شیائومی Poco X5 Pro 5G در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/12/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco X5 Pro ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : زیر مجموعه پوکوی شیائومی نزدیک به یک ماه پیش از دو گوشی پوکو X5 و پوکو X5 Pro رونمایی کرد که هر دو در رده میانی قرار می‌گیرند اما امکانات بالاتر را طبیعتا باید در نسخه پرو جست‌وجو کرد. Poco X5 Pro 5G آپدیتی برای Poco X4 Pro 5G سال قبل به‌حساب می‌آید که پردازنده آن با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبرو شده و از حجم و به‌خصوص وزن آن کاسته شده است. دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی که در X4 Pro سال قبل نیز حضور داشت همچنان جذابیت اصلی X5 Pro 5G‌ به حساب می‌آید و با کنار گذاشتن پردازنده با تغییر عمده و بزرگ دیگری در سخت‌افزار دستگاه روبرو نمی‌شویم. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Poco X5 Pro 5G می‌پردازیم.

مثل همیشه قبل از مرور دیدگاه صاحب‌نظران در مورد این گوشی بهتر است کمی بیش‌تر با آن آشنا شویم؛ Poco X5 Pro 5G مثل اغلب دیگر تولیدات این برند با طراحی پر زرق و برق و چشمگیر با هدف تأثیر قراردادن مخاطبان جوان‌تر طراحی شده است. طراحی فلت نسل قبلی در پوکو X5 پرو حفظ شده و در بخش پشتی با یک سطح کاملا صاف و مماس با نوار تخت پیرامونی روبرو می‌شویم. اختصاص نزدیک به یک‌سوم بخش پشتی به محوطه دوربین‌ها تغییری نسبت به مدل سال قبل نکرده اما به‌جای برآمده بودن کل این قسمت، تنها محوطه مربوط به لنزهای دوربین از کف فاصله دارند و نوار مشکی دورتادور آن‌ها که نشان عمودی Poco را نیز در خود جای داده تنها یک تغییر رنگ بر بدنه گوشی‌ست.

X5 Pro که در سه رنگ مشکی، آبی و زرد تولید می‌شود از ابعاد 7.9×76×162.9 میلی‌متری برخوردار است که مقایسه آن با ابعاد 8.1×76.1×164.1 میلی‌متری X4 5G در هر سه مورد با کاهش روبرو شده است. بیش‌ترین کاهش البته به وزن گوشی مرتبط است که از 205 گرم به تنها 181 گرم رسیده که عمده علت آن را با توجه به یکسان بودن اندازه صفحه‌نمایش، مجموعه دوربین‌ها و باتری دستگاه ظاهرا باید در پلاستیکی شده کاور بخش پشتی جست‌وجو کرد. صفحه‌نمایش گوشی یک نمونه 6.67 اینچی امولد 120 هرتزی با وضوح 1080×2400 پیکسل است که در مقایسه با X4 Pro 5G با این‌ که کنتراست آن از 4,500,000:1 به 5,000,000:1 افزایش یافته اما روشنایی نقطه‌ای آن کم‌تر از شده و از 1,200nits به 900nots رسیده است. حداکثر سرعت برداشت تاچ این پنل از 360 به 240 هرتز رسیده اما در عوض این بار با یک پنل 10 بیتی با امکان نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ روبرو می‌شویم که از نمایش محتوای +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. سنسور اثر اتگشت هنوز جایی در این پنل ندارد و همچنان در کناره دستگاه به‌سر می‌برد.

دوربین اصلی گوشی همان نمونه 108 مگاپیکسلی ISOCELL HM2 سامسونگ با سنسور 1/1.52‌ اینچی و پیکسل‌های 0.7 میکرونی‌ست که در یک ترکیب 9 گانه به ابعاد 2.1 میکرون در وضوح 12 مگاپیکسل دست پیدا می‌کنند. به بیان دیگر با وجود 108 مگاپیکسلی بودن این دوربین،‌ عکس‌های آن در حالت پیش‌فرض با وضوح 12 مگاپیکسل برداشت می‌شوند و با این‌که می‌توان با وضوح 108 مگاپیکسل نیز عکاسی کرد اما این کار روی کاغذ به‌خصوص در محیط‌های کم‌نور به نتیجه بهتری منتج نمی‌شود. گشودگی دیافراگم لنز مقابل این دوربین f/1.9 است و در فیلم‌برداری نیز به وضوح 4K/30fps و یا 1080p/30/60fps دست می‌یابد. این دوربین فاقد OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال است. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید بدون فوکوس خودکار با f/2.2 و دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با f/2.4 (بازهم بدون فوکوس خودکار) دیگر واحدهای تصویری این گوشی را تشکیل می‌دهند و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی آن نیز از f/2.4 و برداشت ویدئوی 1080p/30/60fps برخوردار است.

پردازنده Snapdragon 778G گوشی با این‌که کم‌کم به دومین سالگرد تولد خود نزدیک می‌شود اما هنوز با حضور 4 هسته Cortex-A78 و گرافیک Adreno 642L آپدیت ارزشمندی در مقایسه با پروسسور نچندان پر توان Snapdragon 695 حاضر در Poco X4 5G به‌حساب می‌آید. رم گوشی همچنان 6 یا 8 گیگابایت از نوع LPDDR4X است و حافظه 128 یا 256 گیگابایتی UFS 2.2 نیز تغییری نکرده است. از کارت حافظه microSD اما در این گوشی صرفنظر شده و در اسلات دوگانه آن تنها می‌توان دو سیم‌کارت نانو جای‌گذاری کرد. باتری دستگاه همان 5 هزار میلی آمپر ساعتی پیشین با شارژر 67 واتی‌ست و اسپیکرهای استریو و حفره 3.5 میلی‌متری اتصال هدست نیز به قرار خود باقی هستند. در بخش ارتباطی دستگاه، نسخه وای‌فای از 5 به 6 و بلوتوث از 5.1 به 5.2 ارتقاء پیدا کرده اما در سایر گزینه‌ها با تفاوت خاص دیگری روبرو نمی‌شویم.

با این آشنایی مختصر با Poco X5 Pro 5G نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Poco X5 Pro 5G در بخش نتیجه‌گیری ضمن ابراز خوشنودی از بازگشت سری Poco X به مدار رقابت بعد از «تنزل عمده» Poco X4 در سال گذشته از بهبود تقریبا همه چیز از طراحی و نمایشگر گرفته تا پرفورمنس، دوربین و عمر باتری سخن گفته می‌شود. طراحی این مدل به‌خصوص در نسخه زرد رنگ آن مورد توجه قرار گرفته و از نمایشگر OLED «عالی» با نرخ رفرش سریع 120 هرتزی، تا 900 نیت روشنایی همراه با مجوزهای HDR10 و دالبی ویژن به نیکی یاد شده است. GSMArena از پردازنده به‌عنوان خوشایندترین به‌روزرسانی X5 Pro یاد کرده که با وجود غیبت استاندارد IP67، این گوشی را هم ردیف رقیب خوش‌نامی مثل Galaxy A52s قرار می‌دهد.

نکات مثبت و منفی Poco X5 Pro 5G از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی زیبا و قرارگیری خوب آن در دست
نمایشگر OLED عالی و پر نور دالبی ویژن با رفرش 120 هرتزی
عمر باتری عالی و شارژ سریع
اسپیکرهای استریوی قدرتمند و صدای عالی
عملکرد فوق‌العاده، مناسب بازی و پشتیبانی از 5G
کیفیت عکس و ویدئوی بسیار خوب در مجموع
دو سیم‌کارت 5G، وای‌فای 6، جک 3.5 میلی‌متری، NFC و اینفرارد
رابط کاربری MIUI 14 از همان ابتدای ارائه به بازار
حذف درگاه microSD و رادیوی FM
کیفیت ضعیف دوربین ماکرو
سیستم Quad-Bayer دوربین سلفی

GSMAreana در مورد کیفیت دوربین اصلی گوشی می‌گوید: دوربین اصلی به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی را ذخیره می‌کند که کیفیت آن‌ها «خوب» و نه «عالی» است اما نباید فراموش کنیم که این گوشی یک مدل یک میان‌رده است. این عکس‌ها از کنتراست عالی، رنگ‌های زنده و واقع‌گرایانه و طیف دینامیکی دوست‌داشتنی برخوردار بوده و خالی از نویزند. جزییات عکس‌ها کمی بالاتر از متوسط است اما از حد ایده‌آل دور است تا جایی‌که جزییات پیچیده (مثل شاخ و برگ درختان) اغلب لکه‌لکه نمایش داده می‌شوند (در حالتی که در پس زمینه قرار داشته باشند) یا بیش از اندازه شارپ می‌شوند. (وقتی در پیش‌زمینه باشند) برای به‌دست آوردن جزییات بیش‌تر (البته به قیمت نویز بالاتر) می‌توان عکسی با وضوح کامل 108 مگاپیکسلی گرفت و دستی آن را به وضوح 12 مگاپیکسل تغییر داد. عکس‌های 108 مگاپیکسلی این دوربین در حضور نور کافی از نظر جزییات پایین‌تر از سطح متوسطند اما از نظر رنگ، طیف دینامیکی و کنتراست، خوب ارزیابی می‌شوند.

گزینه Auto Night Mode‌ مثل دیگر گوشی‌های اخیر شیائومی در این‌جا نیز حضور داشته و روی کاغذ باید به‌صورت خودکار در مورد به‌کار گرفتن حالت شب برای صحنه‌های مختلف تصمیم‌گیری کند. این گزینه به‌گفته GSMArena در عمل تقریبا برای همه عکس‌ها فعال می‌شود و تنها در برخی موارد نورگیری کم‌تری را نسبت به حالت شب دستی در نظر می‌گیرد. عکس‌های گرفته شده در حالت پیش‌فرض Auto Night Mode را به‌گفته این مقاله می‌توان به راحتی دوست داشت چرا که به‌خوبی نورگیری شده‌اند، از کنتراست و طیف دینامیکی عالی برخوردارند و اشباع رنگ در آن‌ها نیز شایسته ستایش است. جزییات فراوانی در این عکس‌ها وجود دارد و نویز نیز اگرچه مشهود است اما سر راه شما قرار نمی‌گیرد. به‌گفته GSMArena‌ گه‌گداری این گزینه در تشخیص زمان پایان نورگیری دچار اشتباه می‌شود و در کل بهتر است یکی دو ثانیه‌ای بعد از این‌که سیستم پایان گرفتن عکس را اعلام کرد همچنان گوشی را ثابت نگه‌دارید یا از یک صحنه چند عکس تهیه کنید.

GSMArena، عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید را نیز «خوب» قلمداد می‌کند؛ جایی‌که جزییات کافی به‌نمایش گذاشته می‌شود، گوشه‌های کادر به‌طرز ماهرانه‌ای تصحیح شده‌اند و سطح نویز نیز پایین است. رنگ‌های این دوربین واقع‌گرایانه است اما کنتراست و طیف دینامیکی گه‌گاه در سطح متوسطی قرار می‌گیرند. استفاده از حالت شب برای دوربین اولتراواید به ایجاد عکس‌های خالی از نویز با بهبود در نورگیری، اشباع رنگ، کنتراست و طیف دینامیکی منجر می‌شود که به‌گفته GSMArena نه‌تنها عکس‌های قابل استفاده‌ای به‌نظر می‌رسند بلکه از لحاظ کیفی در سطح قرار می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را به دوستان‌تان نیز نشان دهید.

GSMArena عکس‌های گرفته شده با دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو را «نسبتاً وحشتناک» توصیف می‌کند! چرا که جزییات آن‌ها فوق‌العاده ضعیف است و نویز فراوان و شارپ کردن بیش از اندازه در این عکس‌ها مشهود است. نویسنده این مطلب البته هنوز از رنگ این تصاویر راضی‌ست.

به‌گفته GSMArena ویدئوهای 4K‌ گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی را «فوق‌العاده» توصیف می‌کند و از بالا بودن جزییات، تعادل در روند شارپ کردن، نویز کم در نور روز و خوب بودن رنگ،‌ دینامیک و کنتراست را به‌عنوان دلائل این توصیف بر می‌شمرد. همه ویدئوهای گرفته شده با تمامی دوربین‌های گوشی (به‌جز وضوح 1080p/60fps دوربین سلفی) از لرزه‌گیر دیجیتال برخوردارند. ویدئوهای 1080p دوربین اولتراواید از جزییات کافی (برای رزولوشن 1080p) برخوردار بوده و رنگ آن‌ها نیز دقیق است. طیف دینامیکی و کنتراست آن‌ها نیز اگرچه عالی نیست اما برای این سطح کافی‌ست.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دستگاه با وجود آن‌که از فیلتر Quad-Bayer بهره می‌برد و عملا باید عکس‌های 4 مگاپیکسلی را ارائه کند اما عکس‌های آن همچنان 16 مگاپیکسلی‌ست. این دوربین از سنسور کوچک 1/3.06 اینچی OV16A1Q شرکت آمنی‌ویژن برخوردار است و عکس‌های آن از جزییات متوسطی برخوردارند به‌جز این مورد اما در سایر موارد از جمله کاهش نویز، نمایش رنگ، وایت بالانس، طیف دینامیکی و کنتراست با شرایط قابل‌قبولی روبرو می‌شویم.

Tech Advisor

در بررسی Tech Advisor از Poco X5 Pro 5G به قلم Chris Martin در نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «X5 Pro یک انتخاب دیگر از [گزینه‌های] با ارزش در مقابل مبلغ [پرداختی] از رده Poco است که به نقطه بهینه‌ای از طراحی، قیمت و مشخصات برخورد می‌کند. اگرچه محبور کردن خریداران بریتانیایی به مدل گران‌تر، جذابیت کم‌تری را [برای این گوشی] در مقایسه با نمونه‌های مشابهی از گوگل و وان‌پلاس به‌همراه می‌آورد.»

نکات مثبت و منفی Poco X5 Pro 5G از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

ارزش بالا
باریک و سبک بودن
باتری و شارژر
عملکرد قدرتمند
پلاستیک سست کاور بخش پشتی
مشکلات و گیرهای رابط کاربری MIUI
در دسترس نبودن مدل ارزان‌تر در بریتانیا
نبودن تضمینی برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل

Tech Advisor در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی می‌گوید:‌ «در زمان عکاسی در شرایط نور خوب، سطح خوبی از جزییات، بازتولید رنگ و نورگیری وجود دارد. [این گوشی] به‌عنوان یک دوربین [عادی] پوینت اند شات به‌خصوص وقتی که قیمت آن را به‌خاطر می‌آورید کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.» در ادامه این بخش البته از نبود OIS یا لرزه‌گیر در این دوربین یاد شده که ریسک ایجاد عکس‌های تار به‌خصوص در نور کم را به‌وجود می‌آورد و روان نبودن حرکت در ویدئوها را در پی خواهد داشت. این منبع از عکس‌های دوربین سلفی با عنوان «کیفیت عالی» یاد می‌کند و از حالت پرتره آن کاملا رضایت دارد.

Android Authority

در بررسی Android Authority از Poco X5 Pro 5G به قلم Hadlee Simons دو فاکتور برطرف‌ شدن آشکارترین نقاط ضعف نسل قبلی این گوشی و باقی ماندن بر یک فرمول نسبتاً موفقیت‌آمیز بیش از سایرین برجسته شده است. نویسنده این مطلب ضمن اشاره به نیاز پوکو برای بالا بردن توانایی‌های خود در زمینه نرم‌افزار، از Poco X5 Pro به‌عنوان یک گوشی اقتصادی تقریبا همه‌کاره یاد می‌کند که برای این رده قیمتی حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

نکات مثبت و منفی Poco X5 Pro 5G از نگاه Android Authority شامل این موارد می‌شوند:

طراحی باریک و سبک
دوربین اصلی عالی
عمر باتری طولانی
نمایشگر با کیفیت بالا
چیپ‌ست قدرتمند برای این رده قیمتی
دوربین‌های ثانویه ضعیف
تعداد زیادی اپلیکیشن اضافه
ارائه شدن با اندروید 12
نبود تعهدی برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری

نویسنده Android Authority از کیفیت بالای عکس‌های 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین اصلی در نور روز سخن می‌گوید که رنگ‌های اشباع‌شده، سطح خوبی از جزییات و نویز حداقلی را ارائه می‌کنند. این عکس‌ها نیز البته بدون مشکل نبوده و برای نمونه می‌توان به اختلال fringing در برخی صحنه‌های دارای نور پس‌زمینه شدید اشاره کرد. انعکاس‌ها در لنز و گه‌گاه بالا بودن بیش از اندازه درجه اشباع از دیگر مشکلات این تصاویر بر شمرده شده‌اند. عکس‌های این دوربین در شب با افت شدیدی در جزییات روبرو می‌شوند و با این‌که نایت مد منجر به افزایش روشنایی می‌شود اما سطح نویز نیز بالا می‌رود.

Android Authority در مورد کیفیت دو دوربین دیگر گوشی می‌گوید: عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید نسبت به تصاویر دوربین اصلی که خود از قبل پر رنگ به‌نظر می‌رسند رنگ‌های اشباع شده‌تری را ارائه می‌کنند و کناره‌های کادر آن‌ها نیز از جزییات کم‌تری داشته و اصطلاحاً سافت ارزیابی می‌شوند. در این تصاویر حتی در نور کامل روز نیز نویز مشهودی دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به عکس‌های گرفته شده از آسمان آبی و سایه‌ها اشاره کرد. دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو را می‌توان یک دوربین 2 مگاپیکسلی آبرنگ تعبیر کرد که عکس‌های به‌شدت بی‌کیفیت با رزولوشن پایین را برداشت می‌کند.

Pocket-lint

در بررسی Pocket-lint از Poco X5 Pro به قلم Cam Bunton در قسمت نتیجه‌گیری به این نکته اشاره شده که شرکت‌های مختلف سازنده گوشی‌های هوشمند برای ارائه بهترین امکانات بدون افزایش بیش از اندازه قیمت، ناچار از مصالحه در برخی قسمت‌ها می‌شوند که این موضوع در X5 Pro‌ در بخش طراحی و ساخت دستگاه رخ داده است. به‌گفته نویسنده این مطلب، طراحان X5 Pro با صرفنظر کردن از برخی گزینه‌ها در طراحی و ساخت، مدلی را ارائه کرده‌اند که در بسیاری از جهات مشابه یک نمونه بسیار گران‌تر به‌نظر می‌رسد. نمایشگر بزرگ با کیفیت با نرخ رفرش بالا، عملکرد سریع، شارژر پر سرعت و حداقل یک دوربین مناسب از جمله این گزینه‌ها به‌حساب می‌آیند.

نکات مثبت و منفی Poco X5 Pro از نگاه Pocket-lint شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر درخشان عالی با نرخ رفرش سریع
دوربین اصلی مناسب
سرعت شارژ بالا
عملکرد روان
نیاز به ساده‌سازی در نرم‌افزاری MIUI
حداکثر OK بودن دوربین‌های دوم و سوم

Pocket-lint از جزییات مناسب، رنگ‌های خوب و فرایند HDR مطلوب دوربین 108 مگاپیکسلی دستگاه سخن می‌گوید که منجر به برداشت عکس‌های خوب در شرایط نوری مطلوب می‌شود. به‌گفته این منبع میزان وضوح و عمق میدان این عکس‌ها البته با گران‌قیمت‌ترین رقبای آن قابل رقابت نیست اما برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی کاملا خوب و کافی‌ست. عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید به‌گفته این منبع، شارپ‌نس چندانی نداشته، اغلب مات و blurry بوده و به‌خصوص در کناره‌ها دچار اختلال می‌شوند. رنگ‌های این دوربین همیشه از تعادل کافی برای تطبیق یافتن با دوربین اصلی برخوردار نبوده و اغلب به‌سمت تیره‌تر شدن و کنتراست سنگین‌تر متمایل می‌شوند. این دوربین در مواقع نادری که به یک دید گسترده‌تر نیاز دارید مناسب است اما لزوما یک دوربین قدرتمند نیست. پاکت-لینت از دوربین 2 مگاپیکسلی ماکروی این گوشی به‌عنوان یک دوربین برچسبی یا sticker camera یاد می‌کند که مثل دیگر دوربین‌های 2 مگاپیکسلی ماکروی پیش از آن به‌سختی می‌تواند عکس مناسبی را برداشت کند. عمق میدان یا دقت رنگ در این دوربین جایگاهی نداشته و یک عکس فلت و تاریک با نویز بسیار فراوان برجای می‌گذارد.