گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022 - نخستین کاهش درآمد از سال 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/11/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 2 فوریه 2023 (13 بهمن 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به پایان دسامبر 2022 منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2023 این شرکت اعلام کرد. مطابق این گزارش درآمد اپل در این بازه به 117.2 میلیارد دلار بالغ شده که 5 درصد کاهش سالیانه را تجربه کرده است. این کاهش که به‌گفته ناظران اولین تنزل درآمد اپل از سال 2019 تا به امروز است قبل از آن‌که اپل اطلاعاتی در مورد چشم‌انداز فصل جاری مالی ارائه کند به 4 درصد کاهش ارزش سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعت اداری منجر شد. اپل در این فصل نه‌تنها در درآمد کلی با کاهش روبرو شده بلکه فروش و سودآوری بسیاری از کسب و کارهای آن نیز کم‌تر از حد پیش‌بینی شده بوده است.

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل در رابطه با نتایج مالی این فصل ضمن اشاره به تلاش‌های این شرکت برای عبور از شرایط چالش‌برانگیز امروزی و تمرکز روی بازه زمانی بلند‌مدت بدون اشاره به کاهش درآمد این مجموعه، افزایش تعداد دستگاه‌های اکتیو اپل به بیش از 2 میلیارد عدد را مهم‌ترین نکته این بازه زمانی و به‌عنوان یک نقطه عطف بزرگ قلمداد می‌کند. بالاترین درآمد اپل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022 طبق معمول از بازار آمریکا به‌دست آمده و پس از آن اروپا، چین، مابقی کشورهای آسیا-اقیانوسیه و ژاپن قرار گرفته‌اند. نکته جالب در آمار تفکیکی کشورها از لحاظ کسب درآمد افت فروش در تمامی آن‌ها نسبت به سال قبل است که در این میان چین با 7.2 درصد بیش‌ترین کاهش را تجربه کرده است.

Tim Cook مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی اپل رویکرد جدی‌تری به این نتایج داشته و درآمد رکوردشکن 20.8 میلیارد دلاری بخش خدمات و افزایش درآمد این شرکت (به فرض ثابت بودن نرخ ارز) به‌رغم مشکلات محیط اقتصاد کلان و محدودیت‌های قابل توجه زنجیره توزیع را شایسته توجه می‌داند. مائستری می‌افزاید: «ما 34 میلیارد دلار جریان نقدی عملیاتی ایجاد کردیم و بیش از 25 میلیارد دلار را همزمان با ادامه سرمایه‌گذاری در نقشه‌های رشد بلندمدت به سهام‌داران بازگردانده‌ایم.» مائستری در پیش‌بینی شرایط اپل برای سه‌ماهه بعدی (پایان یافته در مارچ 2023) از ادامه روند نزولی آیفون با درصد افت کمتر، رشد بخش خدمات و تنزل دو رقمی زیر مجموعه‌های مک و آی‌پد سخن می‌گوید.

با وجود این نگاه‌های خوش‌بینانه اما شرایط اپل همانطور که پیش‌بینی می‌شد چندان رویایی به‌نظر نمی‌رسد و مجموعه‌ای از فاکتورها در تحلیل رفتن آمار این مجموعه نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ تیم کوک در توصیف این شرایط جدا از دو فاکتور دلار قدرتمند و مشکلات تولید در چین که در برهه‌ای از زمان بر روند تولید آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس تأثیر منفی بر جای گذاشت در گفت‌وگو با CNBC افزود: «به‌عنوان سومین عامل می‌خواهم از محیط پر چالش اقتصاد کلان سخن بگویم که فکر می‌کنم شما آن را از هرکسی شنیده‌اید.»

درآمد 117.15 میلیارد دلاری اپل در این فصل در مقایسه با درآمد 123.94 میلیارد دلاری این شرکت در زمان مشابه در سال قبل با کاهش 5.4 درصدی روبرو شده و از پیش‌بینی 121.1 میلیارد دلاری بازار نیز رقم پایین‌تری را ثبت کرده است. سود تقلیل‌یافته به ازای هر سهم اپل در این دوره نیز 1.88 دلار اعلام شده که جدا از اختلاف نسبت به 1.94 دلار پیش‌بینی شده، نسبت به سال قبل نیز 10.4 درصد کاهش یافته است. حاشیه سود ناخالص اپل در این باز 42.96 درصد اعلام شده که با اختلاف ناچیزی از پیش‌بینی 42.95 درصدی بازار فراتر رفته است.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2022 می‌پردازیم.

آیفون: زمانی برای هویدا شدن مشکلات تولید

مشکلات کارخانه‌های چینی اپل برای تولید دو آیفون پیشرفته‌تر اپل یعنی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در طی چند ماه گذشته دیگر بر کسی پوشیده نیست تا جایی‌که در برهه‌ای از زمان، فاصله مابین ثبت سفارش این دو گوشی تا رسیدن آن به دست خریداران ممکن بود تا چندین هفته به‌طول بینجامد. اثرات ناشی از تیراژ تولید پایین‌تر این دو گوشی همانطور که پیش‌بینی می‌شد خیلی زود و در اولین گزارش مالی بعد از آن منعکس شده و نه‌تنها بخش آیفون بلکه درآمد کل شرکت اپل را تحت تأثیر قرار داده است.

Apple iPhone 14 Pro Max

درآمد کسب و کار آیفون اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2022 با وجود فرصت طلایی فروش آخر سال تنها به 65.77 میلیارد دلاری رسید که نه‌تنها 8.1 درصد از سال گذشته کم‌تر است بلکه نسبت به پیش‌بینی 68.29 میلیارد دلاری بازار نیز در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. برای مقایسه بد نیست نگاهی به آمار این کسب و کار در زمان مشابه سال گذشته داشته باشیم؛ جایی‌که درآمد 71.62 میلیارد دلاری اپل از راه فروش آیفون، 9 درصد افزایش سالیانه را تجربه کرده بود.

شرایط بحرانی تولید آیفون اما به‌گفته تیم کوک پشت سر گذاشته شده و تولید این محصول به سطح مورد انتظار اپل بازگشته و احتمالا در گزارش بعدی این شرکت با شرایط بهتری روبرو خواهیم شد.

آی‌پد: تک ستاره سخت‌افزار

آی‌پد تنها کسب و کاری‌ست که در بین تمامی دیگر زیرمجموعه‌های سخت‌افزاری شرکت اپل در این نوبت درآمد بیش‌تری را نسبت به سال گذشته کسب می‌کند. درآمد این بخش در سه‌ماهه پایانی سال گذشته، 9.39 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته افزایش چشمگیر 29.6 درصدی را نشان می‌دهد. این زیر مجموعه از پیش‌بینی‌های بازار مبنی بر کسب درآمد 7.76 میلیارد دلار نیز به‌خوبی عبور کرده است.

Apple iPad Pro 12.9 2022

علت افزایش درآمد این بخش را باید در ارائه سه محصول جدید در این بازه زمانی شامل مدل ارزان‌قیمت‌تر iPad 2022 و دو مدل رده بالای iPad Pro 11 2022 و iPad Pro 12.9 2022 جست‌وجو کرد که مشتریان تازه‌ای را به این کلاس جلب کرده است.

کامپیوترهای مک: افت به‌علت شکوفایی سال قبل

زیر مجموعه کامیپوترهای مک شرکت اپل که سال گذشته به‌لطف ارائه مک‌بوک پرو با پردازنده M1 Pro با رشد سالیانه 25 درصدی به درآمد سرشار 10.85 میلیارد دلاری دست پیدا کرده بود امسال در غیاب چنین فاکتور موثری تنها به درآمد 7.73 میلیارد دلار بسنده کرده که کاهش شدید 28.7 درصدی را نشان می‌دهد. کسب و کار مک قادر به برآورده ساختن پیش‌بینی 9.63 میلیارد دلاری بازار نیز نبوده و اختلاف بزرگی را با آن نشان می‌دهد.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: کاهش درآمد 8 درصدی

زیر مجموعه پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی اپل که جدا از ساعت هوشمند Apple Watch و ایرپادزهای اپل، برخی دستگاه‌های دیگر مثل اسپیکرهای HomePod، هدفون‌های Beats و AirTag را در بر می‌گیرد در سه‌ماهه پایانی سال 2023 به درآمد 13.48 میلیارد دلار دست پیدا کرده نسبت به سال قبل نزدیک به 8.3 درصد کاهش پیدا کرده است. این کاهش درآمد در حالی رخ می‌دهد که در ابتدای فصل پایانی سال 2022 سه محصول جدید در این کلاس شامل اپل واچ سری 8، نسل جدید اپل واچ SE و از همه مهم‌تر Apple Watch Ultra به بازار عرضه شده و اپل با این وجود علاوه بر کاهش سالیانه درآمد، از پیش‌بینی 15.23 میلیارد دلاری بازار برای این کسب و کار نیز فاصله نسبتا زیادی دارد.

Apple Watch Ultra

تیم کوک مشکلات این بخش را به چالش‌های محیط اقتصاد کلان نسبت می‌دهد اما همچنان جنبه امیدوارکننده‌ای را نیز در این آمار می‌بیند؛ جایی‌که وجود تعداد زیادی از ارتقاء دهنده‌گان و خریداران جدید اپل واچ منجر به افزایش تعداد دستگاه‌های فعال اپل از 1.8 میلیارد سال قبل به بیش از 2 میلیارد عدد شده است.

سرویس‌ها و خدمات:‌ رشدی فراتر از پیش‌بینی‌ها

بخش خدمات شرکت اپل که مواردی مثل فروش‌های اپ استور، اپل موزیک و اپل +TV و iCloud را در بر می‌گیرد در سه‌ماهه پایانی سال 2022 به درآمد 20.76 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که ضمن عبور از پیش‌بینی 20.67 میلیارد دلاری بازار با رشد بیش از 6 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است.

در توضیح علل رشد این زیر مجموعه به عملکرد مثبت سرویس‌های ابری و خدمات پرداخت شامل Apple Pay و Apple Card اشاره شده و بخش موزیک نیز در این رشد بی‌تأثیر نبوده است. به‌گفته کوک کارمندان اپل در حال تست اولیه ویژگی جدیدی تحت عنوان «حالا بخر و بعد پرداخت کن» هستند که به‌‌زودی به خدمات اپل افزوده می‌شود.

منبع : Apple