Poco X4 Pro 5G در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco X4 Pro 5G ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : برند پوکو در آخرین روز از ماه فوریه سال 2022 از گوشی جدیدی به نام Poco X4 Pro 5G رونمایی کرد که با کنار گذاشتن تغییرات ظاهری، عملا همان Redmi Note 11 Pro 5G نسخه جهانی و Redmi Note 11 Pro+ 5G معرفی شده در بازار هند است. این گوشی به‌سبک پوکوهای سری M با رنگ‌آمیزی جذاب و طراحی چشمگیری در بخش پشتی همراه شده که آن را در یک نگاه تقریبا از هر مدل دیگری مجزا می‌کند. از جمله ویژگی‌های Poco X4 Pro که توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند باید به صفحه‌نمایش 120 هرتزی OLED، دوربین 108 مگاپیکسلی و شارژر باتری 67 واتی اشاره کرد. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Poco X4 Pro 5G می‌پردازیم.

طبق روال همیشگی در ابتدای مطالبی از این دست به معرفی مختصری از گوشی و قابلیت‌های آن می‌پردازیم؛ اولین جذابیت Poco X4 Pro 5G برای اغلب کاربران احتمالا طراحی و شکل ظاهری دستگاه است؛ جایی‌که استفاده از دو سطح تخت در پشت و رو و نوار فلت دورتادور آن ناخودآگاه طراحی یکی دو نسل اخیر آیفون‌های اپل را به خاطر می‌آورد. رنگ‌های مشکی، آبی و زرد این گوشی در نوار پیرامونی Poco X4 نیز تکرار شده و در بخش پشتی آن نیز با یک طراحی الماسی‌شکل همراه شده است.

دوربین‌های پشتی با این‌که به‌سبک Redmi Note 11 Pro 5G تنها یک باریکه عمودی در سمت چپ را اشغال کرده‌اند اما شرکت سازنده ترجیح داده تا فارغ از رنگ دستگاه تقریبا کل یک‌سوم بالایی X4 Pro‌ را به یک محوطه مشکی‌رنگ با نشان Poco‌ اختصاص دهد. این مدل 205 گرمی تقریبا 8.1 میل‌متر ضخامت داشته و با توجه به خمیده نبودن لبه‌های صفحه‌نمایش یا قسمت پشتی، ظاهرا در دست گوشی حجیم و سنگینی خواهد بود.

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی دستگاه یک AMOLED فول اچ‌دی پلاس با رفرش 120 هرتزی و سرعت برداشت تاچ 360 هرتزی‌ست که با شیشه Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود. کنتراست و حداکثر روشنایی نقطه‌ای این پنل به‌ترتیب 4,500,000:1 و 1,200nits بوده و از محدوده رنگ DCI-P3 نیز پشتیبان می‌کند. بالای این صفحه‌نمایش در حفره‌ای که به‌گفته پوکو 2.96 میلی‌متر قطر دارد دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی f/2.4 گوشی قرار دارد و با وجود OLED بودن پنل نیز همچنان سنسور اثر انگشت در کناره گوشی جای گرفته است.

دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی گوشی ظاهرا از نوع Samsung ISOCELL HM2 با اندازه 1/1.52 اینچ بوده که با تجمیع 9 پیکسل در یک پیکسل، تصویری با وضوح 12 مگاپیکسل را با پیکسل‌هایی به بزرگی 2.1 میکرون برداشت می‌کند. این دوربین اما با وجود این وضوح بالا در فیلم‌برداری پا را از حد کلاس دستگاه فراتر نگذاشته و نه‌فقط از وضوح 4K بلکه از وضوح 1080p/60fps نیز در آن خبری نیست. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید با میدان دید 118 درجه‌ای و f/2.2 همراه با دوربین 2 مگاپیکسلی f/2.4 ماکرو دیگر اعضای تصویری نچندان هیجان‌انگیز X4 Pro را تشکیل می‌دهند.

پردازنده Snapdragon 695 گوشی به دو هسته A78 و شش هسته A55 مجهز بوده و از 5G نیز پشتیبانی می‌کند. رم گوشی 6 یا 8 گیگابایت بوده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه UFS 2.2 قابل ارتقاء (از طریق درگاه ترکیبی microSD) دارد. باتری 5,000mAh با شارژر 67 واتی، اتصال NFC، بلوتوث 5.1، وای‌فای 5 (نسخه ac)، مسیریاب‌های تک فرکانس، اسپیکرهای استریو و جک هدست بقیه موارد برجسته در لیست مشخصات Poco X4 Pro 5G را تشکیل می‌دهند.

با این مقدمه نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد Poco X4 Pro 5G می‌رسد.

GSMArena

در بررسی GSMArena که در اصل به Redmi Note 11 Pro اختصاص دارد اما با توجه به یکسان بودن این دو گوشی، Poco X4 Pro 5G را نیز در بر می‌گیرد از این مدل بدون هیچ شکی به‌عنوان یک «اسمارت‌فون عالی» یاد شده که از یک نمایشگر 120 هرتزی AMOLED بسیار خوب، اسپیکرهای استریو، عمر باتری و سرعت شارژ ممتاز و همچنین عملکرد پردازشی و مجموعه دوربین کافی و راضی‌کننده برخوردار است. GSMArena مشکل این گوشی را وجود گوشی‌های ارزان‌تر و قدرتمندتر متعددی عنوان می‌کند که پیش از این مدل عرضه شده و در مسیر موفقیت X4 Pro و Note 11 Pro قرار دارند جالب این‌که تعداد زیادی از این گوشی‌ها را خود شیائومی ساخته است! بدتر شدن کیفیت عکس و پشتیبانی نکردن از وضوح 4K در ویدئو نیز برخی دیگر از مشکلات این مدل را تشکیل می‌‌دهند.

نکات مثبت و منفی Poco X4 Pro از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی شیشه‌ای دوگانه دوست‌داشتنی، جنس مات، IP53
نمایشگر AMOLED پر نور 120 هرتزی با دقت رنگ عالی
عمر باتری بالا و شارژ بسیار سریع
اسپیکرهای استریوی قوی با کیفیت صوتی خوب
عملکرد متناسب با رده کاری، پشتیبانی از 5G
اینترفیس MIUI 13، جک هدست، NFC،‌ اینفرارد، microSD
ارتقاء اندک نسبت به Redmi Note 10 Pro
تنزل دوربین ماکرو، حذف سنسور عمق میدان
عملکرد گرافیکی مشابه Note 10 Pro
کیفیت بدتر دوربین نسبت به Note 10 Pro
پشتیبانی نکردن از وضوح 4K در ویدئو
قیمت بالا در زمان رونمایی

GSMArena در مورد کیفیت دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی این گوشی می‌گوید:‌ «دوربین اصلی به‌صورت پیش‌فرض، عکس‌های 12 مگاپیکسلی را ذخیره می‌کند و [کیفیت] آن‌ها خوب است. جزییات کافی برای این کلاس وجود دارد، تعادل رنگ سفید، دقیق بوده و رنگ‌ها واقعی هستند. کنتراست بالا بوده در حالی‌که طیف دینامیکی خوب است [مقدار آن] بیش از حد نیست.» در سمت نکات منفی این دوربین از نگاه GSMArena به نویز اضافی و فرایند شارپ کردن بیش از اندازه اشاره شده و مات شدن کناره‌ها نیز مشکلی عمومی در تمامی تصاویر این دوربین عنوان شده است. دو برابر زوم دیجیتال در این دوربین نیز کیفیت مناسبی نداشته و به‌گفته این منبع عکس‌های زوم شده دارای نویز بسیار زیاد و آرتیفکت‌های تصویری مختلف بوده و بیش از اندازه شارپ شده‌اند.

عکس‌های 108 مگاپیکسلی این دوربین به‌گفته GSMArena ارائه‌کننده رنگ‌های عالی، کنتراست بالا و طیف دینامیکی خوب هستند اما چندان شارپ و واضح نبوده، جزییات متوسطی داشته و نویز در همه جای آن‌ها دیده می‌شود. اما در بسیاری از موارد گرفتن عکس با وضوح 108 مگاپیکسل و سپس تغییر اندازه آن به 12 مگاپیکسل به ایجاد جزییات بیش‌تر، شارپ‌نس طبیعی‌تر و نویز نچندان واضح منجر می‌شود. عکس‌های شب این دوربین در حالت اتوماتیک از جزییات کافی برخوردارند، روند نورگیری در آن‌ها به ایجاد فرمی طبیعی منجر شده و درجه اشباع رنگ نیز به‌خوبی حفظ شده است. نویز این تصاویر نیز حداقل در قسمت‌های مهم به‌خوبی هندل شده و در کل عکس‌های قابل‌قبولی ایجاد شده است.

حالت شب این دوربین تغییرات اندکی ایجاد کرده و جدا از تغییر ملایمی در نورگیری، طیف دینامیکی و های‌لایت‌ها و سایه‌ها، جزییات و شارپ‌نس را بهبود می‌بخشد.

عکس‌های دوربین اولتراواید برای یک گوشی ارزان‌قیمت «اوکی» هستند و در آن‌ها طیف دینامیکی بالا و کنتراست کافی وجود داشته و مکانیزم تصحیح اعوجاج از خمیدگی کناره‌های تصویر به میزان زیادی جلوگیری کرده است. این عکس‌ها البته جزییات زیادی نداشته و کاملا سافت هستند. رنگ‌های این دوربین نیز یا کاملا پریده و یا گرم‌تر از چیزی هستند که باید باشند. نویز نیز با وجود مکانیزم کاهش نویز هنوز در قسمت‌های مختلف قابل مشاهده است. عکس‌های این دوربین به‌گفته GSMArena در شب قابل استفاده نبوده و تاریکی و نویز بالا، «تقریبا همه چیز را خراب کرده است.»

Slash Gear

در بررسی Slash Gear از Poco X4 Pro که عنوان «یک نمایشگر خوب و نه چیز زیاد دیگری» را بر خود دارد در قسمت نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است:‌ «Poco X4 Pro هنگامی که با سَلَف بلافصل خود مقایسه می‌شود، بی‌شک یک ارتقاء ارزشمند است. سوییچ به یک نمایشگر 120 هرتزی AMOLED به‌تنهایی شایسته ستایش است. طراحی آن [نیز] مطمئنا قابل توجه است، ‌هر چند پلاستیک ممکن است به مذاق برخی افراد خوش نیاید. ادای احترام آن به ویژگی‌های کلاسیک مثل یک جک هدفون و [امکان] ارتقاء حافظه داخلی نیز قابل احترام است.» اسلش‌ گیر اما در ادامه با ذکر این مثل که «شیطان در جزییات است» از محدودیت‌هایی که پروسسور Snapdragon 695 5G به‌رغم «اوکی» بودن آن هم به بخش پردازشی و هم به دوربین تحمیل کرده است یاد می‌کند. دوربین گوشی از نگاه این مقاله با این‌که در محموع خوب تلقی می‌شود اما در هیچ جنبه ویژه‌ای برجسته نیست. نویسنده اسلش گیر از بخش نرم‌افزاری این گوشی نیز به‌عنوان یک نکته منفی دیگر یاد می‌کند.

نکات ضعف و قوت Poco X4 Pro 5G از نگاه Slash Gear شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر پرچمدار 120 هرتزی AMOLED
رده قیمتی ارزان
طراحی پلاستیکی چشمگیر اما در عین حال بیگانه
باتری حجیم با شارژ سریع
جک هدفون و اسلات کارت حافظه microSD
اندروید 11
محدود بودن ضبط ویدئو به 1080p/30fps
خروجی مناسب اما نچندان تأثیربرانگیز دوربین
عملکرد متوسط

Slash Gear دوربین 108 مگاپیکسلی حاضر در X4 Pro 5G را مثالی برای این موضوع می‌داند که تعداد پیکسل همیشه به معنای کیفیت بالاتر دوربین نیست. این دوربین فاجعه‌بار نیست اما عملا چندان فوق‌العاده نیز به‌نظر نمی‌رسد. عکس‌های 12 مگاپیکسلی این دوربین به‌گفته این مطلب، رنگ‌های دقیق و نورگیری متعادلی را ارائه می‌کنند. با سوییچ به وضوح 108 مگاپیکسلی به‌گفته این مطلب جزییات بیش‌تری در دسترس قرار می‌گیرد اما کیفیت رنگ تنزل پیدا می‌کند. با کاهش نور از کیفیت عکس‌های این دوربین کاسته می‌شود و به اجبار نیاز خواهد بود که بیش‌تر از حالت شب یا Night Mode استفاده شود. متأسفانه به‌دلیل نبود OIS (لرزه‌گیر اپتیکال) عکس‌های این دوربین در شب دقت کم‌تری داشته و فوق‌العاده به‌نظر نمی‌رسند. دوربین 8 مگاپیکسلی گوشی به‌گفته اسلش گیر در بهترین حالت یک چیز ضعیف دم دستی (Meh) توصیف می‌شود که فقط کار خود را انجام می‌دهد و نه چیز بیش‌تری.

Android Headlines

در بررسی Android Headlines از پوکو ایکس 4 پرو که عنوان «میان‌رده فوق‌العاده با تعداد کمی مصالحه» را بر خود دارد،‌ در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه می‌خوانیم: «پوکو ایکس 3 پرو [گوشی] به‌شدت ساده‌ای برای توصیه کردن در [سال] 2021 بود در حالی‌که [گوشی] جدیدتر پوکو ایکس 4 پرو زبان طراحی سخت‌افزاری بهتر، یک نمایشگر AMOLED درخشان با نرخ رفرش بالا و اتصال 5G دارد، قیمت آن همچنین 100 دلار پرش کرده است.» اندروید هدلاینز در توصیف نکات مثبت دیگر این گوشی نسبت به ورژن پیشین آن به عمر باتری عالی، شارژ فوق سریع 67 واتی، اسپیکرهای استریو، جک هدفون و مجموعه‌ای از گزینه‌های ارنباطی همراه با یک ارتقاء بزرگ در دوربین اصلی بخش پشتی اشاره می‌کند.

نکات مثبت و منفی Poco X4 Pro 5G از نگاه Android Headlines شامل این موارد می‌شوند:

طراحی چهارگوش مدرن با کاور پشتی منحصر به فرد
ارگونومی در دست‌گیری فوق‌العاده
نمایشگر پر نور درخشان 120 هرتزی AMOLED
عملکرد فوق‌العاده Snapdragon 695 از جمله در بازی‌ها
باتری حجیم 5,000mAh همراه با شارژ سریع 67 واتی
عملکرد عالی دوربین اصلی
اسپیکرهای استریوی دوگانه با جک هدفون
درگاه اینفرارد، 5G و NFC و درجه مقاومت IP53
نسبت قیمت به عملکرد بسیار خوب
جذب اثر انگشت بالا در کاور منحصر به‌فرد پشتی
متوسط و فوق‌العاده نبودن بقیه دوربین‌ها به‌جز دوربین اصلی
پشتیبانی نکردن از وضوح 4K در ویدئو
اجرا شدن MIUI 13 روی اندروید 11
زمان‌بر بودن حذف اپ‌های از پیش نصب شده و تبلیغات داخلی

اندروید هدلاینز بدون اشاره به جزییات کیفیت عکس‌های دوربین اصلی در پوکو ایکس 4 پرو از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی دستگاه به‌عنوان یک ارتقاء نسبت به Poxo X3 Pro یاد می‌کند.

Android Authority

در عنوان بررسی Android Authority از ایکس 4 پرو ضمن ستایش از نمایشگر عالی و عمر باتری بالای آن، نسبت به باگ‌های حاضر در این گوشی ابراز تأسف شده است. در نتیجه‌گیری این مطلب این‌گونه می‌خوانیم: «پوکو ایکس 4 پرو تنها در نام ادامه‌ای برای پوکو ایکس 3 پرو به حساب می‌آید و بعد از بررسی، [می‌بینیم که] این چیز خوبی است. دستگاه اولی توان [پردازشی دستگاه] را در درجه اهمیت بالاتری نسبت به هرچیز دیگری قرار می‌داد در حالی‌که این گوشی جدید از این رویکرد به‌نفع یک پکیج کلی قوی‌تر روی کاغذ عقب‌نشینی کرده است.»

به‌گفته اندروید اوتوریتی، Poco X4 Pro دارای یک دوربین اصلی خوب برای این رده قیمتی، اسپیکرهای عالی، یک تجربه سطح بالا برای نمایشگر و دوام باتری طولانی است. در بخش منفی‌های این دستگاه نیز نرم‌افزارهای اضافی از پیش نصب شده (Bloatware)، دوربین‌های ثانویه ناامیدکننده و عملکرد پردازشی متوسط بیش از پیش خودنمایی می‌کنند.

نکات مثبت و منفی Poco X4 Pro 5G از نگاه Android Authority شامل این مدل موارد می‌شوند:

نمایشگر OLED فوق العاده
عمر باتری دو روزه
کیفیت خوب دوربین اصلی برای این رده قیمتی
مقاومت در برابر پاشیده شدن آب با IP53
اسپیکرهای استریو با صدای بلند و به‌خوبی متوازن شده
ارائه شدن با اندروید 11
نیاز رابط کاربری MIUI به پاکسازی بیش‌تر
نا امیدکننده بودن دوربین‌های ثانویه
در دسترس نبودن تعهدی برای به‌روزرسانی طولانی مدت

اندروید اوتوریتی در مورد دوربین اصلی دستگاه ضمن اشاره به خوب بودن نتایج این دوربین برای این رده قیمتی، همزمان از فاصله مشهود سنسور این دوربین در مقایسه با حسگرهای حاضر در نمونه‌های پرچمدار سخن به میان می‌آورد. در نور روز عکس‌های 12 مگاپیکسلی این دوربین جزییات مناسب و‌ طیف دینامیکی مطلوبی داشته و اختلال Purple fringing نیز در اکثر شرایط در حداقل خود قرار دارد. اختلال Purple fringing نوعی انحراف نوری‌ست که خود را در قالب رنگ‌های شبح‌مانند ارغوانی‌رنگی در لبه‌های تصویر نمایان می‌کند. عکس‌های با وضوح کامل 108 مگاپیکسلی این دوربین تنها در نور شدید روز متفاوت بوده و در تمامی محیط‌های دیگر (محیط‌های داخلی، شب و ...) تصاویری با نویز بسیار بالاتر نسبت به وضوح 12 مگاپیکسلی ایجاد می‌کند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا