گزارش مالی متا از سه‌ماهه دوم سال 2023 - نتایج کلی بهتر از حد انتظار، ضرر 3.7 میلیارد دلاری Reality Labs

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، متا Meta ، فیس بوک Facebook
واحد خبر mobile.ir : شرکت متا در روز چهارشنبه 26 جولای 2023 (4 مرداد 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری منتهی به 30 ژوئن 2023 منتشر کرده است. مطابق این گزارش درآمد متا در این بازه زمانی نزدیک به 32 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به 28.8 میلیارد دلار در زمان مشابه سال گذشته 11 درصد رشد یافته است. این رقم که از پیش‌بینی 31.12 میلیارد دلاری ناظران نیز فراتر رفته است به افزایش 7 درصدی ارزش سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعات اداری در روز چهارشنبه انجامید. سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم (EPS) این شرکت نیز در این گزارش به 2.98 دلار رسیده که از ارتقاء 21 درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد و از پیش‌بینی 2.91 دلاری بازار بیش‌تر است.

رشد 11 درصدی درآمد شرکت مادر فیس‌بوک در سه‌ماهه دوم سال 2023 در حالی رخ داده که آخرین رشد دو رقمی درآمد در این مجموعه به پایان سال 2021 باز می‌گردد. درآمد این شرکت در سه‌ماهه اول سال 2023 با رشد اندک 3 درصدی روبرو شد که بعد از سه فصل نزول پیاپی به دلیل مجموعه‌ای از شرایط (از جمله تغییر استراتژی حریم خصوصی اپل در زمینه تبلیغات در پلتفرم iOS) نویدبخش آینده روشن‌تری برای این کمپانی بود. متا همچنین درآمدی مابین 32 تا 34.5 میلیارد دلار را برای سه‌ماهه سوم پیش‌بینی کرده که از ادامه این روند مثبت حکایت دارد.

سرمایه‌گذاران متا مزد اعتماد خود به این مجموعه را با افزایش 159 درصدی سهام شرکت متا در سال جاری در پایان روز کاری چهارشنبه 26 جولای دریافت کردند؛ جایی‌که به‌لطف بازگشت موفقیت‌آمیز به بازار تبلیغات و روندسودآوری بهتر بعد از اخراج‌های گسترده در ماه‌های اخیر، خاطره کابوس‌وار از دست رفتن دو سوم ارزش متا در سال گذشته به میزان زیادی به‌دست فراموشی سپرده شد. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیرعامل متا با اشاره به پشت سر گذاشتن یک «فصل خوب» در سه‌ماهه دوم 2023 از ادامه پذیرش قدرتمند اپلیکیشن‌های مختلف متا در بین کاربران یاد کرده و روند پیش روی محصولاتی همچون Llama 2، تردز، Reels و محصولات هوش مصنوعی جدید و لانچ Quest 3 در پاییز امسال را ««هیجان‌انگیزترین نقشه‌راهی که در چند وقت اخیر» دیده است عنوان می‌کند.

زاکربرگ چندی پیش در تلاش برای هرچه کارآمدتر کردن متا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اقدام به حذف نزدیک به 21 هزار شغل از این شرکت کرد؛ اقدامی‌که نتایج آن حالا آرام‌آرام در حال ظهور بوده و مخارج سرمایه‌ای متا را برای سال 2023 از پیش‌بینی 30 تا 33 میلیارد دلاری پیشین به 27 تا 30 میلیارد دلار کاهش داده است. در بیاینه متا در این زمینه آمده است: «کاهش پیش‌بینی [در مخارج شرکت] هم به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها به‌خصوص روی سرورهای غیر AI و هم انتقال هزینه های سرمایه ای به سال 2024 رخ داده که ناشی از تاخیر در پروژه‌ها و تحویل تجهیزات به جای کاهش در برنامه‌های سرمایه‌گذاری کلی صورت پذیرفته است.» مخارج سال 2024 به‌گفته متا به‌دلیل سرمایه‌گذاری در مراکز داده و مقوله هوش مصنوعی افزایش پیدا خواهد کرد. در این میان هزینه‌ها و مخارج 22.61 میلیارد دلاری این شرکت در سه‌ماهه دوم نیز همچنان 10 درصد بیش‌تر از سال گذشته است.

زیرمجموعه Reality Labs شرکت متا که تولید و توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و به‌کارگیری آن‌ها در شبکه متاورس را بر عهده دارد همچنان سودده نبوده و درآمد 276 میلیون دلاری آن در این نوبت با کاهش سالیانه نزدیک به 39 درصدی روبرو شده و ضرر عملیاتی 3.74 میلیارد دلاری آن در مقایسه با ضرر 2.8 میلیارد دلاری سال قبل عمیق‌تر شده است. متا در این میان از بیش‌تر شدن ضرر عملیاتی این زیر مجموعه در ادامه سال 2023 سخن می‌گوید و آن را به «تلاش‌های در جریان برای توسعه محصول در [حوزه‌های] واقعیت افزوده و مجازی و سرمایه‌گذاری برای مقیاس‌پذیری بیش‌تر در اکوسیستم ما» مرتبط می‌داند.

تعداد کل افراد شاغل در مجموعه متا در این گزارش با کاهش 14 درصدی نسبت به سال گذشته 71,469 نفر عنوان شده که به‌گفته این شرکت هنوز تقریباً نیمی از کارکنان اخراج‌شده پیشین را در بر می‌گیرد. متا در ادامه از سیاست خود برای افزایش پرداختی به کارکنان اشاره می‌کند که در ترکیب جدید به نقش های فنی بالاتر با رقم‌های پرداختی بیش‌تر ارتقاء پیدا کرده‌اند.

منبع : Facebook


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا