سامسونگ Galaxy S21 FE 5G در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy S21 FE 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : گلکسی S21 FE 5G یکی از پر شایعه‌ترین گوشی‌های سامسونگ در طی چند سال گذشته است که مخاطبان خود را برای ماه‌های متوالی به انتظار گذاشت و در فاصله زمانی طولانی مدت تا معرفی رسمی، اطلاعات متعددی از آن به بیرون درز کرد. این گوشی که نهایتا کم‌تر از دو هفته پیش رونمایی شد و البته بلافاصله به بازار داخلی ایران نیز راه یافت حالا یکی از داغ‌ترین گوشی‌های پیشرفته رده میانی بازار به حساب می‌آید که با طراحی پیشرفته و وزن اندک از یک سو و پردازنده پیشرفته و دوربین اصلی مجهز به OIS از سوی دیگر نمونه‌ای کاملا جالب توجه به‌نظر می‌رسد. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Galaxy S21 FE 5G می‌پردازیم.

طبق معمول پیش از مرور دیدگاه سایت‌های مختلف در مورد این گوشی بهتر است اندکی بیش‌تر با آن آشنا شویم؛ Galaxy S21 FE همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد نسخه ارزان‌قیمت‌تر و تا حدود ساده‌شده‌تری از گوشی‌های پرچمدار خانواده S21 سامسونگ است و درست مشابه Galaxy S20 FE سال گذشته، در برخی موارد کلیدی به همتایان پیشرفته خود شباهت دارد. این شباهت البته طبیعتا به همه موارد ادامه پیدا نکرده و برخی جزییات مثل فوکوس خودکار دوربین سلفی و فیلم‌برداری 8K دوربین اصلی جایی در این مدل ندارند.

S21 FE که در چهار رنگ خاکستری گرافیتی، سبز زیتونی، سفید و بنفش کم‌رنگ (موسوم به Lavender) ارائه می‌شود از ظاهری مشابه دو عضو پرچمدار دیگر این خانواده برخوردار بوده و با وجود بدنه پلاستیکی هنوز استاندارد مقاومت IP68 خود را حفظ کرده است. ضخامت این گوشی تنها 7.9 میلی‌متر است و وزن 177 گرمی آن نیز برای این رده بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش گوشی 6.4 اینچی با وضوح 1080×2400 پیکسل و فناوری ساخت Super AMOLED 2X است و از نرخ رفرش حداکثر 120 هرتزی (ثابت و بدون امکان تطبیق با محتوای در حال پخش) بهره می‌برد. دوربین بالای صفحه‌نمایش 32 مگاپیکسلی f/2.2 بدون فوکوس خودکار است و در بخش پشتی نیز یک دوربین 12 ماپیکسلی اصلی با f/1.8 مجهز به OIS، یک 12 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 و میدان دید 123 درجه‌ای بدون فوکوس خودکار و یک 8 مگاپیکسلی تله‌فتو با f/2.4‌ به‌چشم می‌خورد.

این گوشی در برخی بازارها با پروسسور Snapdragon 888 و در بعضی دیگر (از جمله بازار ایران) عمدتا با چیپ‌ست Exynos 2100 ارائه شده است. رم دستگاه 6 یا 8 گیگابایت بوده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء دارد. باتری دستگاه 4 هزار و 500 میلی آمپر ساعت ظرفیت داشته و در حالی‌که شارژر در جعبه آن وجود ندارد از توان شارژ حداکثر 25 واتی پشتیبانی می‌کند. شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس بی‌سیم هم در این مدل ارائه شده است.

با این آشنایی مختصر با Samsung Galaxy S21 FE 5G نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد. ذکر این نکته حیاتی به‌نظر می‌رسد که در تمامی بررسی‌های زیر،‌ نسخه مجهز به پروسسور Snapdragon 888 مورد استفاده قرار گرفته است اما ورژن داخلی ایران همانطور که اشاره شد عمدتا از نوع دارای پردازنده Exynos 2100 است.

The Verge

نویسنده مقاله The Verge با انتخاب عنوان Just Off The Mark که می‌توان آن را کاملا دور از هدف مورد نظر، ترجمه کرد، تکلیف خواننده را از آن‌چه در ادامه خواهد آمد تعیین کرده است. زیر عنوان این مقاله نیز به خواننده توصیه شده که بهتر است به‌جای S21 FE گوشی پیکسل 6 را خریداری کند! در ابتدای این مطلب به دسته‌ای از گوشی‌های هوشمند که در طی چند سال گذشته در بازار حضور پیدا کرده‌اند اشاره شده که نویسنده آن‌ها را پرچمداران ارزشمند یا value flagships می‌داند و تقریبا تمامی مشخصات گوشی‌های پیشرفته را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند؛ آیفون SE، سری پیکسل A گوگل و سامسونگ گلگسی S20 FE از جمله مثال‌های کلاسیک در این دسته به‌حساب می‌اید. سامسونگ اما به‌زعم نویسنده Verge در Galaxy S21 FE از هدف اصلی این کلاس برای ساخت یک پرچمدار ارزشمند بزرگ اندکی فاصله گرفته است.

در بخش نتیجه‌گیری این مقاله این‌گونه آمده است: «گلکسی S21 FE جای شکایت بسیار اندکی برای من باقی گذاشت، اما [در عین حال] چیز زیادی نیز برای توصیه کردن آن در مقابل جایگزین‌های این مدل وجود ندارد. اگر این مدت طولانی را به انتظار این [مدل] نشسته‌اید و نمی‌خواهید چند هفته کوتاه دیگر برای دیدن آن‌چه S22 ممکن است ارائه کند منتظر بمانید، پس حتما این گوشی را بخرید اما اگر بیش از آن‌که یک طرفدار پر و پا قرص [این گوشی] باشید بیش‌تر یک مشاهده‌گر معمولی هستید، فکر نمی‌کنم این دستگاه برای شما [ساخته شده] باشد.»

نقاط ضعف و قوت Galaxy S21 FE 5G از نگاه The Verge شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر بزرگ با نرخ رفرش بالا
دوربین تله‌فتوی خوب
سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری عالی
هزینه جداگانه برای تهیه شارژر سریع
تأخیر در ارائه شدن در چرخه گوشی‌های سری S21

The Verge در مورد کیفیت دوربین اصلی این گوشی می‌گوید:‌ «دوربین اصلی S21 FE در مجموع عملکرد خوبی دارد. عکس‌ها همانطور که از سامسونگ انتظار داریم روشن و اشباع‌شده بوده و حالت شب، به‌شرط حرکت نکردن سوژه شما میزان قابل توجه‌ای از جزییات را ارائه می‌کند.» رنگ‌های گرم‌تر و اشباع‌شده‌تر این دوربین البته چندان مورد علاقه نویسنده نبوده و در ادامه به این موضوع اشاره شده که S21 FE در مقایسه با Pixel 6، جزییات کم‌تری را چه در شرایط نوری استاندارد و چه در شب ارائه می‌کند. در نهایت البته این‌گونه نتیجه‌گیری شده است که: «این [دوربین] بهترین دوربین در کلاس خود نیست اما کار خوب قابل اعتمادی را ارائه می‌کند.»

Verge در مورد دوربین تله‌فتوی این گوشی نظر مثبت‌تری داشته و با وجود اشاره به این‌ نکته که زوم ترکیبی 30 برابری این دوربین در نهایت تصویر غیر مطلوب آب‌رنگی را ارائه می‌دهد، کیفیت عکس‌های زوم 3 برابری آن را حتی در نور کم فضای داخلی بسیار بهتر توصیف می‌کند. کیفیت تصاویر پرتره این دوربین نیز به‌گفته Verge در برخی مواقع کاملا شارپ و قابل‌قبول است.

Techradar

بررسی تک‌رادار از S21 FE با زیر عنوان «حضور دیرهنگام در بازی با چند ویژگی اغواکننده» همراه شده و در بخش نتیجه‌گیری آن این‌گونه آمده است:‌ «روی کاغذ، سامسونگ گلکسی S21 FE یک گوشی میان‌رده خوب با ویژگی‌های کافی مثل نمایشگر جذاب، پروسسور قدرتمند و دوربین‌های توانمند برای کسانی‌ست که به‌دنبال یک موبایل ارزان‌تر و دم‌دستی می‌گردند. با این حال از مشکلاتی مثل سرعت شارژ پایین، نرم‌افزار کند و عمر باتری نچندان فوق‌العاده که بگذریم قیمت رونمایی [دستگاه] نسبت به چیزی که به دست می‌آورید همچنان بسیار بالاست.»

نقاط ضعف و قوت Galaxy S21 FE 5G از نگاه Techradar شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر فوق‌العاده
حجم بالای قدرت پردازشی
طراحی بلندبالا و باریک
قیمت بسیار بالا
زمان شارژ طولانی‌مدت
دوام باتری نچندان فوق‌العاده

تک‌رادار ضمن اشاره به شباهت‌های متعدد مجموعه دوربین این گوشی با S21 و S21 Plus از امکان مقایسه آن‌ها در بسیاری از موارد سخن گفته و می‌افزاید: ما متوجه شدیم که عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی بسیار پر رنگ هستند که این موضوع نکته کاملا استانداردی برای تصاویر گرفته شده با دوربین‌های سامسونگ به حساب می‌آید.. همچنان با وجود این موضوع، عکس‌های دوربین اصلی (به‌خصوص عکس‌های گرفته شده در محیط‌های پر نور) مناسب شبکه‌های اجتماعی توصیف شده است.

دیگر نکته مورد اشاره تک‌رادار در مورد دوربین‌های S21 FE به هماهنگی رنگ مابین سه دوربین تعلق دارد که به‌گفته این منبع فارغ از سطح زوم به‌کار گرفته شده رنگ‌های مشابهی را به‌دست می‌دهند. تک‌رادار از کیفیت نچندان فوق‌العاده فوکوس خودکار در دوربین اصلی نیز سخن به میان آورده که چه برای سوژه‌های نزدیک مثل گل‌ها و چه برای سوژه‌های حاضر در فاصله متوسط در برخی موارد چندان دقیق و سریع عمل نمی‌کند.

Cnet

عنوان بررسی Cnet بار دیگر مسئله تأخیر سامسونگ در ارائه این گوشی را مد نظر قرار داده و S21 FE را گوشی 700 دلاری فوق‌العاده‌ای توصیف کرده که در زمان نامناسبی ارائه شده است. این رسانه در بخش نتیجه‌گیری خود بار دیگر از S21 FE به‌عنوان یک گوشی مناسب 700 دلاری یاد کرده و آن را نشانه‌ دیگری از این موضوع قلمداد می‌کند که تعریف یک گوشی پیشرفته با حضور ویژگی‌هایی مثل 5G، نمایشگرهای بدون حاشیه و دوربین‌های چندگانه در دستگاه‌های ارزان‌قیمت‌تر، در حال تغییر است. این رسانه ضمن مقایسه S21 FE با حریف مستقیم آن یعنی پیکسل 6، از طراحی جذاب‌تر، دریافت سریع‌تر آپدیت‌های اندرویدی و امکانات خاص گوشی‌های پیکسلی به‌عنوان برتری‌های Pixel 6 و حضور دوربین تله‌فتو و پشتیبانی از هر دو شبکه نسل پنجمی mmWave و sub-6GHz را دو برتری S21 FE بر حریف قلمداد کرده است.

این رسانه در ادامه و با در نظر داشتن رقابت S21 FE و Pixel 6 می‌گوید: «اگر شما از نوع افرادی هستید که ترجیح می‌دهید گوشی سال گذشته را با یک تخفیف بخرید، Galaxy S21 FE احتمالا برای شماست. مطابق آن‌چه گفته شد باید در نظر بگیرید که کدام ویژگی بیش‌تر برای شما اهمیت دارد. هر دو گوشی دوربین‌های فوق‌العاده‌ای دارند اما اگر عکس‌های زوم‌شده زیادی می‌گیرد ممکن است با Galaxy S21 FE شرایط بهتری داشته باشید. با این وجود اگر به این ایده که [دستیار هوشمند] Google Assistant تماس‌های شما را screen (پاسخگویی خودکار به تماس‌های ناشناس از طریق گوگل اسیستنت) کرده و جدیدترین ویژگی‌های اندروید را بلافاصله دریافت کنید، Pixel 6، انتخابی‌ست که باید انجام دهید.»

نقاط ضعف و قوت Galaxy S21 FE 5G از نگاه Cnet شامل این موارد می‌شوند:

قیمت مناسب
دوام باتری بالا
دوربین با کیفیت
طراحی ساده
امکان قدیمی به‌نظر رسیدن در حضور Galaxy S22

Cnet در مورد دوربین S21 FE این‌گونه می‌گوید:‌ «عکس‌های Galaxy S21 FE در جزییات و رنگ غنی بوده و دوربین در وضعیت‌های نوری متفاوت عملکرد خوبی دارد... دوربین گوشی‌های سامسونگ به اغراق کردن رنگ‌ها تمایل دارند و این [وضعیت] در S21 FE [نیز] تفاوتی ندارد.» Cnet در این‌جا نیز ایده مقایسه S21 FE با پیکسل 6 را رها نکرده و در حالی‌که عکس‌های گرفته شده با حریف سامسونگی، شاداب و پر رنگ به‌نظر می‌رسند، تصاویر رقیب گوگلی واقعی‌تر هستند.

Android Authority

در بررسی Android Authority مثل دیگر مقالاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد به ایده ارائه دیرهنگام Galaxy S21 FE اشاره شده و این سوال مطرح شده است که با وجود آن‌که ارائه این گوشی تا سال 2022 به تأخیر افتاد آیا هنوز ارزش خرید دارد؟ در بخش نتیجه‌گیری این مقاله این‌گونه آمده است: «در ظاهر امر هیچ مورد قابل اعتراضی در مورد این گوشی وجود ندارد [و] سامسونگ موفق شده تا بسیاری از ستون‌های چادرها را محکم سر جای خود قرار بدهد. این [گوشی]، جذاب (شاید تا حدودی ساده)، باریک و سبک‌وزن است. من واقعا قدردان کیفیت متریال و ساخت محکم و استوار دستگاه هستم. نمایشگر بسیار خوب است، عمر باتری بالاتر از متوسط بوده و پرفورمنس بالاتری را نیز نسبت به اکثر گوشی‌های این کلاس قیمتی ارائه می‌کند. سامسونگ موفق شده تا گوشی را با آخرین نسخه اندروید ارائه کند و این [مدل] با یک تعهد به‌روزرسانی سیستم‌عامل و آپدیت‌های امنیتی بسیار شایسته احترام همراه شده است.» اندروید اوتوریتی از قیمت به‌عنوان مهم‌ترین ایراد وارد بر S21 FE به‌خصوص با توجه به زمان حضور آن در بازار یاد می‌کند.

نقاط ضعف و قوت Galaxy S21 FE 5G از نگاه Android Authority شامل این موارد می‌شوند:

استحکام و کیفیت ساخت بالا
صفحه‌نمایش بالاتر از حد متوسط
عمر باتری بسیار خوب
پرفورمنس سریع
نرم‌افزار خوب و تعهد آپدیت
عملکرد بهتر رقبا در زمینه دوربین
قیمت بسیار بالا

Android Authority در بخش دوربین این بررسی این‌گونه اظهارنظر کرده است: «دوربین یکی از مواردی‌ست که مابین Galaxy S20 FE و Galaxy S21 FE چندان بهبود نیافته است. بله، لنزها ممکن است به‌دلیل سخت‌افزار تغییریافته بخش پشتی بزرگ‌تر به‌نظر برسند اما خود حسگرهای و قابلیت‌های پایه‌ای آن‌ها از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده است.» عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی در محیط‌های داخلی و خارجی با نور کافی از کیفیت مناسب و رنگ‌های اشباع‌شده مخصوص سامسونگ برخوردارند. نویسنده مقاله با وجود آن‌که از کاهش جزییات و اصطلاحا سافت شدن تصاویر در برخی موارد سخن می‌گوید اما در مجموع از فوکوس و وایت بالانس عکس‌ها رضایت داشته و دوربین اصلی گوشی را یک نمونه قابل اتکا و با کیفیت توصیف می‌کند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید با این‌که طبیعتا سافت‌تر از دوربین اصلی هستند اما میزان نورگیری و پروفایل رنگی آن‌ها به دوربین اصلی شباهت دارد. HDR در این تصاویر به‌خوبی دوربین اصلی نیست و ممکن است با نقاطی با نورگیری بیش از اندازه یا کم‌تر از مقدار کافی در تصویر روبرو شوید. میزان سافت ‌شدن تصویر در دوربین تله‌فتو به‌گفته نویسنده این مقاله بیش‌تر شده و در حالی‌که در زوم 3x کیفیت قابل‌قبولی دیده می‌شود و نویز زیادی نیز در تصویر مشهود نیست اما کاسته شدن از وضوح (clarity) و سافت بودن عکس‌ها نقطه‌ضعف آن به‌حساب می‌آیند. از کیفیت تصاویر این دوربین در زوم‌های بالاتر بسیار کاسته شده و جزییات کم و فوکوس غیر دقیقی را ارائه می‌کنند.

PhoneArena

بررسی PhoneArena با عنوان «در سایه غول‌ها» در ابتدا به قیمت 700 دلاری S21 FE اشاره می‌کند؛ قیمتی‌که با وجود یکسان بودن در مقایسه با نسل قبلی، حالا بسیار بالاتر از پرچمدارانی‌ست که این گوشی قصد رقابت با آن‌ها را دارد و حتی مدل پیشرفته Galaxy S22 این شرکت نیز که به‌زودی معرفی می‌شود ظاهرا از برچسب قیمتی 800 دلاری برخوردار خواهد بود. نکته دیگر این‌که S21 FE با چیپ‌ست سال گذشته Snapdragon 888 ارائه می‌شود و این در حالی‌ست که S22 و دیگر گوشی‌های پیشرفته سال 2022 به پروسسور جدید Snapdragon 8 Gen 1 مجهز شده‌اند. نویسنده مقاله فون‌آرنا با در کنار هم قرار دادن این موارد، آن‌ها را عمده دلائل استدلال افرادی دانسته است که تهیه Galaxy S21 FE را دیگر چندان منطقی نمی‌بیند.

در بخش نتیجه‌گیری این مقاله این‌گونه آمده است:‌ «سامسونگ گلکسی S21 FE در نهایت یک گوشی گرفتار آمده در گردباد تحولات اتفاق افتاده در صنعت گوشی‌های هوشمند است. گفته می‌شود که سامسونگ این گوشی را برای ماه‌ها در پشت صحنه نگه داشته و درمورد ارائه کردن یا نکردن آن به بازار مردد بوده است و زمانی‌که نهایتا آن را رونمایی کرد فقط یک گوشی دیگر به‌نظر می‌رسید که با دقت برای یک رده قیمتی خاص طراحی شده است.» قیمتی نزدیک به پرچمداران واقعی، ارائه نکردن هیچ قابلیت جدید و نوظهور و وجود رقیب بزرگی به‌اسم پیکسل 6 از جمله مشکلاتی‌ست که فون‌آرنا برای S21 FE ذکر کرده است.

نقاط ضعف و قوت Galaxy S21 FE 5G از نگاه PhoneArena شامل این موارد می‌شوند:

پرفورمنس سریع
نرخ رفرش 120 هرتزی
پرفورمنس عالی دوربین
ساخت سبک وزن
یکی از معدود گوشی‌های دو سیم‌کارت در آمریکا
قیمت بسیار نزدیک به گوشی‌های پرچمدار
بدنه پلاستیکی ناامیدکننده برای برخی کاربران
پشتیبانی نکردن از microSD و نبود جک هدفون
مشکل کاهش پرفورمنس در اثر حرارت (Thermal throttling)

فون‌آرنا مثل اکثر دیگر بررسی‌های اشاره شده در بالا بار دیگر از رنگ‌های اشباع‌شده دوربین اصلی یاد می‌کند و می‌گوید:‌ «در نور خوب، عکس‌ها با آن رنگ‌های مخصوص سامسونگ همراه می‌شوند: زنده و براق و ما اکثر عکس‌های با این ظاهر را دوست داریم. بله، رنگ‌ها کاملا با افزایش [سطح] اشباع، بهتر از واقعیت هستند اما این یک ظاهر زیباست. دوربین زوم 3X، سطح استواری از جزییات را فراهم می‌کند... این چیزی‌ست که شما نمی‌توانید با یک گوشی بدون لنز تله به‌دست بیاورید»

فون‌آرنا در مقایسه با S20 FE از وایت بالانس بسیار بهتر S21 FE در بعضی شرایط خاص سخن می‌گوید جای‌‌که مثلا S20 FE در محیط‌های داخلی و در حضور روشنایی موسوم به چراغ‌های رشته‌ای (incandescent lights) رنگی متمایل به نارنجی تولید می‌کرد اما S21 FE با شناسایی محیط، تونالیته رنگ طبیعی‌تری ایجاد می‌کند. بهبود رنگ و جزییات بالاتر دوربین سلفی نیز از دیگر نکاتی‌ست که S21 FE را از نگاه نویسنده این مطلب در جایگاه بالاتری نسبت به S20 FE قرار می‌دهد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا