گزارش Strategy Analytics از بازار گوشی‌های 5G در سه‌ماهه سوم 2021 – آیفون پرفروش‌ترین گوشی 5G دنیا

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، نسل پنجم 5G ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor ، ریلمی Realme
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics، روز دوشنبه 20 دسامبر 2021 (29 آذر 1400) گزارش خود را از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند نسل پنجمی در سه‌ماهه سوم سال 2021 منتشر کرد. در نسخه خلاصه منتشر شده از این گزارش به رقم دقیق دیوایس‌های 5G عرضه شده در این مدت و همچنین درآمد حاصل از آن اشاره‌ای نشده، اما به گفته Strategy Analytics، داده‌ها حاکی از آنند که عرضه گوشی‌های نسل پنجمی در سه‌ماهه سوم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر و مجموع درآمد حاصل از فروش آنها سه برابر شده است. طبق گزارش اخیر، بازار گوشی‌های 5G همچنان به رشد سریع خود ادامه داده و در این میان اپل با در دست داشتن حدود یک چهارم از این بازار حرف اول را می‌زند.

نمودار عرضه (در سمت راست) و نمودار رشد (در سمت چپ) برترین ارائه‌کنندگان گوشی‌های 5G در سه‌ماهه سوم 2021

در ادامه نگاهی داریم به رتبه‌های برتر جهانی در عرضه گوشی‌های هوشمند 5G طی سه‌ماهه سوم 2021:

اپل

متأسفانه آمار دقیقی در نسخه خلاصه این گزارش ارائه نشده، اما نمودار حلقه‌ای همراه آن نشان می‌دهد، طی سه‌ماهه سوم سال 2021، حدود 25 درصد از مجموع بازار گوشی‌های 5G (از لحاظ تعداد) در اختیار اپل بوده است. تا قبل از این پیش‌بینی می‌شد سامسونگ بتواند فاصله خود با اپل را کمتر کند، اما در حال حاضر این آیفون است که عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند 5G را از آن خود کرده است. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید اپل با یک تأخیر قابل‌ ملاحظه نسبت به سازندگان گوشی‌های اندرویدی به عرصه 5G ورود کرد.

شیائومی

پس از اپل، عنوان دومین عرضه‌کننده بزرگ گوشی‌های نسل پنجمی در فصل اخیر، به شیائومی تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر، در بین گوشی‌های اندرویدی 5G که در فصل اخیر وارد بازار شدند، شیائومی بیشترین سهم را داشته است. در سه‌ماهه دوم سال 2021، شیائومی رشد بی‌سابقه‌ای در عرضه گوشی‌های نسل پنجمی از خود بر جای گذاشت، اما به گفته کن هایرز (Ken Hyers)، از مدیران Strategy Analytics، طی سه‌ماهه سوم، عرضه گوشی‌های 5G این شرکت نسبت به فصل قبل رشدی نداشته است. Strategy Analytics این پدیده را به خیزش مجدد سامسونگ نسبت می‌دهد که به زعم کن هایرز، مانع از رشد شیائومی در اروپا شده است. البته برند دیگری که در داخل چین جلوی رشد بیشتر شیائومی را گرفت، اوپو بوده است.

Xiaomi 11 Ultra

سامسونگ

طبق گزارش Strategy Analytics، سامسونگ موفق شد با پیشی گرفتن از اوپو سومین عرضه‌کننده اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی در دنیا لقب بگیرد. به گفته ویل پتری-یوکوناهو (Ville Petteri-Ukonaho)، یکی دیگر از مدیران Strategy Analytics، سامسونگ این فصل در حالی به بازار بازگشته که سه فصل متوالی پیش از آن، رشد فصلی منفی را تجربه کرده بود.

Samsung Galaxy Z Flip3 5G

در حال حاضر به لطف سبد متنوع محصولات سامسونگ در رده‌های قیمتی مختلف، شاهد آن هستیم که تقاضای خوبی برای محصولات این شرکت کره‌ای در بسیاری از مناطق وجود دارد. به گفته یوکوناهو، به کارگیری تکنولوژی برتر (از جمله اسمارت‌فون‌های تاشو) در کنار تولید دیوایس‌های متعدد 5G از سوی این کمپانی، سامسونگ را به دومین برند اندرویدی محبوب در بازار نسل پنجمی‌ها تبدیل کرده است. از جمله این گوشی‌های محبوب می‌توان به Galaxy Z Flip3 ،S21 Ultra و همچنین دیوایس‌های مقرون‌به‌صرفه سری A اشاره کرد.

اوپو، ویوو، آنر و سایرین

همان طور که در نمودار حلقه‌ای پیداست، کمپانی چینی اوپو با فاصله بسیار کمی از سامسونگ، در رتبه چهارم عرضه دیوایس‌های 5G در دنیا می‌ایستد. پس از اوپو نیز برندهای ویوو، آنر و ریلمی (یکی دیگر از زیرمجموعه‌های اوپو) به ترتیب رتبه‌های پنجم تا هفتم را از آن خود می‌کنند. شاید کسب رتبه ششم جهانی برای برند آنر افتخار چشمگیری به حساب نیاید، اما اگر بازار گوشی‌های هوشمند نسل پنجمی را از زاویه رشد سالانه (و نه حجم عرضه) بررسی کنیم، این آنر است که با رشد خیره‌کننده 194 درصدی با فاصله زیادی از تمام رقبا در رتبه نخست قرار می‌گیرد.

Oppo Reno7 Pro 5G

یی‌وِن وو (Yiwen Wu)، از مدیران Strategy Analytics، بر این باور است که روزبه‌روز و به سرعت به محبوبیت اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی آنر در چین اضافه می‌شود. لازم به ذکر است، آنر از زیربرندهای هواوی محسوب می‌شد، اما به دلیل تنش‌های سیاسی به ناچار در اوایل سال 2021 مجبور شد از هواوی جدا شود. Honor 50 5G ،Honor 50 SE 5G و Honor 50 Pro 5G از مهم‌ترین دیوایس‌های نسل پنجمی آنر در سه‌ماهه اخیر به حساب می‌آیند. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که موتورولا – که نامش در بین 7 برند برتر نیز به چشم نمی‌خورد – از لحاظ سرعت رشد در بازار 5G رتبه دوم را داشته و از این حیث بر نام‌هایی مثل سامسونگ و اوپو برتری دارد.

Honor 50 5G

در پایان لازم به ذکر است، جای خالی هواوی در بین برندهای برتر عرضه‌کننده دیوایس‌های 5G به شدت حس می‌شود. در حال حاضر، به دلیل تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده علیه هواوی، این شرکت چینی از اکوسیستم گوگل موسوم به GMS محروم بوده و به جای آن از HMS یا «سرویس‌های موبایلی هواوی» در گوشی‌های خود استفاده می‌کند. به طریق مشابه، هواوی مجبور است دیوایس‌های خود را به جای اندروید با پلتفرم HarmonyOS – که توسط خود شرکت توسعه یافته – وارد بازار کند. اما آنچه که دست هواوی را از بازار اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی کوتاه کرده، آن است که کمپانی‌های تولیدکننده تراشه – که در پروسه ساخت به نوعی از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند – از فروش چیپ‌ست‌های 5G به این شرکت منع شده‌اند.

منبع : Strategy Analytics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا