Motorola Edge 30 در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/4
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Motorola Edge 30 ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : قیمت و امکانات اکثر گوشی‌های پیشرفته رده میانی بازار این روزها به هم شباهت داشته و در اغلب موارد انتخاب از بین گزینه‌های مختلف صرفا با علاقه به برندی خاص و نگاهی به رنگ و شکل ظاهری دستگاه صورت می‌پذیرد. برخی از این مدل‌ها اما حداقل روی کاغذ امکانات جالب توجه‌ای را نسبت به سایرین ارائه می‌دهند که Edge 30 موتورولا یکی از آن‌هاست. این گوشی که اواخر آوریل گذشته به‌عنوان نمونه ساده‌تری از Edge 30 Pro معرفی شد نه‌تنها در دوربین و صفحه‌نمایش حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد بلکه وزن اندک آن نیز کاملا جلب‌نظر می‌کند. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Edge 30 می‌پردازیم.

مثل همیشه پیش از پرداختن به دیدگاه سایت‌های مختلف در مورد Edge 30، بهتر است کمی بیش‌تر با این گوشی آشنا شویم.

Edge 30 در طراحی به برادر بزرگ‌تر خود یعنی Edge 30 Pro شباهت داشته و بی شباهت به برخی مدل‌های سری G از جمله G52 و G82 نیز نیست. صفحه‌نمایش در این گوشی به‌صورت تخت طراحی شده و لبه‌های کاور بخش پشتی نیز صاف و بدون انحناست. فرم بیضی‌شکل محوطه دوربین‌ها، نشان موتورولا در مرکز بخش پشتی (که این بار با انتقال سنسور اثر انگشت به درون پنل فقط جنبه تزیینی دارد) و حاشیه‌های نسبتا کم پیرامون نمایشگر، دیگر گزینه‌های قابل ذکر در رابطه با طراحی Edge 30 را تشکیل می‌دهند. طول و عرض به‌ترتیب 159.38 و 74.23 میلی‌متری دستگاه برای یک 6.5 اینچی پیشرفته کاملا قابل‌قبول است و برای مقایسه تقریبا هیچ تفاوتی با Galaxy A53 سامسونگ ندارد. ضخامت گوشی اما بسیار کم‌تر از حد انتظار و در حدود 6.8 میلی‌متر است و با وزن تنها 155 گرمی، 34 گرم از رقیب سامسونگی‌اش سبک‌تر است. البته این کاهش وزن بیش از همه چیز به باتری نچندان حجیم 4,020mAh دستگاه ارتباط دارد که دست کم هزار میلی آمپر ساعت از اغلب رقبای آن کم‌تر است.

جنس کاور بخش پشتی و فریم پیرامونی از پلاستیک بوده و پوشش روی صفحه‌نمایش نیز از شیشه منسوخ شده Gorilla Glass 3 انتخاب شده است. این گوشی همچنین امکان غوطه‌وری در آب را ارائه نمی‌کند و با استاندارد IP52 تنها در برابر پاشیده شدن نچندان شدید آب مقاوم است.

نمایشگر 6.5 اینچی AMOLED دستگاه از وضوح 1080×2400 پیکسل برخوردار است و نرخ رفرش آن به 144 هرتز می‌رسد. این پنل البته از نوع LTPO نبوده و نمی‌توان انتظار تغییر چندانی در نرخ رفرش آن بسته به محتوای در حال پخش داشت. نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ، پشتیبانی از محدوده رنگ DCI-P3 و امکان مشاهده محتوای +HDR10 در این پنل از دیگر مشخصات قابل ذکر برای صفحه‌نمایش Edge 30 است. بالای صفحه‌نمایش دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی گوشی با f/2.25 و پیکسل‌های کوچک 0.7 میکرونی قرار دارد که در حالت پیش‌فرض برای دریافت نور بیش‌تر اقدام به ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها و رساندن اندازه آن‌ها به 1.4 میکرون در وضوح 8 مگاپیکسلی می‌کند. این دوربین فاقد فوکوس خودکار است اما از برداشت HDR و RAW پشتیبانی کرده و حداکثر وضوح ویدئوهای آن نیز به 4K/30fps می‌رسد.

دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور 1/1.5 اینچی‌ست که پیکسل‌های 1 میکرونی آن پس از یک ترکیب چهارگانه به اندازه 2 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل دست پیدا می‌کنند. گشودگی دیافراگم لنز مقابل این دوربین f/1.8 است و از OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین دوم یک 50 مگاپیکسلی دیگر مجهز به لنز اولتراوایدی با میدان دید 114 درجه‌ای‌ست که دیافراگم آن (حداقل به‌گواه صفحه مشخصات دستگاه) تا سطح فوق‌العاده f/1.5 گشوده شده است. این دوربین به فوکوس خودکار و در نتیجه امکان برداشت عکس‌های ماکرو نیز مجهز است. هر دوی این دوربین‌ها در برداشت ویدئو علاوه بر وضوح 4K/30fps از 1080p در هر دو نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کنند. در نهایت سومین و آخرین عضو تصویری این بخش سنسور 2 مگاپیکسلی تعیین عمق میدان است که هنگام عکاسی پرتره با دوربین اصلی برای محو کردن پس‌زمینه به‌کار می‌رود.

پردازنده گوشی از نوع +Snapdragon 778G انتخاب شده که به‌جز ارتقاء جزیی در فرکانس تک هسته اصلی تفاوت خاص دیگری با SD778G عادی ندارد. رم 8 گیگابایتی این مدل از نوع پر سرعت LPDDR5‌ انتخاب شده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1‌ دارد. ظرفیت باتری این مدل همانطور که گفته شد 4,020mAh است و با یک شارژر سیمی 33 واتی تغذیه می‌شود. وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2، اسپیکر استریو، NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای (ظاهرا تک فرکانس) برخی دیگر از مشخصات دستگاه را تشکیل می‌دهند.

با این آشنایی نسبی با Edge 30 نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

PhoneArena

Iskren Gaidarov نویسنده بررسی PhoneArena از Edge 30 به‌عنوان مدلی در تلاش برای به‌دست آوردن عنوان بهترین میان‌رده بازار یاد می‌کند و با وجود آن‌که از نگاه وی در موارد ظاهری و دوربین در مقایسه با A53 سامسونگ در جایگاه پایین‌تری قرار دارد اما در عوض کاملا سریع‌تر بوده، نرم‌افزار تمیزتری داشته و هم‌زمان باریک‌تر و سبک‌تر است.

نکات ضعف و قوت Edge 30 از نوع PhoneArena شامل این موارد می‌شوند:

یک نمایشگر روان و زیبا
اسپیکرهای استریو (بالاخره!)
ظاهر بسیار زیبا
کامپکت، باریک و به‌طرز شگفت‌انگیزی سبک
پرفورمنس عالی
سرعت‌های شارژ بالا
به‌مشکل برخوردن دوربین اولتراواید در نور کم
عالی نبودن برداشت ویدئو و سلفی در شب
بی معنی بودن دوربین سوم

فون‌آرنا در مورد دوربین‌های Edge 30 می‌گوید: «متأسفانه با وجود برخی بهبودهای Edge 30 در بخش دوربین نسبت به همتای پیشین آن، این [مدل] هنوز با بهترین رقبای خود در یک سطح نیست.» به‌گفته نویسنده این مطلب، عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Edge 30 در مقایسه با مهم‌ترین رقیب آن یعنی A53 از شارپ‌نس کم‌تری برخوردارند اما هنوز برای اغلب افراد کاملا مناسب بوده و از طرف دیگر رنگ‌های دقیق‌تری را نیز ارائه می‌دهند. با زوم کردن در این تصاویر اما با جزییات حداکثر متوسطی روبرو می‌شویم. این منبع در مورد کیفیت دوربین اولتراواید Edge 30 می‌گوید: «این [دوربین] نسبت به سنسور اولتراواید حاضر در نسل پیشین Edge 30 بسیار بهتر است. عکس‌های روز، اگرچه اندکی نسبت به عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی کم‌نورترند [اما همچنان] ظاهر خوبی دارند.» سنسور عمق میدان از نگاه نویسنده این مطلب تنها برای پر کردن جای خالی دوربین سوم در نظر گرفته شده و عملا چیزی به نتایج اضافه نمی‌کند. دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی در طی روز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و در تصاویر آن با وجود پریده بودن رنگ‌ها در برخی سناریوها، جزییات فراوانی دیده می‌شود. این دوربین در شب به مشکل خورده و با انتخاب Night Vision یا حالت شب نیز تأخیر به‌اندازه‌ای‌ست که در صورت استفاده از آن باید سلفی‌های شارپ را فراموش کرد!

در این منبع همچنین از کیفیت خوب (و نه عالی) توانایی‌های برداشت ویدئوی Edge 30 سخن گفته شده جایی‌که در وضوح 4K برخلاف وضوح 1080p امکان سوییچ بین دوربین‌های اصلی و اولتراواید فراهم نیست اما لرزه‌گیر اپتیکال به تثبیت و روان‌تر ویدئوها حتی در وضوح 4K کمک می‌کند. نویسنده فون‌آرنا از کیفیت ویدئوهای این گوشی در شب رضایت نداشته و از ثبات کم‌تر و نویز بیش‌تر آن‌ها سخن می‌گوید.

Tech Advisor

Lewis Painter نویسنده بررسی Tech Advisor ضمن اشاره به تعادل جالبی که موتورولا با Edge 30 ایجاد کرده می‌گوید: «موتورولا اج 30 در بریتانیا رقبای سرسختی دارد [و] با تقریبا قیمت یکسانی نسبت به OnePlus Nord 2T و Nothing Phone (1) ارائه می‌شود اما نکات فراوانی برای دوست داشتن [این] جدیدترین میان‌رده موتورولا وجود دارد.» طراحی پیشرفته، جنس مات بخش پشتی، وزن کم، صفحه‌نمایش پر جزییات با نرخ رفرش بالا و دوربین‌های خوب به‌نسبت قیمت از جمله موارد مثبتی‌ست که در ادامه برای دوست داشتن Edge 30 ذکر می‌شود. هرچند مشکلاتی در دوربین و دوام باتری آن وجود دارد.

نکات مثبت و منفی Edge 30 از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

سبک‌ترین گوشی هوشمند 5G در بازار
نمایشگر AMOLED مجلل 6.5 اینچی 144 هرتزی
پرفورمنس عالی
بدنه تمام پلاستیک
عمر باتری و سرعت شارژ متوسط
تنها 2 سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل

نویسنده مطلب Tech Advisor در مورد کیفیت دوربین اصلی این گوشی می‌گوید: «در محیط‌های پر نور، حسگر 50 مگاپیکسلی تا حدودی به‌لطف فناوری پیکسل بینینگ 4 در 1 و کاهش [وضوح] عکس 50 مگاپیکسلی به شاتِ با جزییات بیش‌تر 12.5 مگاپیکسلی، جزییاتی عالی با شارپ‌نس فراوان را برداشت می‌کند. رنگ‌ها بدون آن‌که کنتراست سنگینی داشته باشند زنده بوده و عموما ارائه‌کننده عکس‌های ایده‌ال برای اشتراک روی شبکه اجتماعی هستند.» در ادامه این مطلب با ذکر یک نمونه یعنی بسیار پر رنگ شدن رنگ‌ها به‌خصوص در یک روز آفتابی حتی با فعال بودن HDR از طیف دینامیکی به‌عنوان تنها نکته منفی دوربین اصلی یاد شده است. عکس‌های دوربین اصلی با وجود آن‌‌که با دارا بودن f/1.8 و پشتیبانی از OIS باید برای این قیمت مناسب باشند اما به‌گفته نویسنده این مطلب با زوم کردن در آن‌ها به‌دلیل مکانیزم سخت‌گیرانه کاهش نویز سافت و با جزییات کم ثبت می‌شوند. این داستان برای دوربین اولتراواید نیز برقرار است؛ جایی‌که در نور مناسب عکس‌های خوبی را برداشت می‌کند اما این موفقیت در نور کم ادامه نمی‌یابد.

Pocket-lint

در بررسی Pocket-lint از Edge 30 به‌قلم Max Freeman-Mills در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «Edge 30 مدلی‌ست که از طراحی باریک خود با ویژگی‌ها و عملکرد خوب که با توجه به قیمت آن بسیار محترم است، نهایت استفاده را می‌کند. نمایشگر گوشی زنده و روشن بوده و عمر باتری بسیارخوب است [عواملی‌که] این مدل را به یک گوشی خوب برای استفاده روزانه بدل می‌کنند.» برخی موارد فراموش شده نظیر شارژ بی‌سیم و جک هدفون نیز البته در این میان وجود دارند.

نکات مثبت و منفی Edge 30 از نگاه Pocket-lint شامل این موارد می‌شوند:

بسیار سبک و باریک
ظاهر عالی
نمایشگر خوب
شارژ سریع
متوسط بودن دوربین‌ها
نبود شارژ بی‌سیم

نویسنده پاکت-لینت بار دیگر ضمن تأکید بر کیفیت عکس‌های دوربین اصلی در نور روز، از تقلیل سریع کیفیت عکس‌ها پس از غروب آفتاب یا قرارگیری در محیط‌های داخلی کم‌نور سخن می‌گوید. رنگ‌ها خوب و واضح هستند هرچند اگر از یک گوشی گلکسی یا پیکسل به این مدل سوییچ کرده باشید ممکن است آن‌ها را کمی رنگ‌پریده تعبیر کنید. دوربین اولتراواید به‌گفته نویسنده این مطلب نسبت به Edge 20 ارتقاء بزرگی را تجربه کرده اما همچنان در نور کم و شب عملکرد ضعیفی دارد.

Notebook Check

در بررسی Notebook Check از Edge 30 به قلم Manuel Masiero که عنوان «پر وزن با نمایشگر 144 هرتزی» را بر خود دارد در بخش نتیجه‌‌گیری ضمن تأکید بر وزن و حجم پایین گوشی به‌عنوان نکاتی کاملا مثبت آمده است: «Edge 30 برخلاف ظاهرش، در زمینه عملکرد، سبک‌وزن نیست. به‌لطف Snapdragon 778G+ 5G، رم 8 گیگابایتی و حافظه 128 گیگابایتی، این [مدل] برای استفاده روزمره به‌خوبی مجهز شده و تا حدی سریع‌تر از یکی از رقبای اصلی آن، سامسونگ Galaxy A53 5G، است.» نمایشگر AMOLED صد و چهل و چهار هرتزی، تجربه اندروید خام ورژن 12، وای‌فای سریع و با ثبات، اسپیکرهای استریو و دوربین 50 مگاپیکسلی که در روز عکس‌های خوبی می‌گیرد نیز به لیست نوت‌بوک چک در توصیف Edge 30 افزوده شده‌اند. از عمر باتری متوسط و نبود درگاه microSD نیز در نتیجه‌گیری این مقاله انتقاد شده است.

نکات مثبت و منفی Edge 30 از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

بدنه بسیار باریک و سبک
وای‌فای سریع و با ثبات
اندروید خام
نمایشگر AMOLED‌ پر نور با رنگ‌های واقعی
نرخ رفرش 144 هرتزی
دوربین خوب در نور روز
اسپیکرهای استریو
ارائه شارژر همراه گوشی
نبود شارژ وایرلس
عمر باتری متوسط
نبود اسلات microSD

نویسنده نوت‌بوک چک در مورد دوربین اصلی گوشی می‌گوید: «Edge 30 در نور روز عکس‌های شارپ و پر جزییاتی را با رنگ‌های زنده برداشت می‌کند. بزرگ‌نمایی سوژه‌ها با زوم دیجیتال 10 برابری ممکن است اما این کار نتایجی کاملا رنگ و رو رفته ایجاد می‌کند.. تنها در بزرگ‌نمایی کم نزدیک به 5 برابری کیفیت عکس رضایت‌بخش است. Edge 30 در شب جزییات زیادی را برداشت می‌کند اما همچنان رنگ‌ها را بیش از اندازه روشن می‌کند که چندان طبیعی به‌نظر نمی‌رسند.» دوربین 50 مگاپیکسلی اولتراواید این گوشی از نگاه Notebook Check یک استثنای واقعی در رده میانی‌ست و با وجود آن‌که خروجی آن کنتراست کلی کم‌تری دارد اما عکس‌‌هایی تقریبا در سطح دوربین اصلی ایجاد می‌کند. گوشه‌های این تصاویر نیز به‌گفته این منبع نسبتا شارپ است اما همزمان نویز تصویری و انحرافات رنگی (chromatic aberrations) مشخصی در آن‌ها دیده می‌شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا