صورت تمام‌وقت در آلفابت مشغول به کارند که این میزان نسبت به تعداد شاغلین سال گذشته (یعنی 150,028 نفر) افزایش داشته است. اما به گفته سوندار پیچای، تعداد افرادی که در سه‌ماهه چهارم به مجموعه آلفابت اضافه می‌شوند، به طور چشمگیری نسبت به تعداد نیروهای جذب‌شده در سه‌ماهه سوم کمتر خواهد بود، زیرا طبق اذعان پیچای، این شرکت روی تعدیل رشد هزینه‌های عملیاتی تمرکز کرده است.

به گفته سوندار پیچای، اقدامات آلفابت در جهت کاهش سرعت استخدام نیرو، در سال 2023 نمود بیشتری خواهد داشت. وی با تأکید بر سخنان خود در پایان سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، این نکته را یادآور شد که «استعداد، باارزش‌ترین نیروی کار است». ناگفته نماند، روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، خاطر نشان کرد که میزان جذب نیروی کار در آلفابت به کمتر از نصف تعداد استخدام‌شدگان در سه‌ماهه سوم کاهش خواهد یافت.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا