گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022 - کاهش سود خالص و سود عملیاتی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز 24 ژانویه سال جاری میلادی (4 بهمن 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2022 (منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2023 این شرکت) منتشر کرد. مجموع درآمد شرکت در فصل اخیر به 52.7 میلیارد دلار رسیده که اندکی از پیش‌بینی 52.43 میلیارد دلاری Refinitiv بیشتر بوده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 2 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی مایکروسافت بر اساس اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) حدود 20.4 میلیارد دلار بوده که 8 درصد افت را نشان می‌دهد. سود خالص غول فناوری هم بر این اساس با 12 درصد افت، 16.4 میلیارد دلار اعلام شده و سود تقلیل‌یافته هر سهم نیز 2.20 دلار بوده که 11 درصد کاهش سالانه را نشان می‌دهد.

ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل مایکروسافت، در خصوص این گزارش می‌گوید: «موج بزرگ بعدی رایانش در حال ظهور است، چرا که مایکروسافت کلاد پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی جهان را به یک پلتفرم رایانشی جدید تبدیل خواهد کرد. ما برای یاری‌‌رسانی به مشتریان خود متعهد هستیم تا بتوانند با استفاده از پلتفرم‌ها و ابزارهای ما با صرف انرژی و زمان کمتر کارهای بیشتری را انجام دهند و در عصر جدید هوش مصنوعی به نوآوری بپردازند.»

ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر مالی مایکروسافت نیز در این باره می‌افزاید: «ما روی بهبود عملیاتی متمرکز شده‌ایم و همچنان به سرمایه‌گذاری برای افزایش شتاب رشد ادامه می‌دهیم. درآمد کلاد مایکروسافت [در این دوره] 27.1 میلیارد دلار بوده که 22 درصد (29 درصد بر اساس نرخ ارز ثابت) افزایش سالانه داشته است، چرا که پیشنهادهای تجاری ما همچنان سبب ایجاد ارزش برای مشتریانمان می‌شود.»

مطابق این گزارش، درآمد شرکت در دو بخش فرآیندهای کسب‌کار و Productivity و ابر هوشمند شاهد رشد بوده، در حالی که بخش رایانش شخصی‌تر با افت درآمد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته مواجه شده است.

فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity

درآمد این بخش از مایکروسافت در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022 با رشد 7 درصدی 17 میلیارد دلار اعلام شده که از پیش‌بینی 16.79 میلیارد دلاری StreetAccount فراتر بوده است. مطابق گزارش منتشرشده، درآمد حاصل از محصولات آفیس تجاری و خدمات کلاد مرتبط با آن 7 درصد افزایش یافته که بیش از همه در پی رشد 11 درصدی درآمد آفیس 365 تجاری محقق شده است. درآمد شرکت از محصولات مصرف‌کننده نهایی آفیس (Office Consumer products) و سرویس‌های ابری مربوط به آن 2 درصد کاهش سالانه را به ثبت رسانده است. با وجود این کاهش، مایکروسافت اعلام کرده که تعداد مشترکان سرویس Consumer آفیس 365 به 63.2 میلیون نفر رسیده است. غول آمریکایی در بخش محصولات Dynamics و خدمات کلاد مرتبط، افزایش درآمد 13 درصدی را تجربه کرده که عامل اصلی آن را باید در افزایش 21 درصدی درآمد Dynamics 365 جست‌وجو کرد. در کنار این موارد، درآمد مایکروسافت از LinkedIn نیز 10 درصد رشد را شاهد بوده است. همچنین به گفته نادلا، اپلیکیشن ارتباطی Teams در حال حاضر بیش از 280 میلیون کاربر فعال در ماه دارد.

ابر هوشمند

درآمد بخش ابر هوشمند شامل Nuance ،SQL Server ،Windows Server ،Azure و سرویس‌های سازمانی در سه‌ماهه گذشته 21.5 میلیارد دلار گزارش شده که از رشد سالانه 18 درصدی حکایت دارد. گفتنی است که این میزان درآمد اندکی بالاتر از برآورد 21.44 میلیارد دلاری تحلیل‌گران StreetAccount بوده است. در این میان، درآمد محصولات سرور و خدمات ابری آن به سبب افزایش 31 درصدی درآمد Azure و سایر سرویس‌های کلاد، 20 درصد رشد را تجربه کرده است.

به گفته ایمی هود، انتظار می‌رود روند رشد Azure Cloud در سه‌ماهه سوم سال مالی پیشِ رو اندکی کند شود. این روند در ماه دسامبر در حد متوسط 30 درصدی (با نرخ ارز ثابت) بوده و در سه‌ماهه سوم سال مالی جاری با کاهش 4 تا 5 درصدی مواجه خواهد شد.

ناگفته نماند که مایکروسافت به تازگی از ادامه شراکت خود با OpenAI با مبلغ سرمایه‌گذاری احتمالی 10 میلیارد دلار خبر داده است. در این شراکت بلندمدت، غول نرم‌افزاری شریک انحصاری OpenAI در زمینه خدمات ابری خواهد بود و سرویس‌های کلاد مایکروسافت تمام بار کاری محصولات، خدمات API و پژوهش OpenAI را بر عهده خواهند داشت.

رایانش شخصی‌تر

این بخش از مایکروسافت که ویندوز، ایکس‌باکس، کامپیوترهای Surface و موتور جست‌وجوی Bing را در بر می‌گیرد، شاهد 19 درصد افت سالانه بوده و درآمد آن به 14.2 میلیارد دلار رسیده است. به گزارش مایکروسافت درآمد حاصل از فروش ویندوزهای ارائه‌شده به شرکت‌های مادر یا Windows OEM در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 39 درصد کاهش داشته است. در همین راستا موسسه پژوهشی گارتنر پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که کسب‌وکار رایانه‌های شخصی در سه‌ماهه چهارم 2022 کندترین دوره رشد خود را از میانه دهه 90 میلادی تاکنون تجربه می‌کند.

به همین ترتیب، درآمد سرویس‌ها و محتوای ایکس‌باکس 12 درصد، محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های کلاد مرتبط با آن 3 درصد و دستگاه‌ها یا Devices حدود 39 درصد افت سالانه را به ثبت رسانده است. به گفته مدیر مالی شرکت، بخش Surface در این فصل هم‌زمان با معرفی Surface Pro 9، با چالش‌های اجرایی مواجه بوده است. جست‌وجو و تبلیغات خبری تنها زیرمجموعه درآمدزای بخش رایانش شخصی‌تر بوده که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک، 10 درصد افزایش درآمد داشته است.

در پی انتشار این گزارش معاملات سهام شرکت که با امید درآمدهای بهتر از انتظار برای سه‌ماهه منتهی به دسامبر با رشدی ابتدایی آغاز شده بود، روندی معکوس و منفی را تجربه کرد. مایکروسافت در فصل گذشته در رابطه با تصمیم خود برای اخراج ده هزار کارمند و مواردی مانند تجدید نظر در مجموعه سخت‌افزاری، هزینه 1.2 میلیارد دلاری را متحمل شده است که 800 میلیون دلار آن به اخراج کارکنان مرتبط است.

کمپانی آمریکایی در فصل گذشته 9.7 میلیارد دلار در قالب بازخرید سهام و پرداخت سود به سهامداران خود پرداخت کرده است که آن هم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته مالی 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در سه‌ماهه گذشته، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) شکایتی را علیه مایکروسافت طرح کرد تا مانع خرید 69 میلیارد دلاری شرکت Activision Blizzard شود. از سوی دیگر، وزارت دفاع ایالات متحده با مایکروسافت و سه شرکت دیگر، قراردادی به ارزش 9 میلیارد دلار برای ارائه خدمات رایانش ابری منعقد کرد. مایکروسافت با اشاره به این موارد اعلام کرده که به تعامل با مسئولان بررسی‌کننده معامله با شرکت سازنده بازی Activision Blizzard ادامه می‌دهد و به دنبال نهایی کردن آن تا پایان سال مالی 2023 مشروط بر دریافت تأییدیه‌های نظارتی مورد نیاز و سایر شرایط نهایی شدن معامله است.

گزارش مایکروسافت در واقع آغازگر دوره انتشار درآمدها توسط شرکت‌های بزرگ فناوری محسوب می‌شود. این دوره در حالی آغاز می‌شود که بازار نزدک بدترین سال خود را از 2008 تا کنون پشت سر می‌گذارد و پس از سقوط دات-کام، با نخستین دوره رکود چهار فصل مواجه شده است. در کنار اخراج‌ پرسنل مایکروسافت، آمازون، آلفابت و متا نیز همگی از تعدیل نیروهایی که در همه‌گیری کرونا و رشد زیاد قیمت‌ها در بازار فناوری به آن‌ها پیوسته بودند در این دوره خبر داده‌اند. البته برای برآورد دقیق عملکرد این شرکت‌ها باید تا انتشار گزارش متا در هفته آینده و پس از آن گزارش‌های مالی آلفابت، آمازون و اپل منتظر ماند.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا