معرفی پروسسور Snapdragon 7+ Gen 2 - اولین میان‌رده کوالکام مجهز به هسته پردازشی Cortex-X2

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 7 پلاس جن 2 Snapdragon 7+ Gen 2
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در روز پنج‌شنبه 16 مارچ 2023 (25 اسفند 1401) از چیپ‌ست موبایلی جدیدی به نام Snapdragon 7+ Gen 2 رونمایی کرده که به رده میانی پیشرفته تعلق دارد. از همین ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که کوالکام در این چیپ‌ست مستقیماً به‌سراغ نسخه پلاس با پسوند Gen 2 رفته و برخلاف همیشه معرفی Snapdragon 7 Gen 2 به بعد موکول شده است. هسته‌های قدرتمند Cortex-X تا به امروز تنها در سری 8 کوالکام به‌‌کار گرفته شده‌اند و این اولین باری‌ست که این هسته‌ها در یک چیپ‌ست میانی سری 7 حضور دارند. Snapdragon 7+ Gen 2 بدین‌ترتیب از همین ابتدا حساب خود را از تمامی رقبای میانی جدا می‌کند و می‌توان آن را یک Snapdragon 8 Gen 1 ارزان‌تر دانست.

Snapdragon 7+ Gen 2 را طبیعتا باید ادامه‌ای بر Snapdragon 7 Gen 1 سال گذشته دانست که این بار به‌جای افزودن ویژگی‌های جدید و انقلابی بیش‌تر بر ارتقاء عملکرد و پرفورمنس در آن تأکید شده است. در مدل سال قبل جدا از افزوده شدن پشتیبانی از شبکه نسل پنجم mmWave از هسته‌های پردازشی مبتنی بر معماری Armv9 نیز استفاده شده بود که تفاوت‌های فراوانی را با مدل‌های پیشین این خانواده به‌نمایش می‌گذاشت. در سری هفت جدید کواالکام اما باشرایط تازه‌ای روبرو می‌شویم که بیش از همه چیز بر ارتقاء عملکرد تمرکز دارد. اولین نکته کاملا مثبت در مورد این چیپ‌ست 4 نانومتری به شرکت سازنده آن تعلق دارد که مثل Snapdragon 8+ Gen 1 از سامسونگ مشکل‌آفرین به TSMC تغییر پیدا کرده است. نکته دیگر در این میان تصمیم کوالکام برای ارائه نسخه پلاس Gen 2 قبل از ورژن عادی آن است که تا به امروز سابقه نداشته و بدین‌ترتیب احتمالا در طی ماه‌های آینده ورژن عادی SD 7 Gen 2 نیز معرفی خواهد شد.

هسته‌های پردازشی

ساختار پردازشی Snapdragon 7+ Gen 2 همچون نسل قبلی این کلاس براساس ترکیب 4+3+1 شکل گرفته که در آن یک هسته قوی‌تر در رأس مجموعه قرار داد، سه هسته متوسط در سطح میانی و چهار هسته ضعیف‌تر در کلاستر پایینی جای گرفته‌اند. نکته جدید در این میان حضور هسته‌ای از خانواده Cortex-X در این چیپ‌ست است که برای اولین بار در یک پروسسور سری 7 رخ می‌دهد. Cortex-X2 انتخاب شده برای این چیپ‌ست البته یک نسل پایین‌تر از Cortex-X3 حاضر در Snapdragon 8 Gen 2 بوده و بدین‌ترتیب جایگاه SD 7+ Gen 2 نسبت به رده پرچمداران حفظ می‌شود. تک هسته Cortex-X2 این چیپ‌ست از فرکانس 2.95 گیگاهرتزی برخوردار است که نسبت به تک هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A710 حاضر در SD 7 Gen 1 هم به لحاظ نوع هسته و هم فرکانس آن با ارتقاء چمشگیری روبرو شده و کوالکام از 50 درصد بهبود پرفورمنس SD 7+ Gen 2 نسبت به SD 7 Gen 1 سخن می‌گوید که عملاً تمامی این ارتقاء عملکرد را باید به هسته جدید X2 آن مرتبط دانست.

این شرایط مثبت البته تنها در پردازش‌های تک هسته‌ای مشهود بوده و بار دیگر در هسته‌های میانی از همان 3 هسته Cortex-A710 پیشین استفاده شده که تنها بیشینه فرکانس آن از 2.36 به 2.49 گیگاهرتز افزایش یافته است. چهار هسته A510 آن نیز تغییری نداشته و همان فرکانس 1.8 گیگاهرتز را ارائه می‌کنند. بدین‌ترتیب حداقل در پردازش‌های چند رشته‌ای احتمالا با تغییر بسیار بزرگی در SD 7 + Gen 2 نسبت به قبل روبرو نخواهیم شد. در انتهای این بخش توجه به این نکته نیز ضروری‌ست که با وجود آن‌که بهره‌وری انرژی در فرایند 4 نانومتری پیشرفته TSMC ارتقاء پیدا کرده اما بخشی از این ارتقاء احتمالا برای تغذیه تک هسته پر مصرف X2 صرف می‌شود تا جایی‌که شرکت سازنده از تنها 13 درصد بهره‌وری انرژی در SD 7+ Gen 2 سخن می‌گوید.

گرافیک

مطابق سنت یکی دو سال اخیر کوالکام در این‌جا نیز نه‌تنها اطلاعات چندانی از ساختار GPU این پروسسور منتشر نشده بلکه حتی از نام‌گذاری آن نیز صرفنظر شده و تنها به حضور یک گرافیک Adreno در SD 7+ Gen 2‌ اشاره شده است. برپایه اطلاعات اندک در دسترس از این گرافیک حضور یک GPU جدید در این پروسسور غیر محتمل به‌نظر می‌رسد و ظاهراً از توان یک GPU‌ نام‌آشنا استفاده شده که به احتمال قریب به یقین با افزایش فرکانس روبرو شده است. جدا از نام و مشخصات این GPU شرکت سازنده از 2 برابر پرفورمنس گرافیکی بهتر نسبت به گرافیک SD 7 Gen 1‌ سخن می‌گوید که خود تنها 20 درصد نسبت به نسل قبل‌تر آن (Snapdragon 778G) بهبود یافته بود.

حافظه

SD 7+ Gen 2 از کنترلر حافظه 32 بیتی (16 بیتی دوگانه) از نوع LPDDR5 پشتیبانی می‌کند که وضعیت موجود برای چیپ‌ست‌های میانی کوالکام را حفظ کرده و همچنان برخلاف Snapdragon 8 Gen 2 از مموری سریع‌تر LPDDR5X در آن پشتیبانی نمی‌شود. حداکثر پهنای باند حافظه در این چیپ‌ست 25.6 گیگابایت بر ثانیه است که ظاهراً تفاوتی با SD 7 Gen 1‌ ندارد.

پروسسور سیگنال تصویری (ISP)

پروسسور سیگنال تصویری 18 بیتی Spectra یکی از امکاناتی‌ست که از چیپ‌های پرچمدار سری 8 به SD 7+ Gen 2 ‌منتقل شده و در مقایسه با اسپکترای 14 بیتی نسل قبلی جدا از فراهم آوردن امکان برداشت ویدئوی HDR کامپیوتری با نورگیری سه‌گانه در بهبود عکاسی در نور کم (که کوالکام از آن با عنوان Mega Low Light یاد می‌کند) نیز تأثیرگذار بوده است.

به‌لطف این ISP حداکثر وضوح دوربین تکی با تأخیر شاتر صفر (ZSL) از 64 به 108 مگاپیکسل ارتقاء پیدا کرده و امکان استفاده از دوربین‌های دوگانه 64 و 36 مگاپیکسل و دوربین سه‌گانه 32 مگاپیکسلی نیز برای آن در همین حالت وجود دارد. حداکثر وضوح دوربین تکی مورد پشتیبانی در این پروسسور بدون ZSL نیز همچنان 200 مگاپیکسل است. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این مجموع به 4K/60fps می‌رسد که با وجود ارتقاء نسبت به نسل قبلی (با حداکثر وضوح 4K/30fps) همچنان فاصله خود را با SD 8 Gen 2 با حداکثر وضوح 8K/60fps حفظ کرده است. این چیپ‌ست همچنین امکان برداشت اسلوموشن با وضوح 1080p/240fps را دارد.

بیش‌ترین وضوح صفحه‌نمایش مورد پشتیبانی در این چیپ‌ست با تغییر بزرگی روبرو شده و از فول اچ‌‌دی پلاس به +QHD ارتقاء یافته اما حداکثر نرخ رفرش آن کم‌تر شده و از 144 به 120 هرتز رسیده است.

پروسسور سیگنال دیجیتال و هوش مصنوعی

کوالکام در رابطه با بلاک پروسسور سیگنال تصویری Hexagon و موتور هوش مصنوعی SD 7+ Gen 2 نیز همچون گرافیک این چیپ‌ست تنها به ذکر اطلاعات کلی بسنده کرده و بدین‌ترتیب در غیاب ویژگی‌های مهمی همچون INT4 و micro-tiling (که در نسل بعدی بلاک‌های هگزاگون حاضر در SD 8 Gen 2 حضور دارند) می‌توان از احتمال تکرار حضور DSP نسل قبلی و ایجاد تغییراتی در آن سخن گفت. این البته به معنای عملکرد مشابه این دو واحد نبوده و عملکرد در هر وات (Performance per Watt) آن به‌گفته کوالکام 40 درصد نسبت به SD 7 Gen 1 بیش‌تر شده است.

مودم و گزینه‌های ارتباطی

کوالکام تغییری در مودم Snapdragon X62 این چیپ‌ست نداده و همچنان از ارائه مودم‌های پیشرفته‌تر X65 و X70 در یک پروسسور رده میانی خودداری می‌کند. این مودم مثل قبل از هر دو شبکه 5G یعنی mmWave و sub-6GHz پشتیبانی کرده و حداکثر سرعت دانلود آن روی کاغذ به 4.4Gbps می‌رسد اما در این نوبت پشتیبانی از ویژگی DSDA یا dual SIM dual Active برای اولین بار به یک چیپ‌ست سری 7 افزوده شده است؛ این قابلیت که تا پیش از این تنها در پلتفرم سری 8 کوالکام حضور داشت فعال بودن همزمان هر دو رادیوی حاضر در SD 7+ Gen 2 روی شبکه‌های 4G و 5G را تضمین کرده و این امکان را برای کاربران دستگاه ایجاد می‌کند که روی هریک از دو سیم‌کارت گوشی از هر شبکه دلخواه 4G یا 5G استفاده کنند.

ماژول ارتباطی چیپ‌ست از FastCnnect 6700 به FastConnect 6900 ارتقاء پیدا کرده که همچنان امکان دسترسی به وای‌فای 6 و 6E را فراهم می‌کند اما حداکثر سرعت استریم 2×2 وای‌فای 6E آن به لطف پشتیبانی از ویژگی DBS (یا dual-band simultaneous) روی کاغذ از 2.9 به 3.6 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته و ورژن بلوتوث آن نیز از 5.2 به 5.3 رسیده است. ماهواره‌های مسیریابی دو فرکانسی، NFC و پورت USB-C با استاندارد سرعتی USB 3.1 دیگر گزینه‌های ارتباطی بدون تغییر این پروسسور را تشکیل می‌دهند.

زمان حضور در بازار

چیپ‌ست Snapdragon 7+ Gen 2 به‌گفته شرکت سازنده به‌زودی در ادامه ماه جاری میلادی وارد بازار خواهد شد و برندهای ریلمی و ردمی (به‌ترتیب از اوپو و شیائومی) در بین نخستین شرکت‌های ارائه‌‌کننده گوشی با این چیپ‌ست خواهند بود.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا