گزارش مالی TSMC از سه‌ماهه چهارم 2022- افزایش درآمد با وجود رکود بازار تراشه

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : تی اس ام سی TSMC ، آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report
واحد خبر mobile.ir : کمپانی TSMC به تازگی گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2022 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد شرکت تایوانی در فصل اخیر 625.53 میلیارد دلار جدید تایوان، برابر با 19.93 میلیارد دلار آمریکا، بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 42.8 درصد و نسبت به سه‌ماهه سوم 2022 معادل 2 درصد رشد را نشان می‌دهد. درآمد خالص TSMC نیز در این بازه زمانی 295.90 میلیارد دلار جدید تایوان (9.72 میلیارد دلار آمریکا) اعلام شده است که از رقم میانگین 289.44 میلیارد دلار جدید تایوان برآورد شده توسط Refinitiv فراتر بوده است. همچنین مطابق این گزارش، سود خالص و سود تقلیل‌یافته هر سهم نیز 78 درصد رشد سالانه را تجربه کرده است.

طبق گزارش TSMC در دوره زمانی اکتبر تا دسامبر 2022، عرضه محصولات 5 نانومتری 32 درصد و تراشه‌های 7 نانومتری 22 درصد از کل درآمد ویفر شرکت را به خود اختصاص داده‌اند و بدین‌ترتیب 54 درصد از کل درآمد بخش ویفر کمپانی تایوانی حاصل عملکرد فناوری‌های 7 نانومتری و پیشرفته‌تر بوده است. به علاوه در فصلی که گذشت، سود ناخالص و حاشیه سود عملیاتی شرکت به ترتیب برابر با 62.2 و 52 درصد اعلام شده است.

وندل هوانگ (Wendell Huang)، معاون و مدیر ارشد مالی شرکت، در نشست توجیهی این گزارش گفته است: «[سه‌ماهه چهارم 2022] به سبب کاهش تقاضای بازار و تعدیل موجودی [تراشه] مشتریان با روندی کاهشی همراه بوده و این روند در سه‌ماهه نخست سال جدید نیز ادامه خواهد داشت.» او در ادامه افزوده است: «با توجه به بی‌ثباتی‌های کوتاه‌مدت، ما همچنان به مدیریت محتاطانه کسب‌وکار خود ادامه می‌دهیم و هزینه‌های سرمایه‌ای خود را نیز در صورت لزوم افزایش خواهیم داد. [به علاوه] برنامه‌ریزی اصولی و منظم برای هزینه‌های سرمایه‌ای و ظرفیت تولید بر اساس روند بلندمدت تقاضای بازار ادامه خواهد یافت.»

با وجود عملکرد مثبت TSMC در سه‌ماهه چهارم 2022، تراشه‌ساز تایوانی اخیرا از کاهش 5 درصدی درآمد شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داده و آن را با کاهش تقاضای تراشه از سوی اپل، به عنوان مهم‌ترین مشتری خود، در پی کاهش تقاضای عمومی و رکود اقتصاد جهانی مرتبط دانسته است. این چشم‌انداز نزولی پس از جهش پیش‌بینی‌شده 78 درصدی سود در سه‌ماهه چهارم، به خوبی عمق روند رو به کاهش و رکود در بخش فناوری جهان را نشان می‌دهد. در واقع بخش فناوری اینک با نتایج چند دهه تورم بالا، افزایش نرخ بهره و رکود اقتصادی رویاروست که بر میزان تقاضای مصرف‌کنندگان در سطح جهانی تأثیر قابل توجهی داشته است.

در واقع، سلطه TSMC بر بازار تراشه‌های پیشرفته جهان، به ویژه همکاری با برخی مشتریان تراز اول همچون اپل، در مجموع شرکت را از تاثیر رکود اقتصادی حفظ کرده است. اما ظاهرا کمپانی تایوانی هم در نهایت تحت تاثیر این رکود قرار خواهد گرفت و در سه‌ماهه پیشِ ‌رو نخستین مورد افت فروش را در طول چهار سال گذشته به ثبت خواهد رساند.

با این حال، TSMC همچنان نسبت به نیمه دوم 2023 خوش‌بین بوده و بازگشت روند رشد را در این دوره پیش‌بینی کرده است. از دید مدیران شرکت چرخه نزولی محصولات نیمه‌رسانا در نیمه نخست سال جاری میلادی به اوج خود می‌رسد و در نیمه دوم سال، با ارائه محصولات جدید به ویژه در زمینه کالای مبتنی بر هوش مصنوعی، به مدار صعودی باز خواهد گشت. بر این اساس، مدیران شرکت انتظار دارند که درآمد شرکت در سه‌‌ماهه نخست امسال رقمی در محدوده 16.7 تا 17.5 میلیارد دلار باشد که تفاوت زیادی با درآمد 17.57 میلیارد دلار دوره مشابه سال گذشته ندارد. همچنین با در نظر گرفتن هر دلار آمریکا معادل 30.7 دلار جدید تایوان، حاشیه سود ناخالص شرکت در نخستین فصل 2023 بین 53.5 تا 55.5 درصد و حاشیه سود عملیاتی در حدود 41.5 تا 43.5 درصد برآورد شده است. افزون بر این، تراشه‌ساز بزرگ جهان در پی پیش‌بینی افت در نیمه نخست امسال، هزینه‌های سرمایه‌ای خود را از 36.3 میلیارد دلار در سال 2022 به 32 تا 36 میلیارد دلار در سال جاری میلادی کاهش خواهد داد.

مدیران TSMC همچنین اعلام کرده‌اند که کمپانی تایوانی قصد دارد میزان تولید خود را در خارج از مرزهای این جزیره افزایش دهد؛ چرا که بسیاری از کشورها به سبب افزایش مخاطرات بین‌المللی، به سرمایه‌گذاری برای تولید تراشه در داخل قلمرو خود گرایش پیدا کرده‌اند. به گفته مدیران شرکت، دست کم یک‌پنجم از ظرفیت تولید تراشه‌های 28 نانومتری و پیشرفته‌تر از آن، که بیشترین درآمد را در سال 2022 برای TSMC به ارمغان آورده‌اند، ظرف مدت حدود پنج سال یا کمی بیش‌تر به خارج از تایوان انتقال خواهد یافت.

در همین راستا مراحل ساخت دومین کارخانه تولید تراشه TSMC اواخر سال گذشته میلادی در ایالت آریزونای آمریکا آغاز شد که بناست از سال 2026 به تولید تراشه‌های با فناوری 3 نانومتری بپردازد. به علاوه مدیر عامل TSMC به تازگی از شروع مراحل اولیه ساخت دومین کارخانه این شرکت در ژاپن خبر داده است که در کنار بررسی امکان ساخت یک مرکز تولید تخصصی تراشه متمرکز بر صنعت خودرو در اروپا، گرایش عمومی کمپانی تایوانی و مشتریان جهانی تراشه را نشان می‌دهد.

در پایان گفتنی است که مطابق اعلام رویترز پس از انتشار این گزارش، امید به بهبود در نیمه دوم سال و کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای برای مدیریت عرضه، سبب رشد سهام TSMC در آمریکا به میزان 7.5 درصد شده است.

منبع : TSMC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا