گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم سال 2022 - کاهش 31 درصدی سود!

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/5
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 27 اکتبر 2022 (5 آبان 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2022 پایان یافته در 30 سپتامبر منتشر کرد؛ مطابق این گزارش درآمد سامسونگ در این فصل به رقم رکوردشکن 76.78 تریلیون وان بالغ شده اما سود عملیاتی آن به‌دلیل آن‌چه سامسونگ «محیط کسب و کار چالشی» عنوان می‌کند با کاهش سالیانه 31 درصدی روبرو شده است. کسب و کار حافظه، پنل‌های تصویری و System LSI در این نوبت با کاهش عایدی و سود روبرو شدند اما در عوض شرکت نمایشگر سامسونگ و بخش گوشی‌های موبایل از شرایط مثبتی برخوردارند. تقویت دلار آمریکا در برابر وان کره جنوبی در بهبود اوضاع برخی زیرمجموعه‌های سامسونگ در این نوبت موثر بوده است.

سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه سوم امسال 10.85 تریلیون وان اعلام شده که در مقایسه با 15.82 تریلیون وان به‌ثبت رسیده در زمان مشابه در سال قبل، کاهش 31 درصدی را نشان می‌دهد. این رقم حتی در مقایسه با سه‌ماهه دوم امسال با سود 14.1 تریلیونی نیز 23 درصد کاهش پیدا کرده است. از بین چهار کسب و کار اصلی سامسونگ همچنان بالاترین درآمد به زیرمجموعه موبایل و شبکه (MX and Network) تعلق دارد اما بالاترین سود را طبق انتظار محصولات نیمه‌رسانه (DS Division) نصیب سامسونگ کرده است. در ادامه با عملکرد هریک از زیر مجموعه‌های چهارگانه سامسونگ در طی سه‌ماهه سوم سال 2022 آشنا می‌شویم.

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

بالاترین درآمد در بین کسب و کارهای مختلف سامسونگ طبق معمول به زیر مجموعه تجربه موبایل و شبکه آن تعلق دارد و در سه‌ماهه سوم امسال نیز با درآمد 32.21 تریلیون وان بالاتر از دیگر قسمت‌های این شرکت قرار گرفته است. سود عملیاتی این قسمت البته جایگاه نخست را به خود اختصاص نمی‌دهد و با 3.24 تریلیون وان بعد از بخش نیمه‌هادی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. سامسونگ درآمد و سود عملیاتی این قسمت را با سه‌ماهه قبلی امسال مقایسه کرده و با وجود شرایط چالشی بازار از رشد هر دوی آن‌ها به‌دلیل فروش قدرتمند گوشی‌های تاشوی Z Fold4 و Z Flip4 در مقایسه با نسل‌های قبلی آن‌ها سخن گفته است. سری گلکسی S22 که در نیمه اول امسال ارائه شد نیز به‌گفته سامسونگ شتاب فروش قوی خود را حفظ کرده و نسبت به سال قبل «رشد درآمد چشمگیری» را رقم زده است.

Samsung Galaxy Z Fold4

سامسونگ برای سه‌ماهه چهارم سال 2022 با وجود مشکلات جاری ژئوپولتیکی و ناپایداری اقتصاد کلان، از افزایش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و پوشیدنی‌های نسبت به سه‌ماهه قبلی سخن می‌گوید و آن را به گرمی بازار آخر سال نسبت می‌دهد. حفظ فروش قدرتمند محصولات پرچمدار شامل دستگاه‌های تاشو و سری S22 و گسترش دستگاه‌های اکوسیستم گلسی نظیر تبلت‌ها و پوشیدنی‌ها از جمله اهداف سامسونگ در ادامه سال جاری عنوان شده است. این شرکت همچنین از ارائه مدل‌های جدید گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر (موسوم به mass market models) برای کمک به ارتقاء حجم فروش سخن می‌گوید.

سامسونگ انتظار دارد که بازار گوشی‌های هوشمند و پوشیدنی‌ها در سال 2023 با وجود ادامه ناپایداری اقتصاد جهانی با گسترش همراه شود. سامسونگ در کلاس تبلت‌ها نیز با وجود آن‌که در رده پایین تا متوسط اندکی انقباض و کاهش را پیش‌بینی می‌کند اما تقاضا برای محصولات پیشرفته را همچنان استوار می‌داند. بدین‌ترتیب استراتژی غول کره‌ای برای بازار تبلت، افزایش درآمد با مستحکم‌تر کردن رده محصولات پیشرفته و ارتقاء تجربه تبلتی با ویژگی‌های مرتبط با قلم S Pen خواهد بود.

بخش محصولات نیمه‌رسانه (DS Division)

بخش محصولات نیمه‌رسانه که مجموعه‌ای از استراتژیک‌ترین تولیدات سامسونگ شامل حافظه‌های DRAM و NAND، سیستم روی چیپ‌ها (SoCs) و کسب و کار فاندری و ساخت پردازنده را در بر می‌گیرد طبق معمول بالاترین میزان سود را در سه‌ماهه سوم 2022 نصیب این شرکت کره‌ای کرده است. میزان درآمد در این زیر مجموعه با 23.02 تریلیون وان کم‌تر از کسب و کار موبایل و شبکه است اما سود عملیاتی 5.12 تریلیونی آن با اختلاف فراوان با دیگر کسب و کارهای سامسونگ در صدر جای می‌گیرد.

در بخش کسب و کار حافظه در این زیر مجموعه، به‌دلیل بیش‌تر شدن موجود انبار مشتریان از حد مورد نیاز بازار و پایین‌تر بودن تقاضا برای محصولات مصرفی، هر دو بخش حافظه‌های DRAM و NAND با ضعف روبرو شده و با رشدی پایین‌تر از حد انتظار، کاهش درآمد مشهودی را نسبت به سه‌ماهه قبل ثبت کرده‌اند. در بخش DRAM در مواجهه با روند شدید کاهش تقاضا در سرتاسر این صنعت، سامسونگ به استراتژی فروش متمرکز بر سود روی آورده و از این رو، موجودی انبارهای آن تا حدی افزایش پیدا کرد. در بخش حافظه‌های NAND ترکیب حافظه‌های حجیم سامسونگ برای استفاده در موبایل و سرورها افزایش پیدا کرد اما فروش کلی آن‌ها پایین‌تر از حد انتظار بود. سامسونگ برای سه‌ماهه چهارم با توجه فعالانه بر نیاز بازار و هم‌راستا بر نیازهای مشتریان بر محصولات پر تراکم و کارآمد متمرکز شده و سعی در ایجاد رشدی اندک در هر دو بخش DRAM و NAND خواهد داشت.

کسب و کار System LSI سامسونگ در این نوبت به‌دلیل کاهش تقاضا برای قطعات اصلی با تنزل درآمد روبرو شده اما درآمد سیستم روی چیپ‌ها (SoCها) با افزایشِ نسبتِ محصولات 5G و حضور پر رنگ‌تر سامسونگ در زمینه تأمین چیپ‌های صنعت اتوموبیل‌سازی ارتقاء پیدا کرده است. سامسونگ برای سه‌ماهه چهارم امسال افزایش فروش SoCها را پیش‌بینی کرده و آن را به ارائه محصولات جدید از طرف مشتریان بزرگ سازنده موبایل و تولید انبوه SoCهای رده پایین و میانی این شرکت مرتبط می‌داند.

کسب و کار فاندری به بالاترین میزان درآمد و سود عملیاتی در طول تاریخ خود دست پیدا کرده که سامسونگ آن را نتیجه بهبود بازده لیتوگرافی‌های پیشرفته و افزایش سهم درآمد سامسونگ می‌داند. سامسونگ در این بخش از عرضه اولین تولید انبوه 3 نانومتری با فناوری GAA و تثبیت موقعیت و رهبری ارائه نسل‌های بعدی 2 نانومتری و 1.4 نانومتری سخن می‌گوید. سامسونگ برای سه‌ماهه چهارم در این بخش، رشدی دو رقمی با تکیه بر تقاضای مستحکم در همه کاربردها را پیش‌بینی می‌کند و از انتظار برای رکورد فروش و سود عملیاتی برای کل سال 2022 سخن می‌گوید.

بخش پنل‌های نمایشگر (SDC)

درآمد سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال 2022 در بخش پنل‌های نمایشگر به 9.39 تریلیون وان رسیده که از این میزان 1.98 تریلیون وان آن سود عملیاتی این زیر مجموعه بوده است. این میزان سود پس از بخش موبایل و نیمه‌هادی، سومین منبع کسب سود برای سامسونگ به‌حساب می‌آید. تولیدات این زیر مجموعه را به دو قسمت نمایشگرهای موبایلی و نمایشگرهای بزرگ می‌توان تقسیم‌بندی کرد که در اولی یعنی صفحه‌نمایش‌های موبایل به‌دلیل ارائه مدل‌های جدید از سوی برندهای اصلی سازنده اسمارت‌فون هم به‌صورت فصلی و هم به‌صورت سالیانه با افزایش درآمد روبرو شده است. استراتژی سامسونگ در این قسمت تمرکز بر محصولات OLED پیشرفته اعلام شده است.

در بخش نمایشگرهای بزرگ یا Large displays فروش محصولات QD-LED به افزایش خود ادامه می‌دهد اما به‌گفته سامسونگ به‌دلیل هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری، هنوز با ادامه ضرردهی در این بخش روبرو می‌شویم.

سامسونگ برای سه‌ماهه چهارم از انتظار خود برای رشدی کم‌تر از حالت نرمال سخن گفته و آن را به روند کند هزینه کردن از سوی کاربران مرتبط می‌داند. راه‌کار سامسونگ در این شرایط برای حفظ درآمد فصلی این شرکت به‌کارگیری جنبه رقابت‌پذیری در بازار محصولات پیشرفته و سرمایه‌گذاری روی نرخ ارز مطلوب عنوان شده است.

نمایشگرهای تصویری و اقلام الکترونیکی مصرفی (The Visual Display and Digital Appliances)

بخش نمایشگرهای تصویری و اقلام الکترونیکی مصرفی سامسونگ با وجود آن‌که با درآمد 14.75 تریلیون وانی در جایگاه سوم در بین کسب و کارهای مختلف این شرکت قرار می‌گیرد اما سود عملیاتی تنها 0.25 تریلیون وانی آن کم‌ترین میزان در مقایسه با سایر بیزینس‌های سامسونگ است. تقاضا برای تلویزیون‌های سامسونگ در سه‌ماهه سوم به‌دلیل بهبود فروش فصلی نسبت به سه‌ماهه قبل ارتقاء پیدا کرده اما فاکتورهای مرتبط با اقتصاد کلان بر تقاضای سالیانه مشتریان آن تأثیر منفی بر جای گذاشته است. بر همین اساس،‌ درآمد کسب و کار نمایشگرهای تصویری به‌دلیل تقاضای ضعیف، هزینه‌های بالاتر و نرخ نامطلوب ارز در برخی مناطق کاهش پیدا کرده اما سامسونگ همچنان جایگاه رهبری خود در رده پیشرفته بازار را تثبیت‌شده می‌داند.

پیش‌بینی سامسونگ برای سه‌ماهه چهارم، بهبود فصلی با توجه به نزدیک شدن به بازار آخر سال است اما همچنان تردیدهای ناشی از اقتصاد کلان را نیز از نظر دور نمی‌دارد. سامسونگ همچنین از تلاش برای استفاده از موقعیت‌های فروشی مثل بلک فرایدی و رویدادهای ورزشی جهانی برای ارتقاء فروش با تمرکز بر سه محصول کلیدی Neo-QLED، سری Lifestyle و تلویزیون‌های بسیار بزرگ سخن می‌گوید.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا