گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه پایانی و کل سال 2022 – سوددهی پایین علی‌رغم درآمد بالا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/11/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس روز سه‌شنبه 31 ژانویه 2023 (11 بهمن 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه پایانی و کل سال 2022 منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد سامسونگ در سال 2022 برابر با 302.23 تریلیون وان بوده که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا معادل 244 میلیارد دلار می‌شود. این درآمد – که در نوع خود یک رکورد برای سامسونگ محسوب می‌شود – نسبت به درآمد سال 2021 این شرکت، 8 درصد رشد داشته است. اما برخلاف آمار مربوط به کل سال، سامسونگ در سه‌ماهه پایانی سال 2022 عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و فروش تقریبا در تمامی بخش‌ها با افت نسبت به فصل قبل مواجه شد.

سامسونگ در سه‌ماهه چهارم سال 2022 درآمدی معادل 70.46 تریلیون وان (57.38 میلیارد دلار) کسب کرد که در مقایسه با درآمد شرکت در سه‌ماهه چهارم 2021 (یعنی 76.57 تریلیون وان، 62.36 میلیارد دلار) 8 درصد کاهش داشته است. همچنین، 4.31 تریلیون وان (3.5 میلیارد دلار) از این درآمد، سود عملیاتی سامسونگ در فصل اخیر بوده که نسبت به سود عملیاتی در سه‌ماهه پایانی سال 2021 (13.8 تریلیون وان) 69 درصد افت داشته است. لازم به ذکر است، طی 8 سال اخیر، این نخستین باری‌ست که رقم سود عملیاتی سامسونگ در یک فصل به زیر 5 تریلیون وان می‌رسد (آخرین بار در سه‌ماهه سوم سال 2014، سامسونگ سود عملیاتی 4.06 تریلیون وان را تجربه کرده بود).

در ادامه عملکرد تک‌تک بخش‌های کمپانی سامسونگ در فصلی که گذشت را مرور می‌کنیم:

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

بخش تجربه موبایل و شبکه با درآمدی معادل 26.9 تریلیون وان و سود عملیاتی 1.7 تریلیون وان، درآمدزاترین بخش سامسونگ در سه‌ماهه چهارم 2022 محسوب می‌شود. مثل همیشه، در فصل اخیر نیز بیشترین درآمد سامسونگ در این بخش از راه فروش دیوایس‌های موبایل به دست آمده است (25.28 تریلیون وان). البته این درآمد نسبت به درآمد حاصل از فروش دیوایس‌های موبایل سامسونگ در سه‌ماهه پایانی سال 2021 (یعنی 27.7 تریلیون وان) 9 درصد کاهش داشته است.

Samsung Galaxy S22

تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم 2022 همچنان ضعیف باقی ماند. سامسونگ عواملی مثل تورم ادامه‌دار و بی‌ثباتی ژئوپولیتیکی را در این زمینه دخیل می‌داند. کسب‌وکار «تجربه موبایل» سامسونگ در سه‌ماهه چهارم، چه از لحاظ فروش و چه از لحاظ سوددهی، نسبت به فصل سوم با افت مواجه شد. سامسونگ این افت را به کم‌رنگ‌تر شدنِ تأثیر مدل‌های پرچمدار و تقاضای پایین به دلیل رکود اقتصادی نسبت می‌دهد.

علی‌رغم فروش مناسب مدل‌های پرچمدار، به طور کلی تقاضا برای اسمارت‌فون‌های ارزان‌تر و پر طرفدارتر سامسونگ موسوم به mass-market smartphones طی سه‌ماهه چهارم به شکل غیرمنتظره‌ای ضعیف بود. سامسونگ انتظار دارد این تقاضای پایین تا پایان سه‌ماهه نخست 2023 نیز ادامه پیدا کند، اما پس از عرضه سری پرچمدار Galaxy S23 شرایط تغییر خواهد کرد. این گوشی‌ها به مجموعه دوربین پیشرفته و برخی قابلیت‌های گیمینگ مجهزند.

نباید فراموش کنیم که فروش پایین اسمارت‌فون فقط گریبان‌گیر سامسونگ نبوده، بلکه مشکلی‌ست که سایر برندها – از جمله اپل و شیائومی – نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل به قدری جدی است که برخی از مقامات اجرایی رده بالای شیائومی در واکنش به عملکرد ضعیف کسب‌وکار این شرکت، مجبور به استعفا شدند. طبق پیش‌بینی تحلیلگران، این شرایط ضعیف اقتصادی حداقل تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت. اما احتمالا در سال 2024 خبرهای خوشی در انتظار بازار اسمارت‌فون و لوازم خانگی خواهد بود.

محصولات نیمه‌رسانا (DS)

درآمد کسب‌وکار نیمه‌رسانای سامسونگ – که محصولاتی از قبیل چیپ‌ست و حافظه را به تولید می‌رساند – طی سه‌ماهه چهارم 2022 بالغ بر 20.07 تریلیون وان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت چشمگیر 24 درصدی را نشان می‌دهد. سود عملیاتی این بخش نیز با افت حدود 97 درصدی از 8.83 تریلیون وان در سه‌ماهه چهارم 2021 به 0.27 تریلیون وان در سه‌ماهه چهارم 2022 کاهش پیدا کرده است.

با توجه به کاهش تمایل مصرف‌کننده برای خرید (ناشی از مشکلات کلان اقتصادی) قیمت محصولات نیمه‌رسانا بیش از پیش کاهش یافت. همچنین، به دنبال حجم قابل‌توجهی از زیان در ارزش‌گذاری موجودی، نتایج مالی بخش محصولات نیمه‌رسانا در سه‌ماهه چهارم به شکل چشمگیری نسبت به فصل قبل از آن افت کرد. گفتنی‌ست، در حیطه تراشه‌های حافظه DRAM، تقاضا برای سرور محدود و برای موبایل و کامپیوتر ضعیف بود. در حیطه حافظه NAND نیز تقاضا برای درایوهای SSD سرور تا حدی راکد گزارش شد.

دو هیون-وو (Doh Hyun-woo)، از پژوهشگران مؤسسه NH Investment & Securities، بر این باور است که افت سود عملیاتی سامسونگ تا سه‌ماهه دوم سال 2023 ادامه داشته و کسب‌وکار نیمه‌رسانای این شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی زیان‌ده خواهد شد. به گفته دو هیون-وو، چنان‌چه کسب‌وکار نیمه‌رسانای سامسونگ زیان‌دهی فصلی را تجربه کند، این زیان‌دهی برای اولین بار در چهارده سال اخیر خواهد بود. گفتنی‌ست آخرین باری که این بخش دچار زیان‌دهی فصلی شده بود به سه‌ماهه نخست سال 2009 (درست پس از بحران مالی جهانی) بازمی‌گردد.

پنل‌های نمایشگر (SDC)

9.31 تریلیون وان رقم درآمد بخش پنل‌های نمایشگر سامسونگ در سه‌ماهه چهارم سال 2022 عنوان شده که بر خلاف دو بخش قبلی، نسبت به مدت مشابه سال 2021 حدود 3 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی این بخش نیز 1.82 تریلیون وان گزارش شده که باز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، حدود 37 درصد افزایش داشته است.

علی‌رغم تقاضای نه چندان مناسب برای اسمارت‌فون، کسب‌وکار نمایشگرهای موبایل سامسونگ با تمرکز بر تولید نمایشگر برای اسمارت‌فون‌های رده بالا توانست به موفقیت‌های خوبی دست یابد. همچنین، با توجه به افزایش فروش تلویزیون در سه‌ماهه پایانی، زیان‌دهی سامسونگ در تولید نمایشگرهای بزرگ کمتر شد. ناگفته نماند، موجودی پنل‌های LCD سامسونگ در سه‌ماهه چهارم به اتمام رسید و این می‌تواند زمینه گذار به کسب‌وکاری تمام-عیار مبتنی بر تولید پنل‌های QD-OLED را فراهم کند.

نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال (VD / DA)

درآمد این بخش طی سه‌ماهه چهارم با رشد سالانه 2 درصدی به 15.58 تریلیون وان رسید. اما آنچه که بیشتر اهمیت دارد، زیان‌دهی سامسونگ در این بخش است. مبلغ زیان 0.06 تریلیون وان اعلام شده و این در حالی‌ست که سامسونگ در مدت مشابه سال گذشته، در همین بخش به سود عملیاتی 0.7 تریلیون وانی دست یافته بود.

به لطف نوسانات فصلی پایان سال، تقاضا برای خرید تلویزیون در سه‌ماهه چهارم سال 2022 نسبت به سه‌ماهه سوم افزایش داشت، اما این تقاضا به دلیل رکود جهانی اقتصاد، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری با برطرف کردن تقاضای منطقه‌ای و همچنین تقاضای بالا در این فصل، عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشت و موفق شد فروش محصولات با ارزش افزوده بالا (از جمله تلویزیون Neo QLED و مدل‌های Lifestyle) را افزایش دهد. اما با توجه به تمایل ضعیف مصرف‌کنندگان برای خرید (ناشی از تورم و نرخ بهره فزاینده)، در مجموع نتایج مالی این بخش طی سه‌ماهه اخیر در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن، افت داشته است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا