گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2021 – رشد 24 درصدی درآمد

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ به تازگی ضمن انتشار گزارش مالی خود از سه‌ماهه پایانی سال 2021، به برخی از نتایج سال مالی 2021 این شرکت نیز اشاره کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد سامسونگ در فصل اخیر – با ثبت رکوردی جدید – به رقم 76.57 تریلیون وان کره رسید (با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر با 63.6 میلیارد دلار آمریکا) که چیزی معادل 13.87 تریلیون وان (11.5 میلیارد دلار) از این مبلغ، سود عملیاتی سامسونگ در این مدت بوده است. در توصیف عملکرد سالیانه شرکت، باید بدانید سامسونگ در سالی که گذشت 279.6 تریلیون وان (232.4 میلیارد دلار) درآمد کسب کرد که سود عملیاتی حاصل از آن بالغ بر 51.63 تریلیون وان (42.9 میلیارد دلار) اعلام شده است.

درآمد سامسونگ در فصل چهارم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته که سامسونگ آن را به افزایش فروش محصولات مصرفی – مثل اسمارت‌فون‌های پیشرفته (از جمله گوشی‌های تاشو)، تلویزیون و سایر لوازم خانگی – نسبت می‌دهد. همچنین، به لطف رونق کسب‌وکار نیمه‌رساناها، سود عملیاتی در قیاس با سال گذشته افزایش یافت، اما به دلیل پرداخت پاداش ویژه به کارکنان، سود عملیاتی فصل اخیر شرکت نسبت به فصل قبل از آن تا حدی افت کرد.

قدرت دلار آمریکا در برابر وان کره، ضمن جبران ضعف در برخی ارزهای مهم، تأثیر مثبتی معادل 300 میلیارد وان را بر سود عملیاتی فصل اخیر (نسبت به فصل قبل از آن) به دنبال داشت. مجموع هزینه سرمایه‌ای سامسونگ در سال 2021 بالغ بر 48.2 تریلیون وان گزارش شده که از این مبلغ، 43.6 تریلیون وان در کسب‌وکار محصولات نیمه‌رسانا و 2.6 تریلیون وان در بخش پنل‌های نمایشگر هزینه شده است.

در ادامه، جزییات بیشتری از عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی سامسونگ در سه‌ماهه چهارم سال 2021 را ملاحظه می‌کنید:

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

در فصلی که گذشت، درآمد سامسونگ در بخش موبایل و شبکه به رقم 28.95 تریلیون وان رسید که از این میزان، چیزی حدود 2.66 تریلیون وان سود عملیاتی بوده است. با توجه به نوسانات فصلی مربوط به اواخر سال میلادی، شاهد افزایش تقاضا در این بخش بودیم. علی‌رغم معضل کمبود جهانی قطعات، درآمد بخش موبایل، به لطف افزایش فروش اسمارت‌فون‌های پیشرفته (از جمله پرچمدارهای سری S و دیوایس‌های تاشو)، اندکی نسبت به فصل سوم رشد داشت. همچنین، نباید تأثیر مثبت محصولاتی مثل PC، تبلت و پوشیدنی‌ها در رشد درآمد را نادیده بگیریم. البته لازم به ذکر است، افزایش هزینه‌های بازاریابی برای تبلیغ گوشی‌های تاشو و آماده‌سازی عرضه محصولات جدید در سه‌ماهه نخست 2022، سودآوری این بخش را تا حدی تحت‌الشعاع قرار داد.

Samsung Galaxy Z Flip3 5G

به لطف عملکرد مناسب در بازارهای داخلی و خارجی، کسب‌وکار سامسونگ در حوزه شبکه با رشد خوبی همراه شد. گزارش اخیر نشان می‌دهد این شرکت کره‌ای به شکلی فعال در پی کسب فرصت‌های جدید در بازارهای خارجی (از جمله اروپا) بوده و به طور همزمان، گسترش شبکه 5G در کره جنوبی را با جدیت دنبال می‌کند. بهبود توسعه تراشه‌های نسل پنجمی و تحکیم زیرساخت‌ها برای رشد، برنامه دیگر سامسونگ برای کسب‌وکار شبکه به شمار می‌رود.

کسب‌وکار محصولات نیمه‌رسانا

طی سه‌ماهه چهارم سال 2022، کسب‌وکار محصولات نیمه‌رسانای سامسونگ 26.01 تریلیون وان درآمدزایی داشته و رقم سود عملیاتی آن 8.84 تریلیون وان اعلام شده است. به این ترتیب، علی‌رغم درآمد بالاتر در بخش موبایل و شبکه، کسب‌وکار محصولات نیمه‌رسانا همچنان سودآورترین بخش شرکت سامسونگ به شمار می‌رود.

در مجموع، تقاضا در بازار حافظه – که عمدتا بر مدار حافظه‌های مورد استفاده در سرورها می‌چرخید – بالا بود، اما به دلیل ادامه کمبود جهانی قطعات و کاهش قیمت‌ها، درآمد حاصل از فروش حافظه در فصل اخیر نسبت به فصل قبل از آن با افت مواجه شد. تأثیرات منفی ناشی از کمبود جهانی قطعات در قسمت حافظه DRAM نیز حس می‌شد، اما افزایش استفاده از CPUهای با هسته‌های قوی‌تر، تقاضا برای DRAM در بخش سرور را همچنان بالا نگه داشت. کمبود کارت گرافیک نیز به دلیل تقاضای بالا برای PCهای مخصوص بازی و تقاضای روزافزون برای دستگاه‌های ماینر، به قوت خود باقی‌ست.

در بخش حافظه NAND، تقاضا برای SSD مورد استفاده در سرورها از سوی مشتریان مراکز داده بالا بود، اما اختلالات موجود در زنجیره تأمین قطعات IC، تأثیرات منفی خود را بر بازار گذاشت. به لطف افزایش تقاضا برای چیپ‌ست، آی‌سی درایور نمایشگر (DDI) و آی‌سی مدیریت انرژی (PMIC)، بخش System LSI در سه‌ماهه چهارم به بالاترین فروش فصلی خود دست یافت. کسب‌وکار ساخت نیمه رساناها (Foundry Business) نیز در سه‌ماهه اخیر رکورد جدیدی از درآمد فصلی خود را بر جای گذاشت. سامسونگ این پدیده را به افزایش فروش به مشتریان HPC (محاسبات با کارایی بالا) و سفارش‌های جدید در حوزه کاربردی HPC نسبت می‌دهد.

کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر

کسب درآمدی معادل 9.06 تریلیون وان و سودی برابر با 1.32 تریلیون وان حاصل تلاش‌های کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر در سه‌ماهه اخیر بوده است. درآمد حاصل از پنل‌های نمایشگر موبایل در فصل اخیر همچنان رو به رشد بوده است، زیرا تقاضا برای اسمارت‌فون‌‌های تازه عرضه‌شده از سوی مشتریان کلیدی بالا بوده است. به‌علاوه، افزایش فروش محصولات برای کارکردهای جدید – از جمله لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی – سهم به‌سزایی در افزایش درآمد بخش پنل‌های نمایشگر داشته است. در مقابل، شاهد زیان‌دهی کسب‌وکار پنل‌های صفحه بزرگ بودیم که سامسونگ این مسأله را به افت قیمت LCD و هزینه‌های اولیه مربوط به نمایشگرهای QD نسبت می‌دهد.

اقلام الکترونیکی مصرفی

رقم درآمد سامسونگ از راه فروش محصولات الکترونیکی مصرفی در سه‌ماهه چهارم 2021 بالغ بر 15.35 تریلیون وان گزارش شده که تنها 0.7 تریلیون از این میزان، سود عملیاتی بوده است. نوسانات فصلی پایان سال میلادی، رشد بازار تلویزیون نسبت به فصل سوم را در پی داشت، اما تأثیر منفیِ تقاضای سرکوب‌شده، در نهایت موجب شد تا درآمد بخش تلویزیون نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت همراه شود.

در بخش کسب‌وکار پنل‌های نمایشی شاهد فروش قدرتمند محصولات پیشرفته و محصولات حوزه سبک زندگی بودیم، اما افزایش هزینه‌ها (از جمله هزینه‌های لجستیکی) موجب شد سود عملیاتی این بخش کمی نسبت به فصل سوم افت داشته باشد. ناگفته نماند، عواملی از قبیل تقاضای سرکوب‌شده، در کنار افزایش مستمر قیمت مواد اولیه و هزینه‌های لجستیکی موجب کندی رشد بازار کسب‌وکار لوازم دیجیتال سامسونگ در سه‌ماهه اخیر شده‌اند. البته، به لطف ترکیب محصولی بهبودیافته و بازدهی عملیاتی، سودآوری سامسونگ در این بخش نسبت به فصل سوم افزایش یافت.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا