شیائومی Poco X3 GT در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco X3 GT ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : برند پوکوی شیائومی در طی دوران کوتاه فعالیت خود ارائه‌کننده گوشی‌هایی با امکانات بالا و قیمتی رقابتی بوده است. یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های این خانواده در طی چند ماه گذشته Poco X3 GT است که روی کاغذ با صفحه‌نمایش بزرگ 120 هرتزی، پردازنده مدرن، حافظه داخلی پر سرعت و باتری حجیم با شارژر سریع، بسیار جالب توجه به‌نظر می‌رسد. Poco X3 GT در حال حاضر پیشرفته‌ترین عضو خانواده Poco X شیائومی بوده و در مقایسه با Poco X3 Pro نیز برتری‌های مشخصی را ارائه می‌کند. این گوشی با قیمتی کاملا مناسب هدف اصلی بسیاری از خریداران رده میانی‌ست و از این رو در این نوبت به مرور دیدگاه‌های سایت‌های معتبر فناوری در مورد آن پرداخته‌ایم.

طبق معمول قبل از پرداختن به نظرات سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاظ ضعف و قوت این مدل بهتر است اندکی با مشخصات آن آشنا شویم؛ Poco X3 GT که اواخر جولای سال 2021 معرفی شد عملا یک گوشی جدید نیست و باید آن را همان Redmi Note 10 Pro مخصوص بازار چین دانست که حالا در بازارهای جهانی با نامی تازه ارائه شده است. این گوشی در یک رنگ مشکی ساده و دو رنگ آبی و سفید ارائه می‌شود که این دو تای آخر از طرحی با خطوط موازی در بخش پشتی بهره می‌برند. ابعاد این مدل 8.9×75.9×163.3 میلی‌متر بوده و با وزن 193 گرمی، نسبتا سنگین به‌نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش دستگاه یک نمونه 6.6 اینچی IPS LCD با وضوح 1080×2400 پیکسل است که از نرخ رفرش 120 هرتزی برخوردار بوده و سطح آن 240 بار در هر ثانیه به‌دنبال نقطه تماس جدید اسکن می‌شود. نکته مثبت اصلی این صفحه‌نمایش پوشش محافظ Gorilla Glass Victus آن است که با کنار گذاشتن یکی دو نمونه خاص (مشخصا Nokia XR20 و Motorola Defy 2021) تنها گوشی فراگیری‌ست که پوشش پیشرفته Victus را روی پنل IPS LCD به‌‌کار گرفته است و ارزان‌ترین نمونه نیز در این زمینه به حساب می‌آید. دوربین اصلی گوشی 64 مگاپیکسلی با f/1.79 و پشتیبانی از برداشت ویدئوی 4K/30fps و 1080p‌ با 30 یا 60 فریم در ثانیه است و یک دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 بدون فوکوس ‌خودکار و یک 2 مگاپیکسلی ماکرو همچنان بدون اتوفوکوس با f/2.4 دارد. دوربین سلفی گوشی 16 مگاپیکسلی با f/2.5 است.

پردازش در این مدل با پروسسور 6 نانومتری Dimensity 1100 با 4 هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی A55 انجام شده و برای پردازش گرافیک نیز بر Mali-G77 با 9 هسته متکی‌ست. حافظه جانبی در این گوشی جایی ندارد اما 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 داشته و رم ثابت LPDDR4X آن نیز 8 گیگابایتی‌ست.

باتری 5,000mAh با شارژر 67 واتی، سنسور اثر انگشت جانبی، بلوتوث 5.2، وای‌فای 6،‌ مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانسی، اسپیکر استریو و NFC دیگر مشخصات این گوشی را تشکیل می‌دهند.

با این آشنایی نسبی با Poco X3 GT نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی GSMArena در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «Poco X3 GT مدلی‌ست با بسیاری از ویژگی‌های [گوشی‌های] پرچمدار. نمایشگر 120 هرتزی LCD مدل GT حقیقتا یکی از انطباق‌پذیرترین نمونه‌هایی‌ست که [تا به‌حال] تجربه کرده‌ایم، عملکرد [دستگاه] با وجود آن‌که خنک‌سازی ایده‌آلی ندارد، عالی‌ست، دوام باتری چشمگیر بوده و [فرایند] شارژینگ بسیار سریع است.» در بررسی این وب‌سایت همچنین از کیفیت اسپیکر و توانایی‌های تصویربرداری این گوشی به نیکی یاده شده اما دوربین سلفی از نگاه این منبع می‌توانست بهتر باشد. GSMArena در نهایت از Poco X3 GT‌ به‌عنوان یکی از بهترین گوشی‌هایی که می‌توانید با قیمت 280 یورو یا 300 دلار خریداری کنید یاد کرده که ویژگی‌های پیشرفته مشابه پرچمداران در آن با دقت انتخاب شده‌اند و قیمت بسیار مناسبی دارد.

نقاط ضعف و قوت Poco X3 GT از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی زیبا، شیشه محافظ Gorilla Glass Victus، درجه محافظت IP53
نمایشگر 6.6 اینچی LCD با رفرش 120 هرتزی، HDR10 و حاشیه‌های باریک
تجهیز به یکی از انطباق‌پذیرترین نرخ‌های رفرش صفحه‌نمایش
دوام باتری عالی
شارژ سریع فوق‌العاده
عملکردی در سطح پرچمداران با قیمت ارزان
توازن و کیفیت صدای قابل ستایش اسپیکر
کیفیت عکس عالی در نور روز و محیط‌های با نور کم
ویدئوهای 4K چشمگیر دوربین اصلی با تجهیز به EIS
5G روی هر دو سیم‌کارت، وای‌فای 6،‌ اتصال NFC، اینفرارد و MIUI 12
نبود درگاه کارت microSD
ناتوانی سیستم خنک‌کننده در تحمل بار پایدار
دوربین سلفی ضعیف
در دسترس نبودن در همه نقاط

GSMArena در مورد کیفیت دوربین اصلی گوشی می‌گوید:‌ «عکس‌های 16 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین اصلی برای این کلاس عالی هستند. [در این تصاویر] جزییات فراوانی ارائه شده، رنگ‌ها دقیق بوده و [فرایند] پردازش با آن‌که اندکی تهاجمی‌ست اما مشکلات بسیار کمی ایجاد می‌کند.» این منبع از طبیعی بودن رنگ‌ها و رندرینگ با کیفیت شاخ و برگ درختان در تصاویر دوربین اصلی Poco X3 GT رضایت داشته و با آن‌که فرایند sharpening را اندکی بیش از اندازه می‌داند اما این میزان از نگاه این منبع چندان شدید نیست.

GSMArena عکس‌های 64 مگاپیکسلی دوربین اصلی را «تصاویری عالی با وضوح بالا» توصیف کرده و می‌گوید:‌ «این یکی از معدود مواردی‌ست که از صمیم قلب حالت high-res را به دو دلیل توصیه می‌کنیم – ارائه جزییات بیش‌تر و زوم 2X بهتر.»

این منبع در مورد کیفیت عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید می‌گوید:‌ «جزییات ارائه شده با در نظر گرفتن حسگر کوچک این دوربین مطلوب است، کنتراست آن‌ها مناسب بوده، نویز کم‌تر از چیزی‌ست که انتظار داشتیم و طیف دینامیکی حتی در صورت استفاده نکردن از HDR نیز گسترده است.» همه چیز نیز در مورد این دوربین مثبت نبوده و GSMArena از گرم‌تر بود رنگ‌ها و غیر واقعی بودن آن‌ها نسبت به دنیای واقعی سخن می‌گوید که البته فی‌نفسه مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود اما تفاوت رنگ این دوربین با دوربین اصلی نکته کاملا مشهودی‌ست. دوربین ماکرو بدون فوکوس خودکار است و برای گرفتن عکس از فاصله نزدیک باید به‌صورت دستی در 4 سانتی‌متر سوژه قرار گرفت. عکس‌های این دوربین به‌گفته GSMArena به‌شرط قرار گرفتن در محدوه مطلوب فوکوس از جزییات مناسب،‌ رنگ‌های دقیق و کنتراست بالایی برخوردار است که البته به‌دلیل اندازه کوچک آن‌ها بیش‌تر مناسب اینستاگرام و موارد مشابه است.

تصاویر 16 مگاپیکسلی دوربین اصلی در شب بدون فعال کردن نایت مد به‌گفته GSMArena از جزییات زیاد،‌شارپ‌نس عالی و نویز کمی برخوردارند و درجه اشباع رنگ و کنتراست نیز در سطح مناسبی قرار دارد. طیف دینامیکی این تصاویر البته چندان فوق‌العاده نیست.

حالت شب دستی (manual Night Mode) به نزدیک 3 ثانیه زمان برای گرفتن عکس نیاز دارد و سوژه‌های با نور بیش از اندازه را بازیابی کرده و درجه اشباع رنگ بهتری را ارائه می‌کند. این نکات مثبت البته به بهای از دست رفتن برخی از جزییات و شارپ‌نس تمام شده و نسبت به تصویر اتوماتیک در این موارد با افت روبرو شده است.

حالت شب اتوماتیک که به تشخیص دوربین و بدون دخالت شما فعال می‌شود شارپ‌نس بهتری را نسبت به نایت ‌مد دستی ارائه می‌کند اما بقیه موارد آن کاملا مشابه حالت اتوماتیک است. ذکر این کته اهمیت دارد که حالت شب اتوماتیک فقط برای دوربین اصلی در دسترس است و در دوربین اولتراواید نمی‌توان از آن استفاده کرد. تصاویر اتوماتیک دوربین اولتراواید در شب در بهترین حالت «اوکی» هستند اما با فعال کردن نایت مد دستی طبق معمول جزییات بیش‌تری ارائه شده و سوژه‌های با نور بیش از اندازه، به‌خوبی بازیابی می‌شوند. کنترل نویز در این حالت نیز به‌خوبی انجام می‌شود.

Pocket-lint

در بخش نتیجه‌گیری بررسی Pocket-lint از Poco X3 GT که عنوان قدرت توربو را بر خود دارد این‌گونه آمده است: «با در نظر گرفتن این‌که قیمت مدل GT درست باشد، چیزهای فراوانی برای خودنمایی دارد: یک نمایشگر بزرگ با نرخ رفرش 120 هرتزی، یک پروسسور توانمند مدیاتک و دوام باتری که [به سادگی] تسلیم نمی‌شود. با این حال مشکلات موردی مرتبط با پرش‌های نمایشگر نکته منفی [این مدل] در حین استفاده ما بودند.»

نقاط ضعف و قوت Poco X3 GT از نگاه Pocket-lint شامل این موارد می‌شوند:

قدرت فراوان پروسسور مدیاتک
عمر بالای باتری
رده قیمتی ارزان قابل انتظار
مشکلات موردی پرش نمایشگر
نکات عجیب و غریب نرم‌افزاری – به‌عنوان نکته‌ای معمول با MIUI
ساخت زمخت

دوربین اصلی دستگاه در بررسی پاکت-لینت در وضوح پیش‌فرض 16 مگاپیکسلی و در نور روز تصاویری با «جزییات کافی و رنگ‌های طبیعی» ایجاد می‌کند اما در نور کم فوق‌العاده نبوده و برای مثال به واکنش نچندان سریع سیستم فوکوس این دوربین در این حالت اشاره شده است. این منبع از وضوح پایین دوربین اولتراواید گلایه می‌کند اما از سوی دیگر حضور آن در این دوربین را در شرایطی که برخی رقبا به‌کل از آن صرفه‌نظر کرده‌اند نکته مثبتی می‌داند.

Tech Adviser

در زیر عنوان بررسی Tech Adviser این‌گونه آمده است: «X3 GT بار دیگر نشان داد که شیائومی قادر به ارائه یک گوشی موبایل با ویژگی‌های نزدیک به پرچمداران با کسری از قیمت است.» در نتیجه‌گیری این بررسی نیز Poco X3 GT با وجود تمامی نقاط ضعف آن یک گوشی ارزشمند از سوی شیائومی معرفی شده که از رابط کاربری MIUI 12.5 با برخی برتری‌ها نسبت به اندروید اصلی بهره می‌برد. صفحه‌نمایش و دوربین‌ها ممکن است این واقعیت را فاش کنند که X3 GT یک گوشی پرچمدار نیست اما در عمل با توجه به رده قیمتی دستگاه نمی‌توان هیچ شکایتی از آن‌ها داشت و اگر به‌دنبال نمایشگر یا دوربین بهتری باشید مطمئنا بدون مصالحه بر سر پرفورمنس، قابلیت ارتباطی 5G و یا برخی ویژگی‌های دیگر نمی‌توانید به گزینه دیگری دست پیدا کنید.

در نهایت اگر به‌دنبال یک گوشی ارزان‌قیمت با عملکردی در سطح پرچمداران هستید و مصالحه بر سر دوربین و نمایشگر برای شما اهمیتی ندارد، Poco X3 GT انتخابی درخشان است.

نقاط ضعف و قوت Poco X3 GT از نگاه Tech Adviser شامل این موارد می‌شوند:

دوام باتری خوب، شارژ سریع
عملکرد فوق‌العاده
5G روی هر دو سیم‌کارت
نبود شارژ بی‌سیم
اسکنر اثر انگشت نا مطمئن
کیفیت نمایشگر متوسط

تک ادوایزر برخلاف GSMArena از کیفیت دوربین اصلی این گوشی چندان رضایت نداشته و صراحتا به این موضوع اشاره کرده که: «دوربین اصلی عقبی در هر شرایطی به‌جز نور عالی با مشکل روبروست و تصاویر تاری را ایجاد می‌کند. اگر دست‌های بدون لرزشی دارید می‌توانید عکس‌های قابل استفاده‌ای را به‌دست بیاورید اما اگر سوژه شما متحرک باشد، تصاویر مبهم می‌شوند. در بین حالت‌های اضافه [دوربین] یک حالت شب وجود دارد اما این [مد] تفاوت بسیار اندکی را در مقایسه با عکس‌های حالت استاندارد ایجاد می‌کند»

به‌گفته تک ادیوازر زمانی‌که نور فراوانی وجود داشته باشد عکس‌های دوربین اصلی عالی، شارپ و پر جزییات بوده و رنگ‌های خوشایندی دارند. عکس‌های دوربین اولتراواید از نگاه این منبع، سافت با جزییات اندک بوده و در نور کم نتایج آن بدتر نیز می‌شود.

Android Headlines

Android Headlines در بررسی Poco X3 GT از آن به‌عنوان بهترین گوشی هوشمند میان‌رده مخصوص بازی حال حاضر بازار یاد می‌کند و می‌گوید:‌ «Poco X3 GT از تعداد زیادی به‌روزرسانی‌های کوچک برخوردار است که آن را در مقایسه با Poco X3 Pro به یک آپگرید ارزشمند بدل می‌کند. [در این مدل] یک پردازنده بهتر با اتصال 5G وجود دارد. زبان طراحی [دستگاه] با وجود آن‌که کم‌تر منحصر به‌فرد است [اما] مسلما مدرن‌تر است. به‌رغم یک باتری کمی کوچک‌تر به دوام باتری مشابه و شارژر قدرتمندتری دست پیدا کردیم. یک دوربین 2 مگاپیکسلی را از دست دادیم اما مجموع نتایج [به‌دست آمده از] ماژول دوربین‌های سه‌گانه بهتر از قبل هستند.» استاندارد مقاومت در برابر پاشیده شدن آب IP53 و پوشش Gorilla Glass Victus دیگر موارد مثبت ذکر شده از سوی این منبع در مورد Poco X3 GT بوده و در دیگر سو نیز به نبود جک هدفون و اسلات حافظه microSD ‌اشاره شده است.

نقاط ضعف و قوت Poco X3 GT از نگاه Android Headlines شامل این موارد می‌شوند:

طراحی شارپ و ظاهر مدرن
نمایشگر جذاب 6.6 اینچی 120 هرتزی LCD با پشتیبانی از HDR10
شارژر 67 واتی سریع ارائه شده همراه دستگاه
دوام عالی باتری
پرفورمنش عالی پروسسور Dimensity 1100
اسپیکرهای دوگانه عالی تیون شده از طرف JBL
عملکرد چشمگیر دوربین اصلی حتی در نور کم
5G روی هر دو سیم‌کارت همراه با NFC و اینفرارد
در دسترس نبودن درگاه microSD
در نظر گرفته نشدن جک هدست (با وجود ارائه دانگل تبدیل درون جعبه)
عملکرد ضعیف دوربین سلفی
پلاستیکی بودن کاور بخش پشتی و نیاز به مراقبت از آن در برابر گرد و غبار

به‌گفته Android Headlines تصاویر 16 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین اصلی X3 GT احتمالا از جمله بهترین عکس‌هایی هستند که می‌توانید در رده میانی برداشت کنید. عکس‌ها جزییات فراوان و دقت رنگ خوبی داشته و نتیجه نهایی حاصله ظاهری طبیعی دارد. در این منبع البته به تهاجمی بودن الگوریتم پردازش در برخی موارد اشاره شده که به شارپ شدن بیش از اندازه تصاویر منجر می‌شود این حالت البته در همه موارد رخ نداده و در مجموع از کیفیت مناسب این دوربین سخن به میان آورده شده است.

درست مشابه GSMArena در Android Headlines نیز به کیفیت خوب مد 64 مگاپیکسلی این دوربین اشاره شده که‌به‌خصوص برای زوم در تصویر نتیجه بهتری را نسبت به وضوح 16 مگاپیکسلی ارائه می‌کند. این ویژگی البته تنها در نور خوب و مناسب، کارایی داشته و در نور کم با کیفیت بسیار پایین‌تری در وضوح 64 مگاپیکسلی روبرو می‌شویم.

Android Headlines در زمینه دوربین اولتراواید نیز نظر مشابهی نسبت به GSMArena داشته و از جزییات قابل قبول و نویز اندک آن‌ها در شرایطی نوری مطلوب سخن به میان آمده است. این منبع تصاویر دوربین اولتراواید X3 GT را برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب می‌داند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا