شیائومی Poco F5 در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، اسنپ دراگون 7 پلاس جن 2 Snapdragon 7+ Gen 2 ، Xiaomi Poco F5 ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : شرکت شیائومی در اوائل ماه می سال 2023 از دو گوشی جدید به‌نام Poco F5 و Poco F5 Pro رونمایی کرد که به‌ترتیب معادل‌هایی برای Redmi Note 12 Turbo و Redmi K60 هستند که مخصوص بازار چین معرفی شده بودند. صفحه‌نمایش‌های امولد 120 هرتزی، دوربین‌های اصلی مجهز به OIS، پروسسورهای 4 نانومتری کوالکام و شارژ سریع باتری از جمله ویژگی‌های مشترک این دو گوشی به‌حساب می‌آیند. Poco F5 به‌عنوان گوشی ارزان‌تر این دوگانه به چیپ‌ست جدید Snapdragon 7+ Gen 2‌ مجهز شده که برای اولین بار هسته‌های Cortex-X را در اختیار چیپ‌های سری 7 کوالکام قرار می‌دهد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Poco F5‌ می‌پردازیم.

پیش از هر چیز بهتر است طبق معمول اندکی بیش‌تر با Poco F5 و مشخصات آن آشنا شویم؛ چشمگیرترین المان طراحی در این گوشی میان‌رده (به‌جز جذابیت رنگ سفید با رگه‌هایی از الگوی یخ‌زدگی و رنگ مشکی گوشی با خطوط موازی مورب) به نوار پیرامون حلقه‌های دوگانه دوربین تعلق دارد که اندکی از سطح تخت کاور پشتی بالاتر قرار می‌گیرند. حاشیه تخت دورتادور دستگاه در هر سه رنگ مشکی، آبی و سفید به رنگ کاور بخش پشتی‌ست و در کناره‌های صفحه‌نمایش نیز حاشیه‌های نسبتاً اندکی به‌چشم می‌خورد. طول و عرض 161.1 و 75 میلی‌متری گوشی برای یک میان‌رده 6.67 اینچی نسبتاً مناسب و قابل‌قبول بوده و با ضخامت 7.9 و وزن 181 گرم از تعریف یک گوشی ضخیم و سنگین فاصله فراوانی دارد.

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی دستگاه یک نمونه امولد با وضوح 1080×2400 پیکسل بوده که حداکثر روشنایی تایپیکال و نقطه‌ای آن به‌ترتیب 500 و 1,000nits اعلام شده است. کنتراست 5,000,000:1، پوشش محدوده رنگ DCI-P3، پشتیبانی از نمایش محتوای +HDR10 و پوشش قدیمی Gorilla Glass 5 از دیگر مشخصات این نمایشگر 2+10 بیتی است. حداکثر نرخ رفرش این صفحه‌نمایش 120 هرتز بوده و تماس انگشت را نیز با سرعت 240 بار در هر ثانیه برداشت می‌کند. کاهش نور در این پنل با فناوری PWM با فرکانس 1,920 هرتز انجام می‌شود و فیلتر نور مضر آبی نیز طبیعتاً در آن حضور دارد. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی f/2.5 دستگاه از تشخیص چهره و فیلم‌برداری 1080p/60fps‌پشتیبانی می‌کند اما با وجود OLED بودن پنل سنسور اثر انگشت در لبه دستگاه روی دکمه پاور قرار گرفته است.

دوربین 64 مگاپیکسلی نیم اینچی اصلی گوشی از پیکسل‌هایی به اندازه 0.7 میکرون برخوردار است اما بعد از ترکیب شدن چهار پیکسل مجاور هم روی این حسگر و کاهش وضوح به 16 مگاپیکسل، پیکسل مجازی شکل‌گرفته دو برابر بزرگ‌تر و 1.4 میکرونی خواهد بود. این دوربین به OIS یا لرزه‌گیر نوری مجهز شده و حداکثر وضوح برداشت ویدئوی آن نیز 4K/30fps‌ است. دو دوربین دیگر در این مدل چنگی به‌دل نمی‌زنند و شامل یک 8 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید f/2.2 و میدان دید 119 درجه‌ای و یک 2 مگاپیکسلی ماکرو با f/2.4 می‌شوند. هیچ‌یک از این دو دوربین به فوکوس خودکار مجهز نیستند.

پردازنده Snapdragon 7+ Gen 2 برای اولین بار در سری 7 چیپ‌ست‌های کوالکام از یک هسته پیشرفته Cortex-X بهره می‌برد؛ تک هسته Cortex-X2 این چیپ‌ست 4 نانومتری از فرکانس 2.91 گیگاهرتز برخوردار است و 3 هسته 2.49 گیگاهرتزی Cortex-A710 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی A510 آن را در امر پردازش یاری می‌کنند. گرافیک این چیپ‌ست نیز ظاهراً Adreno 725 نامیده شده است. رم دستگاه 8 یا 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و 256 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء UFS 3.1 دارد. باتری گوشی 5 هزار میلی آمپر ساعتی با شارژر 67 واتی‌ست که برخلاف F5 Pro از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند. در بخش ارتباطات دستگاه به‌جز پشتیبانی از 5G در شبکه sub-6GHz باید به وای‌فای 6، بلوتوث 5.3، NFC، اینفرارد و مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانس اشاره کرد. این گوشی به اسپیکرهای دوگانه مجهز شده و حفره 3.5 میلی‌متری اتصال هدست نیز در آن فراموش نشده است.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Poco F5 نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Poco F5 در بخش نتیجه‌گیری ضمن اشاره به اندکی بالا بودن قیمت دستگاه، این قیمت همچنان برای برانگیختن برخی از کاربران برای تهیه این گوشی )که در بین میان‌رده‌های ارزان‌قیمت و برخی نمونه‌های گران‌تر با ویژگی‌های پرچمدارانه قرار گرفته است( مناسب دانسته شده است. این منبع در ادامه می‌افزاید: «صفحه‌نمایش دستگاه با [در اختیار داشتن] همه مجوزهای HDR عالی‌ست، عمر باتری قابل اطمینان است، سرعت شارژ رقابتی‌ست، کیفیت دوربین به‌گونه تعجب‌برانگیزی خوب است (به‌جز حالت شب و سلفی‌ها)، پرفورمنس به‌لطف چیپ جدید SD 7+ Gen 2 حتی در مقابل گوشی‌های گران‌تر نیز بی‌رقیب است قدرت اسپیکرها به‌اندازه کافی خوب است و طراحی و ارگونومی نیز عالی هستند.» این منبع از OIS دوربین و موتور لرزشی در سطح گوشی‌های پرچمدار نیز به‌نیکی یاد کرده است.

نکات مثبت و منفی Poco F5 از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

ساخت عالی و سبک
نمایشگر AMOLED‌ عالی 120 هرتزی با پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10
پرفورمنس بی‌رقیب به‌لطف SD 7+ Gen 2
اسپیکرهای بلند دوگانه، دالبی آتموس
عمر باتری قابل اطمینان با راه‌کار شارژ رقابتی
تجربه عالی دوربین در همه جا (به‌جز در سلفی‌ها)
صدای مطلوب، اسپیکرهای با صدای بلند
جک صدای 3.5 میلی‌متری، اینفرارد، مجوز IP53
موتور لرزشی پیشرفته، حافظه پایه 256 گیگابایتی
MIUI 14 پر امکانات سوار بر اندروید 13
حسگر اثر انگشت جانبی به‌جای نمونه درون صفحه‌نمایش
نیاز به بهبود در عکس‌های حالت شب
کیفیت پایین سلفی‌ها
عالی نبودن عملکرد پایدار

تیم GSMArena در رابطه با کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی ضمن اشاره به یکسان بودن سخت‌افزار این دوربین نسبت به Poco F4 سال قبل از بهبود کلی کیفیت تصاویر این دوربین در نور کامل روز سخن گفته و احتمال مرتبط بودن این کیفیت بالاتر با ISP (پروسسور سیگنال تصویری) جدید حاضر در Snapdragon 7+ Gen 2 را مطرح می‌کند در ادامه بررسی دوربین این گوشی در این منبع آمده است: «همه عکس‌هایی که [با دوربین اصلی Poco F5] گرفتیم سطح بالایی از جزییات دقیق، شارپ‌نس عالی و طیف دینامیکی گسترده‌ای را ارائه می‌‌کنند. رنگ‌ها براق و شاداب بوده اما به‌جز شاید برای فضای سبز و شاخ و برگ درختان که کمی اشباع‌شده به‌نظر می‌رسند، [رنگ‌ها] بیش از اندازه نیستند. نویز حتی در تنظیمات فضای داخلی نیز به‌‌خوبی کنترل شده و جزییات همچنان بسیار چشمگیر باقی می‌مانند.» پوکو F5 در زمینه دوربین کاملاً در سطحی بالاتر از کلاس خود قرار می‌گیرد.

دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید در شرایط نوری مطلوب، عکس‌های «خوبی» برداشت می‌کند. کیفیت کلی این تصاویر با در نظر گرفتن بقیه گوشی‌های میان‌رده با همین دوربین 8 مگاپیکسلی، بالاتر از سطح متوسط است. جزییات و شارپ‌نس البته با این‌که چنگی به دل نمی‌زند اما به‌اندازه کافی خوب هستند. طیف دینامیکی نیز در شرایطی که رندر رنگ‌ها و کنتراست مطلوب ارزیابی شده‌اند در سطح «اوکی» باقی می‌ماند. تصاویر این دوربین در یک کلام مثل دیگر دوربین‌های 8 مگاپیکسلی اولتراواید با عکس‌های رنگ و رو رفته نیست.

دوربین اصلی در شب نیز شما را نا امید نمی‌کند و در زمینه میزان جزییات و شارپ‌نس عملکرد خوبی دارد. طیف دینامیکی بالا از سطح «کافی» فراتر می‌رود و تنها مناظر با کنتراست بالاست که با مشکل روبروست. منابع نور در بیش‌تر مواقع ظاهر خوبی دارند و نویز تنها در گوشه‌های تاریک تصویر و در آسمان ظاهر می‌شود. کنتراست، رنگ و گرمای رنگ نیز در سطح قابل قبولی قرار می‌‌گیرند. به‌گفته GSMArena، عکس‌های حالت شب این دوربین با زیاده‌روی در کاهش نویز و شارپ کردن تصویر کیفیت پایین‌تری داشته و باعث از دست رفتن برخی از اطلاعات مهم تصویر شده‌اند. عکس‌های دوربین اولتراواید در شب کیفیت پایینی داشته و سوژه‌های تاریک با جزییات کم و طیف دینامیکی ناکافی برجای می‌گذارد. با کمک حالت شب های‌لایت‌ها بازیابی می‌شوند اما این موضوع کمکی به کلیت ماجرا نمی‌کند چرا که همچنان با یک عکس محو و تقریباً خارج از فوکوس روبرو می‌شویم.

کیفیت عکس‌های دوربین ماکروی گوشی نیز پایین است و تصاویری بی‌روح بدون کنتراست و با جزییات کم ایجاد می‌کند. GSMArena از کیفیت عکس‌های سلفی گوشی نیز ناراضی بوده و با این‌که از جزییات زیاد و شارپ‌نس نچندان بد آن‌ها سخن می‌گوید اما در عوض از بیش از اندازه محافظه‌کارانه بودن رنگ‌ها و نویز آن‌ها به‌عنوان نکات منفی یاد می‌کند.

GSMArena از ویدئوهای 4K دوربین اصلی با توصیفات مثبتی مثل کاملا واضح، با رنگ های زیبا و زنده، محدوده دینامیکی خوب و کنتراست کافی یاد می‌کند و در سوی دیگر ویدئوهای دوربین اولتراواید را بدون شارپ‌نس با جزییات و طیف دینامیکی پایین می‌داند. نویز نیز در ویدئوهای این دوربین دیده می‌شود. تثبیت تصویر در ویدئوهای 4K دوربین اصلی به‌‌خوبی انجام می‌شود و یک حالت ثبات موسوم به Steady نیز با کاهش وضوح به 1080p وجود دارد که به‌گفته این منبع تفاوت خاصی از لحاظ لرزه‌گیری با ویدئوهای 4K ندارد.

PhoneArena

Aleksandar Anastasov نویسنده بررسی PhoneArena از Poco F5 در بخش نتیجه‌گیری این گوشی با وجود اشاره به وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش (نسبت به F5 Pro) همچنان نسبت به تجربه دیداری فوق‌العاده و کیفیت بالای صدا ابراز خوشنودی کرده است. برند پوکو امکاناتی را در اختیار مدل F5 قرار داده که در اختیار مدل‌های گران‌تر است از جمله این موارد به نمایشگر عالی،‌ اسپیکرهای استریو، عمر باتری طولانی، شارژ سریع باتری و دوربین سلفی خوب اشاره شده است. مجموعه دوربین‌های پشت دستگاه از نگاه این نویسنده می‌‌توانست بهتر باشد اما دوربین اصلی برای گرفتن عکس‌هایی که بتوان با دوستان و خانواده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت به‌اندازه کافی خوب است.

نکات مثبت و منفی Poco F5 از نگاه PhoneArena شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر عالی با توجه به قیمت
وضعیت بسیار خوب اسپیکرهای استریو
عمر باتری درخشان
حسگر اثر انگشت سریع و دقیق
چیپ‌ست قدرتمند
شارژ سریع 67 واتی
نرم‌افزارهای اضافی (bloatwares)
امکان بهتر بودن پشتیبانی نرم‌افزاری
مشکل در ضبط ویدئو

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در نور روز به‌گفته فون‌آرنا چیز خارق‌العاده‌ای نیستند اما می‌توان از کیفیت آن‌ها برای اشتراک‌گذاری در فضای آنلاین راضی بود. وجود جزییات بیش‌تر در این تصاویر می‌توانست کیفیت بالاتری را ایجاد کند. دوربین اصلی با فعال بودن حالت شب تصاویر روشن‌تری ایحاد می‌کند اما به‌گفته این مطلب در برخی موارد سیستم فوکوس دوربین در پیدا کردن نقطه تمرکز مناسب دچار مشکل شده و حرکتی رفت و برگشتی را به‌نمایش می‌گذارد. دوربین اولتراواید به‌گفته فون‌آرنا برای این کلاس قیمتی «اوکی» است اما در ایجاد یک طیف دینامیکی گسترده دچار مشکل بوده و تصاویر آن تیره‌تر از دنیای واقعی ثبت می‌شوند. فون‌آرنا عکس‌های دوربین سلفی این گوشی را برخلاف نظر GSMArena دارای ظاهری خوب می‌داند که حتی نسبت به Poco F4 تصاویر بهتری را تولید می‌کند.

Trusted Reviews

در بررسی Trusted Reviews از Poco F5 به قلم Jon Mundy در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: پوکو F5 با عملکرد عالی برای قیمت پرداختی و یک نمایشگر AMOLED بسیار خوب، گوشی میان‌رده قدرتمند دیگری‌ست. به این جمع یک طراحی نسبتاً شسته‌رفته را نیز اضافه کنید تا با یک بهبود واقعی و روشن نسبت به Poco F4 روبرو شوید. با این حال یک سیستم دوربین ثابت و راکد، MIUI 14 همواره غیر دوست‌داشتنی و یک افزایش قیمت ناخوش‌آیند برخی از آن المان‌های دلگرم‌کننده اشاره شده را خنثی می‌سازند.

نکات مثبت و منفی Poco F5 از نگاه Trusted Reviews شامل این موارد می‌شوند:

پرفورمنس عالی
نمایشگر AMOLED قدرتمند
طراحی بهبود یافته (و اگرچه هنوز غیر هیجان‌انگیز)
گران‌تر شدن نسبت به قبل
مشکلات MIUI 14
باقی ماندن دوربین در سطح نه خیلی خوب نه خیلی بد

دوربین اصلی گوشی از نگاه Trusted Reviews عکس‌های قابل اطمینانی را (حداقل در شرایط نوری عالی) با جزییات و طیف دینامیکی خوب برداشت می‌کند. رنگ‌ها در این سناریو به سمت سیرتر شدن متمایلند اما به حوزه اشباعِ بیش از اندازه وارد نمی‌شوند. دستیار هوش مصنوعی در این دوربین به‌عنوان یک نکته مثبت، در حالت پیش‌فرض غیر فعال است چرا که با فعال کردن آن رنگ‌ها بیش از اندازه به سمت اشباع شدن حرکت می‌کنند این مورد به‌خصوص در رابطه با آبی آسمان و سبزی فضای سبز جلوه‌گر است که ظاهری غیر عادی به تصاویر می‌بخشد.

AI Assistant یا دستیار هوش مصنوعی به‌خصوص به کمک تصاویر دوربین اولتراواید که در حالت عادی خشک و بی روح و فاقد جزییات هستند آمده و جلوه زیباتری را ایجاد می‌کند. Trausted Review در مورد کیفیت دوربین سلفی گوشی با منبع اول یعنی GSMArena موافق‌تر بوده و از محدودیت جزییات و طیف دینامیکی این دوربین سخن می‌گوید. تصاویر پرتره این دوربین به‌گفته این منبع با وجود آن‌که در زمینه تفکیک سوژه اصلی از پس‌زمینه موفق عمل می‌کنند اما در سوی دیگر با نورگیری بیش از اندازه درگیرند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا